Кількість абзаців - 139 Розмітка (ліва колонка)


Про фінансові операції (Друге читання)

0. Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про фінансові операції  
1. Цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері здійснення фінансових операцій за участю громадян та юридичних осіб на території України.  
2. Стаття 1. Визначення термінів  
3. У цьому Законі наведені нижче терміни мають таке значення:  
4. 1. Фінансові активи - кошти, цінні папери, боргові зобов`язання та право вимоги боргу, що не має статусу цінних паперів, включаючи будь-які види лотерейних та інших подібних білетів, що передбачають видачу грошового або майнового виграшу.  
5. 2. Депозит - внесок /вклад/, здійснений у вигляді:  
6. 1) коштів у розмірі частини ціни або повної ціни продукції /робіт, послуг/, що вносяться продавцю як забезпечення зобов`язань покупця придбати товар у майбутньому /отримати послугу/;  
7. 2) коштів, що вносяться на рахунок фінансової установи з метою їх зберігання та /або/ отримання винагороди у грошовому або іншому вигляді, в тому числі як внески до недержавних пенсійних фондів та кредитних спілок;  
8. 3) коштів, що передаються брокеру /ділеру/ біржі як забезпечення покриття будь-яких комерційних ризиків, що можуть виникнути у зв`язку з виконанням доручення вкладника.  
9. 3. Фінансова операція - операція, що передбачає залучення фінансових активів вкладника в депозит або інші види управління, а також торгівлю фінансовими активами.  
10. До фінансових належать операції із залучення депозитів /внесків, вкладів/, страхування /перестрахування/, видачі або передачі позик або кредитів, довірчого управління майном, фінансового лізингу, надання фінансових гарантій та зобов`язань, торгівлі валютними цінностями, цінними паперами та іншими видами фінансових активів, випуску та торгівлі строковими біржовими контрактами, надання послуг, пов'язаних з внесенням платежів та грошовими переказами (включаючи видачу та інкасацію дебетових та кредитних карток, дорожніх, банківських та персональних чеків), ломбардних послуг, випуску і розповсюдження лотерей та проведення розиграшів, надання банківських послуг, що можуть здійснюватися виключно банками.  
11. У порядку, передбаченому статтею 2 цього Закону, Державний комітет України з питань нагляду за небанківськими фінансовими установами може включати до переліку фінансових операцій інші види підприємницької діяльності.  
12. 4. Фінансові установи - комерційні банки, створені згідно із Законом України "Про банки і банківську діяльність", а також юридичні особи, що здійснюють фінансові операції у порядку, встановленому цим Законом та іншими законодавчими актами, але не мають статусу банку (небанківські фінансові установи).  
13. 5. Фінансова послуга - здійснення фінансових операцій з фінансовими активами.  
14. 6. Вкладники - громадяни України та юридичні особи, що отримують фінансову послугу.  
15. Стаття 2. Порядок здійснення фінансових операцій  
16. 1. Фінансові операції можуть здійснюватись суб`єктами підприємницької діяльності після виконання ними умов щодо членства у Фонді захисту прав вкладників-громадян, отримання відповідного дозволу /ліцензії/, якщо законодавчими актами не встановлено інший порядок надання фінансових послуг.  
17. 2. Не потребують ліцензування і можуть здійснюватися фізичними або юридичними особами, що не мають статусу фінансової установи, такі фінансові операції:  
18. із залучення депозиту юридичної особи у випадках, передбачених підпунктом 1 пункту 2 статті 1 цього Закону;  
19. із залучення депозиту фізичної особи у випадках, передбачених підпунктом 1 пункту 2 статті 1 цього Закону, якщо право розпорядження товаром, що продається, набувається цією фізичною особою не пізніше ніж 15 календарного дня з моменту внесення депозиту;  
20. з випуску і розміщення власних цінних паперів /інших корпоративних прав/ у порядку, передбаченому законодавством України;  
21. з розміщення і отримання фінансових активів у межах угод з відповідними фінансовими установами.  
