Кількість абзаців - 245 Розмітка (ліва колонка)


Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України (Друге читання)

0. Проект
 
1. Закон України
 
2. Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України
 
3. Цей Закон визначає правові засади організації діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України — органу державного регулювання у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення.
 
4. Стаття 1. Визначення термінів
 
5. 1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
 
6. 1) суб’єкт природної монополії — суб’єкт господарювання будь-якої форми власності, який провадить діяльність на ринку, що перебуває у стані природної монополії, у сфері централізованого водопостачання та водовідведення та транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами;
 
7. 2) суб’єкт господарювання на суміжному ринку — суб’єкт господарювання, який провадить діяльність у сфері виробництва теплової енергії (крім випадків, коли теплова енергія використовується виключно для внутрішніх потреб), централізованого постачання теплової енергії.
 
8. 2. Терміни "природна монополія" і "суміжний ринок" вживаються у цьому Законі у значенні, наведеному в Законі України "Про природні монополії".
 
9. Стаття 2. Статус Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
10. 1. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України є колегіальним центральним органом виконавчої влади, що здійснює державне регулювання у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення і діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
 
11. 2. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України здійснює свої повноваження відповідно до Конституції та законів України незалежно від інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, суб’єктів господарювання, а також політичних партій та інших об’єднань громадян.
 
12. 3. Реалізацію повноважень Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України забезпечує центральний апарат та територіальні органи.
 
13. Стаття 3. Завдання Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
14. 1. Завданням Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України є здійснення державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках шляхом:
 
15. 1) збалансування інтересів суб’єктів господарювання, споживачів та держави;
 
16. 2) забезпечення прозорості та відкритості діяльності на ринках природних монополій та на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення;
 
17. 3) захисту прав споживачів товарів і послуг в частині отримання товарів та послуг належної якості та в достатньому обсязі за економічно обґрунтованими цінами, а також стимулювання підвищення їх якості і задоволення попиту на них;
 
18. 4) формування і забезпечення прогнозованості цінової і тарифної політики на ринках, які перебувають у стані природної монополії, та суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, сприяння впровадженню стимулюючих методів регулювання цін;
 
19. 5) забезпечення самоокупності діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках;
 
20. 6) забезпечення рівних можливостей для доступу споживачів до товарів (послуг) на ринках, які перебувають у стані природної монополії;
 
21. 7) обмеження впливу суб’єктів природних монополій на державну політику та сприяння конкуренції на суміжних ринках, які перебувають у стані природної монополії, у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, з метою забезпечення ефективного функціонування відповідних галузей.
 
22. Стаття 4. Основні принципи діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
23. 1. Основними принципами діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України є:
 
24. 1) законність;
 
25. 2) гласність, доступність, прозорість та відкритість процедури державного регулювання;
 
26. 3) незалежність і передбачуваність державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках для споживачів та суспільства;
 
27. 4) колегіальність, незалежність та об'єктивність при прийнятті рішень;
 
28. 5) адресність регулювання, його спрямованість на конкретний суб’єкт природних монополій та суб’єкт господарювання на суміжних ринках;
 
29. 6) захист прав споживачів товарів (послуг) на ринку, що перебуває у стані природної монополії, та суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення;
 
30. 7) відповідальність за прийняті рішення та відшкодування шкоди завданої шкоди суб'єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках.
 
31. Стаття 5. Повноваження Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
32. 1. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України:
 
33. 1) бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення;
 
34. 2) здійснює:
 
35. ліцензування господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами); розроблення і затвердження ліцензійних умов і порядку контролю за їх дотриманням;
 
36. ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях та когенераційних установках і установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії) в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії (ліцензійними умовами), транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами; розроблення і затвердження ліцензійних умов і порядку контролю за їх дотриманням у сфері теплопостачання;
 
37. розроблення методології (порядку) формування цін/тарифів на комунальні послуги;
 
38. затвердження тарифів на теплову енергію, послуги централізованого водопостачання та водовідведення суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється Комісією;
 
