Кількість абзаців - 119 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності суб'єктів господарювання у сфері комунальних послуг (Друге читання)

0. ПРОЕКТ
 
1. ЗАКОН УКРАЇНИ
 
2. Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності суб’єктів господарювання у сфері комунальних послуг
 
3.

 
4. І. Внести до Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» (Відомості Верховної Ради України, 2010, N 49 (10.12.2010), ст. 571) такі зміни:
 
5. 1.у статті 6:
 
6. у частині 1:
 
7. після абзацу шостого додати новий абзац такого змісту:
 
8. «розроблення і затвердження порядків подання, розгляду, схвалення та виконання інвестиційних програм суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення;»
 
9. абзац сьомий викласти у такій редакції:
 
10. «розроблення і затвердження порядків (методик) формування тарифів на комунальні послуги для суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення;»
 
11. абзац дев’ятнадцятий викласти у такій редакції:
 
12. «12) затверджує інвестиційні програми, спрямовані на оновлення основних фондів, підвищення ефективності та зменшення втрат у процесі провадження діяльності, суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, здійснює контроль за виконанням інвестиційних програм;»
 
13. ІІ. Внести до Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» (Відомості Верховної Ради України, 2002, N 16 (19.04.2002), ст. 112) такі зміни:
 
14. 1. статтю 1 доповнити з урахуванням алфавітного порядку термінами такого змісту:
 
15. «алгоритм розподілу коштів ( порядок розподілу уповноваженим банком коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання без платіжних доручень підприємств централізованого водопостачання і водовідведення;»
 
16. «економічно обґрунтовані витрати – витрати, які складаються з: повної собівартості послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, яка формується на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків, кошторисів, з урахуванням ставок податків і зборів, цін на матеріальні ресурси та послуги; витрат на повернення позикового капіталу (у тому числі сплата процентів за позикою) та економічно обґрунтованих інвестицій;»
 
17. «економічно обґрунтовані інвестиції – підтверджені відповідними розрахунками та обґрунтуваннями витрати на модернізацію, реконструкцію, придбання та будівництво об’єктів у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, що включені до затвердженої в установленому порядку інвестиційної програми суб’єкта господарювання;»
 
18. «поточний рахунок із спеціальним режимом використання ( поточний рахунок підприємства централізованого водопостачання і водовідведення, на який зараховуються кошти, що надходять як плата за надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від усіх категорій споживачів, для проведення розрахунків за спожиту електричну енергію та для інших розрахунків;»
 
19. «уповноважений банк – банківська установа, яка обслуговує поточні рахунки із спеціальним режимом використання підприємств централізованого водопостачання і водовідведення;»
 
20. 2. у статті 13:
 
21. частину першу після абзацу восьмого доповнити новим абзацом такого змісту:
 
22. «схвалення інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання і водовідведення та контроль за виконанням таких програм, встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення;»
 
23. частину першу після абзацу дванадцятого доповнити двома новими абзацами такого змісту:
 
24. «погодження інвестиційних програм стосовно об’єктів централізованого водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності;
 
25. сприяння провадженню інвестиційної діяльності у сфері централізованого водопостачання та водовідведення;»
 
26. 3. статтю 32 викласти у такій редакції:
 
27. «Стаття 32. Плата за надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення
 
28. Державна політика при формуванні тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення базується на таких принципах:
 
29. державне регулювання тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення на підставі єдиних державних норм, правил і стандартів;
 
30. забезпечення захисту прав та інтересів споживачів послуг з централізованого водопостачання та водовідведення;
 
31. визнання всіх економічно обґрунтованих витрат;
 
32. встановлення стимулюючого принципу тарифоутворення як однієї із умов забезпечення ефективного та раціонального споживання ресурсів;
 
33. створення умов для модернізації, розвитку і підвищення якості та технічного рівня надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення;
 
34. створення умов для стабільного фінансового стану підприємств централізованого водопостачання та водовідведення.
 
35. Тарифи на надання послуг з питного водопостачання розраховуються на підставі галузевих нормативів витрат і повинні повністю відшкодовувати експлуатаційні витрати та забезпечувати надійну роботу об'єктів централізованого питного водопостачання і водовідведення.
 
36. Тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення повинні враховувати економічно обґрунтовані витрати і забезпечувати рівень рентабельності не нижче граничного рівня рентабельності, встановленого національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
 
37. Розмір інвестиційної складової тарифу затверджується органом, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
 
38. У разі зменшення собівартості послуг з централізованого водопостачання і водовідведення внаслідок реалізації відповідної інвестиційної програми, отримані кошти спрямовуються на відновлення активів підприємства за переліком, визначеним фінансовим планом, за погодженням з органом, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
 
39. У разі якщо тариф на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення встановлено нижче економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності, то орган, яким установлено цей тариф, повинен забезпечити включення до видатків відповідного місцевого або державного бюджету суми компенсації такої різниці на відповідний бюджетний період у порядку, встановленому чинним законодавством.
 
40. Встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення нижчими за розмір економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності без відповідного відшкодування не допускається і може бути оскаржено в суді.
 
41. У разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від суб’єкта господарювання, зокрема, збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, суб’єкти господарювання проводять коригування встановлених тарифів на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, і подають на затвердження до органу, уповноваженого здійснювати встановлення таких тарифів. При цьому перерахунок тарифів може проводитися шляхом коригування лише тих складових структури тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення.
 
42. За надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення споживач вносить плату за нормами і тарифами, що регулюються у встановленому законодавством порядку.
 
43. Для проведення розрахунків за спожиту електричну енергію та для інших розрахунків підприємства централізованого водопостачання і водовідведення, тарифи для яких встановлено на рівні економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності, в установах уповноваженого банку відкривають поточні рахунки із спеціальним режимом використання.
 
44. Кошти, що надходять підприємствам централізованого водопостачання і водовідведення як плата за послуги з централізованого водопостачання і водовідведення зараховуються виключно на поточні рахунки із спеціальним режимом використання підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.
 
45. На поточні рахунки із спеціальним режимом використання підприємств централізованого водопостачання і водовідведення зараховуються кошти, що надходять як компенсація різниці в тарифах (виробнича дотація з бюджету) на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, що виникла у зв'язку з невідповідністю економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності тарифам, встановленим відповідними органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.
 
46. Кошти з поточних рахунків із спеціальним режимом використання підприємств централізованого водопостачання і водовідведення перераховуються згідно з алгоритмом розподілу коштів виключно на:
 
47. поточний рахунок електропостачальної організації;
 
48. поточний рахунок підприємства централізованого водопостачання і водовідведення.
 
49. Порядок відкриття та механізм функціонування поточних рахунків із спеціальним режимом використання визначається нормативно-правовими актами Національного банку України.
 
50. Алгоритм розподілу коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання суб’єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення встановлюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. Алгоритм розподілу коштів повинен передбачати повну та своєчасну виплату заробітної плати працівникам підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.
 
51. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, одночасно з встановленням алгоритму встановлює порядок призупинення дії алгоритму у разі відсутності простроченої заборгованості підприємства централізованого водопостачання і водовідведення перед постачальником електричної енергії (з урахуванням договору реструктуризації заборгованості) та повної поточної оплати вартості електричної енергії впродовж не менше трьох місяців, та поновлення дії алгоритму у разі порушення підприємством централізованого водопостачання і водовідведення порядку розрахунків за електричну енергію. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, можуть бути визначені категорії суб’єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, розрахунки за послуги з централізованого водопостачання і водовідведення та спожиту електричну енергію яких здійснюються без встановлення алгоритму розподілу коштів.
 
52. Умови про оплату послуги з централізованого водопостачання і водовідведення коштами та про відкриття поточного рахунку із спеціальним режимом використання є обов'язковими умовами договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення між підприємством централізованого водопостачання і водовідведення та споживачем.
 
53. Уповноважений банк визначається за результатами відкритого конкурсу. Порядок проведення конкурсу, склад конкурсної комісії, перелік документів, які подаються заявниками, визначаються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. До складу конкурсної комісії обов’язково включаються представники Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, Національного банку України.
 
54. На поточні рахунки із спеціальним режимом використання не може бути звернено стягнення за зобов'язаннями підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.
 
55. Операції на поточних рахунках із спеціальним режимом використання не підлягають призупиненню.»
 
56. ІІІ. Внести до Закону України «Про теплопостачання» (Відомості Верховної Ради України, 2005, N 28 (15.07.2005), ст. 373) такі зміни:
 
57. 1. статтю 1 доповнити з урахуванням алфавітного порядку термінами такого змісту:
 
58. «алгоритм розподілу коштів ( порядок розподілу уповноваженим банком коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання без платіжних доручень;»
 
59. «економічно обґрунтовані витрати – витрати, які складаються з: повної собівартості теплової енергії, що формується на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків, кошторисів, з урахуванням ставок податків і зборів, цін на матеріальні ресурси та послуги; витрат на повернення позикового капіталу (у тому числі сплата процентів за позикою) та економічно обґрунтованих інвестицій;»
 
