Кількість абзаців - 94 Розмітка (ліва колонка)


Про цивільну відповідальність за ядерну шкоду та її фінансове забезпечення (Друге читання)

0. Проект Закон України Про цивільну відповідальність за ядерну шкоду та її фінансове забезпечення  
1. Цим Законом регулюються відносини щодо цивільної відповідальності за ядерну шкоду, встановлюються правила та процедури відшкодування шкоди, спричиненої ядерним інцидентом, визначаються методи фінансового забезпечення цивільної відповідальності та її межі.  
2. РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
3. Стаття 1. Визначення термінів  
4. 1. У цьому Законі терміни вживаються у значенні, поданому в частині 2 статті 1 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку".  
5. 2. Інші вжиті у цьому Законі терміни мають таке значення:  
6. Спеціальні права запозичення - розрахункова одиниця, що визначається Міжнародним валютним фондом і використовується при здійсненні ним власних операцій та угод;  
7. позасудова мирова угода - угода, що укладається між особою, якій заподіяно ядерну шкоду, оператором ядерної установки, відповідальним за її заподіяння, та страховиком (іншим гарантом), про відшкодування оператором ядерної шкоди без подання позову до суду;  
8. угода про резервування кредиту (кредитної лінії) - угода, що укладається між оператором та банками про відкриття за плату кредиту (кредитної лінії) оператору, яка може бути використана ним у разі настання цивільної відповідальності за ядерну шкоду.  
9. Стаття 2. Законодавство про цивільну відповідальність за ядерну шкоду та її фінансове забезпечення  
10. 1. Цим Законом регулюються відносини щодо цивільної відповідальності за ядерну шкоду, заподіяну ядерним інцидентом, та фінансове забезпечення такої відповідальності. До відносин, не врегульованих цим Законом, застосовуються норми цивільного, ядерного, цивільно-процесуального та іншого законодавства України.  
11. 2. Норми цього Закону є спеціальними щодо усіх інших законодавчих актів України, які регулюють відносини у цій сфері.  
12. 3. Ніщо у цьому Законі не може розглядатися як таке, що припиняє для України дію міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Якщо міжнародними договорами встановлено інші правила, ніж ті, що у цьому Законі, застосовуються правила міжнародних договорів.  
13. РОЗДІЛ 2. ЦИВІЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ЯДЕРНУ ШКОДУ  
14. Стаття 3. Шкода, що підлягає відшкодуванню, та спосіб відшкодування  
15. 1.За цим Законом підлягає відшкодуванню ядерна шкода.  
16. 2. Оператор звільняється від відшкодування неядерної шкоди, заподіяної ядерним інцидентом.  
17. 3. Ядерна шкода відшкодовується виключно у формі грошової компенсації.  
18. Стаття 4. Порядок відшкодування ядерної шкоди  
19. 1. Ядерна шкода може бути відшкодована оператором відповідно до позасудової мирової угоди, укладеної ним з потерпілим за участю фінансового гаранта. Кошти, виплачені на відшкодування ядерної шкоди за такою угодою, враховуються для цілей частини 1 статті 6 цього Закону. Позасудова мирова угода повинна:  
20. відповідати вимогам частин 2 - 4 статті 5;  
21. бути нотаріально посвідченою, якщо стороною угоди є фізична особа;  
22. не порушувати прав потерпілих та інших осіб;  
23. бути затверджена судом та взята на облік у порядку, передбаченому статтею 6 цього Закону.  
24. Укладаючи позасудову мирову угоду, потерпіла особа здійснює своє право на відшкодування ядерної шкоди.  
25. 2. У разі недосягнення згоди спір про відшкодування ядерної шкоди вирішується судом, арбітражним судом. Для встановлення факту ядерного інциденту, факту заподіяння ядерної шкоди та причинного зв'язку між ними обов'язково проводиться судова експертиза.  
