Кількість абзаців - 441 Розмітка (ліва колонка)


Про нафту i газ (Повторне вето Президента України)

0. Проект (05.04.2000р.) ЗАКОН УКРАЇНИ Про нафту i газ  
1. Цей Закон визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності нафтогазової галузі України та регулює відносини, пов'язані з особливостями користування нафтогазоносними надрами, видобутком, транспортуванням, зберіганням, переробкою та використанням нафти, газу та продуктів їх переробки з метою забезпечення енергетичної безпеки України, розвитку конкурентних відносин у нафтогазовій галузі, захисту прав споживачів нафти і газу та працівників галузі.  
2. Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
3. Стаття 1. Визначення термінів  
4. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:  
5. нафтогазова галузь - галузь економіки України, яка забезпечує пошук, розвідку та розробку родовищ нафти і газу, транспортування, переробку, зберігання і реалізацію нафти, газу та продуктів їх переробки;  
6. відправники - фізичні або юридичні особи усіх форм власності, які забезпечують доставку на приймальні термінали підприємств магістрального трубопровідного транспорту нафти, газу або продуктів їх переробки відповідно до укладених угод;  
7. внутрішня транспортна послуга - переміщення територією України нафти і газу та продуктів їх переробки як власного виробництва, так і тих, що надійшли з інших країн, для задоволення потреб споживачів України;  
8. газ - корисна копалина, яка являє собою суміш вуглеводнів та невуглеводневих компонентів, перебуває у газоподібному стані за стандартних умов (тиску 760 мм ртутного стовпа і температури 20о С) і є товарною продукцією;  
9. геологічне вивчення нафтогазоносності надр - комплекс робіт (геологічне знімання, геофізичні, геохімічні, аерокосмогеологічні дослідження, прямі пошуки, буріння і випробування свердловин, дослідно-промислова розробка, науково-дослідні і тематичні роботи, їх аналіз та узагальнення), що проводяться з метою вивчення геологічної будови і нафтогазоносності надр на певній території;  
10. гірничий відвід - частина нафтогазоносних надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ нафти і газу або для створення та експлуатації підземних сховищ газу, нафти і продуктів їх переробки;  
11. ділянка нафтогазоносних надр - обмежена по площі і глибині частина земної кори, на яку у встановленому порядку надається спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами;  
12. дослідно-промислова експлуатація підземного сховища газу - проведення на вибраному для створення сховища об'єкті комплексу робіт, включаючи дослідні закачування та відбирання газу, з метою уточнення можливого максимального об'єму зберігання газу, інших гірничо-геологічних параметрів і техніко-економічних показників сховища та вибору раціонального варіанта його повного облаштування;  
13. дослідно-промислова розробка родовища нафти і газу - стадія геологічного вивчення родовища, на якій здійснюється видобуток з родовища обмеженої кількості нафти і газу з метою визначення його промислової цінності, уточнення гірничо-геологічних та технологічних параметрів, необхідних для підрахунку запасів нафти, газу і супутніх компонентів та обгрунтування вибору раціонального методу (технології) промислової розробки родовища;  
14. Єдина газотранспортна система України - сукупність функціонально пов'язаних між собою підприємств з виробництва, передачі та постачання природного газу;  
15. угода про умови користування нафтогазоносними надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, - угода між спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, у галузі геології та використання надр, та заявником на отримання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами про технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні зобов'язання сторін та про порядок регулювання відносин між ними в процесі користування нафтогазоносними надрами на наданій ділянці надр;  
16. магістральний трубопровідний транспорт нафти і газу - технологічний комплекс - окремий трубопровід (або сукупність трубопроводів) та пов'язані з ним єдиним технологічним процесом об'єкти, за допомогою яких здійснюється постачання нафти і газу споживачам, включаючи транзитне постачання через територію України;  
