Кількість абзаців - 111 Розмітка (ліва колонка)


Про правовий режим воєнного стану (Друге читання)

0. Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про правовий режим воєнного стану  
1. Цей Закон визначає відповідно до пункту 19 статті 92 Конституції України правовий режим воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності державних органів, військового командування, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав громадян і юридичних осіб та відповідальність за порушення вимог або невиконання заходів режиму воєнного стану.  
2. РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
3. Стаття 1. Визначення воєнного стану  
4. Воєнний стан - це особливий правовий режим, який вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії, загрози нападу, небезпеки державній незалежності України і передбачає надання відповідним державним органам, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження конституційних прав людини і громадянина та прав юридичних осіб з покладенням на них додаткових обов'язків із визначенням терміну їх дії.  
5. Стаття 2. Мета введення воєнного стану  
6. Метою введення воєнного стану є створення умов для здійснення державними органами, військовим командуванням, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями наданих їм повноважень, передбачених статтею 1 цього Закону, в разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.  
7. Стаття 3. Правова основа введення воєнного стану  
8. Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон, інші закони України та Указ Президента України, затверджений Верховною Радою України.  
9. Стаття 4. Військове командування  
10. Військовим командуванням, якому цим Законом надається право разом з органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи режиму воєнного стану, є:  
11. Генеральний штаб Збройних Сил України;  
12. командування Сухопутних військ Збройних Сил України та Військово-Морських Сил України;  
13. оперативні командування, командування військових об'єднань, з'єднань Збройних Сил України та інших військових формувань.  
14. Військове командування здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через представників військового командування - командирів військових частин, підрозділів, начальників військових установ та організацій.  
15. РОЗДІЛ 2. ПОРЯДОК ВВЕДЕННЯ ТА СКАСУВАННЯ ВОЄННОГО СТАНУ  
16. Стаття 5. Порядок введення воєнного стану  
17. Воєнний стан в Україні або в окремих її місцевостях відповідно до Конституції України вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України.  
18. Указ Президента України про введення воєнного стану, затверджений Верховною Радою України, негайно оголошується через засоби масової інформації.  
19. Пропозиції щодо введення та скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях Президентові України подає Рада національної безпеки і оборони України.  
20. Стаття 6. Указ Президента України про введення воєнного стану  
21. В Указі Президента України про введення воєнного стану зазначається:  
22. 1) обгрунтування необхідності введення воєнного стану;  
23. 2) межі території, на якій вводиться воєнний стан, і час його введення;  
24. 3) завдання військового командування, державних органів та органів місцевого самоврядування по запроваджуванню та здійсненню заходів правового режиму воєнного стану;  
25. 4) вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв'язку з введенням воєнного стану, а також перелік тимчасових обмежень прав юридичних осіб та покладених на них додаткових обов'язків;  
26. 5) інші питання, які випливають із цього Закону.  
27. Стаття 7. Скасування воєнного стану  
28. Воєнний стан на всій території України або в окремих її місцевостях скасовується Указом Президента України в разі усунення загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності чи припинення стану війни, про що негайно оголошується через засоби масової інформації.  
29. РОЗДІЛ 3. ДІЯЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ  
30. Стаття 8. Здійснення державними органами повноважень в умовах воєнного стану  
31. В умовах воєнного стану Президент України, Верховна Рада України, державні органи, військове командування та його представники (далі - військове командування), Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України та законами України, і забезпечують виконання заходів, передбачених цим Законом.  
32. Стаття 9. Неприпустимість припинення повноважень державних органів в умовах воєнного стану  
33. У період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Верховної Ради України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також судів, прокуратури України, органів дізнання та досудового слідства. Повноваження Верховної Ради України, передбачені Конституцією України, не можуть бути обмежені.  
34. Стаття 10. Діяльність Верховної Ради України в умовах воєнного стану  
35. Верховна Рада України в разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях збирається у дводенний строк без скликання і працює у сесійному режимі.  
36. Керівники державних органів, підприємств, установ та організацій усіх форм власності зобов'язані сприяти негайному прибуттю народних депутатів України на засідання Верховної Ради України та здійсненню їх повноважень.  
37. Стаття 11. Зупинення дії нормативно-правових актів в умовах воєнного стану  
38. У разі невідповідності нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, рішень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування вимогам цього Закону їх дія зупиняється в порядку, передбаченому Конституцією та законами України.  
39. Стаття 12. Діяльність органів військового командування в умовах воєнного стану  
40. В Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, керівництво у сфері оборони та забезпечення громадського порядку і безпеки, заходів, передбачених статтею 14 цього Закону, здійснюють органи військового командування у тісній взаємодії з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.  
41. У місцевостях, де ведуться бойові дії, запровадження та здійснення заходів режиму воєнного стану покладається безпосередньо на військове командування.  
42. Військове командування під час воєнного стану вживає всіх заходів для забезпечення захисту інтересів держави і безпеки населення та несе відповідальність за їх запровадження на відповідній території.  
