Кількість абзаців - 226 Розмітка (ліва колонка)


Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності (Друге читання)

0. Проект Закон України Про професійні спілки, права та гарантії їх діяльності  
1. Цей Закон визначає особливості правового регулювання, засади створення, права і гарантії діяльності професійних спілок.  
2. Розділ І. Загальні положення  
3. Стаття 1. Професійні спілки  
4. Професійні спілки (профспілки) є добровільними громадськими організаціями, що об'єднують громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності, з метою представництва, здійснення та захисту їх трудових, соціально-економічних та інших прав і інтересів. Їх діяльність будується на принципах гласності і законності, а інформація щодо їх статутних і програмних документів повинна бути загальнодоступною.  
5. Стаття 2. Сфера дії Закону  
6. Дія цього Закону поширюється на діяльність профспілкових організацій та їх об'єднань всіх рівнів, а також на утворені ними профспілкові органи і на профспілкових представників у межах їхніх повноважень, на власників підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, або уповноважених ними органів (далі - роботодавці), їх об'єднання та на фізичних осіб, які використовують найману працю.  
7. Особливості застосування цього Закону у Збройних Силах, органах внутрішніх справ, Служби безпеки України встановлюються відповідним законодавством.  
8. Визначення (термін) "профспілка" або похідні від нього можуть використовувати в своєму найменуванні лише ті організації, які створені і діють на підставі цього Закону.  
9. Стаття 3. Законодавство про профспілки  
10. Законодавство про профспілки базується на Конституції України і складається з цього Закону, Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства, прийнятих відповідно до них.  
11. Закони та інші нормативно-правові акти не можуть бути спрямовані на обмеження прав і гарантій діяльності профспілок, передбачених Конституцією України, цим Законом та нормами міжнародного права.  
12. Закон України "Про об'єднання громадян" застосовується до профспілок, якщо інше не передбачено цим Законом.  
13. Якщо міжнародними договорами чи угодами, в яких бере участь Україна, передбачено більш високій рівень гарантій щодо забезпечення діяльності профспілок, то застосовуються норми міжнародного договору або угоди.  
14. Стаття 4. Заборона дискримінації за ознаками належності до профспілок  
15. Належність або неналежність до профспілок не тягне за собою будь-яких обмежень трудових, соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод громадян, гарантованих Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами України.  
16. Забороняється обумовлювати прийняття громадян на роботу або службу, просування по роботі або службі, оплату праці, а також звільнення з роботи або служби за належністю або неналежністю до профспілок, чи певної профспілки, вступом або виходом із неї.  
17. Стаття 5. Право на об'єднання у профспілки  
18. Громадяни України мають право на основі вільного волевиявлення без будь-якого дозволу створювати профспілки, вступати до них на умовах і в порядку, визначеному їх статутами, брати участь у роботі профспілок, а також вільно виходити з них.  
19. Первинна профспілкова організація може бути створена з трьох і більше працівників підприємства, установи, організації, або працюючих у фізичної особи, на установчих зборах і оформляється протоколом цих зборів.  
20. Іноземні громадяни та особи без громадянства не можуть бути засновниками профспілок, що діють в Україні, але можуть вступати до цих профспілок, якщо це передбачено їх статутами.  
21. Стаття 6. Членство у профспілках  
22. Членами профспілок можуть бути особи, які працюють на підставі трудового договору на підприємствах, в установах та організаціях або в їх об'єднаннях, або у фізичних осіб, які використовують найману працю.  
23. Статутом профспілки може бути передбачено членство у профспілці осіб, які самостійно забезпечують себе роботою, включаючи членів кооперативів, осіб, зайнятих творчою діяльністю, фермерів та членів їх сімей, що беруть участь у виробництві, фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які не використовують найману працю, а також осіб, які навчаються у професійно-технічних або вищих навчальних закладах, осіб, які звільнилися з роботи чи служби у зв'язку з виходом на пенсію або які тимчасово не працюють.  
24. Статутами або положеннями може бути передбачено обмеження щодо подвійного членства.  
25. Стаття 7. Право профспілок на створення об'єднань  
26. З метою виконання своїх статутних завдань профспілки мають право на добровільних засадах створювати об'єднання (асоціації, ради, федерації, конфедерації тощо) за галузевими, територіальними або іншими ознаками, а також приєднуватися або входити до складу об'єднань та інших профспілок і вільно виходити з них.  
27. Профспілки, які бажають створити об'єднання профспілок, укладають відповідну угоду та затверджують положення про це об'єднання.  
28. Права об'єднань профспілок визначаються профспілками, які їх створили, відповідно до цього Закону, а також положеннями про ці об'єднання.  
29. Стаття 8. Рівність профспілок  
30. Усі профспілки рівні перед законом і мають рівні права.  
31. Стаття 9. Незалежність профспілок  
32. Забороняється будь-яке втручання у діяльність профспілок, їх об'єднань з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, громадських організацій, політичних партій і рухів, роботодавців та їх об'єднань, установ та організацій або уповноважених ними органів, крім випадків, передбачених законодавством.  
