Про адміністративно-територіальний устрій України (Повторне вето Президента України)
1. | Закон України Про адміністративно-територіальний устрій України |
2. | Цей Закон визначає поняття адміністративно-територіального устрою України, правовий статус і види адміністративно-територіальних одиниць, повноваження органів державної влади і органів місцевого самоврядування щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою. |
3. | Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ |
4. | Стаття 1. Поняття адміністративно-територіального устрою |
5. | Адміністративно-територіальний устрій України - це обумовлена географічними, історичними, економічними, етнічними, соціальними, культурними та іншими чинниками внутрішня територіальна організація держави з поділом її на складові частини - адміністративно-територіальні одиниці, відповідно до яких будуються система державних органів і система місцевого самоврядування. |
6. | Стаття 2. Основні засади державної політики у сфері адміністративно-територіального устрою |
7. | Державна політика у сфері адміністративно-територіального устрою грунтується на засадах єдності та цілісності території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості соціально-економічного розвитку регіонів з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій. |
8. | Стаття 3. Система адміністративно-територіального устрою |
9. | Систему адміністративно-територіального устрою складають адміністративно-територіальні одиниці: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. |
10. | Стаття 4. Поняття і види адміністративно-територіальних одиниць |
11. | 1. Адміністративно-територіальна одиниця - це частина території України, що є просторовою основою для організації та діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. |
12. | 2. За соціально-територіальними ознаками адміністративно-територіальні одиниці поділяються на населені пункти (села, селища, міста) та регіони - райони і області. |
13. | 3. Автономна Республіка Крим є автономною адміністративно-територіальною одиницею у складі України. |
14. | Стаття 5. Органи, до повноважень яких належать розгляд і вирішення питань адміністративно-територіального устрою |
15. | Органами, до повноважень яких належать розгляд і вирішення питань адміністративно-територіального устрою в Україні, є Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування. |
16. | Стаття 6. Законодавство про адміністративно-територіальний устрій |
17. | Питання адміністративно-територіального устрою регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законодавчими актами України. |
18. | Розділ ІІ. АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНІ ОДИНИЦІ ТА ЇХ СТАТУС |
19. | Глава 1. Населені пункти |
20. | Стаття 7. Поняття і категорії населених пунктів |
21. | 1. Населений пункт - це частина комплексно заселеної території України, яка склалася внаслідок господарської та іншої соціальної діяльності, має сталий склад населення, власну назву та зареєстрована в порядку, передбаченому цим Законом. |
22. | 2. Невеликі поселення, що мають тимчасове значення і несталий склад населення, хутори та одиночні двори, а також поселення, що є об'єктами службового призначення в системі певної галузі господарства (будівлі залізничних служб, будинки лісників, шляхових майстрів, бакенщиків, польові стани тощо), не є самостійними населеними пунктами і включаються до тих адміністративно-територіальних одиниць, на території яких вони розташовані. |
23. | 3. Населені пункти поділяються на сільські та міські. |
24. | 4. До категорії сільських населених пунктів належать села, до міських - селища і міста. |
25. | Стаття 8. Села |
26. | Села - це населені пункти зі сталим складом населення, переважна частина якого зайнята в сільськогосподарському виробництві та лісовому господарстві. |
27. | Стаття 9. Селища |
28. | Селища - це міські населені пункти, що розташовані при промислових підприємствах, будовах, залізничних вузлах, гідротехнічних спорудах, підприємствах по виробництву і переробці сільськогосподарської продукції, та інші населені пункти, що мають комунальну і соціальну інфраструктуру та переважна частина населення яких зайнята у промисловому виробництві чи соціально-культурній сфері. |
29. | Стаття 10. Міста районного значення |
30. | До категорії міст районного значення відносяться міста, на території яких розміщені промислові підприємства, комунальне господарство, житловий фонд, мережа соціально-культурних закладів і підприємств з кількістю населення понад 10 тисяч жителів, переважна частина якого зайнята в промисловості чи соціально-культурній сфері. |
