Про альтернативні джерела енергії (Друге читання)
0. | Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про альтернативні джерела енергії |
1. | Цей Закон визначає правові, соціальні, економічні, екологічні та організаційні засади використання альтернативних джерел енергії і спрямований на створення необхідних умов для розширення їх використання в паливно-енергетичному комплексі України. |
2. | Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ |
3. | Стаття 1. Визначення термінів |
4. | У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: |
5. | альтернативні джерела енергії - джерела енергії, до яких відносять сонячне випромінювання, вітер, біомасу, малі річки, геотермальні води, теплові викиди промисловості, хвилі морського прибою тощо, які існують постійно або виникають періодично у навколишньому природному середовищі; |
6. | альтернативна енергетика - підгалузь енергетики, що забезпечує вироблення електричної, теплової та механічної енергії з альтернативних джерел енергії; |
7. | енергія з альтернативних джерел - електрична, теплова та механічна енергія, яка виробляється на об'єктах альтернативної енергетики і є товарною продукцією, призначеною для купівлі-продажу; |
8. | об'єкти альтернативної енергетики - енергогенеруюче та інше обладнання, що виробляє енергію за рахунок використання альтернативних джерел енергії, частка яких становить не менш як 70 відсотків; |
9. | сфера альтернативних джерел енергії - галузь діяльності, що пов'язана з використанням альтернативних джерел енергії для виробництва, транспортування, зберігання, передачі та споживання енергії, виробленої з використанням альтернативних джерел. |
10. | Стаття 2. Основні засади державної політики у сфері альтернативних джерел енергії |
11. | Основними засадами державної політики у сфері альтернативних джерел енергії є: |
12. | економне витрачання традиційних паливно-енергетичних ресурсів та зменшення залежності України від їх імпорту шляхом нарощування обсягів виробництва та раціонального споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел; |
13. | додержання екологічної безпеки за рахунок зменшення негативного впливу на стан довкілля при створенні та експлуатації об'єктів альтернативної енергетики, а також транспортування, зберігання та споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел; |
14. | додержання безпеки для здоров'я людини на об'єктах альтернативної енергетики на всіх етапах виробництва, а також при передачі, транспортуванні, постачанні, зберіганні та споживанні енергії, виробленої з альтернативних джерел; |
15. | науково-технічне забезпечення розвитку альтернативної енергетики, пропаганда науково-технічних досягнень у цій сфері, підготовка відповідних фахівців у вищих та середніх навчальних закладах; |
16. | створення бази статистичних даних про ресурси альтернативних джерел енергії; |
17. | проведення державної сертифікації енергогенеруючих об'єктів альтернативної енергетики; |
18. | додержання державних норм, правил і стандартів щодо усіх суб'єктів відносин, пов'язаних з виробництвом, збереженням, транспортуванням, передачею і споживанням енергії, виробленої з альтернативних джерел; |
19. | підтримка підприємництва у сфері альтернативних джерел енергії. |
20. | Розділ II. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ТА РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ АЛЬТЕРНАТИВНИХ ДЖЕРЕЛ ЕНЕРГІЇ |
21. | Стаття 3. Державне управління у сфері альтернативних джерел енергії |
22. | Державне управління у сфері альтернативних джерел енергії здійснює Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, який координує діяльність у цій сфері. |
23. | Державне управління у сфері альтернативних джерел енергії передбачає: |
24. | розроблення державних, галузевих та регіональних програм у сфері альтернативних джерел енергії, а також їх наукове та науково-технічне супроводження, розробку та виконання завдань відповідних державних цільових наукових та науково-технічних програм; |
25. | розроблення та прийняття органами виконавчої влади в межах їх компетенції нормативно-правових актів, державних норм, правил і стандартів, методичних документів щодо використання альтернативних джерел енергії; |
26. | координацію та узгодження галузевих і регіональних програм у сфері альтернативних джерел енергії з державними програмами; |
27. | здійснення контролю за додержанням вимог законодавства у сфері альтернативних джерел енергії та за виконанням державних програм у цій сфері. |
28. | Стаття 4. Державне регулювання у сфері альтернативних джерел енергії |
29. | Державне регулювання у сфері альтернативних джерел енергії здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, який координує діяльність у цій сфері. |