39. здійснення нагляду (контролю) за діяльністю суб'єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках та застосування відповідних санкцій за порушення ними умов і правил провадження відповідних видів господарської діяльності;
 
40. 3) встановлює вимоги щодо провадження суб’єктами природних монополій господарської діяльності, яка не належить до сфери природних монополій, якщо така діяльність має вплив на ринок, що перебуває у стані природної монополії;
 
41. 4) визначає суб’єктів природних монополій, діяльність яких регулюється відповідно до цього Закону, та складає і веде галузеві реєстри таких суб’єктів господарювання;
 
42. 5) проводить постійний моніторинг та аналіз ситуації на ринках, що перебувають у стані природних монополій у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, та прогнозування стану розвитку таких ринків;
 
43. 6) здійснює заходи щодо обмеження монополізму, регулювання умов провадження господарської діяльності, а також сприяє створенню умов для виведення товарних ринків у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення із стану природної монополії та розвитку конкуренції на суміжних ринках;
 
44. 7) встановлює межу обсягу виробництва товарів (послуг), нижче рівня якої суб'єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення дозволяється провадити свою діяльність без ліцензій;
 
45. 8) здійснює контроль за недопущенням перехресного субсидіювання під час провадження господарської діяльності суб'єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках, що призводить або може призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції;
 
46. 9) встановлює обмеження щодо суміщення видів господарської діяльності суб’єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках;
 
47. 10) надає висновки про відповідність ліквідації, реорганізації у формі злиття, приєднання, участі в об’єднаннях, а також придбання або відчуження більше 25 відсотків часток (акцій, паїв) активів суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках умовам і правилам провадження ліцензованої діяльності;
 
48. 11) здійснює контроль за цільовим використанням коштів, обсяги яких передбачені структурою тарифів, одержаних у результаті провадження ліцензованої діяльності суб’єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках;
 
49. 12) здійснює контроль за виконанням суб’єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках інвестиційних програм, спрямованих на оновлення основних фондів, підвищення ефективності та зменшення втрат у процесі провадження діяльності, що підлягає регулюванню;
 
50. 13) здійснює в межах своїх повноважень контроль за якістю товарів, що виробляються суб’єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках, або послуг, що надаються такими суб’єктами;
 
51. 14) розробляє та затверджує правила користування тепловою енергією, правила приєднання до теплових та водопровідних мереж і типові договори, передбачені цими правилами;
 
52. 15) складає відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення протоколи про порушення посадовими особами суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках актів законодавства про теплопостачання, централізоване водопостачання та водовідведення і природні монополії;
 
53. 16) приймає рішення про накладення штрафів на суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках у випадках, передбачених Законом;
 
54. 17) подає до органів Антимонопольного комітету України відомості, що можуть свідчити про факти порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
 
55. 18) забезпечує створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток інфраструктури ринку комунальних послуг;
 
56. 19) сприяє створенню рівних умов для діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках;
 
57. 20) засновує засоби масової інформації для висвітлення питань її діяльності та регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках;
 
58. 21) розробляє та затверджує Регламент Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України;
 
59. 22) здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами.
 
60. 2. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України для забезпечення виконання покладених на неї завдань і функцій має право:
 
61. 1) звертатися до суду з метою захисту інтересів держави, споживачів, суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках з підстав, передбачених законодавством;
 
62. 2) отримувати безоплатно:
 
63. від суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках статистичну звітність в обсязі, порядку і строки, визначені законодавством;
 
64. від центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування — документи, матеріали, статистичну та іншу інформацію, визначені законодавством.
 
65. Стаття 6. Склад та порядок формування Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
66. 1. До складу Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України входять Голова та чотири члени Комісії, яких призначає на посаду та звільняє з посади Кабінет Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України.
 
67. 2. Голова та члени Комісії призначаються на посаду строком на шість років.
 
68. 3. Загальний строк перебування на посаді Голови та членів Комісії не може становити понад дванадцяти років.
 