22. 3. Фінансові операції можуть здійснюватися виключно:  
23. із страхування /перестрахування/ - страховиками у порядку, передбаченому законодавством;  
24. з довірчого управління майном - довірчими товариствами у порядку, передбаченому законодавством;  
25. з торгівлі цінними паперами - торговцями цінними паперами у порядку, передбаченому законодавством;  
26. з фінансового лізингу - банками та лізинговими компаніями у порядку, передбаченому законодавством;  
27. з кредитування, надання фінансових гарантій, купівлі та продажу монетарних металів - банками у порядку, встановленому Національним банком України;  
28. з взаємного кредитування - кредитними спілками у порядку, передбаченому законодавством;  
29. із здійснення грошових розрахунків - банками та розрахунковими /кліринговими/ палатами /домами/ бірж у порядку, передбаченому законодавством;  
30. з торгівлі іноземною валютою - банками, а також іншими суб`єктами підприємницької діяльності у порядку, передбаченому законодавством;  
31. з торгівлі строковими стандартними біржовими контрактами, а також залучення депозитів у випадках, передбачених підпунктом 3 пункту 2 статті 1 цього Закону, - брокерами біржі - емітента таких контрактів у порядку, передбаченому законодавством;  
32. з додаткового пенсійного забезпечення - недержавними пенсійними фондами у порядку, передбаченому законодавством;  
33. із залучення майна громадян для спільного інвестування - інвестиційними фондами та інвестиційними компаніями у порядку, передбаченому законодавством;  
34. із залучення депозитів фізичних осіб у випадках, передбачених підпунктом 1 пункту 2 статті 1 цього Закону, - фінансовими установами у порядку, передбаченому цим Законом;  
35. із залучення депозитів фізичних і юридичних осіб у інших випадках, передбачених підпунктом 2 пункту 2 статті 1 цього Закону, - банками у порядку, передбаченому законодавством.  
36. 4. Інші види фінансових операцій можуть здійснюватися будь-якими фінансовими установами на підставі ліцензій, що надаються відповідно до законодавства, за винятком випадків, коли спеціальне законодавство про визначення організаційно-правового статусу фінансової установи не встановлює обмежень щодо здійснення таких операцій.  
37. Виключне право на здійснення окремих фінансових операцій може бути встановлено тільки шляхом внесення відповідних доповнень до цієї статті.  
38. За поданням Державного комітету з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ Кабінет Міністрів України має право тимчасово встановлювати додаткові обмеження щодо здійснення фінансових операцій. При цьому Кабінет Міністрів України повинен протягом двотижневого строку після прийняття рішення про запровадження таких обмежень подати до Верховної Ради України пропозиції щодо внесення відповідних змін і доповнень до законодавства України. Зазначені у цьому пункті обмеження діють до прийняття рішення Верховною Радою України стосовно доцільності їх законодавчого затвердження.  
39. Стаття 3. Договір на здійснення фінансових операцій  
40. 1. Фінансові послуги надаються суб`єктами підприємницької діяльності на підставі договору.  
41. Договiр, якщо інше не передбачено спеціальним законодавством, повинен мiстити:  
42. назву документа;  
43. назву, адресу та реквізити суб`єкта підприємницької діяльності ;  
44. прiзвище, iм'я і по батьковi вкладника-громадянина i його адресу;  
45. найменування, місцезнаходження вкладника - юридичної особи;  
46. найменування фінансової операції;  
47. розмір фінансового активу, зазначений у грошовому виразі, строки його внесення та умови взаєморозрахунків;  
48. строк дiї договору;  
49. порядок змiни i припинення дiї договору;  
50. права та обов'язки сторiн, міри вiдповiдальності сторін за невиконання або неналежне виконання умов договору;  
51. iншi умови за згодою сторiн;  
52. пiдписи сторiн.  
53. Державний комітет з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ встановлює додаткові вимоги до договорів, що укладаються громадянами, якщо це не врегульовано законодавчими актами України.  
54. У разі укладення договору вкладник має право запросити баланс або довiдку про фiнансове становище, пiдтвердженi аудитором (аудиторською фiрмою), у суб`єкта підприємницької діяльності, а також бізнес-план, якщо інше не передбачено законодавством України.  
55. 2. Дiя договору на здійснення фінансових операцій припиняється за згодою сторiн, а також у разi:  
56. закiнчення строку дiї;  
57. виконання суб`єктом підприємницької діяльності зобов'язань перед вкладником у повному обсязi;  
58. лiквiдацiї суб`єкта підприємницької діяльності - юридичної особи або смертi громадянина-вкладника чи втрати ним дієздатності, за винятком випадкiв, передбачених пунктами 3 і 4 цієї статті;  
59. лiквiдацiї суб`єкта підприємницької діяльності у порядку, передбаченому законодавством України;  
60. визнання в установленому порядку договору на здійснення фінансових операцій недiйсним;  
61. в iнших випадках, передбачених законодавством України.  
62. 3. Договір може бути розірваний у будь-який момент. При цьому строк повернення коштів не може перевищувати 30 діб, якщо інше не передбачено договором.  
