Доступ до прав
осіб з інвалідністю (з обмеженими фізичними або розумовими здібностями) та
повна і активна участь цих людей в суспільстві
1. Більше ніж одна людина з десяти має ту чи
іншу форму інвалідності (обмеження фізичних і/або розумових здібностей), що
загалом являє собою 650 мільйонів осіб у загальносвітовому вимірі і ще більш
значним є співвідношення в Європі, яка нараховує більше ніж 200
мільйонів інвалідів. Зважаючи на те, що тривалість життя збільшується та
послуги охорони здоров’я покращуються, кількість людей з різними формами
інвалідності в Європі збільшується і буде продовжувати збільшуватися.
2. Парламентська асамблея нагадує, що Європейська конвенція про захист прав і
основних свобод людини ради Європи захищає кожну людину, включаючи осіб з
інвалідністю і що стаття 15 Європейської соціальної хартії (1961 року,
переглянутої в 1996 році) спеціально гарантує особам з інвалідністю ефективне
здійснення права на автономність, на соціальну інтеграцію та на участь в громадському
житті. Більш недавня і дуже очікувана, Конвенція ООН про права інвалідів тільки
набула чинності 3 травня 2008 року. Асамблея вітає цей текст, який визначає в
деталях права осіб з інвалідністю,
включаючи дітей з інвалідністю, який безумовно сприятиме зміні сприйняття
необхідного покращенню положення осіб з обмеженими фізичними та розумовими здібностями.
3. Асамблея
констатує реальність того, що на практиці доступ до прав для осіб з
фізичною та розумовою інвалідністю у порівнянні зі здоровими людьми залишається
за часту марним сподіванням і не виявляється достатнім. Також вона вітає розробку Радою Європи Плану дій на 2006 –
2015 рр. для осіб з інвалідністю (Рекомендація (2006)5 Комітету міністрів),
який намагається конкретно розв’язати найбільш складні проблеми та ті, з якими
найчастіше стикаються особи з інвалідністю, він сприяє наданню рівності
можливостей та визначає загал заходів для покращення положення осіб з
інвалідністю в усіх проявах повсякденного життя.
7.1. гарантуючи
щоб ніхто не обмежував і не здійснював за них
права приймати рішення, щоб заходи, які їх стосуються, були адаптованими
до їх положення та щоб треті особи або
певні структури змогли їм допомогти у прийнятті рішень;
7.2. вживаючи
необхідних заходів для того, щоб у відповідності до Конвенції ООН про права
інвалідів та її Факультативний протокол, особи під опікою не побачили себе позбавленими фундаментальних
прав (включно з їх правом отримати власність, мати працевлаштування, сімейне життя,
одружуватися, голосувати, створювати або приєднуватися до громадських
організацій, звертатися до правосуддя, укладати заповіт) і також у разі, коли
вони будуть мати у цьому потребу, отримати зовнішню допомогу для користування
цими правами, за наявності адекватної допомоги, що їм буде надана не підміняючи цим прояви їхніх бажань;
7.3. передбачаючи
необхідні гарантії проти зловживань, стосовно осіб під опікою, зокрема запроваджуючи механізми регулярного контролю
опіки та переконуючись, що законодавство передбачає обов’язковий значущий та
суттєвий контроль опіки, з яким пов’язана відповідна особа і який представлений належним чином в юридичному
плані.
8.1. активно
сприяти процесові трансформації установ реорганізуючи послуги та перепрофілюючи ресурси
спеціалізованих установ на послуги у місці проживання;
8.2. надавати
тривалу та адаптовану допомогу, головним чином використовуючи людські та
матеріальні (зокрема фінансові) ресурси для сімей, які опікуються родичем
інвалідом вдома;
8.3.запровадити ефективні і незалежні
органи інспекції існуючих
спеціалізованих закладів.
9. Коли йдеться про працевлаштування,
Асамблея запрошує держави-члени забезпечити особам з інвалідністю наскільки це
можливо доступ до тривалого працевлаштування на ринку праці:
9.1.через засоби заохочення працювати тоді,
коли вони це можуть робити; після проходження особами з інвалідністю в
об’єктивний та індивідуальний спосіб
комісії по з’ясуванню можливості працювати,
відповідне супроводження повинно їм дозволити знайти відповідну роботу
або повернутися до їх попередньої праці;
9.2.через специфічні і відповідні заходи
спроможні полегшити професійне залучення молодих повнолітніх людей з
інвалідністю по виході із закладів, де вони знаходились протягом всього їх
життя;
9.3.через захист людей з інвалідністю від
дискримінації на всіх етапах працевлаштування
- від відбору кандидатів при наймі – і протягом всієї професійної
кар’єри;
9.4.через заходи справжнього зацікавлення щоб
заохотити роботодавців наймати на роботу осіб з інвалідністю, зокрема через запровадження
таких процедур найму на роботу, які гарантують те, щоб пропозиції з
працевлаштування дійсно пропонувалися
особам з інвалідністю та здійснювалися через розумне облаштування місць
і/або умов праці;
9.5.через врахування у законодавстві та нормативних документах з охорони здоров’я
та безпеки специфічних потреб людей з інвалідністю та вилучення всіх дискримінаційних для них положень;
9.6.через запровадження заходів підтримки,
таких як захищене робоче місце або прилаштоване для осіб, що мають потребу в
персоналізованій допомозі на ринку праці; також необхідно зробити таким чином,
щоб особи з інвалідністю могли переходити з захищеного та прилаштованого місця
роботи до звичайного місця роботи на ринку праці;
9.7.через заходи, що заохочують роботодавців
створювати нові робочі місця спеціально для осіб з інвалідністю.