31. | Стаття 11. Міста республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення |
32. | 1. До категорії міст республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення відносяться міста з кількістю населення понад 50 тисяч жителів, які є економічними і культурними центрами, мають розвинуту промисловість, комунальне господарство, значний житловий фонд. |
33. | 2. До категорії міст республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення можуть бути також віднесені населені пункти з кількістю населення менше 50 тисяч жителів, якщо вони мають важливе промислове, соціально-культурне, історичне, оборонне значення, перспективу економічного розвитку, або населені пункти, які включені до курортних зон і на їх території розташовані санаторії, стаціонарні лікувальні та оздоровчі заклади, туристичні бази, інші заклади відпочинку. |
34. | Стаття 12. Міста, що мають спеціальний статус |
35. | Містами, що мають спеціальний статус, відповідно до Конституції України, є міста Київ і Севастополь. |
36. | Стаття 13. Територія і межі населених пунктів |
37. | 1. Територія населених пунктів складається з місць проживання (територія, що забудована, включаючи присадибні ділянки), частин природного ландшафту, у тому числі зон відпочинку (територія парків, скверів, лісів, озер, річок тощо), промислової зони (територія, забудована виробничими об'єктами, зони очисних споруд, сміттєзвалищ тощо), об'єктів інфраструктури (доріг, інших комунікацій тощо). |
38. | 2. Межами населених пунктів є межа їх земель, що відокремлює територію населених пунктів від земель іншого призначення. Межі населених пунктів визначаються на підставі проекту планування та забудови населених пунктів, землеустрою або техніко-економічного обгрунтування їх розвитку. |
39. | 3. Зміна меж населеного пункту проводиться у разі: |
40. | 1) зміни генерального плану забудови населеного пункту; |
41. | 2) включення населеного пункту до складу міста, селища; |
42. | 3) об'єднання кількох населених пунктів в один населений пункт; |
43. | 4) включення до складу населеного пункту земель промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення; |
44. | 5) надання земельних ділянок для потреб населеного пункту; |
45. | 6) виділення з меж міста, селища, села територій інших населених пунктів. |
46. | Стаття 14. Територія і межі адміністративно-територіальних одиниць - сіл, селищ, міст |
47. | 1. Адміністративно-територіальна одиниця (село, селище, місто) має закріплену за нею територію, яка складається з території відповідного населеного пункту, а також земель сільськогосподарського, водогосподарського та іншого призначення. |
48. | 2. Межами адміністративно-територіальної одиниці є межа, що відокремлює її територію від території іншої адміністративно-територіальної одиниці. |
49. | Стаття 15. Встановлення меж адміністративно-територіальних одиниць |
50. | Межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються: |
51. | 1) на суші - по характерних точках і лініях рельєфу; |
52. | 2) на судноплавних річках - по середині головного фарватеру або тальвегу річки; на несудноплавних річках (ручаях) - по їх середині або по середині головного рукава річки; на озерах та інших водоймах - по прямій лінії, що з'єднує виходи меж адміністративно-територіальних одиниць до берегів озера або іншої водойми. Межі, що проходять по річці (ручаю), озеру чи іншій водоймі, не переміщуються як при зміні обрису їх берегів або рівня води, так і при відхиленні русла річки (ручаю) в той чи інший бік; |
53. | 3) на водосховищах гідровузлів та інших штучних водоймах відповідно до лінії меж, що проходили на місцевості до їх заповнення; |
54. | 4) на залізничних і автодорожніх мостах, греблях та інших спорудах, що проходять через ділянки судноплавних і несудноплавних річок (ручаїв), - по середині цих споруд або по їх технологічній осі, незалежно від проходження меж на воді; |
55. | 5) за межами землекористувачів; |
56. | 6) по лінії Державного кордону України. |
57. | Глава 2. Райони в містах, інші складові частини населених пунктів |
58. | Стаття 16. Райони в містах |
59. | У містах з кількістю населення не менш як 300 тисяч жителів можуть утворюватися адміністративно-територіальні одиниці - райони в містах. |
60. | Стаття 17. Мікрорайони та інші складові частини населених пунктів |
