про Всеукраїнський перепис населення (Третє читання)
0. | ЗАКОН УКРАЇНИ |
1. | Про Всеукраїнський перепис населення |
2. | Цей Закон визначає правові, економічні та організаційні основи підготовки і проведення Всеукраїнського перепису населення (далі - Перепис населення), оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів і регулює відносини суб'єктів Перепису населення, визначає їх права, обов'язки та відповідальність, встановлює гарантії держави щодо захисту конфіденційної інформації, отриманої у процесі Перепису населення. |
3. | РОЗДІЛ І. |
4. | ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ |
5. | Стаття 1. Визначення термінів |
6. | У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: |
7. | домогосподарство - сукупність осіб, які спільно проживають в одному житловому приміщенні або його частині, забезпечують себе всім необхідним для життя, ведуть спільне господарство, повністю або частково об'єднують та витрачають кошти. Ці особи можуть перебувати у родинних стосунках або стосунках свояцтва, не перебувати у будь-яких з цих стосунків, або бути і в тих, і в інших стосунках. Домогосподарство може складатися з однієї особи; |
8. | календарний план підготовки і проведення Перепису населення - перелік основних організаційних заходів для кожного етапу робіт з Перепису населення з встановленням термінів їх виконання та визначенням відповідальних виконавців; |
9. | Концепція технології оброблення даних Перепису населення - сукупність принципів та методів оброблення даних Перепису населення, які забезпечують достовірність та конфіденційність інформації, надійність та точність виконання робіт у встановлені терміни; |
10. | користувач - юридична або фізична особа, яка використовує дані Перепису населення; |
11. | метод Перепису населення - спосіб отримання даних про населення; |
12. | Перепис населення - періодичне суцільне державне статистичне спостереження, що включає в себе збирання демографічних і соціально-економічних даних, які на встановлену дату характеризують чисельність та склад населення країни, а також оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів; |
13. | переписний лист - бланк для запису відповідей на зазначені в ньому запитання програми Перепису населення; |
14. | переписна документація - сукупність бланків, які заповнюються тимчасовим переписним персоналом у процесі підготовки, проведення Перепису населення та оброблення його результатів. До переписної документації належать переписні листи, списки проживаючих у приміщенні, довідки про проходження Перепису населення тощо; |
15. | переписний інструментарій - переписна документація та інструктивні матеріали, які використовуються у процесі підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів; |
16. | програма Перепису населення - перелік запитань щодо характеристики фізичних осіб, домогосподарств, а також житлових приміщень, в яких вони проживають, за ознаками, встановленими спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики; |
17. | програма розроблення матеріалів Перепису населення - система угруповань та комбінацій ознак, за допомогою яких первинні (персональні) дані Перепису населення перетворюються у сукупність зведених знеособлених і узагальнених величин, що характеризують чисельність та склад населення; |
18. | респондент - фізична особа, яка підлягає опитуванню у процесі Перепису населення; |
19. | тимчасовий переписний персонал - спеціально підготовлені особи, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення його результатів на терміни, встановлені Кабінетом Міністрів України. |
20. | Стаття 2. Правова основа Перепису населення |
21. | Правовою основою Перепису населення є Конституція України, Закон України "Про державну статистику", цей Закон, законодавство про інформацію та інформатизацію, інші нормативно-правові акти України, а також чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. |
22. | Стаття 3. Мета та підстави для проведення Перепису населення |
23. | Метою проведення Перепису населення є отримання достовірних, об'єктивних та цілісних даних щодо різноманітних характеристик населення країни в цілому та по кожній адміністративно-територіальній одиниці для інформаційного забезпечення управління та прогнозування соціально-економічного розвитку, а також розроблення та реалізації виваженої державної політики з питань народонаселення. |
24. | Підставою для проведення Перепису населення є рішення Кабінету Міністрів України, яке приймається не пізніше ніж за 3 роки до його початку. |
25. | Стаття 4. Суб'єкти Перепису населення |
26. | До суб'єктів Перепису населення належать: |
27. | респонденти - громадяни України, в тому числі ті, що на встановлену дату Перепису населення перебувають за її межами, а також іноземці та особи без громадянства, які на встановлену дату Перепису населення перебувають на території України; |