17. користування нафтогазоносними надрами - геологічне вивчення і розробка нафтогазоносних надр з метою пошуку та розвідки родовищ нафти й газу, видобутку нафти й газу або їх зберігання, повернення (захоронення) супутніх і стічних вод, інших відходів, що видобуваються в процесі розвідки і розробки родовищ нафти і газу;  
18. користувач нафтогазоносними надрами - юридична або фізична особа, що має спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами з метою пошуку та розвідки родовищ нафти і газу, видобутку нафти і газу або їх зберігання, повернення (захоронення) супутніх і стічних вод, інших відходів, що видобуваються в процесі розвідки і розробки родовищ нафти і газу;  
19. нафта - корисна копалина, що являє собою суміш вуглеводнів та розчинених в них компонентів, які перебувають у рідкому стані за стандартних умов (тиску 760 мм ртутного стовпа і температури 200 С), і є товарною продукцією;  
20. нафтогазоносні надра - розташована під поверхнею суші та дном водоймищ частина земної кори, що простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння, яка містить нафту, газ та супутні їм компоненти;  
21. перевалювальний комплекс - комплекс споруд для приймання, накопичення, тимчасового зберігання та перевантаження з одного виду транспорту на інший нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу;  
22. підземне сховище нафти, газу чи продуктів їх переробки - технологічний комплекс, штучно створений в природній або штучній ємності надр накопичувач нафти чи газу і технологічно поєднані з ним споруди, які служать для періодичного наповнення, зберігання і відбирання нафти, газу чи продуктів їх переробки для постачання споживачам;  
23. поклад нафти і газу - одиничне природне скупчення нафти і газу в надрах;  
24. промислова експлуатація підземного сховища нафти і газу - закачування у підземне сховище або вилучення з нього нафти чи газу;  
25. родовище нафти і газу - природне скупчення нафти і газу, що складається з одного чи кількох покладів, які в плані (горизонтальній проекції) частково або повністю збігаються між собою;  
26. розробка родовища нафти і газу - технологічний процес вилучення з родовища нафти і газу та супутніх їм корисних компонентів, основною метою якого є визначення промислової цінності родовища (дослідно-промислова розробка родовища) або одержання нафти і газу та супутніх їм корисних компонентів як товарної продукції (промислова розробка родовища);  
27. спеціальний дозвіл на користування надрами для потреб нафтогазового виробництва - документ, що видається спеціально уповноваженим на це органом виконавчої влади і засвідчує право юридичної чи фізичної особи, якій цей документ виданий, на користування надрами протягом часу, в межах ділянки надр, на умовах, передбачених у цьому документі;  
28. транзит нафти, газу та продуктів їх переробки трубопроводами - переміщення відповідно до укладених угод магістральними трубопроводами територією України між прикордонними пунктами приймання та здавання або перевалювальними комплексами нафти, газу та продуктів їх переробки, що надійшли з території інших держав і призначені для споживачів за межами України, а також переміщення по магістральних трубопроводах нафти, газу та продуктів їх переробки, пов'язане з наданням послуг з тимчасового їх зберігання або переробки на території України з подальшим переміщенням за її межі;  
29. транспортна послуга - виробничі операції з приймання, переміщення, здавання, тимчасового зберігання і перевантаження нафти, газу та продуктів їх переробки;  
30. переробка газу - технологічний процес вилучення сірчаних сполук, вуглекислоти, вологи, інших шкідливих домішок, а також важких вуглеводнів з метою отримання при цьому рідких моторних палив, зрідженого пропан-бутану, сірки та інших товарних продуктів;  
31. переробка нафти - технологічний процес розділення нафти на фракції із заданими температурами кипіння для виготовлення з них товарних нафтопродуктів або їх подальшої переробки на установках вторинних процесів з метою підвищення якості і розширення асортименту нафтопродуктів.  
32. Стаття 2. Сфера дії Закону  
33. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у зв'язку з геологічним вивченням нафтогазоносності надр, розробкою родовищ нафти і газу, переробкою нафти і газу, зберіганням, транспортуванням та реалізацією нафти, газу та продуктів їх переробки, незалежно від форм власності господарюючих суб'єктів - учасників таких відносин.  