61. | Територія міста, селища, села може поділятися на окремі мікрорайони та інші мікроструктури (вулиці, квартали, дільниці, житлові масиви та інше), що є відповідно до Конституції та законів України територіальною основою для створення органів самоорганізації населення. |
62. | Глава 3. Автономна Республіка Крим, області, райони |
63. | Стаття 18. Автономна Республіка Крим |
64. | 1. Автономна Республіка Крим є автономною адміністративно-територіальною одиницею у складі України. |
65. | 2. Територією Автономної Республіки Крим є територія Кримського півострова, крім території Севастопольського міського округу. |
66. | 3. До складу Автономної Республіки Крим входять райони та міста республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. |
67. | 4. Територія Автономної Республіки Крим може бути змінена Верховною Радою України за погодженням з Верховною Радою Автономної Республіки Крим. |
68. | Стаття 19. Області |
69. | 1. Область - це адміністративно-територіальна одиниця, яка склалася в межах території України, що характеризується певними історичними, економічними, екологічними, географічними, демографічними особливостями. |
70. | 2. Область складається з районів та міст обласного значення. |
71. | 3. Відповідно до Конституції України до складу України входять: Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області. |
72. | Стаття 20. Райони |
73. | 1. Район - це частина території області переважно з агропромисловим характером економіки, транспортною, інформаційною та іншою соціальною інфраструктурою, спрямованою на забезпечення зв'язків між населеними пунктами, що знаходяться на його території. |
74. | 2. Райони складаються з сіл, селищ, міст районного значення. |
75. | Глава 4. Інші територіальні утворення |
76. | Стаття 21. Сільський, селищний округ |
77. | 1. Сільський, селищний округ - це адміністративно-територіальне утворення, яке склалося з кількох сусідніх сіл, селищ і діє під юрисдикцією єдиної територіальної громади та відповідних органів місцевого самоврядування. |
78. | 2. Сільський округ утворюється на основі добровільного об'єднання територіальних громад кількох сусідніх сіл в одну територіальну громаду. |
79. | 3. Селищний округ утворюється на основі добровільного об'єднання територіальних громад кількох сусідніх селищ або селищ і сіл в одну територіальну громаду. |
80. | Стаття 22. Міський округ |
81. | 1. Міський округ - це адміністративно-територіальне утворення, що сформувалося внаслідок об'єднання міста з навколишніми селами, селищами чи іншими містами зі збереженням їх статусу як самостійних адміністративно-територіальних одиниць та їх органів місцевого самоврядування з метою більш ефективного соціально-економічного та культурного розвитку цих населених пунктів. |
82. | 2. Міський округ перебуває під юрисдикцією міської ради, яка обирається виборцями міського округу та представляє спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ і міст, що входять до її складу, в межах повноважень, делегованих їй відповідними радами. |
83. | 3. Міська рада округу одночасно є представницьким органом місцевого самоврядування територіальної громади центру міського округу. |
84. | Глава 5. Найменування і перейменування населених пунктів та їх складових частин, інших адміністративно-територіальних одиниць |
85. | Стаття 23. Найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць |
86. | 1. Найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць проводиться з урахуванням їх історичних, культурних, географічних, національних, побутових та інших місцевих умов і особливостей. |
87. | 2. Назви областей, районів, сільського, селищного, міського округів мають бути похідними від найменування тих населених пунктів, які є їх адміністративними центрами, або географічного чи історичного найменування тієї частини території, на якій розташовані ці адміністративно-територіальні одиниці. |
88. | 3.Рішення Верховної Ради України про найменування і перейменування сіл, селищ, міст, районів у містах приймається лише з урахуванням думки громадян, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, висловленої шляхом дорадчого опитування (консультативного референдуму). |
89. | 4. Присвоєння найменувань населеним пунктам та іншим адміністративно-територіальним одиницям з метою увічнення пам'яті особливо видатних державних, громадсько-політичних діячів, захисників Батьківщини, діячів науки і культури може проводитися тільки посмертно і лише у виняткових випадках з урахуванням думки громадян, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. |
90. | Стаття 24. Найменування і перейменування складових частин населених пунктів, хуторів |