63. У разi дострокового припинення дiї договору з ініціативи громадянинавкладника суб`єкт підприємницької діяльності повертає йому депозит з вирахуванням фактичних виплат, що були здійснені за цим договором, якщо інше не передбачено умовами договору.  
64. У разі дострокового припинення дiї договору з ініціативи суб`єкта підприємницької діяльності громадянину-вкладнику повертаються повнiстю внесенi ним платежi з передбаченим доходом у період, що пройшов з дати укладення договору, якщо інше не передбачено умовами договору.  
65. Не допускається повернення коштiв готiвкою, якщо платежi було здiйснено в безготiвковiй формi, за умови дострокового припинення дії договору.  
66. Стаття 4. Державний нагляд за здійсненням фінансових операцій  
67. 1. Державний нагляд за дотриманням законодавства, платеспроможністю суб'єктів підприємницької діяльності, що виконують такі операції та забезпечують захист інтересів вкладників, здійснює Державний комітет з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ, інші органи, в межах визначених законодавством.  
68. 2. Основними функціями Державного комітету з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ є : встановлення порядку віднесення господарських операцій суб`єктів підприємницької діяльності до фінансових операцій, визначених у статті 2 цього Закону; видача дозволів (ліцензій) на виконання фінансових операцій, порядок здійснення яких не врегульований законодавством, до прийняття відповідних законодавчих актів;  
69. здійснення нагляду за фінансовими операціями; розроблення нормативних і методичних документів з питань здійснення фінансових операцій; розроблення проектів законодавчих актів з питань здійснення фінансових операцій; подання уповноваженим державним органам інформації та пропозицій щодо застосування санкцій до суб`єктів підприємницької діяльності, які порушують вимоги цього Закону та інших законодавчих актів України;  
70. нагляд за діяльністю Фонду захисту прав вкладників-громадян у межах, визначених цим Законом; встановлення граничних сум, що виплачуються як компенсація одному вкладнику за рахунок коштів Фонду. Зазначені в цій статті функції можуть бути реалізовані Комітетом, якщо вони не належать до компетенції інших державних органів виконавчої влади. 3. Державний комітет з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ має право : встановлювати мінімальний розмір статутного капіталу суб`єкта підприємницької діяльності, що здійснює фінансові операції, додаткові вимоги до порядку ведення бухгалтерського обліку і звітності; за своїм запитом отримувати бухгалтерську звітність та інформацію про фінансове становище суб`єктів підприємницької діяльності, які здійснюють фінансові операції, у тому числі з виконання бізнес-планів;  
71. організовувати перевірку суб`єктів підприємницької діяльності, які здійснюють фінансові операції;  
72. у разі порушення законодавства давати приписи, а також рекомендації відповідним установам та організаціям щодо обмеження, призупинення дії дозволів (ліцензій) або приймати рішення про їх відкликання, якщо вони були видані безпосередньо Комітетом. У разі невиконання рекомендацій відповідною установою (організацією) Державний комітет з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ може звернутися до Кабінету Міністрів України;  
73. встановлювати нормативи розміщення коштів суб`єктів підприємницької діяльності в певних категоріях активів;  
74. встановлювати нормативи ліквідності для фінансових установ до законодавчого врегулювання порядку їх встановлення;  
75. встановлювати вимоги щодо платоспроможності суб`єктів підприємницької діяльності, які здійснюють фінансові операції за дозвілом (ліцензією) Комітету;  
76. встановлювати кваліфікаційні вимоги до керівників суб`єктів підприємницької діяльності, які здійснюють фінансові операції;  
77. у разі коли суб`єкти підприємницької діяльності здійснюють фінансові операції без дозволу (ліцензії), - призупиняти їх діяльність, в тому числі шляхом заборони вільного розпорядження активами;  
78. передавати до правоохоронних органів матеріали перевірок у разі виявлення порушень, що містять ознаки злочину;  
79. накладати на суб`єктів підприємницької діяльності, що здійснюють фінансові операції, стягнення у межах, встановлених законодавством.  
80. Зазначені в цій статті права можуть бути реалізовані Державним комітетом з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ, якщо вони не віднесені до компетенції інших державних органів.  
81. Cпори про відкликання дозволу (лiцензiї), а також з приводу призупинення діяльності суб`єкта підприємницької діяльності розглядає суд або арбiтражний суд.  