34. Дія цього Закону не поширюється на відносини щодо користування нафтогазоносними надрами на умовах розподілу продукції, які регулюються Законом України "Про угоди про розподіл продукції".  
35. Стаття 3. Законодавство про нафту і газ  
36. Відносини, пов'язані з особливостями користування нафтогазоносними надрами, видобутком, транспортуванням, зберіганням, переробкою та використанням нафти, газу та продуктів їх переробки, регулюються цим Законом, Законом України "Про трубопровідний транспорт", Законом України "Про угоди про розподіл продукції", Кодексом України про надра та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у нафтогазовій галузі.  
37. Стаття 4. Особливості регулювання відносин у нафтогазовій галузі  
38. Регулювання відносин у нафтогазовій галузі має особливості, визначені цим Законом.  
39. Ці особливості пов'язані з об'єктивними умовами функціонування галузі:  
40. постійним і безперервним збалансуванням видобутку, постачання і споживання газу, для забезпечення якого встановлюється єдине диспетчерське (оперативно-технологічне) управління Єдиною газотранспортною системою України;  
41. наявністю Єдиної газотранспортної системи України для газопостачання споживачів;  
42. підвищеною вибухо- та пожежонебезпечністю газу, нафти та продуктів їх переробки і необхідністю у зв'язку з цим підтримання надійності та безпеки експлуатації об'єктів нафтогазової галузі.  
43. Стаття 5. Принципи державної політики в нафтогазовій галузі  
44. Державна політика в нафтогазовій галузі базується на принципах:  
45. державного регулювання діяльності в нафтогазовій галузі;  
46. широкого залучення громадських організацій для вирішення проблем, що виникають при функціонуванні нафтогазової галузі;  
47. безпеки експлуатації об'єктів нафтогазової галузі;  
48. раціонального споживання газу, нафти та продуктів їх переробки та впровадження енергозберігаючих технологій, включаючи обладнання газопроводів газотурбінними та турбодетандерними установками;  
49. додержання єдиних державних норм, правил і стандартів усіма суб'єктами відносин, пов'язаних з видобутком, транспортуванням, постачанням і використанням газу, нафти та продуктів їх переробки;  
50. створення умов для розвитку та підвищення ефективності діяльності нафтогазової галузі;  
51. забезпечення екологічно безпечного функціонування об'єктів нафтогазової галузі;  
52. забезпечення захисту прав та інтересів споживачів газу, нафти та продуктів їх переробки;  
53. збереження цілісності та забезпечення надійності і ефективності функціонування Єдиної газотранспортної системи України, єдиного диспетчерського (оперативно-технологічного) управління нею;  
54. сприяння розвитку конкурентних відносин на ринку газу, нафти та продуктів їх переробки;  
55. забезпечення підготовки кадрів високої кваліфікації для нафтогазової галузі;  
56. створення умов для підтримання стабільного фінансового стану нафтогазової галузі;  
57. Взаємної відповідальності постачальників газу, нафти і продуктів їх переробки та споживачів;  
58. створення умов для перспективних наукових досліджень;  
59. забезпечення раціонального використання надр в інтересах народу України і надрокористувачів;  
60. пріоритетного використання вітчизняного науково-технічного, технологічного та кадрового потенціалу.  
61. Розділ ІІ. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ТА РЕГУЛЮВАННЯ НАФТОГАЗОВОЇ ГАЛУЗІ  
62. Стаття 6. Державне управління в нафтогазовій галузі  
63. Верховна Рада України визначає основні напрями державної політики у нафтогазовій галузі та здійснює законодавче регулювання відносин у ній.  
64. Кабінет Міністрів України та інші уповноважені на це органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених законом, реалізують державну політику в нафтогазовій галузі та здійснюють управління нею.  