26. 3. Позови про відшкодування ядерної шкоди можуть подаватися до судів, арбітражних судів України за місцезнаходженням (місцем проживання) позивача, відповідача чи за місцем заподіяння шкоди.  
27. Стаття 5. Межа цивільної відповідальності за ядерну шкоду  
28. 1. Відповідальність за ядерну шкоду обмежується сумою, еквівалентною 150 мільйонам Спеціальних прав запозичення у валюті України за кожний ядерний інцидент.  
29. 2. Відповідальність за заподіяння смерті обмежується сумою, що дорівнює 2000 офіційно встановлених на момент винесення судового рішення (укладення позасудової мирової угоди) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожного померлого.  
30. 3. Відповідальність перед кожним потерпілим за шкоду, заподіяну здоров'ю, обмежується сумою, що дорівнює 5000 офіційно встановлених на момент винесення судового рішення (укладення позасудової мирової угоди) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, але не більше розміру фактично заподіяної шкоди.  
31. 4. Відповідальність перед особою за шкоду, заподіяну її майну, обмежується сумою, що дорівнює 5000 офіційно встановлених на момент винесення судового рішення (укладення позасудової мирової угоди) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, але не більше розміру фактично заподіяної шкоди.  
32. 5. Судові витрати не враховуються для цілей цієї статті і підлягають виплаті у повному обсязі додатково до будь-якої суми відшкодування.  
33. Стаття 6. Облік та виконання рішень, постанов, ухвал та позасудових мирових угод про відшкодування ядерної шкоди  
34. 1. Після вступу в законну силу рішення про відшкодування ядерної шкоди виконання здійснюється лише в частині рішення про відшкодування судових витрат. Копія судового рішення надсилається в семиденний строк до районного суду за місцем державної реєстрації відповідного оператора, де ведеться облік рішень за кожним ядерним інцидентом. Так само ведеться облік постанов та ухвал про відшкодування ядерної шкоди, в тому числі про скасування та зміну винесених раніше рішень. Позасудові мирові угоди затверджуються судом і беруться на облік у тому ж порядку у разі їх відповідності вимогам частини 1 статті 4.  
35. 2. Судові рішення, постанови, ухвали та позасудові мирові угоди про відшкодування ядерної шкоди за кожним ядерним інцидентом (далі у цій статті - документи про відшкодування ядерної шкоди) беруться на облік у міру їх надходження до суду. Про взяття на облік суд виносить ухвалу. Судові виконавці ведуть реєстр узятих на облік документів про відшкодування ядерної шкоди, де зазначається:  
36. порядковий номер взяття на облік документа про відшкодування ядерної шкоди за відповідним ядерним інцидентом;  
37. відомості із вступної та резолютивної частини документа про відшкодування ядерної шкоди;  
38. зміст ухвали про взяття на облік документа про відшкодування ядерної шкоди;  
39. загальна сума належного до виплати відшкодування ядерної шкоди. Ця сума обчислюється шляхом додавання до суми, зазначеної у попередньому документі про відшкодування ядерної шкоди, суми, належної до виплати за документом про відшкодування ядерної шкоди, що береться на облік. Перед додаванням ця сума перераховується в Спеціальні права запозичення за курсом Національного банку України, що діє на момент винесення ухвали про взяття на облік;  
40. стан виконання документа про відшкодування ядерної шкоди.  
41. 3. Суд здійснює заходи щодо виконання взятих ним на облік рішень, постанов та ухвал про відшкодування ядерної шкоди за кожним ядерним інцидентом до досягнення межі відповідальності оператора, встановленої частиною 1 статті 5 цього Закону.  
42. У разі досягнення межі відповідальності оператора виконання рішень зупиняється.  
43. Виконання поновлюється у разі скасування раніше прийнятих рішень про відшкодування ядерної шкоди чи зменшення належної за ними компенсації.  
44. 4. Позасудова мирова угода, затверджена судом, є виконавчим документом. Такий документ підлягає виконанню у загальному порядку, передбаченому цивільнопроцесуальним законодавством.  