82. 4. Для отримання дозволів (лiцензiй) на здійснення фінансових операцій суб`єкт підприємницької діяльності, якщо інше не передбачено законодавством, подає до Державного комiтету з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ заяву, до якої додаються:  
83. копiї установчих документiв та свiдоцтва про реєстрацiю;  
84. довiдки банкiв або висновки аудиторiв (аудиторських фiрм), що пiдтверджують розмiр сплаченого статутного фонду;  
85. правила (умови) здійснення фінансових операцій суб`єктами підприємницької діяльності, що залучають депозити громадян;  
86. бізнес-план (у тому числі економiчне обгрунтування запланованої дiяльностi);  
87. iнформацiя про учасникiв суб`єктів підприємницької діяльності, голову виконавчого органу та його заступникiв, а також про наявнiсть вiдповiдних сертифікатів, що підтверджують фах, якщо це передбачено законодавством;  
88. документи, що підтверджують членство у Фонді захисту прав вкладників - громадян.  
89. Комiтет зобов'язаний розглянути заяву суб`єкта підприємницької діяльності про видачу йому дозволу (лiцензiї) у строк, що не перевищує 30 днiв з часу отримання всiх передбачених цiєю статтею документiв.  
90. Про внесення змiн до зазначених в цій статті документів суб`єкт підприємницької діяльності зобов'язаний повiдомити Комітет в десятиденний строк з часу реєстрацiї цих змiн у встановленому порядку.  
91. 5. Державний комітет з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ може відмовити у видачі дозволу (ліцензії), якщо:  
92. відомості, зазначені у пункті 4 цієї статті, не відповідають фактичному стану справ;  
93. встановлено законодавчі обмеження щодо участі в такій фінансовій установі засновника (учасника) фінансової установи;  
94. встановлено законодавчі обмеження щодо зайняття таким видом діяльності фізичними особами, які входять до складу керівних органів фінансової установи;  
95. подані документи не відповідають іншим нормам законодавства.  
96. Про вiдмову у видачi дозволу (лiцензiї) Комітет повiдомляє юридичну особу в письмовiй формi із зазначенням причини вiдмови.  
97. Cпори про вiдмову у видачі дозволу (лiцензiї) розглядає суд або арбiтражний суд.  
98. 6. Посадові особи Державного комiтету з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ у разі розголошення в будь-якiй формi вiдомостей, що є комерцiйною таємницею суб`єкта підприємницької діяльності, несуть відповідальність, передбачену законодавством.  
99. Стаття 5. Фонд захисту прав вкладників - громадян  
100. 1. Фонд захисту прав вкладників-громадян є юридичною особою, що не має на меті отримання прибутку.  
101. Основними завданнями Фонду є:  
102. вжиття заходів до зменшення ризику втрати коштів вкладникамигромадянами у разі надання їм фінансових послуг;  
103. участь у роботі ліквідаційних комісій фінансових установ, визнаних у встановленому порядку банкрутами, з метою більш повного визначення кола вкладників, які постраждали, та розмірів понесених ними втрат;  
104. проведення компенсацій за рахунок коштів Фонду відповідно до цього Закону. Розгляд заяв вкладників щодо виплати сум цих компенсацій здійснюється Фондом у місячний строк з дня завершення роботи ліквідаційної комісії фінансової установи, визнаної банкрутом.  
105. Суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють фінансові операції, під час рекламування своєї діяльності у будь-якій формі повинні в обов`язковому порядку інформувати про свою участь у Фонді захисту прав вкладників-громадян.  
106. Кошти Фонду формуються за рахунок:  
107. вступних внесків фінансових установ у розмірі 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян;  
108. пайових внесків фінансових установ, що сплачуються щоквартально, у розмірі 0,5 процента суми пасивів, залучених від фізичних осіб протягом кварталу;  
109. суми штрафів та пені, стягнених за порушення порядку формування Фонду;  
110. надходжень від розміщення коштів Фонду;  
111. інших надходжень, не заборонених законодавством України.  
112. 2. Кошти Фонду захисту прав вкладників-громадян належать йому на правах власності і використовуються виключно на покриття заборгованості фінансових установ перед фізичними особами, що залишилася непогашеною після розподілу майна фінансових установ у зв`язку з їх банкрутством.  
113. Розподіл зазначених коштів здійснюється пропорційно розміру вимог кредиторів.  
114. 3. Кошти Фонду захисту прав вкладників-громадян підлягають розміщенню виключно в облігаціях державної внутрішньої позики України або в депозитах (строкових вкладах) в банках, що мають ліцензію Національного банку України на здійснення банківських операцій за повним переліком.  