33. Профспілки самостійно організовують свою діяльність, без будь-якого дозволу проводять збори, конференції, з'їзди, засідання утворених ними органів, інші заходи, які не суперечать законодавству.  
34. Професійні спілки і їх об'єднання у своїй діяльності незалежні від органів державної влади і управління та місцевого самоврядування, роботодавців або уповноважених ними органів та їх об'єднань, політичних партій та їх службових осіб, їм не підзвітні і не підконтрольні.  
35. Стаття 10. Професійні спілки і держава  
36. Держава забезпечує реалізацію права громадян на об'єднання у професійні спілки та додержання прав і законних інтересів профспілок, легалізованих у порядку, передбаченому цим Законом.  
37. Держава визнає профспілки повноважними представниками трудящих і захисниками їх трудових, соціальних, економічних та інших прав і інтересів, співпрацює з профспілками в їх реалізації.  
38. Профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів, які вони приймають відповідно до цього Закону.  
39. Статути профспілок приймаються з'їздами, конференціями, установчими або загальними зборами профспілки відповідного рівня і не повинні суперечити законодавству України.  
40. Статут профспілки повинен містити:  
41. 1) повну назву профспілки, її скорочену назву (за наявності), місцезнаходження її керівних органів (юридичну адресу);  
42. 2) територіальну, галузеву або фахову сферу діяльності;  
43. 3) мету та завдання профспілки;  
44. 4) умови і порядок прийняття в члени профспілки та право вільного виходу з профспілки;  
45. 5) права та обов'язки членів профспілки та підстави виключення з членів профспілки;  
46. 6) організаційну структуру профспілки, повноваження її організаційних ланок та керівних органів профспілки, порядок формування їх складу;  
47. 7) умови (строки, порядок та форми) скликання з'їздів, конференцій чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень;  
48. 8) дані про джерела надходження (формування) і порядок використання коштів та іншого майна профспілки;  
49. 9) порядок звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, контроль за діяльністю виборних органів профспілки;  
50. 10) порядок здійснення господарської діяльності, необхідної для виконання статутних завдань профспілки;  
51. 11) порядок внесення змін і доповнень до статуту профспілки;  
52. 12) порядок припинення діяльності профспілки і вирішення майнових питань.  
53. У статуті профспілки можуть бути передбачені й інші положення, що стосуються особливостей створення та функціонування певної профспілки, якщо це не суперечить цьому Закону.  
54. Структурні ланки профспілкових організацій діють на підставі загальних статутів.  
55. У межах повноважень, передбачених статутом, вищі за статусом профспілкові органи можуть затверджувати положення про відповідні організаційні ланки профспілки.  
56. Стаття 13. Положення про об'єднання профспілок  
57. Об'єднання профспілок діють відповідно до законодавства та своїх положень, які приймаються профспілками-засновниками.  
58. Положення про об'єднання профспілок приймаються (затверджуються) з'їздами або конференціями повноважних представників усіх профспілок, які є його засновниками (учасниками), і не повинні суперечити законодавству України.  
59. Положення про об'єднання профспілок повинно містити:  
60. 1) дату та місце укладення профспілками угоди про створення певного об'єднання профспілок;  
61. 2) повну назву об'єднання профспілок, його скорочену назву (за наявності), місцезнаходження його керівних органів (юридичну адресу);  
62. 3) повну назву профспілок, які утворили дане об'єднання профспілок;  
63. 4) відомості про статути, на підставі яких діють профспілки, що утворили об'єднання, та дані про їх легалізацію;  
64. 5) територіальну, галузеву або фахову сферу діяльності об'єднання профспілок;  
65. 6) мету створення та основні завдання діяльності об'єднання;  
66. 7) умови та порядок прийняття або приєднання нових членів об'єднання профспілок та виходу з нього;  
67. 8) права та обов'язки членів об'єднання профспілок;  
68. 9) організаційну структуру об'єднання профспілок;  
69. 10) повноваження керівних органів об'єднання профспілок, порядок формування їх складу та строки їх діяльності;  
70. 11) умови (строки, порядок та форми) скликання з'їздів, конференцій об'єднання профспілок, порядок прийняття ними рішень та перелік питань, з яких таке рішення може бути прийнято;  
71. 12) данні про джерела надходження (формування) і порядок використання коштів та іншого майна об'єднання профспілок;  
72. 13) порядок звітності і контроль за діяльністю об'єднання профспілок;  
73. 14) порядок внесення змін і доповнень до положення об'єднання профспілок;  
74. 15) порядок припинення діяльності об'єднання профспілок;  
75. 16) порядок звітності керівних органів об'єднання профспілок перед профспілками, які утворили це об'єднання;  
76. 17) порядок вирішення майнових питань.  