30. | Державне регулювання у сфері альтернативних джерел енергії здійснюється шляхом: |
31. | надання дозволів на провадження діяльності у сфері альтернативних джерел енергії; |
32. | встановлення норм, правил і стандартів виробництва, передачі, транспортування, постачання, зберігання і споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел; |
33. | нагляду за безпечним виконанням робіт на об'єктах альтернативної енергетики незалежно від форми власності, безпечною експлуатацією енергогенеруючого обладнання та за режимами передачі і споживання енергії; |
34. | нагляду за додержанням вимог технічної експлуатації на об'єктах альтернативної енергетики незалежно від форми власності, технічної експлуатації енергетичного обладнання об'єктів, підключених до об'єднаної енергетичної системи України; |
35. | встановлення тарифів на електричну енергію, вироблену на об'єктах альтернативної енергетики, а також на теплову енергію, видобуту з альтернативних джерел; |
36. | Суб'єктам підприємницької діяльності у сфері альтернативних джерел енергії забороняється провадити монопольну діяльність у будь-якій формі. |
37. | Стаття 5. Організаційне забезпечення діяльності у сфері альтернативних джерел енергії |
38. | Організаційне забезпечення діяльності у сфері альтернативних джерел енергії передбачає надання органами виконавчої влади в установленому законодавством порядку: |
39. | дозволів заявникам на виробництво електричної, теплової та механічної енергії з альтернативних джерел та її передачу і постачання; |
40. | дозволів заявникам на видобування геотермальної енергії; |
41. | дозволів заявникам на розміщення обладнання, яке використовує сонячне випромінювання, вітер, хвилі морського прибою, для створення об'єктів альтернативної енергетики; |
42. | дозволів заявникам на будівництво або відновлення об'єктів гідроенергетики на малих річках; |
43. | дозволів заявникам на створення локальних мереж для транспортування до споживачів енергії, виробленої з альтернативних джерел. |
44. | Організаційне забезпечення діяльності у сфері альтернативних джерел енергії також включає: |
45. | визначення джерел і напрямів фінансування заходів у сфері альтернативних джерел енергії; |
46. | надання підприємствами електричних мереж (енергопостачальних компаній) в установленому законодавством порядку дозволів, за погодженими технічними умовами, на підключення об'єктів усіх форм власності, що виробляють енергію з альтернативних джерел, до мереж об'єднаної енергетичної системи України; |
47. | додержання умов раціонального споживання та економії енергії, виробленої з альтернативних джерел. |
48. | Стаття 6. Стандартизація у сфері альтернативних джерел енергії |
49. | Метою стандартизації у сфері альтернативних джерел енергії є розроблення нормативних документів для забезпечення на об'єктах альтернативної енергетики: |
50. | належної якості обладнання та його конкурентоспроможності; |
51. | додержання екологічних вимог; |
52. | додержання вимог санітарного законодавства; |
53. | додержання вимог та виконання правил безпеки праці і здоров'я людини в межах, установлених законодавством України. |
54. | Розроблення стандартів та інших нормативних документів у сфері альтернативних джерел енергії здійснює уповноважений орган виконавчої влади. |
55. | Стаття 7. Фінансування заходів у сфері альтернативних джерел енергії |
56. | Фінансування заходів у сфері альтернативних джерел енергії здійснюється за рахунок коштів, передбачених в оптових тарифах на електроенергію та тарифах на теплову енергію, якщо вони встановлені шляхом впровадження спеціальної цінової надбавки до тарифу, а також за рахунок коштів підприємств, установ, організацій, коштів державного та місцевого бюджетів, добровільних внесків та інших коштів, не заборонених законодавством України. |
57. | Стаття 8. Стимулювання виробництва та споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел |
58. | Стимулювання виробництва та споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел, здійснюється відповідно до законодавства України, шляхом: |
59. | застосування економічних важелів і стимулів, передбачених законодавством України про енергозбереження та охорону навколишнього природного середовища, з метою розширення використання альтернативних джерел енергії. |
60. | Розділ III. ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ ДЖЕРЕЛ ЕНЕРГІЇ |
61. | Стаття 9. Особливості використання альтернативних джерел енергії |
62. | Використання альтернативних джерел енергії має особливості, зумовлені природними умовами, а саме: |
63. | залежністю від атмосферних та інших умов навколишнього природного середовища; |
64. | наявністю водних ресурсів малих річок, необхідних для роботи гідроенергетичного обладнання; |
65. | наявністю біомаси, кількість якої залежить від обсягів щорічних урожаїв; |