69. 4. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України є правоможною з моменту призначення її складу.
 
70. 5. Головою, членом Комісії може бути призначений громадянин України, який має вищу (профільну, економічну або юридичну) освіту, управлінський досвід роботи на керівних посадах у відповідній сфері не менш як три роки протягом останніх десяти років.
 
71. 6. Голова та члени Комісії не можуть бути власниками корпоративних прав суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках, отримувати від них фінансову або матеріальну винагороду та допомогу чи займати будь-яку іншу посаду, у тому числі на громадських засадах.
 
72. 7. Голова, член Комісії може бути звільнений з посади у разі:
 
73. 1) подання заяви про відставку;
 
74. 2) припинення громадянства України;
 
75. 3) неможливості виконувати свої обов’язки за станом здоров’я;
 
76. 4) набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо нього;
 
77. 5) порушення обмежень, передбачених частиною шостою цієї статті;
 
78. 6) з інших підстав, передбачених законодавством про державну службу.
 
79. 8. У разі звільнення Голови чи члена Комісії Кабінет Міністрів України протягом місяця призначає нового Голову чи члена Комісії. Строк повноважень новопризначеного Голови чи члена Комісії відповідає строку повноважень Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України.
 
80. Стаття 7. Організація діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
81. 1. Голова Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України:
 
82. 1) організовує діяльність Комісії, її центрального апарату та територіальних органів, сприяє оперативному і ефективному вирішенню питань, що належать до компетенції Комісії;
 
83. 2) проводить засідання Комісії;
 
84. 3) представляє Комісію у відносинах з органами державної влади, підприємствами, установами та організаціями;
 
85. 4) інформує Кабінет Міністрів України про прийняті Комісією нормативно-правові акти та інші рішення;
 
86. 5) подає Кабінетові Міністрів України щорічний звіт про діяльність Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України та інформацію про стан ринку комунальних послуг протягом минулого року;
 
87. 6) доповідає на засіданнях Кабінету Міністрів України з питань, пов’язаних з діяльністю Комісії;
 
88. 7) приймає відповідно до законодавства рішення щодо утворення, реорганізацію, ліквідацію територіальних органів Комісії та затверджує положення про них;
 
89. 8) видає накази з питань діяльності центрального апарату та територіальних органів Комісії;
 
90. 9) призначає на посаду та звільняє з посади працівників центрального апарату та керівників територіальних органів Комісії;
 
91. 10) затверджує положення про структурні підрозділи центрального апарату Комісії;
 
92. 11) здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.
 
93. 2. Організаційною формою роботи Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України є засідання, які проводяться відповідно до Регламенту Комісії.
 
94. 3. Засідання Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України проводяться у формі відкритих або закритих слухань. Засідання Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України є правоможним, якщо на ньому присутні не менш як три її члени.
 
95. 4. Рішення Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України приймаються на її засіданні більшістю голосів від її загального складу. Голова та кожний член Комісії має один голос. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос Голови.
 
96. 5. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України в межах своїх повноважень на основі та на виконання законодавства приймає рішення у формі постанов та розпоряджень.
 
97. 6. Рішення Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України не підлягають державній реєстрації, за винятком рішень, що мають міжвідомчий характер і зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян, а також не потребують узгодження з іншими органами державної влади, крім випадків, передбачених законом.
 
98. 7. Рішення Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України, прийняті в межах її повноважень, обов’язкові для виконання суб’єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках.
 
99. 8. Рішення Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України можуть бути оскаржені в установленому законом порядку.
 
100. 9. Незаконне втручання органів державної влади, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян та їх представників у діяльність Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України забороняється.
 
101. Стаття 8. Відкритість діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
102. 1. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України вживає заходів до забезпечення відкритості своєї діяльності.
 
103. 2. Порядок денний засідання Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг та її рішення підлягають оприлюдненню у порядку, визначеному Регламентом Комісії.
 