77. У положенні про об'єднання профспілок можуть бути передбачені й інші питання, що стосуються особливостей створення та функціонування об'єднання профспілок, якщо це не суперечить цьому Закону, а також статутам профспілок, які утворили об'єднання.  
78. Стаття 14. Легалізація профспілок  
79. Легалізація (офіційне визнання) профспілок здійснюється шляхом повідомної реєстрації.  
80. Всеукраїнські профспілки та їх об'єднання своє заснування легалізують шляхом подання про це інформації з належними установчими документами (рішення про заснування, статут) до Міністерства юстиції України, інші профспілки до відповідного місцевого органу державної виконавчої влади за місцем розміщення свого виборного органу.  
81. Первинні профспілкові організації на підприємствах, в установах, організаціях, інших місцях трудової діяльності, служби і навчання легалізуються шляхом повідомлення про це роботодавцю чи керівнику підприємства, установи, організації та відповідному органу виконавчої влади.  
82. Статусу юридичної особи профспілки, їх об'єднання та первинні профорганізації в особі їх виборних органів набувають з моменту включення їх до державного реєстру громадських організацій.  
83. Відмова чи зволікання в легалізації можуть бути оскаржені профспілками, їх об'єднаннями, (асоціаціями) і первинними профспілковими організаціями до суду.  
84. Профспілки, їх об'єднання (асоціації) і первинні профспілкові організації звільняються від сплати реєстраційного збору.  
85. Стаття 15. Символіка профспілок та їх об'єднань  
86. Профспілки можуть використовувати власну символіку.  
87. Символіка профспілок та їх об'єднань затверджується їх статутами і реєструється в порядку, передбаченому законодавством України.  
88. Символіка профспілок та їх об'єднань не повинна відтворювати державні чи релігійні символи або символіку інших об'єднань громадян чи юридичних осіб.  
89. Стаття 16. Припинення діяльності профспілок  
90. Діяльність профспілок та об'єднань профспілок, яка суперечить Конституції та законам України, може бути заборонена за рішенням суду.  
91. Діяльність профспілок та об'єднань профспілок може бути припинена в порядку і з підстав, перебачених законодавством та їх статутами чи положеннями.  
92. Не допускається примусовий розпуск, припинення а також заборона діяльності профспілок та їх об'єднань за рішенням будь-яких органів.  
93. Розділ ІІ. Права і повноваження профспілок  
94. Стаття 17. Право профспілок представляти і захищати права та інтереси громадян  
95. Профспілки здійснюють представництво і захист трудових, соціально-економічних та інших прав і інтересів громадян в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, у відносинах з роботодавцями, а також з іншими об'єднаннями громадян.  
96. У питаннях колективних інтересів профспілки здійснюють представництво і захист інтересів громадян незалежно від їх членства в профспілках.  
97. У питаннях індивідуальних прав та інтересів профспілки здійснюють представництво та захист своїх членів у порядку, передбаченому законодавством.  
98. Профспілки мають право представляти інтереси своїх членів при реалізації ними конституційного права на звернення за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також в міжнародних судових установах.  
99. Представництво інтересів громадян у взаємовідносинах з роботодавцями, органами державної влади та органами місцевого самоврядування здійснюється на основі системи колективних договорів та угод, а також на підставі законодавства.  
100. Стаття 18. Право профспілок на ведення колективних переговорів та укладення колективних договорів і угод  
101. Профспілки ведуть колективні переговори, здійснюють укладення та контроль за виконанням колективних договорів, генеральних, галузевих, територіальних міжгалузевих угод у порядку, встановленому законодавством.  
102. Стаття 19. Повноваження профспілок у захисті прав громадян на працю і здійсненні громадського контролю за дотриманням законодавства про працю  
103. Профспілки захищають права громадян на працю, беруть участь у розробленні та здійсненні державної політики у галузі трудових відносин, оплати праці, охорони праці.  
104. Профспілки мають право на внесення пропозицій до суб'єктів законодавчої ініціативи щодо прийняття чи удосконалення законодавства про працю, соціально-економічних питань, державних програм зайнятості, соціального захисту працівників.  
105. Профспілки разом з роботодавцем розробляють і затверджують системи оплати праці, форми матеріального заохочення, розміри тарифних ставок (окладів), а також норми праці, які закріплюються в колективних договорах, угодах.  
106. Профспілки здійснюють громадський контроль за виплатою заробітної плати, пенсій, стипендій, допомог і компенсацій, за дотриманням законодавства та інших нормативно-правових актів про працю та про охорону праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, станом навколишнього природного середовища, за забезпеченням працюючих спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного захисту. В разі загрози життю або здоров'ю працюючих профспілки мають право вимагати від роботодавця припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах та інших структурних підрозділах або на підприємстві в цілому на час, необхідний для усунення загрози життю або здоров'ю працюючих.  
107. Профспілки мають право на проведення незалежної експертизи умов праці, а також об'єктів виробничого призначення, що проектуються, будуються чи експлуатуються, на відповідність їх нормативно-правовими актам з питань охорони праці, брати участь у розслідуванні причин нещасних випадків і профзахворювань на виробництві та видавати свої висновки про них.  