28. | тимчасовий переписний персонал та інші працівники, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів; |
29. | спеціально уповноважені центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також інші юридичні особи, їх філії, відділення, представництва тощо, які залучаються згідно з їх компетенцією до підготовки і проведення Перепису населення; |
30. | користувачі даних Перепису населення. |
31. | РОЗДІЛ ІІ |
32. | ПРОГРАМА І МЕТОД ПЕРЕПИСУ НАСЕЛЕННЯ, ОСНОВНІ МЕТОДОЛОГІЧНО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПРИНЦИПИ ЙОГО ПРОВЕДЕННЯ |
33. | Стаття 5. Програма Перепису населення |
34. | Програму Перепису населення складають основні первинні (персональні) дані, збирання яких здійснюється у процесі проведення Перепису населення. |
35. | Такими даними є: |
36. | склад та родинні стосунки членів домогосподарства; |
37. | стать; |
38. | вік; |
39. | дата і місце народження; |
40. | сімейний стан; |
41. | етнічне походження; |
42. | мовні ознаки; |
43. | громадянство; |
44. | освіта; |
45. | джерела засобів існування; |
46. | зайнятість; |
47. | міграційна активність; |
48. | житлові умови. |
49. | Наведений перелік основних (персональних) даних Перепису населення може бути скорочений або розширений у порядку, встановленому законом. Програма Перепису населення, а також форма та зміст переписного листа затверджується Постановою Верховної Ради України. |
50. | Не підлягають включенню до програми Перепису населення запитання, відповіді на які містять в собі інформацію, що належить до державної або комерційної таємниці, не призначається для статистичних цілей або обмежує чи порушує права і свободи людини і громадянина. |
51. | Стаття 6. Метод Перепису населення |
52. | Перепис населення здійснюється такими методами: |
53. | обходом (безпосереднім відвідуванням) житлових будинків та житлових приміщень в інших будівлях тимчасовим переписним персоналом і заповненням ним переписної документації; |
54. | отриманням письмових (усних) відповідей респондентів на запитання згідно з програмою Перепису населення. |
55. | У порядку, встановленому законом, можуть бути застосовані також інші методи Перепису населення. |
56. | Заповнення переписної документації здійснюється на підставі повідомлень, отриманих від респондентів без їх документального підтвердження. |
57. | Стаття 7. Основні методологічно-організаційні принципи проведення Перепису населення |
58. | Основними методологічно-організаційними принципами проведення Перепису населення є: |
59. | регулярність і періодичність Перепису населення, що забезпечує послідовність і зіставленість отримуваних результатів; |
60. | загальність і одномоментність Перепису населення, що передбачає охоплення опитуванням всіх без винятку респондентів, на яких поширюється дія цього Закону, і отримання від них даних станом на єдиний встановлений момент часу; |
61. | єдність програми Перепису населення, а також методів його проведення і оброблення результатів; |
62. | персоніфікованість первинних даних Перепису населення, що означає отримання інформації безпосередньо від конкретної фізичної особи, а також самовизначення респондентів щодо відповідей на запитання програми Перепису населення; |
63. | конфіденційність первинних (персональних) даних Перепису населення, що передбачає забезпечення їх захисту у порядку, встановленому законом; |
64. | централізоване керівництво і координація всіх робіт, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення, а також обробленням, узагальненням, поширенням та використанням його результатів. |
65. | Виходячи з основних методологічних організаційних принципів проведення Перепису населення, проект програми Перепису населення та переписний інструментарій розробляються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики з урахуванням узагальнених пропозицій, які надходять від спеціально уповноважених центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та інших юридичних осіб у межах їх компетенції, а також відповідно до вимог міжнародних зобов'язань України. |
66. | Проект програми Перепису населення, переписний інструментарій, метод Перепису населення, основні організаційні заходи щодо його здійснення, а також Концепція технології оброблення даних Перепису населення опрацьовуються у процесі проведення пробних переписів населення в одній або декількох адміністративно-територіальних одиницях у терміни, встановлені Кабінетом Міністрів України. Після обговорення результатів пробних переписів населення і досягнення узгодженості із спеціально уповноваженими центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, відповідними науковими установами, організаціями програма Перепису населення і переписний інструментарій затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики, яким також розробляється і затверджується календарний план підготовки і проведення Перепису населення, метод Перепису населення, Концепція технології оброблення даних Перепису населення та програма розроблення матеріалів Перепису населення. |