115. 4. Порядок ведення бухгалтерського обліку операцій, що здійснюються Фондом захисту прав вкладників-громадян, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Режим ведення рахунків Фонду встановлюється Національним банком України. Фінансовий контроль за операціями Фонду здійснюється Державним комітетом з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ.  
116. 5. Розмір неустойки (пені) за порушення строків сплати вступних і пайових внесків встановлюється у порядку, визначеному загальними зборами членів Фонду захисту прав вкладників-громадян, але не може бути меншим за подвійний розмір облікової ставки Національного банку України, розрахованої за період прострочення. Порядок виключення фінансової установи з членів Фонду встановлюється їх загальними зборами та підлягає погодженню з Державним комітетом з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ. Зазначене виключення тягне за собою призупинення дії дозволу (ліцензії) на право здійснення операцій з фінансовими активами фізичних осіб.  
117. 6. Вищим керівним органом Фонду є загальні збори його членів. Кожний з членів Фонду захисту прав вкладників-громадян має один голос. Рішення загальних зборів приймаються простою більшістю голосів. Члени Фонду не можуть прийняти рішення про його ліквідацію або реорганізацію.  
118. Рішення керівних органів Фонду захисту прав громадян-вкладників щодо прийняття до нього або виключення його членів, зміни розміру відповідальності за порушення строків сплати вступних та пайових внесків, визначення черговості отримання компенсацій громадянами підлягають обов`язковому узгодженню з Державним комітетом з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ.  
119. Фонд захисту прав громадян-вкладників діє на підставі статуту, який затверджується Кабінетом Міністрів України.  
120. Фонд не відповідає за зобов`язаннями держави, а держава не відповідає за зобов`язаннями Фонду.  
121. Стаття 6. Порядок компенсації втрат вкладників-громадян  
122. 1. Компенсація втрат громадян, кошти яких виявилися неповерненими частково або повністю, здійснюється Фондом захисту прав вкладників-громадян у разі недостатності коштів /майна/ фінансової установи, визнаної у встановленому порядку банкрутом, а також майна засновників /учасників/ такої фінансової установи, що взяли на себе додаткову або повну відповідальність.  
123. У разі коли банкрутом визнається банк Фонд захисту прав вкладників-громадян провадить компенсацію втрат коштів вкладниківгромадян за наявності довідки Національного банку України про повне використання коштів страхового фонду банку.  
124. 2. Громадянин має право звернутися до Фонду захисту прав вкладниківгромадян для отримання компенсації за наявності оригіналу або нотаріально засвідченої копії документа на право вимоги до ліквідованої фінансової установи, не пізніше одного місяця з дня завершення роботи ліквідаційної комісії фінансової установи, визнаної у встановленому порядку банкрутом.  
125. 3. Розгляд звернень громадян здійснюється Фондом у місячний строк після їх подання.  
126. Стаття 7. Заключні положення  
127. 1. Розгляд спорiв  
128. Спори, пов'язанi iз наданням громадянам фінансових послуг, розв'язуються в порядку, передбаченому законодавством України.  
129. 2. Спеціальні акти законодавства  
130. Якщо законодавством України передбачено інші норми регулювання здійснення фінансових операцій, ніж ті, що містяться у цьому Законі, діють норми, передбачені спеціальними актами законодавства України.  
131. Стаття 8. Прикінцеві положення  
132. 1. Ввести в дію Закон України "Про фінансові операції" з дня опублікування.  
133. а) у місячний термін внести пропозиції Президенту України щодо створення Державного комітету з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ;  
134. б) у двомісячний термін: привести у відповідність із цим Законом рішення Уряду, подати пропозиції про внесення відповідних змін і доповнень до законодавчих актів України, а також забезпечити приведення у відповідність із цим Законом відомчих нормативних актів;  
135. внести пропозиції щодо встановлення відповідальності за порушення порядку здійснення фінансових операцій;  
136. в) після створення Державного комітету з питань нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ:  
137. у п'ятимісячний термін забезпечити видачу дозволів (ліцензій) суб`єктам підприємницької діяльності , що здійснюють фінансові операції і зареєстровані до набуття чинності цим Законом, та вжити заходів до ліквідації зазначених суб`єктів у разі невиконання ними вимог законодавства України;  
138. в двомісячний термін провести організаційні заходи, спрямовані на створення Фонду захисту прав вкладників-громадян, а також забезпечити переєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності, які здійснюють фінансові операції. Перереєстрація провадиться тільки за умови набуття цими суб'єктами членства у Фонді захисту прав вкладників-громадян.