108. Для здійснення цих функцій профспілки можуть створювати служби правової допомоги та відповідні інспекції, комісії, затверджувати положення про їх повноваження.  
109. Стаття 20. Права профспілок у забезпеченні зайнятості населення  
110. Профспілки беруть участь у розробленні державної політики зайнятості, проектів законодавчих актів та рішень місцевих Рад щодо зайнятості.  
111. Профспілки та їх об'єднання проводять спільні консультації з проблем зайнятості населення з роботодавцями, та з їх об'єднаннями, а також з органами державної влади та органами місцевого самоврядування.  
112. Права і повноваження профспілок щодо забезпечення захисту трудящих від безробіття та його наслідків визначаються законодавством та колективними договорами і угодами.  
113. Ліквідація підприємств, їх підрозділів, зміна форм власності або часткове призупинення виробництва, які тягнуть за собою скорочення кількості робочих місць або погіршення умов праці, можуть здійснюватись тільки після своєчасного надання профспілкам інформації, що стосується цього питання, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, про кількість і категорії трудящих, котрих це може стосуватися, про строки проведення звільнення. Роботодавець якомога раніше, але не пізніше трьох місяців надає можливість профспілкам провести консультації про заходи щодо упередження звільнень чи зведення їх кількості до мінімуму, чи пом'якшення несприятливих наслідків будь-якого звільнення, зокрема - надання іншої роботи.  
114. Профспілки мають право вносити пропозиції відповідним органам про перенесення строків або тимчасове призупинення реалізації заходів, пов'язаних з масовим вивільненням працівників.  
115. Профспілки та їх об'єднання мають право брати участь і здійснювати відповідні консультації у вирішенні питань щодо залучення і використання в Україні іноземної робочої сили.  
116. Стаття 21. Право профспілок щодо соціального захисту і забезпечення достатнього життєвого рівня громадян  
117. Профспілки беруть участь у визначенні головних критеріїв життєвого рівня, прожиткового мінімуму, а також мінімального розміру заробітної плати, пенсій, соціальних виплат, у формуванні соціальних програм, спрямованих на створення умов, які забезпечують гідне життя і вільний розвиток людини та соціальний захист у разі повної або часткової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття, а також в старості та в інших випадках, передбачених законодавством.  
118. Стаття 22. Права профспілок у галузі соціального страхування і соціального забезпечення  
119. Профспілки управляють державним соціальним страхуванням відповідно до чинного законодавства. Профспілки здійснюють громадський контроль за нарахуванням роботодавцями страхових внесків і своєчасністю їх перерахування, розглядають питання про виплату допомоги.  
120. Стаття 23. Права профспілок в управлінні підприємствами та при зміні форм власності  
121. Профспілки представляють права та інтереси працівників в органах управління підприємствами, господарськими товариствами та іншими господарюючими суб'єктами, а також в ході приватизації об'єктів загальнодержавної і комунальної власності, беруть участь в роботі комісій з приватизації.  
122. Роботодавці зобов'язані брати участь в заходах профспілок на їх запрошення.  
123. Стаття 24. Права профспілок у вирішенні трудових спорів  
124. Профспілки можуть представляти інтереси працівників в органах, що розглядають індивідуальні трудові спори.  
125. Профспілки можуть представляти інтереси працівників при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) в порядку, встановленому законодавством. Представники профспілок беруть участь у діяльності примирних комісій, трудових арбітражів та інших органів, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт).  
126. Стаття 25. Право профспілок на організацію страйків та проведення інших масових заходів  
127. Профспілки та їх об'єднання мають право на організацію і проведення страйків, мітингів, походів і демонстрацій, інших колективних дій на захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів громадян відповідно до законодавства.  
128. Стаття 26. Право профспілок на інформацію з питань праці і соціально-економічного розвитку  
129. Профспілки та їх об'єднання мають право отримувати безкоштовно інформацію з питань, що стосуються трудових і соціально-економічних прав та інтересів своїх членів, від роботодавців, або їх об'єднань, а також органів державної влади та органів місцевого самоврядування.  
130. Профспілки та їх об'єднання мають право отримувати від Міністерства статистики України статистичні дані з питань праці і соціально-економічних питань, а також виробничого і невиробничого травматизму, профзахворювань.  
131. Стаття 27. Обов'язок роботодавця надавати інформацію на запити профспілок  
132. Роботодавці та їх об'єднання зобов'язані надавати на запити профспілок та їх об'єднань інформацію, яка є в їх розпорядженні, з питань умов праці та оплати праці працівників, а також соціально-економічного розвитку підприємств, установ, організацій, господарської діяльності та виконання колективних договорів і угод.  