67. | РОЗДІЛ ІІІ |
68. | ОРГАНІЗАЦІЙНЕ, МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ТА ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДГОТОВКИ І ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕПИСУ НАСЕЛЕННЯ, ОБРОБЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ, ПОШИРЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ЙОГО РЕЗУЛЬТАТІВ |
69. | Стаття 8. Повноваження органів, що залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів |
70. | 1. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі статистики здійснює керівництво всіма роботами, пов'язаними з підготовкою Перепису населення, забезпечує проведення Перепису населення, крім окремих його категорій, а також оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів. |
71. | 2. У встановленому порядку та у визначені терміни спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади в межах їх компетенції здійснюють: |
72. | підготовку та проведення перепису військовослужбовців, осіб, які перебувають у місцях позбавлення волі, осіб, які знаходяться на закритих територіях тощо; |
73. | перепис громадян України, які у період проведення Перепису населення перебувають за її межами, у тому числі працюють у дипломатичних представництвах та консульських установах України, членів їх домогосподарств; |
74. | перепис осіб, які постійно перебувають у закладах охорони здоров'я та закладах соціального призначення. |
75. | 3. Спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади в межах їх компетенції забезпечують: |
76. | виділення необхідних матеріально-технічних ресурсів, передбачають цільове виділення коштів у видатках проекту Державного бюджету України і забезпечують фінансування робіт, пов'язаних з проведенням Перепису населення протягом всього терміну їх виконання; |
77. | у встановленому порядку та у визначені терміни необхідною кількістю картографічних матеріалів; |
78. | створення безпечних умов роботи тимчасового переписного персоналу та збереження переписної документації; |
79. | сприяння комплектуванню тимчасового переписного персоналу особами з числа непрацюючого населення, які зареєстровані в органах служби зайнятості як такі, що шукають роботу; |
80. | безперебійне прийняття та термінову доставку вантажів, призначених для здійснення підготовки і проведення Перепису населення, оброблення його результатів; |
81. | гарантоване забезпечення проїзними квитками осіб, що здійснюють підготовку і проведення Перепису населення; |
82. | у встановленому порядку та у визначені терміни створення належних умов для перепису пасажирів у поїздах та міжміських автобусах далекого слідування, міжнародних туристських автобусах незалежно від їх відомчої підпорядкованості, на суднах, на залізничних, річкових і морських вокзалах, пристанях, автобусних станціях та в аеропортах; |
83. | безперебійну роботу телефонного зв'язку та позачергове прийняття і доставку поштово-телеграфної кореспонденції, посилок, бандеролей та електронної пошти, необхідних для здійснення підготовки і проведення Перепису населення, оброблення його результатів. Усі перелічені відправлення обробляються у порядку, встановленому для урядових поштово-телеграфних відправлень; |
84. | спеціальне тематичне інформування з метою привернення уваги громадськості до Перепису населення. |
85. | 4. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують: |
86. | визначення і уточнення переліку та меж міських населених пунктів та упорядкування в них назв вулиць, провулків тощо, нумерації кварталів, будинків та квартир; |
87. | проведення перевірки правильності і повноти обліку населення; |
88. | роботу тимчасового переписного персоналу та інших працівників, залучених до підготовки і проведення Перепису населення та оброблення його результатів, приміщеннями, обладнаними необхідними меблями та інвентарем, а також засобами зв'язку, транспорту тощо; |
89. | сприяння у доборі та навчанні тимчасового переписного персоналу. |
90. | 5. З метою координації дій спеціально уповноважених центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також інших юридичних осіб, їх філій, відділень, представництв тощо, які залучаються згідно з їх компетенцією до підготовки і проведення Перепису населення, Кабінет Міністрів України утворює Міжвідомчу комісію сприяння Перепису населення під головуванням Віце-прем'єр-міністра України. |
91. | 6. Відповідні комісії утворюються на всіх рівнях адміністративно-територіального устрою країни. Очолюють ці комісії заступник голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, заступники керівників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. |