43. Стаття 13. Нормативно-правові акти в умовах воєнного стану  
44. Органи, зазначені в статті 9 цього Закону, та військове командування мають право видавати в межах своєї компетенції обов'язкові для виконання, у тому числі спільні, рішення, розпорядження, накази та директиви з питань запровадження та здійснення заходів режиму воєнного стану.  
45. РОЗДІЛ 4. ЗАХОДИ, ЩО ЗАПРОВАДЖУЮТЬСЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ  
46. Стаття 14. Зміст заходів режиму воєнного стану  
47. В Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військовому командуванню надається право разом з органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, а якщо це неможливо, - самостійно запроваджувати та здійснювати такі заходи режиму воєнного стану:  
48. 1) вводити трудову повинність для працездатного населення, не задіяного в оборонній сфері та сфері його життєзабезпечення і не заброньованого за підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та воєнного часу, з метою залучення до виконання робіт, які мають оборонний характер, ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, епідемій, епізоотій, інших надзвичайних ситуацій;  
49. 2) використовувати потужності та трудові ресурси підприємств, установ і організацій всіх форм власності для потреб оборони, змінювати режим їх роботи, проводити інші зміни виробничої діяльності, а також умов праці відповідно до законодавства про працю;  
50. 3) вилучати для тимчасового використання необхідне для потреб оборони майно міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, територіальних громад, підприємств, установ і організацій всіх форм власності і громадян, у тому числі згідно з Положенням про військово-транспортний обов'язок - транспортні засоби, споруди, машини, механізми, обладнання та інші об'єкти, пов'язані з обслуговуванням транспорту, та видавати про це відповідні документи встановленого зразка;  
51. 4) встановлювати охорону важливих об'єктів національної економіки України, які забезпечують життєдіяльність населення;  
52. 5) запроваджувати комендантську годину (заборону перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень), а також встановлювати спеціальний режим світломаскування;  
53. 6) встановлювати особливий режим в'їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів;  
54. 7) перевіряти документи у громадян, а в разі потреби проводити огляд речей, транспортних засобів, багажу і вантажів, службових приміщень і житла громадян, за винятком обмежень, встановлених Конституцією України;  
55. 8) у порядку, визначеному законами України, порушувати питання про зупинення діяльності або примусовий розпуск (ліквідацію) політичних партій, громадських організацій, якщо вона загрожує суверенітету, національній безпеці України, її державній незалежності і територіальній цілісності, життю громадян;  
56. 9) здійснювати контроль за роботою підприємств зв'язку, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, театральних, концертно-видовищних та інших підприємств, установ і організацій культури, використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри і друкарні для військових потреб та проведення роз'яснювальної роботи серед військ і населення; регулювати роботу цивільних телерадіоцентрів, забороняти роботу аматорських приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування;  
57. 10) у разі порушення вимог або невиконання заходів режиму воєнного стану вилучати у підприємств, установ і організацій всіх форм власності, окремих громадян радіопередавальне обладнання, телевізійну, відео- і аудіоапаратуру, а також у разі потреби інші технічні засоби зв'язку;  
58. 11) забороняти торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі;  
59. 12) вилучати у разі потреби у громадян вогнепальну зброю і боєприпаси, холодну зброю, а у підприємств, установ і організацій також навчальну і бойову техніку, вибухові, радіоактивні речовини і матеріали, сильнодіючі хімічні та отруйні речовини;  
60. 13) забороняти призовникам і військовозобов'язаним змінювати місце проживання без відома військового командування;  
61. 14) переселяти при необхідності з місцевості, де введено воєнний стан, у визначені Кабінетом Міністрів України місця осіб, що були раніше засуджені за злочини проти держави і з яких не знята у встановленому Законом порядку судимість;  
62. 15) встановлювати для юридичних осіб і громадян військово-квартирну повинність з розквартирування військовослужбовців та розміщення військових частин, підрозділів і установ;  
63. 16) встановлювати порядок використання сховищ, споруд та інших об'єктів для захисту населення, а також для задоволення потреб оборони;  
64. 17) проводити евакуацію населення з місць і районів, небезпечних для проживання, а також підприємств, установ, організацій та матеріальних цінностей, які мають важливе державне, господарське і культурне значення;  
65. 18) запроваджувати в разі необхідності нормоване забезпечення населення основними продовольчими і непродовольчими товарами, ліками;  
66. 19) усувати з посад керівників державних підприємств, установ і організацій за неналежне виконання ними своїх обов'язків, призначати виконуючих обов'язки керівників зазначених підприємств, установ і організацій.  
67. Порядок введення трудової повинності для працездатного населення та вилучення майна у юридичних і фізичних осіб в умовах воєнного стану здійснюється в порядку, визначеному законами України. Інші нормативно-правові акти, що випливають з цього Закону, затверджуються Кабінетом Міністрів України.  