133. Стаття 28. Право профспілок на створення навчальних, культурно-освітніх, дослідних та інших організацій  
134. Для вирішення актуальних проблем профспілкового руху, підготовки, перепідготовки кадрів та підвищення кваліфікації профспілкового активу, з метою захисту прав та інтересів своїх членів профспілки та їх об'єднання мають право за рахунок власних коштів створювати культурно-освітні, дослідні, соціально-аналітичні установи, а також навчальні заклади, правові, статистичні, соціологічні навчальні центри і центри незалежних експертиз.  
135. Для висвітлення своєї діяльності профспілки мають право бути засновниками засобів масової інформації та здійснювати видавничу діяльність відповідно до законодавства.  
136. Стаття 29. Повноваження профспілок щодо охорони здоров'я громадян, фізичної культури, спорту, туризму та охорони навколишнього природного середовища  
137. Профспілки та їх об'єднання організовують і здійснюють громадський контроль за реалізацією прав членів профспілки у сфері охорони здоров'я, медико-соціальної допомоги. Профспілки та їх об'єднання беруть участь у діяльності експертних, консультативних та наглядових рад при лікувально-профілактичних органах та закладах, а також можуть брати участь у розвитку масової фізичної культури, спорту, туризму, створенні та підтримці спортивних товариств і туристичних організацій.  
138. Профспілки та їх об'єднання беруть участь в охороні навколишнього природного середовища, захисті життя і здоров'я населення від негативного впливу, зумовленого його забрудненням, сприяють діяльності громадських природоохоронних об'єднань, можуть проводити громадські екологічні експертизи, здійснювати іншу не заборонену законодавством діяльність у цій сфері.  
139. Стаття 30. Права профспілок у сфері захисту духовних інтересів трудящих  
140. Профспілки та їх об'єднання можуть брати участь у створенні умов для загальнодоступного користування громадянами надбаннями української національної культури, культур народів інших національностей, світової культури, свободи наукової, художньої, технічної та іншої інтелектуальної творчості, захисту працівників інтелектуальної сфери діяльності.  
141. Стаття 31. Права профспілок щодо внесення пропозицій про притягнення до відповідальності посадових та службових осіб  
142. Профспілки відповідно до законодавства мають право вимагати щодо притягнення до відповідальності у тому числі і про звільнення посадових та службових осіб, які порушують цей закон, законодавство про працю, умови колективних договорів і угод, інші соціально-економічні права громадян.  
143. Стаття 32. Господарська та фінансова діяльність профспілок  
144. З метою реалізації статутних завдань профспілки та їх об'єднання, які є юридичними особами, можуть здійснювати необхідну господарську та фінансову діяльність, створювати з цією метою в установленому законодавством порядку підприємства та госпрозрахункові установи і організації із статусом юридичної особи, формувати відповідні фонди. Ця діяльність повинна спрямовуватися лише на досягнення мети і завдань профспілок. Напрямки використання прибутку, одержаного в результаті господарської діяльності профспілок або їх об'єднань, визначаються статутом профспілки, або положенням об'єднання профспілок, і він не може бути використаний для розподілу між членами профспілки, та іншими фізичними чи юридичними особами.  
145. Стаття 33. Власність профспілок та їх об'єднань  
146. Профспілки та їх об'єднання можуть мати у власності кошти та інше майно, необхідне для здійснення їх статутної діяльності.  
147. Право власності виникає на підставі:  
148. набуття майна за рахунок власних коштів, членських внесків, пожертвувань громадян, підприємств, установ та організацій чи на інших підставах, не заборонених законодавством;  
149. передачі їм у власність коштів та іншого майна засновниками, членами профспілки, органами державної влади або органами місцевого самоврядування.  
150. Профспілки та їх об'єднання також мають право на майно та кошти, придбані в результаті господарської діяльності створених ними підприємств та госпрозрахункових організацій, які мають на меті одержання прибутку.  
151. Від імені членів профспілки права власника на кошти та інше майно профспілок та їх об'єднань здійснюються вищими органами профспілок, чи об'єднань, створеними відповідно до їх статуту чи положення (загальні збори, пленуми, конференції, з'їзди).  
152. Члени профспілок не відповідають своїми коштами та іншим майном за зобов'язаннями профспілки та її органів.  
153. Фінансова діяльність профспілок та їх об'єднань, здійснювана відповідно до статутних цілей та завдань, не контролюється державою, за винятком тієї діяльності, метою якої є одержання прибутку.  
154. Стаття 34. Права профспілок у захисті інтересів своїх членів  
155. Профспілки та їх об'єднання, здійснюючи представництво та захист трудових і соціально-економічних та інших прав і інтересів своїх членів, повинні дотримуватися Конституції України, законів та інших нормативних актів, а також виконувати колективні договори та угоди, які вони підписали, та взяті на себе зобов'язання.  
156. Профспілки в особі їх виборних органів звітують про виконання покладених на них обов'язків перед членами профспілки або обраними ними повноважними представниками.  
157. Об'єднання профспілок звітують про виконання покладених на них обов'язків перед профспілками, які утворили це об'єднання, або перед уповноваженими ними статутними органами профспілок.  