10. В царині освіти, іншому приоритетному
напрямку, Асамблея запрошує держави-члени:
10.1.
визнати
за кожною особою з інвалідністю і, зокрема за дітьми інвалідами, якою б не була
природа і ступінь інвалідності, право на доступ до освіти на всіх рівнях та
приділяти особливу увагу освітнім потребам дітей, що проживають у
спеціалізованих закладах;
10.2.
уникати
домінування спеціалізованих шкільних закладів, що ізолюють учнів з інвалідністю
та, по мірі можливості, поширювати освітню систему де звичайні шкільні заклади
були б відкритими для всіх молодих інвалідів;
10.3.
підтримувати
та поширювати навчання та професійну підготовку протягом всього життя осіб з
інвалідністю; є важливим щоб були забезпеченими переходи між всіма фазами їх
освіти та між освітою та працевлаштуванням;
10.4.
пильнувати
за тим, щоб всі педагогічні програми і дисципліни загальної освітньої системи
були доступними для осіб з інвалідністю;
10.5.
гарантувати
доступ до нетрадиційної освіти для того, щоб особи з інвалідністю могли
розвивати такі властивості, чого вони не змогли б зробити через нормальну
освіту.
11. Асамблея запрошує держави-члени
забезпечити дотримання прав осіб з інвалідністю на всіх рівнях освітньої
системи через всі відповідні заходи, зокрема через роз’яснення дітям з самого
малого віку про інвалідність в рамках освітніх програм , що викладаються в школах та закладах загальної освіти.
12. Для Асамблеї, створення суспільства для
всіх передбачає однаковий доступ для кожного громадянина до всього, що його
оточує в житті. Вона запрошує держави-члени зробити це оточення по справжньому
доступним для осіб із інвалідністю та усунути існуючі перепони, які їм
заважають брати повноцінну участь в щоденному житті, та користуватися своїми
основними правами :
12.1.
інтегруючи
загально концептуальні принципи в усіх
професіях, що пов’язані з будівництвом у навколишньому середовищі, а саме –
архітекторів, інженерів або
містобудівників, для того, щоб спростити життя для всіх роблячи навколишнє
оточення більш доступним, зрозумілим і таким, яким можна користуватися,
12.2.
усуваючи
перешкоди, що існують в громадських будівлях та публічних місцях зовні і
всередині, та пильнуючи за тим, щоб не створювалося нових ускладнень. Всі
новітні споруди повинні бути у відповідності до загально концептуальних
принципів, як, наприклад, тротуари, що не повинні бути збудованими без бордюрів
- з’їздів;
12.3.
надаючи
особливу увагу безпеці осіб з інвалідністю в плануванні та здійсненні заходів
по евакуації та наданні невідкладної допомоги;
12.4.
надаючи
вільний доступ у будівлі і громадські місця тваринам, що проводять або
супроводжують осіб з інвалідністю.
13. Асамблея
закликає держави-члени працювати на користь рівності доступу до соціальних будівель, культурних закладів та спортивних споруд і привернути
увагу громадської думки до
того потенціалу, який надають спортивні тренування, заняття спортом,
здоровий спосіб життя та психологічні методики, освіта в реалізації інтеграції і залучення до суспільних справ. Асамблея запрошує держави-члени поширювати наукові дослідження в цій справі та сконцентрувати особливі зусилля на користь розвитку та поширення параолімпійського руху.
14.Асамблея вважає, що доступність транспорту ще залишається пріоритетною
сферою і це не зважаючи на реальний прогрес по запровадженню політики доступних
видів транспорту, зокрема транспорту громадського користування. Вона пропонує
державам-членам :
14.1.ввести роз’яснення про обмеження розумових
і фізичних можливостей в курси
стандартної фахової підготовки персоналу громадського транспорту;
14.2.зобов’язати операторів громадського
транспорту надавати доступні послуги для всіх користувачів;
14.3.затвердити дозвіл та передбачити місце для
тварин, що супроводжують або проводять (наприклад собаки сліпих) осіб з
інвалідністю в усіх видах громадського транспорту;
14.4.готувати професіоналів, зокрема соціальних
робітників, у достатній кількості та поширювати культуру запобігання поганого
ставлення до осіб з інвалідністю усіх співпрацівників закладів
14.5.передбачити достатню кількість місць
паркування адаптованих для транспортних засобів осіб з інвалідністю з обмеженою
рухливістю та зобов’язати, щоб ними користувалися лише ті, кому вони призначені.