91. | Найменування і перейменування вулиць, проспектів, бульварів, площ, парків, скверів, мостів та інших складових частин населених пунктів, хуторів і присвоєння їм імен державних, громадсько-політичних діячів, захисників Батьківщини, діячів науки і культури проводиться за рішенням відповідної ради з урахуванням думки громадян, які проживають на території відповідних населених пунктів або їх складових частин. |
92. | Глава 6. Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць України |
93. | Стаття 25. Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць України |
94. | 1. Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць України є державним актом, що містить відомості про населені пункти, інші адміністративно-територіальні одиниці України та їх загальну характеристику. |
95. | 2. До Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць України включаються: назва населеного пункту та іншої адміністративно-територіальної одиниці (колишня назва); дата її утворення; площа; кількість населення і його основні національності (у відсотках до загальної кількості населення); відстань до обласного, районного центрів та найближчої залізничної станції; поштове відділення; річка, озеро, які є на території населеного пункту та іншої адміністративно-територіальної одиниці; пам'ятки історії, культури і природи. |
96. | 3. Усі населені пункти та інші адміністративно-територіальні одиниці України підлягають обов'язковому включенню до Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць. |
97. | 4. Населені пункти, з яких виїхали або переселилися всі жителі, підлягають виключенню з Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць. |
98. | 5. З Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць виключаються також населені пункти, які включені до меж міст, селищ або об'єднані з іншими населеними пунктами, а також області, райони, сільські, селищні та міські округи, які ліквідовані в порядку, визначеному цим Законом. |
99. | 6. Підставою для включення до Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць України або виключення з Державного реєстру населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць є рішення органу, до повноважень якого належить вирішення питань про їх утворення або ліквідацію. |
100. | Стаття 26. Ведення Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць України |
101. | 1. Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць України веде Кабінет Міністрів України в порядку, що визначається Верховною Радою України. |
102. | 2. Відомості про населені пункти і адміністративно-територіальні одиниці до Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць України подають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські ради. |
103. | Розділ ІII. ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ |
104. | Глава 1. Повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою |
105. | Стаття 27. Повноваження Верховної Ради України |
106. | 1. До повноважень Верховної Ради України належать: |
107. | 1) утворення і ліквідація районів, районів у містах, міських округів, визначення і перенесення адміністративних центрів районів; |
108. | 2) віднесення населених пунктів до категорії міст; |
109. | 3) встановлення і зміна меж районів, міст та міських округів; |
110. | 4) найменування і перейменування населених пунктів, районів і районів у містах; |
111. | 5) затвердження порядку Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць України. |
112. | 2. З питань, передбачених пунктами 1 - 4 частини першої цієї статті, Верховна Рада України приймає постанови. |
113. | Стаття 28. Повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради |
114. | 1. Внесення до Верховної Ради України пропозицій щодо: |
115. | 1) перенесення адміністративних центрів районів, встановлення і зміни меж районів, міських округів; |
116. | 2) віднесення населених пунктів до категорії міст, встановлення і зміни їх меж; |
117. | 3) утворення і ліквідації районів, районів у містах; |
118. | 4) найменування та перейменування районів, районів у містах і населених пунктів. |
119. | 2. Прийняття рішень щодо: |
120. | 1) віднесення населених пунктів до категорії селищ, сіл, встановлення та зміни їх меж; |
121. | 2) реєстрації сільських, селищних округів; |
122. | 3) встановлення та зміни меж сільських, селищних округів; |
123. | 4) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів. |
124. | 3. До подання щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою додаються відповідні документи, матеріали, а також відомості, передбачені статтями 35 - 39 цього Закону. |