158. Стаття 35. Права профспілок у захисті житлових прав громадян  
159. Профспілки та об'єднання профспілок відповідно до своїх статутів беруть участь у здійсненні заходів, спрямованих на розвиток житлового будівництва, поліпшення використання та забезпечення збереження житлового фонду; захисті економічних та соціальних прав громадян, пов'язаних з одержанням, утриманням і збереженням житла.  
160. Разом з адміністрацією підприємств, установ і організацій відповідно до колективного договору профспілки визначають розмір коштів, що будуть спрямовані на будівництво, реконструкцію і утримання житла; здійснюють облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов та проводять розподіл збудованого житла.  
161. Розділ ІІІ. Профспілки на підприємствах, в установах, організаціях  
162. Стаття 36. Профспілки на підприємствах, в установах, організаціях  
163. Профспілки на підприємствах, в установах, організаціях представляють інтереси членів своєї профспілки і захищають трудові і соціально-економічні та інші права і інтереси трудового колективу і окремих його членів. Свої повноваження профспілки здійснюють через створені ними виборні органи, які діють у межах прав, наданих їм цим Законом та статутами профспілок.  
164. Якщо на підприємстві, в установі, організації створено кілька різних профспілок, представництво колективних інтересів працівників цього підприємства, установи, організації здійснюється об'єднаним представницьким органом, який утворюється цими профспілками.  
165. У цьому випадку профспілки мають визначитися щодо конкретних зобов'язань кожної профспілки та відповідальності за їх невиконання.  
166. У разі, коли профспілки, які діють на підприємстві, в установі, організації, не змогли створити об'єднаного представницького органу, інтереси працівників, за рішенням загальних зборів (конференції) трудового колективу цього підприємства, установи, організації, представляє уповноважена ним профспілка, а за відсутності профспілки - інший орган чи особа.  
167. Стаття 37. Права виборних органів профспілкової організації на підприємствах, в установах, організаціях  
168. Виборний орган профспілкової організації на підприємствах, в установах, організаціях:  
169. 1) розглядає, підписує і контролює виконання колективного договору, звертається з вимогою до відповідних органів про притягнення до відповідальності посадових і службових осіб за їх невиконання;  
170. 2) разом з роботодавцем розробляє напрямки розподілу коштів фонду споживання, у вирішенні питань праці і заробітної плати працівників підприємства, зокрема, щодо встановлення систем оплати праці і форм матеріального заохочення, розробки та затвердження положень про преміювання, надання матеріальної допомоги і винагороди за річними підсумками роботи, запровадження, зміни та перегляду норм праці;  
171. 3) визначає спільно з роботодавцем питання робочого часу і часу відпочинку, затвердження графіків змінності та надання відпусток, запровадження підсумованого обліку робочого часу, дає дозвіл на проведення надурочних робіт, робіт у вихідні дні;  
172. 4) бере участь в розробці правил внутрішнього трудового розпорядку підприємства, установи, організації;  
173. 5) представляє інтереси працівників за їх дорученням при розгляді їх трудових спорів та у колективному трудовому спорі, сприяє його вирішенню;  
174. 6) приймає рішення про вимогу до роботодавця розірвати трудовий договір (контракт) з керівником підприємства, установи, організації або усунути його з займаної посади, якщо він порушує законодавство про працю, про охорону праці, ухиляється від участі у переговорах про укладення, зміни або доповнення колективного договору, угоди, не виконує зобов'язань колективного договору, якщо виборний орган профспілки підписав колективний договір;  
175. 7) дає згоду або відмовляє у дачі згоди на розірвання трудового договору з працівником з ініціативи роботодавця у випадках, передбачених законодавством;  
176. 8) бере участь у розслідуванні нещасних випадків, професійних захворювань і аварій, роботі комісії з питань охорони праці, здійснює контроль за відшкодуванням підприємством, установою, організацією шкоди, заподіяної працівникам каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виробництвом або виконанням ним трудових обов'язків;  
177. 9) здійснює громадський контроль за виконанням роботодавцем законодавства про працю та про охорону праці, за забезпеченням для всіх працюючих на підприємстві, в установі, організації безпечних та нешкідливих умов праці, виробничої санітарії, правильним застосуванням встановлених умов оплати праці, вимагає усунення виявлених недоліків;  
178. 10) здійснює контроль за підготовкою і поданням роботодавцем документів, необхідних для призначення пенсій працівникам та членам їхніх сімей;  
179. 11) здійснює контроль за наданням пенсіонерам та інвалідам, які до виходу на пенсію працювали на підприємстві, в установі, організації, права користування нарівні з його працівниками наявними можливостями щодо медичного обслуговування, забезпечення житлом, путівками до оздоровчих і профілактичних закладів та іншими соціальними послугами і пільгами згідно зі статутом підприємства, установи, організації і колективним договором;  
180. 12) здійснює контроль за державним соціальним страхуванням працівників у призначенні допомоги по соціальному страхуванню, направляє працівників на умовах, передбачених колективним договором, угодою до санаторіїв, профілакторіїв і будинків відпочинку, туристських комплексів, баз та оздоровчих закладів, перевіряє організацію медичного обслуговування працівників та членів їх сімей;  
181. 13) спільно з роботодавцем розподіляє у встановленому порядку житлову площу в будинках, збудованих за кошти або за участю підприємства, установи, організації, а також ту житлову площу, яка надається власникові у розпорядження в інших будинках, контролює житлово-побутове обслуговування працюючих.  