104. 3. У разі розгляду питань, що мають важливе суспільне значення, засідання проводяться у формі відкритих слухань, в яких мають право брати участь представники суб’єктів природних монополій та суб’єкти господарювання на суміжних ринках, організації, що представляють інтереси споживачів та інших громадських організацій в установленому Національною комісією регулювання ринку комунальних послуг України порядку.
 
105. 4. З метою захисту прав споживачів Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України співпрацює з організаціями, які представляють інтереси споживачів, інформує такі організації та споживачів про діяльність суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках, за винятком випадків, коли інформація має обмежений доступ.
 
106. 5. Споживачі мають право звертатися до Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України для вирішення питань, що належать до її компетенції. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України розглядає такі звернення і приймає рішення відповідно до своїх повноважень.
 
107. 6. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України інформує громадськість, у тому числі всеукраїнські об’єднання організацій роботодавців і підприємців, всеукраїнські профспілки та профоб’єднання, про результати своєї роботи, публікує в засобах масової інформації, офіційних виданнях (збірниках) акти законодавства і нормативно-правові акти, відомості, передбачені законодавством, та іншу інформацію, веде електронну сторінку в Інтернеті.
 
108. Стаття 9. Нагляд (контроль) за ринком комунальних послуг
 
109. 1. Нагляд (контроль) за діяльністю суб’єктів господарювання на ринку комунальних послуг здійснюється шляхом перевірки стану виконання суб’єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках вимог закону та ліцензійних умов.
 
110. 2. Для здійснення нагляду (контролю) за ринком комунальних послуг посадові особи Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України та її територіальних органів мають право:
 
111. 1) безперешкодного доступу на територію і в приміщення суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках, за умови виконання вимог порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого законом;
 
112. 2) проводити планові та позапланові перевірки;
 
113. 3) давати в межах своїх повноважень суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках обов’язкові для виконання приписи щодо усунення фактів порушення вимог нормативно-правових актів;
 
114. 4) застосовувати до суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках в установленому законодавством порядку санкції за порушення актів законодавства про комунальні послуги, теплопостачання, водопостачання та природні монополії.
 
115. Стаття 10. Фінансування діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
116. 1. Фінансування діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України здійснюється за рахунок Державного бюджету України.
 
117. 2. Кошти на утримання Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України та її територіальних органів, у тому числі розмір видатків на оплату праці її членів та працівників центрального апарату і територіальних органів, передбачаються окремим рядком у Законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
 
118. 3. Плата за послуги, що надаються Національною комісією регулювання ринку комунальних послуг України фізичним та юридичним особам у випадках, визначених законами України, зокрема, плата за надання ліцензій на провадження певних видів господарської діяльності, зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України відповідно до Закону про Державний бюджет України на відповідний рік. Зазначені кошти використовуються для фінансування діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України, зокрема для створення та розвитку інформаційно-аналітичної бази, видання друкованих органів Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України.
 
119. 4. Кошторис Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України затверджується її Головою за погодженням з Міністерством фінансів України.
 
120. Стаття 11. Науково-методичне та інформаційне забезпечення діяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
121. 1. Для виконання завдань, покладених на Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України, нею створюються наукові, консультативні та інші дорадчі органи, положення про які затверджуються Комісією.
 
122. 2. Для науково-методичного та інформаційного забезпечення своєї діяльності, прийняття рішень з питань збалансування інтересів суб’єктів господарювання, споживачів їх товарів і послуг та держави Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України залучає науковців, експертів, консультантів, представників громадськості.
 
123. Стаття 12. Відносини Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України з Кабінетом Міністрів України
 
124. 1. Кабінет Міністрів України спрямовує та координує роботу Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України шляхом:
 
125. забезпечення участі Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України у формуванні та реалізації державної політики у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення;
 
126. прийняття нормативно-правових актів з питань державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках;
 
127. забезпечення ефективної взаємодії Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України з іншими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, які уповноважені здійснювати державне регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках.
 