45. РОЗДІЛ 3 ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЦИВІЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ЯДЕРНУ ШКОДУ  
46. Стаття 7. Фінансове забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду  
47. 1. Оператор зобов'язаний забезпечити фінансові гарантії для покриття обсягу цивільної відповідальності (фінансове забезпечення) на момент звернення за отриманням чи продовженням дії ліцензії на експлуатацію ядерної установки в межах суми, еквівалентної 150 мільйонам Спеціальних прав запозичення за кожний ядерний інцидент.  
48. 2. Фінансове забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду може здійснюватися оператором шляхом:  
49. страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду.  
50. У частині, не покритій іншими видами фінансового забезпечення, таке страхування є обов'язковим;  
51. укладення угод про резервування кредиту (кредитної лінії) з банківськими установами;  
52. отримання інших видів фінансового забезпечення, передбачених діючими законами України.  
53. Оператору ядерної установки Кабінетом Міністрів України може бути надана державна гарантія фінансового забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду.  
54. Стаття 8. Обов'язкове страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду  
55. 1. Об'єктом обов'язкового страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду є майнові інтереси оператора, пов'язані з необхідністю відшкодування цієї шкоди.  
56. Обов'язок оператора щодо оплати будь-яких судових витрат і відсотків, встановлених судом, може бути тільки окремим від цивільної відповідальності за ядерну шкоду об'єктом страхування.  
57. Страхування таких відсотків і витрат не є обов'язковим.  
58. Передбачена на покриття витрат і відсотків страхова сума не розглядається як фінансове забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду для цілей частини 1 статті 7.  
59. 2. Страховими випадками при обов'язковому страхуванні цивільної відповідальності за ядерну шкоду є набрання законної сили судовими рішеннями про відшкодування ядерної шкоди та укладення позасудових мирових угод, стороною яких є відповідний страховик.  
60. 3. Виплата страхового відшкодування здійснюється у строк, який не перевищує одного місяця з моменту настання страхового випадку.  
61. 4. Порядок обчислення тарифів при обов'язковому страхуванні цивільної відповідальності за ядерну шкоду визначає Кабінет Міністрів України.  
62. 5. Страховики, які мають дозвіл на здійснення обов'язкового страхування відповідальності операторів ядерних установок за шкоду, що може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту, зобов'язані бути членами ядерного страхового пулу, метою якого є координація діяльності страховиків, пов'язаної із співстрахуванням цивільної відповідальності за ядерну шкоду. Порядок утворення та дії ядерного страхового пулу регулюється положенням, що затверджується Кабінетом Міністрів України.  
63. Стаття 9. Участь іноземних страховиків у відносинах щодо обов'язкового страхування відповідальності за ядерну шкоду  
64. 1. У разі якщо страховики не мають достатніх коштів для здійснення обов'язкового страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду, страхувальники мають право укладати договори обов'язкового страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду з цими страховиками за участю страховиків-нерезидентів. Строк дії таких договорів страхування не може перевищувати одного року.  
65. 2. За договорами страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду страховики можуть укладати договори перестрахування із страховиками-нерезидентами за умови членства цих страховиків-нерезидентів у відповідних ядерних пулах.  
66. Стаття 10. Укладення угод про резервування кредиту (кредитної лінії) з банківськими установами як фінансове забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду  
67. 1. Для фінансового забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду оператори мають право укладати угоди про резервування кредиту (кредитної лінії) з банківськими установами України та інших держав.  
68. 2. Істотними умовами угоди про резервування кредиту (кредитної лінії) для забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду є:  
69. строк відкриття та закриття резервування кредиту (кредитної лінії);  
70. розміри періодичної плати за резервування кредиту (кредитної лінії) у відсотках основної суми не знятих коштів кредиту;  
71. періодичні відсотки на основну суму знятих і не погашених коштів кредиту;  
72. інші умови, які є істотними при укладенні кредитних угод згідно із законодавством України.  