182. Виборні органи профспілок, що діють на підприємстві, в установі, організації, мають також інші права, передбачені законодавством України.  
183. Стаття 38. Порядок надання згоди на розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця  
184. У випадках, передбачених законодавством про працю, виборний орган профспілкової організації, членом якої є працівник, розглядає у 10-денний строк письмове подання роботодавця на розірвання трудового договору з ним.  
185. Подання роботодавця має розглядатись у присутності працівника, щодо якого надано подання, та представників роботодавця. Розгляд подання у відсутності працівника допускається лише за його письмовою заявою. За бажанням працівника від його імені може виступати інша особа, у тому числі адвокат. У разі нез'явлення працівника або його представника на засідання розгляд заяви відкладається до наступного засідання у межах строку, визначеного частиною першою цієї статті. При повторному нез'явленні працівника без поважних причин подання може розглядатись без його присутності.  
186. У випадку, коли у профспілковій організації комітет не створюється, згоду на розірвання трудового договору дає голова профспілкової організації.  
187. Орган профспілкової організації повідомляє роботодавця про прийняте рішення у письмовій формі у триденний строк після його прийняття. У разі пропуску цього строку вважається, що профспілковий орган дав згоду на розірвання трудового договору.  
188. Якщо працівник одночасно є членом декількох профспілок, які діють на підприємстві, установі, організації, згоду на його звільнення дає та профспілка, до якої звернувся роботодавець.  
189. Розділ ІV. Гарантії прав профспілок  
190. Стаття 39. Гарантії діяльності профспілок  
191. Члени виборних органів профспілок, об'єднань профспілок, а також повноважні представники цих органів мають право:  
192. 1) безперешкодно відвідувати й оглядати місця роботи на підприємстві, в установі, організації, де працюють члени профспілок;  
193. 2) вимагати і отримувати від роботодавця, іншої посадової та службової особи відповідні документи, відомості та пояснення, що стосуються умов праці, виконання колективних договорів та угод, дотримання законодавства про працю та соціально-економічних прав трудящих;  
194. 3) мати вільний доступ з профспілкових питань до роботодавця, посадових та службових осіб;  
195. 4) перевіряти роботу закладів торгівлі, громадського харчування, лікувально-профілактичних та інших закладів медичного призначення, дитячих закладів, гуртожитків, що належать даному підприємству, установі, організації або обслуговують його працівників;  
196. 5) розміщувати власну інформацію у приміщеннях і на території підприємства, установи, організації у доступних для працівників місцях, погоджених з роботодавцем (посадовою або службовою особою);  
197. 6) перевіряти розрахунки з оплати праці і державного соціального страхування, використання коштів для соціальних і культурних заходів та житлового будівництва.  
198. Стаття 40. Гарантії для працівників підприємств, установ, організацій, обраних до профспілкових органів  
199. Працівникам підприємств, установ, організацій, обраних до складу статутних виборних профспілкових органів, гарантуються можливості для здійснення їх повноважень.  
200. Зміна умов трудового договору, оплати праці, притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників, які є членами виборних профспілкових органів підприємств, установ, організацій або їхніх структурних підрозділів, допускається лише за попередньою згодою органу, членами якого вони є. Звільнення членів виборних профспілкових органів підприємств, установ, організацій допускається за попередньою згодою органу, членами якого вони є, а також вищої за статусом профспілки чи об'єднання, до складу якого входить профспілка даного підприємства, установи, організації.  
201. Зміна умов трудового договору, оплати праці, притягнення до дисциплінарної відповідальності і звільнення керівників профспілкових органів підприємства, установи, організації (у тому числі їх структурних підрозділів), профорганізатора (там, де не обирається виборний орган профспілки) допускається за наявності згоди вищестоящої профспілки чи профспілкового об'єднання, до складу якого входить профспілка даного підприємства, установи, організації.  
202. Звільнення з ініціативи роботодавця працівників, які обиралися до складу профспілкових органів, не допускається протягом двох років після закінчення терміну виборних повноважень, крім випадків повної ліквідації підприємства, установи, організації або вчинення працівником винних дій, за які законодавством передбачено можливість звільнення працівника з роботи або зі служби.  
203. Працівникам, звільненим з роботи у зв'язку з обранням їх до складу виборних профспілкових органів на підприємстві, в установі, організації, після закінчення терміну їх повноважень надається попередня робота (посада), або за згодою працівника інша рівноцінна робота (посада) на цьому підприємстві, в установі, організації.  