125. | Стаття 29. Повноваження Київської і Севастопольської міської ради |
126. | 1. Внесення до Верховної Ради України подання щодо: |
127. | 1) встановлення і зміни межі міста, міського округу; |
128. | 2) утворення районів у місті, найменування і перейменування районів у місті та населених пунктів, що входять до міського округу. |
129. | 2. Прийняття рішень щодо: |
130. | 1) встановлення і зміни меж районів у місті; |
131. | 2) віднесення населених пунктів, що входять до міського округу, до категорії селищ, сіл, встановлення та зміни їх меж; |
132. | 3) реєстрації сільських, селищних округів; |
133. | 4) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів, що входять до міського округу; |
134. | 5) найменування і перейменування вулиць, проспектів, бульварів, майданів, парків відпочинку, скверів, мостів та інших споруд, які є на території міста. |
135. | Стаття 30. Повноваження районної ради |
136. | 1. До повноважень районної ради належить внесення відповідно до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради пропозицій щодо: |
137. | 1) утворення і ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж; |
138. | 2) віднесення населених пунктів до категорії міст, селищ, сіл; |
139. | 3) встановлення і зміни меж міст районного значення, селищ, сіл, сільських, селищних округів; |
140. | 4) найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць; |
141. | 5) реєстрації сільських, селищних округів; |
142. | 6) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів, сільських, селищних округів. |
143. | 2. При утворенні нових районів повинні враховуватися кількість, національний склад населення, яке проживає на території, де передбачається утворити район, наявність інфраструктури, розвинутої системи комунікацій для задоволення потреб населення, а також населеного пункту, що історично склався як соціально-економічний, культурний чи релігійний центр для жителів навколишніх населених пунктів. |
144. | Стаття 31. Повноваження міської ради міста республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення |
145. | 1. Внесення відповідно до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради пропозицій щодо: |
146. | 1) встановлення і зміни межі міста, міського округу; |
147. | 2) утворення і ліквідації районів у місті; |
148. | 3) віднесення населених пунктів до категорії міст районного значення, селищ, сіл; |
149. | 4) встановлення і зміни меж міст районного значення, селищ, сіл, сільських, селищних округів; |
150. | 5) найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць; |
151. | 6) реєстрації сільських, селищних округів; |
152. | 7) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів, сільських, селищних округів. |
153. | 2. Встановлення і зміна меж районів у місті. |
154. | 3. Вирішення питань щодо найменування і перейменування вулиць, проспектів, бульварів, майданів, парків відпочинку, скверів, мостів та інших споруд, які є на території міста. |
155. | Стаття 32. Повноваження міської (міста районного значення), селищної і сільської ради |
156. | 1. Внесення до районної, міської ради пропозицій щодо: |
157. | 1) віднесення населених пунктів до категорії міст районного значення, селищ, сіл; |
158. | 2) встановлення і зміни межі міста районного значення, селища, села, сільського, селищного округу; |
159. | 3) найменування і перейменування міст районного значення, селищ, сіл; |
160. | 4) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів, сільських, селищних округів. |
161. | 2. Прийняття рішень про об'єднання населеного пункту в сільський, селищний округ та вихід з нього. |
162. | 3. Вирішення питань щодо найменування та перейменування вулиць, майданів, парків відпочинку, скверів, мостів та інших споруд, які є на території міста, селища, села. |
163. | Стаття 33. Повноваження Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міської державної адміністрації |
164. | 1. Кабінет Міністрів України подає висновки Верховній Раді України щодо доцільності вирішення питань адміністративно-територіального устрою, передбачених статтею 27 цього Закону. |
165. | 2. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, районна, Київська і Севастопольська міська державна адміністрація подає висновки відповідним радам щодо доцільності вирішення питань адміністративно-територіального устрою, передбачених статтями 28 - 32 цього Закону. |
166. | Стаття 34. Участь населення у вирішенні питань адміністративно-територіального устрою |