73. 4. Банківські установи, що уклали угоди про резервування кредиту (кредитної лінії) для забезпечення цивільної відповідальності за ядерну шкоду за будь-яких обставин не мають права обмеження надання кредиту оператору за відкритим кредитом (кредитною лінією). У разі недостатнього забезпечення такого банку кредитними ресурсами на момент виплати необхідних оператору коштів банк зобов'язаний письмово попередити про це оператора не менше ніж за десять робочих днів до призупинення кредитування та відшкодувати оператору всі витрати, пов'язані з отриманням з інших джерел не виданих банком сум, включаючи відсотки за одержані оператором з цією метою кредити від інших кредиторів.  
74. РОЗДІЛ 4. УЧАСТЬ ДЕРЖАВИ У ВІДШКОДУВАННІ ЯДЕРНОЇ ШКОДИ  
75. Стаття 11. Участь держави у відшкодуванні ядерної шкоди  
76. 1. Держава надає кошти для відшкодування ядерної шкоди за виконавчими документами у разі, якщо протягом трьох місяців після пред'явлення до виконання виконавчого документа про відшкодування ядерної шкоди відшкодування не було здійснено або якщо до настання цього строку судовим виконавцем було складено акт про неможливість виконання.  
77. 2. Для отримання коштів для відшкодування ядерної шкоди від держави за наявності обставин, передбачених у частині 1 цієї статті, по закінченні трьох місяців або після складення акта про неможливість виконання стягувач подає до органу, уповноваженого Кабінетом Міністрів України:  
78. заяву про відшкодування ядерної шкоди;  
79. копію рішення чи мирової угоди про відшкодування ядерної шкоди;  
80. виконавчий документ про відшкодування ядерної шкоди, а за наявності складеного судовим виконавцем акта про неможливість виконання - копію цього акта.  
81. 3. За наявності документів, передбачених частиною 2 цієї статті, орган, уповноважений Кабінетом Міністрів України, зобов'язаний протягом місяця прийняти рішення про виплату належних стягувачеві за виконавчим документом коштів. Виплата здійснюється за рахунок передбачених законодавством джерел.  
82. 4. Здійснивши відшкодування ядерної шкоди відповідно до цієї статті, держава набуває права регресу, яке реалізується шляхом пред'явлення відповідного виконавчого документа до виконання на свою користь протягом п'яти років з моменту здійснення нею відшкодування.  
83. РОЗДІЛ 5. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
84. 1. Цей Закон набирає чинності з моменту його опублікування.  
85. 2. Протягом року оператори ядерних установок, що вже мають ліцензії на експлуатацію ядерних установок, повинні отримати ліцензії на експлуатацію ядерних установок, які відповідають вимогам статті 7 цього Закону.  
86. 3. До отримання операторами ядерних установок ліцензій відповідно до частини другої цієї статті їхня діяльність відповідно до умов попередньо отриманих ліцензій не розглядається як порушення вимог цього Закону.  
87. 4. Внести до Закону України "Про страхування" (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., N18 ,ст.78) таку зміну: пункт 27 статті 6 викласти у такій редакції:  
88. "27) страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за ядерну шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту. Кабінет Міністрів України щороку встановлює мінімальну страхову суму, яка має бути покрита обов'язковим страхуванням цивільної відповідальності оператора за ядерну шкоду" .  
89. 5. Кабінету Міністрів України:  
90. у тримісячний строк після набрання цим Законом чинності розробити і затвердити відповідно до вимог цього Закону:  
91. - особливі умови ліцензування діяльності з страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду, Положення про ядерний страховий пул України, типову форму договору про обов'язкове страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду;  
92. - Порядок обчислення тарифів при обов'язковому страхуванні цивільної відповідальності за ядерну шкоду;  
93. подати до Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавства у відповідність з цим Законом.