92. | Стаття 9. Тимчасовий переписний персонал |
93. | Для підготовки і проведення Перепису населення та оброблення його результатів залучається тимчасовий переписний персонал - громадяни України, що досягли 18 років, із числа працюючого та непрацюючого населення. |
94. | За особами, які залучаються за їхньою згодою до виконання робіт, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення та обробленням його результатів, зберігається середній заробіток за місцем основної роботи або стипендія за місцем навчання на терміни, що встановлюються Кабінетом Міністрів України для виконання таких робіт. |
95. | Виконання робіт, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення та обробленням його результатів, особами з числа непрацюючого населення, які зареєстровані у службі зайнятості як такі, що шукають роботу, вважається як виконання оплачуваних громадських робіт. За такими особами зберігається на період підготовки і проведення Перепису населення та оброблення його результатів статус безробітного та виплата допомоги по безробіттю. |
96. | Порядок оплати праці тимчасового переписного персоналу визначається Кабінетом Міністрів України. |
97. | Особам, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, видаються відповідні посвідчення. |
98. | Стаття 10. Фінансування робіт, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення, обробленням, узагальненням, поширенням та використанням його результатів |
99. | Фінансування робіт, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення, обробленням, узагальненням, поширенням та використанням його результатів згідно із статтями 8 (крім абзаців другого і третього частини четвертої) та 9 цього Закону, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, а згідно із абзацами другим і третім частини четвертої статті 8 цього Закону - за рахунок коштів місцевих бюджетів. |
100. | Кабінет Міністрів України затверджує заходи щодо матеріально-технічного та фінансового забезпечення підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів. |
101. | Для виконання комплексу робіт, пов'язаних з проведенням Перепису населення, може використовуватися технічна та матеріальна допомога, а також кошти міжнародних організацій, іноземних держав, об'єднань громадян, інших юридичних та фізичних осіб у порядку, встановленому законодавством. |
102. | РОЗДІЛ ІV |
103. | ОСНОВНІ ПРАВА, ОБОВ'ЯЗКИ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СУБ'ЄКТІВ ПЕРЕПИСУ НАСЕЛЕННЯ |
104. | Стаття 11. Основні права та обов'язки респондентів |
105. | Респонденти мають право: |
106. | знати, які первинні (персональні) дані про них збираються у процесі Перепису населення, з якою метою вони збираються, як, ким і з якою метою використовуються; |
107. | ознайомитися із записами у переписних листах та іншій переписній документації, які містять інформацію про дану особу; |
108. | вимагати від тимчасового переписного персоналу пред`явлення відповідного посвідчення, а у разі відмови - не зобов`язані надавати відповіді на запитання, передбачені програмою Перепису населення. |
109. | Респонденти зобов`язані безоплатно у повному обсязі за встановленою формою і у визначені терміни подати достовірні первинні (персональні) дані, передбачені програмою Перепису населення. |
110. | Стаття 12. Основні права та обов'язки тимчасового переписного персоналу, інших працівників, залучених до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів |
111. | Тимчасовий переписний персонал та інші працівники, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів, мають право: |
112. | у процесі проведення Перепису населення протягом терміну, встановленого спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики, відвідувати житлові будинки та житлові приміщення в інших будівлях з метою виконання покладених на них обов'язків; |
113. | на оплату праці за виконання робіт, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення, обробленням, узагальненням, поширенням та використанням його результатів. |
114. | Тимчасовий переписний персонал та інші працівники, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів, зобов'язані: |
115. | перед початком опитування пред'явити респонденту відповідне посвідчення; |
116. | якісно і у встановлені терміни виконувати роботи відповідно до своїх повноважень; |
117. | у процесі опитування безумовно дотримуватися переліку запитань, встановлених програмою Перепису населення, і точно передавати їх зміст; |
118. | чітко і достовірно записувати дані, які повідомляє респондент, не допускати перекручення їх змісту; |
119. | неухильно дотримуватися вимог щодо заборони повідомляти будь-кому, крім респондента, зміст заповненої щодо нього переписної документації. |