128. Стаття 13. Відносини Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України з Національною комісією регулювання електроенергетики України
 
129. 1. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України взаємодіє з Національною комісією регулювання електроенергетики України з питань державного регулювання діяльності суб’єктів господарювання, які здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують альтернативні джерела енергії у сфері теплопостачання у процесі спільного розроблення методології (порядку) встановлення тарифів для суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання.
 
130. Стаття 14. Відносини Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями
 
131. 1. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України взаємодіє з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями з питань державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках у процесі ліцензування їх діяльності.
 
132. 2. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України здійснює контроль за дотриманням Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями законодавства у процесі ліцензування діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках.
 
133. Стаття 15. Міжнародне співробітництво
 
134. 1. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України здійснює співробітництво з відповідними органами іноземних держав, бере в установленому порядку участь у підготовці проектів міжнародних договорів України, укладає відповідно до закону міжнародні договори міжвідомчого характеру.
 
135. Стаття 16. Накладення штрафів на суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках
 
136. 1. До суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України застосовує штрафні санкції за:
 
137. 1) несвоєчасне надання інформації, необхідної для виконання покладених на Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України завдань;
 
138. 2) ненадання інформації або надання завідомо недостовірних даних;
 
139. 3) невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України, порушення ліцензійних умов.
 
140. Стаття 17. Відповідальність Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України та її посадових осіб
 
141. 1. Збитки, завдані внаслідок прийняття неправомірних рішень, дій чи бездіяльності Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України, що порушують норми цього Закону, підлягають відшкодуванню у порядку, передбаченому законодавством.
 
142. 2. За порушення вимог цього Закону, інших актів законодавства, невиконання або неналежне виконання своїх службових обов’язків, що призвело до порушення прав та інтересів суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках, що охороняються законом, Голова та члени Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України і посадові особи центрального апарату та територіальних органів несуть відповідальність згідно із законом.
 
143. Стаття 18. Прикінцеві положення
 
144. 1. Цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування. До приведення інших законодавчих актів у відповідність з нормами цього Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
 
145. 2. Установити, що:
 
146. органи, які виконують функції державного регулювання в галузі комунальних послуг, продовжують їх виконувати до утворення Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України;
 
147. ліцензії на провадження певних видів діяльності у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, які видані в установленому порядку до набрання чинності цим Законом, діють до закінчення встановлених у них строків.
 
148. 3. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
 
149. 1) у Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., додаток до № 51, ст. 1122):
 
150. доповнити Кодекс статтями 188-32 і 244-18 такого змісту:
 
151. "Стаття 188-32. Невиконання законних вимог посадових осіб Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України
 
152. Несвоєчасне надання інформації, необхідної для виконання покладених на Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України завдань, — тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення у розмірі до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 
153. Ненадання інформації Національній комісії регулювання ринку комунальних послуг України або надання завідомо недостовірних даних посадовими особами суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення — тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб таких суб’єктів господарювання у розмірі до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 
154. Невиконання або несвоєчасне виконання суб’єктами природних монополій та суб’єктами господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення рішень Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України, порушення ліцензійних умов — тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб таких суб’єктів господарювання у розмірі до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.";
 
155. "Стаття 24418. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України
 
156. Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України розглядає справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 18832.
 
157. Від імені Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право Голова та члени Комісії.";
 
158. у частині другій статті 255:
 
159. в абзаці першому цифри "222 — 24417" замінити цифрами "222 — 24418";
 
160. доповнити частину пунктом 18 такого змісту:
 
161. "18) посадові особи Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України.";
 
162. 2) абзац третій статті 4 Закону України "Про ціни і ціноутворення" (Відомості Верховної Ради УРСР, 1990 р., № 52, ст. 650; Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 33, ст. 225; 2004 р., № 12, ст. 155) після слів "сфери телекомунікацій" доповнити словами "електроенергетики, централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення";
 
163. 3) частину першу статті 4 Декрету Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 7—93 "Про державне мито" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 13, ст. 113 із наступними змінами) доповнити пунктом 49 такого змісту:
 