167. | При вирішенні питань адміністративно-територіального устрою, передбачених статтями 28 - 32 цього Закону, враховується думка громадян міст, селищ, сіл. |
168. | Глава 2. Порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою |
169. | Стаття 35. Порядок утворення і ліквідації районів, встановлення та перенесення їх адміністративних центрів, утворення і ліквідації районів у містах, віднесення населених пунктів до категорії міст |
170. | 1. Верховна Рада України приймає рішення щодо утворення та ліквідації районів, встановлення та перенесення адміністративних центрів районів, утворення і ліквідації районів у містах, віднесення населених пунктів до категорії міст - за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад. |
171. | 2. До подання з питань, передбачених частиною першою цієї статті, додаються обгрунтування доцільності пропозицій, що вносяться, а також такі відомості: |
172. | 1) про розмір та межі території населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці; |
173. | 2) про загальну кількість населення, його соціальний стан та національний склад; |
174. | 3) про перелік основних промислових підприємств, будівельних, транспортних та інших господарських організацій із зазначенням кількості працівників на кожному з них; |
175. | 4) про наявність підприємств і організацій комунального господарства, соціально-культурних закладів, підприємств торгівлі і громадського харчування, побутового обслуговування населення, про житловий фонд; |
176. | 5) про річний бюджет відповідної адміністративно-територіальної одиниці; |
177. | 6) про наявні і передбачувані у зв'язку з пропозиціями, що вносяться, структуру і штати місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також про джерела покриття додаткових видатків на утримання цих органів; |
178. | 7) про наявність приміщень для апарату місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування; |
179. | 8) про відстань від населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці до найближчої залізничної станції та її найменування; |
180. | 9) пропозиції щодо найменування району, міста, району в місті; |
181. | 10) схематична карта з пропонованими змінами. |
182. | 3. Для населених пунктів, які є курортними зонами, зонами відпочинку, додаються також висновки компетентних органів про перспективу подальшого використання місцевості для лікування і відпочинку громадян. |
183. | Стаття 36. Порядок вирішення питань щодо встановлення і зміни меж районів, міст та міських округів |
184. | 1. Рішення щодо встановлення і зміни меж районів, міст та міських округів приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад. |
185. | 2. До подання з питань, передбачених частиною першою цієї статті, додаються техніко-економічне обгрунтування доцільності пропозицій, що вносяться, а також такі документи, матеріали та відомості: |
186. | 1) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської рад; |
187. | 2) висновок Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міської державної адміністрації; |
188. | 3) довідка про територію району, міста, кількість населення в існуючих і нових межах, площу земель, що передаються, їх склад та призначення; |
189. | 4) погодження з природоохоронними, санітарно-епідеміологічними, землевпорядними органами та органами містобудування і архітектури, а також радами, з території яких передбачається вилучення земель; |
190. | 5) рішення територіальної громади чи органу місцевого самоврядування щодо включення населеного пункту в межі міста; |
191. | 6) проект встановлення і зміни межі району та міста на картографічних матеріалах. |
192. | 3. При включенні земель промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення в межі міста погодження з власниками відповідних підприємств, установ, організацій, а також суміжними містами, районами не проводиться за умови, коли більшість працівників цих підприємств, установ і організацій та їх сімей проживають у цьому місті. |
193. | 4. Включення земельних ділянок до межі міста, району не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, якщо не буде проведено їх вилучення (викуп) відповідно до Земельного кодексу України. |
194. | 5. У разі відмови власника землі, землекористувача або відповідного органу місцевого самоврядування, під юрисдикцією якого перебувають відповідні землі, дати згоду на передачу земельної ділянки в межі населеного пункту або її вилучення питання вирішується в судовому порядку. |
195. | Стаття 37. Порядок найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць |
196. | 1. Рішення про найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад з урахуванням вимог, передбачених статтею 23 цього Закону. |
197. | 2. До подання з питань, передбачених частиною першою цієї статті, додаються обґрунтування доцільності найменування чи перейменування, а також такі документи, матеріали та відомості: |
198. | 1) історичні відомості про населений пункт, адміністративно-територіальну одиницю; |
199. | 2) характеристика населеного пункту, адміністративно-територіальної одиниці; |
200. | 3) обґрунтування назви, яку пропонується присвоїти населеному пункту або адміністративно-територіальній одиниці; |
201. | 4) схематична карта місцевості із зазначенням новоутвореного населеного пункту. |
202. | Стаття 38. Порядок віднесення населених пунктів до категорії селищ, зміни їх меж, реєстрації сільського, селищного, міського округу, об'єднання сільських населених пунктів, встановлення і зміни їх меж, зняття з обліку населених пунктів, з яких виїхали або переселилися всі жителі |
203. | 1. Рішення щодо віднесення населених пунктів до категорії селищ, зміни їх меж, реєстрації сільського, селищного, міського округу, об'єднання сільських населених пунктів, встановлення і зміни їх меж, зняття з обліку населених пунктів, з яких виїхали або переселилися всі жителі, приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою за поданням районної, міської (міста республіканського, обласного значення) ради з урахуванням вимог статей 9, 13, 14, 15, 21, 22, 34 цього Закону. |
204. | 2. До подання з питань, передбачених частиною першою цієї статті, додаються обгрунтування доцільності пропозицій, що вносяться, а також такі відомості: |
205. | 1) про загальну кількість населення та його соціальний стан; |
206. | 2) про перелік промислових підприємств, будівельних, транспортних та інших господарських організацій із зазначенням кількості працюючих на кожному з них; |
207. | 3) про наявність підприємств і організацій комунального господарства, соціально-культурних закладів, підприємств торгівлі і громадського харчування, побутового обслуговування населення, про житловий фонд; |
208. | 4) про річний бюджет відповідної адміністративно-територіальної одиниці; |
209. | 5) про наявність приміщень для органів місцевого самоврядування; |
210. | 6) про розмір та межі території населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці; |
211. | 7) про відстань від населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці до найближчої залізничної станції та її найменування; |
212. | 8) схематична карта місцевості. |
213. | Стаття 39. Порядок утворення сільського, селищного округу |
214. | 1. Рішення про об'єднання кількох населених пунктів у сільський, селищний округ, визначення їх центрів приймається територіальними громадами цих населених пунктів. У такому ж порядку вирішуються питання про вихід окремих населених пунктів із сільського, селищного округу. |
215. | 2. Рішення про вихід окремих населених пунктів із сільського, селищного округу та створення на їх основі нових адміністративно-територіальних одиниць може бути прийнято лише за умови наявності фінансово-матеріальної бази, достатньої для забезпечення здійснення кожною з цих громад функцій і повноважень місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". |
216. | Стаття 40. Державний акт встановлення межі району, міста, селища, села, сільського, селищного, міського округу |
217. | 1. До Державного акта встановлення межі району, міста, села, селища, сільського, селищного, міського округу заносяться такі дані: назва області, району, міста, селища, села, сільського, селищного, міського округу; загальна площа району, міста, селища, села, сільського, селищного, міського округу; дата затвердження межі району, міста, міського округу Верховною Радою України; дата затвердження межі села, селища, сільського, селищного округу відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською і Севастопольською міськими радами. |
218. | 2. До Державного акта встановлення межі району, міста, селища, села, сільського, селищного, міського округу додаються картографічні матеріали, на яких зазначається межа району, міста, селища, села, сільського, селищного, міського округу, а також межі сусідніх адміністративно-територіальних одиниць. |
219. | Стаття 41. Про порядок видачі Державного акта встановлення межі району, міста, селища, села, сільського, селищного, міського округу |