120. | Стаття 13. Основні права та обов'язки спеціально уповноважених центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також інших юридичних осіб, їх філій, відділень, представництв тощо, які залучаються згідно з їх компетенцією до підготовки і проведення Перепису населення |
121. | Спеціально уповноважені центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також інші юридичні особи, їх філії, відділення, представництва тощо, які залучаються згідно з їх компетенцією до підготовки і проведення Перепису населення: |
122. | мають право брати участь в обговоренні та вирішенні питань, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення; |
123. | зобов'язані у встановлені терміни і в повному обсязі виконувати роботи, передбачені нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України та календарним планом підготовки і проведення Перепису населення. |
124. | Стаття 14. Основні права та обов'язки користувачів даних Перепису населення |
125. | Користувачі мають право на отримання зведених знеособлених даних Перепису населення. |
126. | Користувачі - респонденти мають право на вільний і безкоштовний доступ до даних Перепису населення, які стосуються їх особисто. |
127. | При використанні даних Перепису населення користувачі зобов'язані посилатися на їх джерело. |
128. | Стаття 15. Відповідальність суб`єктів Перепису населення |
129. | Особи, винні у порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність, передбачену законами України. |
130. | Посадові особи центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, працівники інших юридичних осіб, їх філій, відділень, представництв тощо, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів, несуть відповідальність згідно із законами України. |
131. | РОЗДІЛ V |
132. | ВИКОРИСТАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ПЕРЕПИСУ НАСЕЛЕННЯ |
133. | Стаття 16. Захист первинних (персональних) та інших даних, отриманих у процесі проведення Перепису населення |
134. | Первинні (персональні) та інші дані, отримані у процесі проведення Перепису населення, є конфіденційною інформацією, яка охороняється законом. Записи у переписній документації, що стосуються респондента, не підлягають поширенню без його згоди і використовуються лише для статистичних цілей у зведеному знеособленому вигляді. |
135. | Первинні (персональні) дані Перепису населення не можуть вимагатися судом, органами прокуратури, іншими органами для вивчення та використання у вигляді доказів під час розгляду цивільних та кримінальних справ. |
136. | Заповнені переписні листи, інша переписна документація, яка містить в собі первинні (персональні) дані, підлягають архівному зберіганню у недоступних для неуповноважених осіб приміщеннях не менше ніж два роки, а первинні (персональні) дані у вигляді електронного документа - не менше ніж десять років. По закінченні зазначених термінів вказана переписна документація підлягає знищенню у встановленому порядку. |
137. | Стаття 17. Поширення результатів Перепису населення |
138. | Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі статистики, його територіальні органи забезпечують поширення основних результатів Перепису населення на паперових, магнітних та інших носіях інформації або в електронному вигляді відповідно до програми розроблення матеріалів Перепису населення. |
139. | Стаття 18. Забезпечення користувачів даними Перепису населення |
140. | Порядок та умови доступу користувачів до даних Перепису населення визначається Законом України "Про державну статистику". |
141. | Кабінет Міністрів України визначає перелік користувачів, яких спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі статистики, його територіальні органи забезпечують зведеними знеособленими даними Перепису населення, безоплатно відповідно до плану державних статистичних спостережень та у межах коштів, виділених на зазначені цілі з Державного бюджету України. |
142. | Надання користувачам за їх запитами зведених знеособлених даних Перепису населення, на платній основі здійснюється у порядку, встановленому законодавством. |
143. | РОЗДІЛ VІ |
144. | ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ |
145. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
146. | 2. Кабінету Міністрів України: |
147. | подати до Верховної Ради України пропозиції про внесення змін і доповнень до законів України, що випливають з цього Закону; |
148. | забезпечити прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на виконання цього Закону; |
149. | привести у відповідність з цим Законом свої нормативно-правові акти; |
150. | забезпечити перегляд та скасування міністерствами та іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади прийнятих нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону. |