164. "49) Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України — позивач і відповідач — за позовами до господарського суду, про захист інтересів держави, суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, а також споживачів товарів (послуг), які виробляються (надаються) такими суб’єктами.";
 
165. 4) підпункт 2 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 4, ст. 170) викласти в такій редакції:
 
166. "2) встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на послуги (побутові, комунальні, транспортні тощо), які надаються відповідним категоріям споживачів;";
 
167. 5) у Законі України "Про місцеві державні адміністрації" (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 20—21, ст. 190; із змінами, внесеними Законом України від 21 січня 2010 року № 1825-VІ):
 
168. пункт 7 статті 18 викласти в такій редакції:
 
169. "7) затверджує тарифи на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, ліцензування діяльності яких нею здійснюється.";
 
170. доповнити статтю 20 пунктом 6 такого змісту:
 
171. "6) визначає і встановлює норми споживання житлово-комунальних послуг, здійснює контроль за їх додержанням.";
 
172. 6) у Законі України "Про природні монополії" (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 30, ст. 238; 2004 р., № 12, ст. 155, № 13, ст. 181):
 
173. доповнити частину першу статті 4 абзацом такого змісту:
 
174. "Органом державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках у сфері централізованого водопостачання та водовідведення; теплопостачання (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях та когенераційних установках і установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), є Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України, яка діє відповідно до Закону України "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України.";
 
175. абзац десятий частини першої статті 5 викласти в такій редакції:
 
176. "транспортування теплової енергії;";
 
177. доповнити статтю 6 абзацом такого змісту:
 
178. "постачання теплової енергії.";
 
179. 7) у Законі України "Про питну воду та питне водопостачання" (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., № 16, ст. 112; 2007 р., № 33, ст. 440):
 
180. у статті 11:
 
181. абзац дев’ятий частини першої виключити;
 
182. доповнити статтю частиною такого змісту:
 
183. "Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України є органом державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних до них ринках у сфері централізованого водопостачання та водовідведення відповідно до Закону України "Про природні монополії.";
 
184. у статті 12:
 
185. абзац восьмий замінити абзацами такого змісту:
 
186. "ліцензування господарської діяльності із централізованого водопостачання та водовідведення, обсяги якої встановлюються ліцензійними умовами;
 
187. затвердження тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення суб’єктам природних монополій у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, ліцензування діяльності яких ними здійснюється;".
 
188. У зв’язку з цим абзац дев’ятий вважати абзацом десятим;
 
189. у статті 13:
 
190. абзаци сьомий і восьмий викласти в такій редакції:
 
191. "забезпечення інформування населення про якість питної води та стан питного водопостачання;
 
192. встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення для відповідних категорій споживачів;";
 
193. абзац дев’ятий виключити;
 
194. 8) частину другу статті 3 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 9, ст. 79) після абзацу третього доповнити новим абзацом такого змісту:
 
195. "нормативних актів органів державного регулювання природних монополій та суміжних ринків;".
 
196. У зв’язку з цим абзаци четвертий — десятий вважати відповідно абзацами п’ятим — одинадцятим;
 
197. 9) у статті 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 47, ст. 514; 2009 р., № 24, ст. 297):
 
198. у частині першій:
 
199. у пункті 4 слова "формування цін/тарифів на житлово-комунальні послуги," виключити;
 
200. пункти 10 і 12 виключити;
 
201. частину третю статті викласти в такій редакції:
 
202. "3. Національна комісія регулювання електроенергетики України та Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг України є органами державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері електроенергетики, нафтогазовому комплексі, у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення.";
 
203. 10) у Законі України "Про теплопостачання" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 28, ст. 373):
 
204. у статті 1:
 
205. доповнити абзац восьмий після слів "теплової енергії" словами ", а також об’єкти та споруди, основне і допоміжне обладнання, що використовуються для забезпечення безпечної та надійної експлуатації теплових мереж";
 
206. в абзаці тринадцятому слова "теплопостачання (постачання теплової енергії)" замінити словами "сфера теплопостачання";
 