15. Асамблея вимагає від держав-членів
забезпечити рівність доступу особам з інвалідністю до послуг охорони здоров’я
та поширенню консультацій особам з інвалідністю або їх представникам в процесі
прийняття рішень щодо рішень стосовно їх лікування; необхідно пильнувати за
тим, щоб:
15.1.вся відповідна інформація надавалася їм у
зрозумілий спосіб;
15.2.надавати пріоритет затвердженню
відповідних директив та ефективних
заходів по виявленню, діагностуванню та лікуванню інвалідності на ранніх
стадіях; доцільно розробити відповідні директиви для раннього виявлення, як і
заходи втручання;
15.3.зважати на старіння населення та санітарні
наслідки, які з цього витікають, зокрема для осіб з інвалідністю;
15.4.фахівці сфери охорони здоров’я всіх
держав-членів прийняли вимір прав людини і на обмежувалися лише медичними
аспектами інвалідності;
15.5.надавати за участі зацікавлених осіб
послуги з повної реабілітації, доступні та адаптовані для того, щоб дозволити
особам з інвалідністю отримати максимальну автономність та найкращим чином
використовувати свої фізичні, розумові, професійні та соціальні можливості.
16. Асамблея запрошує держави-члени
гарантувати особам з інвалідністю повний доступ до ЗМІ, включаючи друковану
пресу, до електронних медій та Інтернету.
17. Кількість літніх людей, що все
збільшується у Європі, робить більш ймовірними різні форми інвалідності,
обмеженої автономності, збільшення звернень до різних служб надання допомоги
та веде до погіршення якості життя.
Численні фактори ризику, що стосуються інвалідності у літніх людей, багато з
яких пов’язані із соціо-економічними
критеріями та умовами життя, тим не менше є змінюваними, але брак даних
стосовно осіб з інвалідністю є справжнім гальмом у розробці релевантної
політики. Асамблея таким чином вважає, що є невідкладним здійснення
науково-дослідницьких робіт в царині медичного обслуговування літніх людей з
інвалідністю та проведення досліджень в економічній площині питання, як і :
17.1.дослідження щодо факторів ризику
пов’язаних з довкіллям, оскільки останні ще не були дотепер предметом наукового інтересу;
17.2.поглиблені дослідження щодо необхідних
заходів по реадаптації та реінтеграції осіб з інвалідністю у суспільство;
17.3.заохочення прикладних наукових досліджень,
зокрема щодо новітніх технологій,
приладів та товарів, що сприяють автономності життя та кращій участі осіб
з інвалідністю у житті спільноти.
18. Вважаючи, що відношення суспільства,
забобонність і стереотипи мислення є і залишаються найбільш серйозною перепоною
до правового доступу особам з інвалідністю та до повної і активної участі у
суспільному житті, Асамблея запрошує держави-члени :
18.1.інтенсифікувати інформаційні кампанії по
залученню широкої публіки до питань щодо інвалідності;
18.2.переслідувати і викорінювати практики дискримінації та неприпустиме ставлення по
відношенню до осіб з інвалідністю, зокрема, випадки поганого поводження
незалежно від того чи є вони індивідуальними чи скоєними в стінах закладів;
18.3.розповсюджувати приклади гарної практики в
усіх сферах триваючого життя для того, щоб краще зрозуміти – всіма і, зокрема
молоддю – значимість цього питання як у громадянському суспільстві, у
професійному оточенні або у освітньому середовищі;
18.4.гарантувати повну і активну участь осіб з
інвалідністю в кожному з цих процесів.
19. Асамблея запрошує держави-члени, яких це
стосується, виявити свою політичну волю по прискоренню доступу до прав особам з
інвалідністю ратифікуючи та запроваджуючи:
19.1.Європейську соціальну хартію (переглянуту)
– затвердивши, зокрема, статтю 15 стосовно осіб з інвалідністю – та додатковий
протокол до Європейської соціальної хартії, що передбачає систему колективних
рекламацій, яка дозволяє національним і/або міжнародним неурядовим організаціям
передавати рекламації Європейському комітету з соціальних прав у випадку
порушення останніх державами;
19.2.недавню Конвенцію ООН стосовно прав
інвалідів та її додатковий (факультативний) Протокол, який також дозволяє
окремим особам та групам окремих осіб заявити про важливість власних прав.