204. Членам виборних профспілкових органів, не звільненим від своїх виробничих чи службових обов'язків, надається на умовах, передбачених колективним договором чи угодою, вільний від роботи час із збереженням середнього заробітку для участі в консультаціях і переговорах, виконання інших громадських обов'язків в інтересах трудового колективу, а також на час участі в роботі виборних профспілкових органів і профспілкового навчання.  
205. За працівниками, обраними до складу виборних профспілкових органів профспілки, що діє на підприємстві, в установі, організації, зберігаються соціальні пільги та заохочення, встановлені іншим працівникам за місцем роботи відповідно до законодавства. За рахунок коштів підприємства цим працівникам можуть бути надані додаткові пільги, якщо це передбачено колективним договором або колективною угодою.  
206. Стаття 41. Обов'язок роботодавця надавати профспілкам підприємства, установи, організації приміщення, транспорт і засоби зв'язку  
207. Роботодавець зобов'язаний надавати профспілкам підприємства, установи, організації безплатно необхідні приміщення з усім обладнанням, опаленням, освітленням, прибиранням, охороною для роботи і для проведення зборів працівників. В ці приміщення допускається вільний вхід відвідувачів.  
208. Роботодавець надає профспілкам підприємства, установи, організації безплатно транспорт і засоби зв'язку.  
209. Стаття 42. Надання профспілкам підприємств, установ, організацій будинків, приміщень, споруд, садів і парків для ведення культурно-освітньої, оздоровчої, фізкультурної і спортивної роботи  
210. Будинки, приміщення, споруди, сади і парки, призначені для ведення культурно-освітньої, оздоровчої, фізкультурної і спортивної роботи серед працівників підприємства, установи, організації і членів їх сімей, а також оздоровчі табори перебувають на балансі підприємства, установи, організації і передаються в безплатне користування профспілкам підприємства, установи, організації. Орендовані підприємством, установою, організацією будинки, приміщення і споруди, призначені для зазначених цілей, також передаються в безплатне користування профспілкам.  
211. Господарське утримання, ремонт, опалення, освітлення, прибирання, охорона, а також обладнання будинків, приміщень і споруд, зазначених у цій статті, та оздоровчих таборів провадяться за рахунок підприємства, установи, організації.  
212. Стаття 43. Відрахування коштів підприємствами і організаціями профспілкам на культурно-масову і фізкультурну роботу  
213. Підприємства і організації повинні відраховувати кошти профспілкам на культурно-масову і фізкультурну роботу.  
214. Стаття 44. Обов'язок роботодавця щодо створення умов діяльності профспілок  
215. Надання будинків, споруд, приміщень, транспорту, засобів зв'язку та відрахування коштів на оздоровчу, культурно-масову і фізкультурно-спортивну роботу профспілкам, що діють на підприємствах, в установах і організаціях, здійснюється роботодавцем в порядку, передбаченому колективними договорами чи окремими угодами відповідно до законодавства.  
216. Колективними договорами та угодами можуть передбачатися додаткові умови, порівняно з законодавством, для виконання профспілками та їх повноважними представниками статутних завдань щодо захисту трудових та соціально-економічних прав трудящих.  
217. Стаття 45. Міжнародні зв'язки профспілок  
218. Профспілки та їх об'єднання відповідно до своїх статутних цілей і завдань мають право на свій розсуд вступати до міжнародних профспілкових та інших міжнародних організацій і об'єднань, які представляють інтереси трудящих, і брати участь в їх діяльності, встановлювати контакти та співробітничати з профспілками інших країн, здійснювати іншу діяльність, яка не суперечить законодавству України, чинним міжнародним договорам України.  
219. Розділ V. Відповідальність за порушення законодавства про профспілки  
220. Стаття 46. Відповідальність посадових та службових осіб  
221. Посадові та службові особи, винні у порушенні законодавства про профспілки, а також такі, які своїми діями або бездіяльністю перешкоджають законній діяльності профспілок та їх об'єднань щодо захисту трудових і соціально-економічних прав та інтересів громадян, несуть дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.  
222. Стаття 47. Відповідальність профспілок та їх об'єднань  
223. Профспілки та їх об'єднання, винні в порушенні законодавства про профспілки, можуть бути притягнуті до відповідальності, передбаченої цим Законом та іншими законодавчими актами України, тільки за рішенням суду.  
224. За порушення Конституції України та законів України до профспілок та їх об'єднань можуть бути застосовані судом стягнення у вигляді попередження, штрафу, тимчасового припинення окремого виду діяльності або примусовий розпуск.  
225. Профспілка, об'єднання профспілок, які нанесли своїми незаконними діями або бездіяльністю матеріальні збитки державі, фізичним або юридичним особам, зобов'язані відшкодувати їм за рахунок своїх коштів та іншого належного їм майна відповідно до законодавства.