220. | 1. Рішення про видачу Державного акта встановлення межі району, міста та міського округу приймається Верховною Радою України і видається відповідній районній, міській раді. |
221. | 2. Рішення про видачу Державного акта встановлення межі селища, села, сільського, селищного округу на території Автономної Республіки Крим, області приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною обласною, Київською і Севастопольською міськими радами і видається відповідній селищній, сільській раді. |
222. | 3. Державний акт встановлення і зміни межі району, міста та міського округу підписується Головою Верховної Ради України і скріплюється печаткою Верховної Ради України. |
223. | 4. Державний акт встановлення межі селища, села, сільського, селищного округу на території Автономної Республіки Крим, області підписується Головою Верховної Ради Автономної Республіки Крим, головою відповідної обласної ради, Київським і Севастопольським міським головою і скріплюється печаткою Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міської ради. |
224. | Розділ ІV. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ |
225. | Стаття 42. Опублікування рішень з питань адміністративно-територіального устрою |
226. | Рішення Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад з питань адміністративно-територіального устрою, віднесених до їх повноважень, набувають чинності через десять днів після опублікування повідомлень про них у Відомостях Верховної Ради України, якщо в цих рішеннях не встановлено інший термін, але не раніше дня їх опублікування. |
227. | Стаття 43. Відомості про адміністративно-територіальний устрій |
228. | Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські ради за станом на 1 січня кожного року складають відомості про адміністративно-територіальний устрій Автономної Республіки Крим, області, міста і надсилають їх для узагальнення в цілому по Україні до Верховної Ради України. |
229. | Стаття 44. Видання довідника "Україна. Адміністративно-територіальний устрій" |
230. | Верховна Рада України кожних три роки видає офіційний довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій". |
231. | Стаття 45. Форми Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць України, Державного акта встановлення межі населеного пункту і адміністративно-територіальної одиниці |
232. | Форми Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць України, Державного акта встановлення межі населеного пункту і адміністративно-територіальної одиниці встановлюються Верховною Радою України. |
233. | Стаття 46. Порядок введення в дію цього Закону |
234. | Цей Закон набирає чинності з дня його офіційного опублікування. З дня набрання чинності цим Законом втрачає чинність Положення "Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР", затверджене Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12 березня 1981 року (Відомості Верховної Ради УРСР, 1981 р. , №12, ст. 179). |
235. | Розділ V. ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ |
236. | 1. З набранням чинності цим Законом набувають: |
237. | 1) міста обласного підпорядкування - статусу міст обласного значення; |
238. | 2) міста районного підпорядкування - статусу міст районного значення; |
239. | 3) селища міського типу - статусу селищ; |
240. | 4) селища - статусу сіл; |
241. | 5) на території Автономної Республіки Крим міста обласного підпорядкування - статусу міст республіканського (Автономної Республіки Крим) значення; |
242. | 6) адміністративно-територіальні утворення, які склалися з кількох сусідніх сільських населених пунктів і діють під юрисдикцією єдиної громади (сільрада), набувають статусу сільського округу; |
243. | 7) адміністративно-територіальні утворення, які склалися з кількох селищ міського типу або селищ міського типу і сільських населених пунктів (територія селищної ради) і діють під юрисдикцією єдиної територіальної громади, набувають статусу селищного округу; |
244. | 8) адміністративно-територіальні утворення, які склалися з міста і кількох сусідніх сіл, селищ міського типу, інших міст (міськрада), набувають статусу міського округу. |
245. | 2. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним радам протягом трьох років вирішити питання щодо встановлення меж сіл, селищ, сільських, селищних округів і внести до Верховної Ради України відповідні пропозиції щодо встановлення меж районів, міст, міських округів |
246. | 3. Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, діяльності рад і самоврядування підготувати відповідні пропозиції щодо змін до Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми". |