66. | наявністю геотермальних джерел та свердловин, придатних для використання геотермальної енергії; |
67. | наявністю теплових викидів, обсяги яких залежать від функціонування промислових підприємств; |
68. | періодичністю природних циклів, у наслідок чого виникає незбалансованість виробництва енергії; |
69. | необхідністю узгодження та збалансування періодичності передачі обсягів енергії, виробленої з альтернативних джерел, зокрема електричної енергії, в об'єднану енергетичну систему України. |
70. | Стаття 10. Порядок експлуатації альтернативних джерел енергії |
71. | Експлуатація альтернативних джерел енергії на об'єктах альтернативної енергетики провадиться за умов: |
72. | безпечного проведення робіт, здійснення державного нагляду за режимами споживання енергії; |
73. | енергетичної безпеки, що гарантує технічне та економічне задоволення періодичних, поточних і перспективних потреб споживачів енергії; |
74. | виконання технологічних вимог щодо виробництва, акумулювання, передачі, постачання та споживання енергії; |
75. | додержання єдиних державних норм, правил і стандартів усіма суб'єктами відносин, пов'язаних з експлуатацією, виведенням з експлуатації об'єктів альтернативної енергетики, систем диспетчерського (оперативно-технологічного) управління; |
76. | додержання правил експлуатації об'єктів альтернативної енергетики, що регламентуються нормативно-правовими актами, обов'язковими для виконання всіма суб'єктами підприємницької діяльності. |
77. | Порядок експлуатації альтернативних джерел енергії встановлюється Кабінетом Міністрів України. |
78. | Стаття 11. Протиаварійний захист та екологічна безпека при використанні альтернативних джерел енергії |
79. | Протиаварійний захист та забезпечення екологічної безпеки при використанні альтернативних джерел енергії здійснюються шляхом: |
80. | запобігання аварійним ситуаціям і ліквідації їх наслідків на об'єктах альтернативної енергетики за рахунок додержання вимог та правил, встановлених відповідно до державних стандартів; |
81. | створення умов для розвитку, підвищення технічного рівня, безпечної експлуатації та охорони об'єктів альтернативної енергетики згідно із законодавством України; |
82. | підтримки необхідного балансу потужності та якості енергії, виробленої з альтернативних джерел, для забезпечення надійного і безаварійного функціонування з об'єднаною енергетичною системою України; |
83. | здійснення нагляду за впровадженням нових систем протиаварійної автоматики та захисту об'єктів альтернативної енергетики, а також засобів зв'язку і диспетчерського (оперативно-технологічного) управління з енергетичними мережами України; |
84. | здійснення нагляду за експлуатацією систем протиаварійної автоматики та захисту об'єктів альтернативної енергетики від несанкціонованого втручання. |
85. | Стаття 12. Державний нагляд у сфері альтернативних джерел енергії. |
86. | Державний нагляд у сфері альтернативних джерел енергії здійснює Державна інспекція з енергозбереження та інші органи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. |
87. | Стаття 13. Відповідальність за порушення законодавства про використання альтернативних джерел енергії |
88. | Порушення законодавства про використання альтернативних джерел енергії тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законодавством України. |
89. | Розділ IV. МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО У СФЕРІ ВИКОРИСТАННЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ ДЖЕРЕЛ ЕНЕРГІЇ |
90. | Стаття 14. Участь України у міжнародному співробітництві у сфері використання альтернативних джерел енергії |
91. | Україна бере участь у міжнародному співробітництві у сфері виробництва та споживання енергії, виробленої з альтернативних джерел, відповідно до законодавства України та міжнародних договорів України. |
92. | Якщо міжнародним договором України, згоду на обов'язковість якого надано Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що містяться у цьому Законі, застосовуються правила міжнародного договору, який є частиною національного законодавства України. |
93. | Розділ V. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ |
94. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
95. | 2. Кабінету Міністрів України протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом: |
96. | підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законів України у відповідність із Законом України "Про альтернативні джерела енергії"; |
97. | привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; |
98. | відповідно до своєї компетенції забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом; |
99. | забезпечити перегляд міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону. |