207. абзаци шістнадцятий і дев’ятнадцятий викласти в такій редакції:
 
208. "система автономного теплопостачання — внутрішньобудинкова система опалення, яка використовується для теплозабезпечення окремого багатоквартирного будинку;";
 
209. "система централізованого теплопостачання — сукупність джерел теплової енергії, магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мереж, що об’єднані між собою та використовуються для теплозабезпечення споживача, населеного пункту, яка включає системи децентралізованого та помірно-централізованого теплопостачання;";
 
210. в абзаці четвертому статті 6 слова ", помірно-централізованого, децентралізованого" виключити;
 
211. у статті 7:
 
212. в абзаці другому слово "децентралізованих" замінити словом "автономних";
 
213. абзац шостий викласти в такій редакції:
 
214. "зниження втрат під час транспортування теплової енергії в магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мережах шляхом впровадження сучасних видів теплоізоляції;";
 
215. доповнити частину першу статті 11 абзацом такого змісту:
 
216. "погодження схем теплопостачання населених пунктів з кількістю жителів більш як 20 тис. осіб та регіональних програм модернізації систем теплопостачання;";
 
217. у частині третій статті 15:
 
218. в абзаці третьому слова "центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання" замінити словами "Національною комісією регулювання ринку комунальних послуг України";
 
219. доповнити частину абзацом такого змісту:
 
220. "Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями відповідно до закону.";
 
221. у статті 16:
 
222. назву статті викласти в такій редакції:
 
223. "Стаття 16. Повноваження Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України у сфері теплопостачання";
 
224. в абзаці першому слова "центрального органу виконавчої влади у сфері теплопостачання" замінити словами "Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України";
 
225. доповнити статтю після абзацу третього новими абзацами такого змісту:
 
226. "ліцензування діяльності з виробництва теплової енергії в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії (ліцензійними умовами), транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами;
 
227. затвердження в установленому порядку ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва, транспортування і постачання теплової енергії та порядку контролю за їх додержанням;
 
228. розроблення методології (порядку) формування тарифів на теплову енергію у сфері теплопостачання;
 
229. затвердження тарифів на теплову енергію суб’єктам природних монополій у сфері теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснюється Комісією;".
 
230. У зв’язку з цим абзаци четвертий — шостий вважати відповідно абзацами восьмим — десятим;
 
231. доповнити Закон статтею 161 такого змісту:
 
232. "Стаття 161. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій при регулюванні діяльності у сфері теплопостачання
 
233. До повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій при регулюванні діяльності у сфері теплопостачання належать:
 
234. ліцензування діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях та когенераційних установках і установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії) в обсягах, що не перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії (ліцензійними умовами), транспортування теплової енергії місцевими (розподільчими) тепловими мережами і постачання теплової енергії;
 
235. затвердження тарифів на теплову енергію суб’єктам природних монополій у сфері теплопостачання, ліцензування діяльності яких ними здійснюється;
 
236. здійснення відповідно до своєї компетенції контролю за додержанням ліцензійних умов.";
 
237. у статті 20:
 
238. у частині третій слова "крім теплової енергії, що виробляється суб’єктами" замінити словами "крім тарифів на виробництво теплової енергії для суб’єктів";
 
239. частину восьму викласти в такій редакції:
 
240. "Органи державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій зобов’язані прийняти рішення про зменшення затвердженого ними тарифу на суму нецільового використання коштів у разі:
 
241. використання суб’єктом господарювання у сфері теплопостачання коштів на цілі та/або у розмірах, які не передбачені програмою технічного розвитку та/або інвестиційною програмою;
 
242. використання суб’єктом господарювання у сфері теплопостачання коштів на цілі та/або у розмірах, які не передбачені структурою тарифу.";
 
243. у частині третій статті 26 слово "децентралізованого" замінити словом "автономного";
 
244. у частинах третій та четвертій статті 31 слова "Національною комісією регулювання електроенергетики України" замінити словами "органами державного регулювання".