60. «економічно обґрунтовані інвестиції – підтверджені відповідними розрахунками та обґрунтуваннями витрати на модернізацію, реконструкцію, придбання та будівництво об’єктів у сфері теплопостачання, що включені до затвердженої в установленому порядку інвестиційної програми суб’єкта господарювання;»
 
61. «поточні рахунки із спеціальним режимом використання – поточні рахунки суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, відкриті в уповноваженому банку і призначені для накопичення коштів за теплову енергію, отриманих від споживачів відповідно до укладених договорів купівлі-продажу теплової енергії, та розрахунків між суб’єктами господарювання у сфері теплопостачання, для проведення розрахунків теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та для інших розрахунків;»
 
62. «уповноважений банк – банківська установа, яка обслуговує поточні рахунки із спеціальним режимом використання.»
 
63. 2. у статті 13:
 
64. після абзацу сьомого частини першої доповнити новими абзацами такого змісту:
 
65. «схвалення інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, встановлення тарифів на теплову енергію для яких ними здійснюється, та контроль за виконанням таких програм;
 
66. погодження інвестиційних програм стосовно об’єктів теплопостачання, що перебувають у комунальній власності, крім тих, що виробляють теплову енергію на теплоелектроцентралях, ТЕС, АЕС, когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії;
 
67. сприяння провадженню інвестиційної діяльності у сфері теплопостачання.»
 
68. 3. у статті 16:
 
69. абзац шостий частини першої викласти у такій редакції:
 
70. «розроблення і затвердження порядків (методик) формування тарифів на теплову енергію для суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання;»
 
71. після абзацу сьомого частини першої додати новий абзац такого змісту:
 
72. «схвалення інвестиційних програм суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснюється Комісією, та здійснення контролю за їх виконанням;»
 
73. 4. у статті 19:
 
74. після частини четвертої додати нові частини п’ять - сімнадцять такого змісту:
 
75. «Для проведення розрахунків між суб’єктами господарювання у сфері теплопостачання, розрахунків теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та для інших розрахунків суб’єкти господарювання у сфері теплопостачання, що використовують для виробництва теплової енергії природний газ та тарифи для яких встановлено на рівні економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності, відкривають в установах уповноваженого банку поточні рахунки із спеціальним режимом використання.
 
76. Кошти, що надходять теплопостачальним організаціям як плата за спожиту теплову енергію, для виробництва якої використовувався природний газ, зараховуються виключно на поточні рахунки із спеціальним режимом використання теплопостачальних організацій.
 
77. На поточні рахунки із спеціальним режимом використання теплопостачальних організацій зараховуються кошти, що надходять як компенсація різниці в тарифах (виробнича дотація з бюджету) на теплову енергію, для виробництва якої використовувався природний газ, що виникла у зв'язку з невідповідністю економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності тарифам, встановленим відповідними органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.
 
78. Кошти з поточних рахунків із спеціальним режимом використання теплопостачальних організацій перераховуються згідно з алгоритмом розподілу коштів виключно на:
 
79. поточний рахунок із спеціальним режимом використання теплогенеруючої організації;
 
80. поточний рахунок теплопостачальної організації.
 
81. З поточного рахунку із спеціальним режимом використання теплогенеруючої організації, а також підприємства, що одночасно здійснює діяльність з виробництва теплової енергії з використанням природного газу, її транспортування та постачання, кошти спрямовуються виключно на:
 
82. поточний рахунок постачальника природного газу, спожитого теплогенеруючою організацією для виробництва теплової енергії, що була поставлена споживачу;
 
83. поточний рахунок теплогенеруючої організації або підприємства, що одночасно здійснює діяльність з виробництва теплової енергії з використанням природного газу, її транспортування та постачання.
 
84. У разі якщо теплогенеруючій організації природний газ постачається кількома постачальниками, у розрахунковому періоді (місяці) кожному постачальнику природного газу забезпечується оплата вартості природного газу пропорційно його частці у загальному обсягу отриманого теплогенеруючою організацією природного газу у такому періоді.
 
85. Порядок відкриття та механізм функціонування поточних рахунків із спеціальним режимом використання визначається нормативно-правовими актами Національного банку України.
 
86. Алгоритм розподілу коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання встановлюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. Алгоритм розподілу коштів повинен передбачати повну та своєчасну виплату заробітної плати працівникам суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання.
 
87. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, одночасно з встановленням алгоритму встановлює порядок призупинення дії алгоритму у разі відсутності простроченої заборгованості теплогенеруючої організації перед постачальником природного газу (з урахуванням договору реструктуризації заборгованості) та повної поточної оплати вартості природного газу впродовж не менш трьох місяців, та поновлення дії алгоритму у разі порушення теплогенеруючою організацією порядку розрахунків за природний газ. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, можуть бути визначені категорії суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, розрахунки за теплову енергію та спожитий природний газ яких здійснюються без встановлення алгоритму розподілу коштів.
 
88. Умови про оплату теплової енергії коштами та про відкриття поточного рахунку із спеціальним режимом використання є обов'язковими умовами договору на постачання теплової енергії між теплопостачальною організацією та споживачем.
 
89. Уповноважений банк визначається за результатами відкритого конкурсу. Порядок проведення конкурсу, склад конкурсної комісії, перелік документів, які подаються заявниками, визначаються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. До складу конкурсної комісії обов’язково включаються представники Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, Національного банку України.
 
90. На поточні рахунки із спеціальним режимом використання не може бути звернено стягнення за зобов'язаннями теплогенеруючих (теплопостачальних, теплотранспортуючих) організацій.
 
91. Операції на поточних рахунках із спеціальним режимом використання не підлягають призупиненню.»
 
92. у зв’язку з цим частини п’ять – шість вважати частинами вісімнадцять – дев’ятнадцять.
 
93. 5. статтю 20 викласти у такій редакції:
 
94. «Стаття 20. Загальні засади формування тарифів на теплову енергію
 
95. Державна політика при формуванні тарифів на теплову енергію базується на таких принципах:
 
96. державне регулювання тарифів на теплову енергію на підставі єдиних державних норм, правил і стандартів;
 
97. забезпечення захисту прав та інтересів споживачів теплової енергії;
 
98. визнання всіх економічно обґрунтованих витрат;
 
99. встановлення стимулюючого принципу тарифоутворення як однієї із умов забезпечення раціонального споживання палива та енергії;
 
100. створення умов для модернізації, розвитку і підвищення технічного рівня виробництва, транспортування та постачання теплової енергії;
 
101. створення умов для стабільного фінансового стану суб’єктів, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії.
 
102. Тарифи на теплову енергію повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
 
103. Тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб'єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими.
 
104. Тарифи на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, крім тарифів на виробництво теплової енергії для суб'єктів господарювання, що здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні та поновлювані джерела енергії, затверджуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законодавством.
 
105. Тариф на теплову енергію для споживача визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
 
106. Тарифи повинні враховувати економічно обґрунтовані витрати і забезпечувати рівень рентабельності не нижче граничного рівня рентабельності, встановленого національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
 
107. Розмір інвестиційної складової тарифу затверджується органом, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
 
108. У разі зменшення собівартості теплової енергії внаслідок реалізації відповідної інвестиційної програми, отримані кошти спрямовуються на відновлення активів підприємства за переліком, визначеним фінансовим планом, за погодженням з органом, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
 
109. У разі якщо тариф на теплову енергію встановлено нижче економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності, то орган, яким установлено цей тариф, повинен забезпечити включення до видатків відповідного місцевого або державного бюджету суми компенсації такої різниці на відповідний бюджетний період у порядку, встановленому чинним законодавством.
 
110. Встановлення тарифів на теплову енергію нижчими за розмір економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності без відповідного відшкодування не допускається і може бути оскаржено в суді.
 
111. У разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від суб’єкта господарювання, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, суб’єкти господарювання проводять коригування встановлених тарифів на теплову енергію, і подають на затвердження органу, уповноваженому здійснювати встановлення таких тарифів. При цьому перерахунок тарифів може проводитися шляхом коригування лише тих складових структури тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення.
 
112. Збитки теплоенергогенеруючих та теплопостачальних організацій внаслідок надання пільг з оплати за спожиту теплову енергію окремим категоріям споживачів повністю відшкодовуються за рахунок джерел фінансування, визначених законами України, які передбачають відповідні пільги.
 
113. Органи державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій зобов'язані прийняти рішення про зменшення встановленого ними тарифу на суму нецільового використання коштів у разі:
 
114. використання суб'єктом господарювання у сфері теплопостачання коштів на цілі та/або у розмірах, які не передбачені програмою технічного розвитку та/або інвестиційною програмою;
 
115. використання суб'єктом господарювання у сфері теплопостачання коштів на цілі та/або у розмірах, які не передбачені структурою тарифу.»
 
116. VІ. Прикінцеві положення
 
117. 1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
 
118. 2. Встановити, що після набрання чинності цим Законом втрачає чинність Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання інвестиційної діяльності у сфері житлово-комунального господарства» від 23.02.2012 № 4434-VІ.