68. Стаття 15. Сприяння діяльності військового командування  
69. Державні органи України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, а також громадяни зобов'язані сприяти військовому командуванню у запровадженні та здійсненні заходів воєнного стану на відповідній території.  
70. Стаття 16. Залучення військових формувань до здійснення заходів режиму воєнного стану  
71. За рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним в дію в установленому порядку Указом Президента України, Прикордонні війська та інші військові формування України залучаються до вирішення завдань, пов'язаних із запровадженням і здійсненням заходів режиму воєнного стану відповідно до їх призначення та специфіки діяльності.  
72. Стаття 17. Взаємодія військового командування з державними органами в умовах воєнного стану  
73. В умовах воєнного стану військове командування виконує свої завдання у тісній взаємодії із Службою безпеки України, іншими військовими формуваннями та органами внутрішніх справ, а також може приймати в підпорядкування чи в оперативне підпорядкування інші військові формування або їх з'єднання, військові частини, установи та організації.  
74. Порядок взаємодії військового командування з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади щодо забезпечення додержання режиму воєнного стану, захисту інтересів держави і безпеки громадян, а також підпорядкування чи оперативного підпорядкування йому інших військових формувань або їх з'єднань, військових частин, установ та організацій визначається Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України.  
75. РОЗДІЛ 5. ГАРАНТІЇ ПРАВ ГРОМАДЯН І ЮРИДИЧНИХ ОСІБ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ  
76. Стаття 18. Гарантії законності в умовах воєнного стану  
77. В умовах воєнного стану забороняється:  
78. зміна Конституції України;  
79. зміна Конституції Автономної Республіки Крим;  
80. проведення виборів Президента України, а також до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування;  
81. проведення всеукраїнських та місцевих референдумів;  
82. проведення страйків.  
83. Стаття 19. Правовий статус та обмеження прав громадян в умовах воєнного стану  
84. Правовий статус громадян України та юридичних осіб в умовах воєнного стану визначається відповідно до Конституції України, цього Закону та інших законів України.  
85. В умовах воєнного стану не можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, передбачені частиною другою статті 64 Конституції України.  
86. Стаття 20. Правовий статус іноземців в умовах воєнного стану  
87. Правовий статус іноземців та осіб без громадянства, юридичних осіб іноземних держав, що перебувають на території України під час воєнного стану, визначається Конституцією та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.  
88. Стаття 21. Неприпустимість використання режиму воєнного стану для захоплення влади та порушення прав громадян  
89. Введення воєнного стану не може бути підставою для застосування тортур, жорстокого чи принижуючого людську гідність поводження або покарання. Будь-які спроби використати введення воєнного стану для захоплення влади розглядається як державний злочин і карається у відповідності з Законом.  
90. Стаття 22. Відшкодування збитків, завданих під час введення воєнного стану  
91. Юридичні та фізичні особи, майно і ресурси яких використовувались або вилучались у зв'язку із запровадженням та здійсненням заходів режиму воєнного стану, мають право на відшкодування завданих їм збитків чи вартості майна або на передачу у власність іншого рівноцінного майна після скасування воєнного стану в порядку і розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.  
92. Стаття 23. Інформування Генерального секретаря ООН та держав  
93. Україна відповідно до Міжнародного пакту про громадянські та політичні права не пізніш як через три дні з часу введення воєнного стану повідомляє через Генерального секретаря ООН державам, які беруть участь у цьому Пакті, про обмеження прав і свобод громадян, що є відхиленням від зобов'язань за Міжнародним пактом, та про межу цих відхилень і причини прийняття такого рішення.  
94. У повідомленні зазначається також орієнтовна дата припинення дії відповідних відхилень від зобов'язань, передбачених Міжнародним пактом про громадянські та політичні права.  
95. РОЗДІЛ 6. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИМОГ АБО НЕВИКОНАННЯ ЗАХОДІВ РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ  
96. Стаття 24. Відповідальність за порушення режиму воєнного стану  
97. Особи, винні у порушенні вимог або невиконанні заходів режиму воєнного стану, притягаються до відповідальності згідно із законодавством України.  
98. Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Законом, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою, відповідно до законодавства, кримінальної відповідальності.  
99. Стаття 25. Правосуддя в умовах воєнного стану  
100. Правосуддя на території, де введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, утворені відповідно до Конституції України. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.  
101. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.  
102. Стаття 26. Контроль за діяльністю органів виконавчої влади  
103. Контроль за діяльністю органів виконавчої влади щодо виконання цього Закону здійснює Рада національної безпеки і оборони України.  
104. Стаття 27. Нагляд за дотриманням законності в умовах воєнного стану  
105. Нагляд за дотриманням законів України у період воєнного стану здійснюється відповідно до Конституції України та законодавства України.  
106. РОЗДІЛ 7. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
107. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
108. 2. Кабінету Міністрів України:  
109. у шестимісячний строк підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до законодавчих актів, що випливають з цього Закону;  
110. у шестимісячний строк привести свої рішення у відповідність з цим Законом.