65. Стаття 7. Державне регулювання діяльності в нафтогазовій галузі  
66. Державне регулювання діяльності в нафтогазовій галузі здійснюється шляхом встановлення загальних правил здійснення цієї діяльності суб'єктами підприємницької діяльності, надання ліцензій на здійснення окремих видів діяльності в нафтогазовій галузі та формування тарифної політики.  
67. Правові, економічні та організаційні засади державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій та господарюючих суб'єктів, які діють на суміжних ринках у нафтогазовій галузі, визначаються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.  
68. Основними завданнями регулювання нафтогазової галузі є:  
69. сприяння конкуренції у сфері нафтогазового комплексу;  
70. забезпечення проведення цінової та тарифної політики в нафтогазовому комплексі;  
71. захист прав споживачів;  
72. розроблення та затвердження правил користування газом у межах, визначених законодавчими актами;  
73. Видача суб'єктам підприємницької діяльності ліцензій на здійснення діяльності у сфері постачання газу;  
74. Стаття 8. Антимонопольні обмеження в нафтогазовій галузі  
75. Суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють транспортування нафти трубопроводами, транспортування і розподіл природного газу і визнані в установленому законодавством порядку монополістами на ринках нафти і газу, не можуть припиняти свою діяльність або зменшувати її обсяг з метою створення дефіциту нафти чи газу, якщо необхідність такого обмеження не встановлена законом.  
76. Питання монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції в нафтогазовій галузі регулюються відповідно до антимонопольного законодавства України.  
77. Розділ ІІІ ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ  
78. Стаття 9. Повноваження органів місцевого самоврядування .  
79. До повноважень органів місцевого самоврядування у відносинах, пов'язаних з діяльністю нафтогазової галузі, в межах їх компетенції належить:  
80. Надання погоджень щодо розміщення на підпорядкованій їм території об'єктів нафтогазового комплексу виходячи з державних інтересів та інтересів територіальної громади;  
81. Участь у розробці комплексних планів нафтогазопостачання споживачів на підпорядкованій їм території;  
82. Участь у розробці і реалізації системи заходів щодо роботи об'єктів нафтогазової галузі у надзвичайних умовах;  
83. інші повноваження, визначені законом.  
84. Органи місцевого самоврядування не мають права втручатися в господарську діяльність суб'єктів, що здійснюють видобуток, транспортування, зберігання, переробку та використання нафти, газу та продуктів їх переробки, крім випадків, передбачених законами України.  
85. Розділ ІV. ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВІДНОСИН У СФЕРІ КОРИСТУВАННЯ НАФТОГАЗОНОСНИМИ НАДРАМИ  
86. Стаття 10. Право власності на нафту і газ  
87. Право власності на природні ресурси нафти і газу, які знаходяться в межах території України, її територіальних вод та виключної (морської) економічної зони, належить Українському народу.  
88. Право власності на вилучені з надр нафту і газ переходить до користувача нафтогазоносними надрами з моменту їх надходження у стовбур свердловини.  
89. Нафта і газ, видобуті користувачем нафтогазоносних надр і повернуті в надра для зберігання, технологічних цілей або запобігання їх знищенню, належать користувачу нафтогазоносними надрами, якщо інше не передбачено цим Законом або угодою про умови користування нафтогазоносними надрами, угодою про розподіл продукції.  
90. Після закінчення строку дії спеціального дозволу державне майно, що було надане у користування власнику цього дозволу, повертається державі. Споруди, обладнання та інші активи, що були створені власником спеціального дозволу в процесі здійснення підприємницької діяльності в нафтогазовій галузі, є його власністю і після закінчення строку дії спеціального дозволу можуть використовуватися ним на власний розсуд, якщо інше не передбачено угодою про умови користування нафтогазоносними надрами.  
91. Стаття 11. Спеціальні дозволи на користування нафтогазоносними надрами  
92. Користування нафтогазоносними надрами, пошук і розвідка родовищ нафти і газу, їх експлуатація, спорудження та експлуатація підземних сховищ для зберігання нафти і газу вимагають обов'язкового отримання спеціальних дозволів, що надаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі геології та використання надр, на умовах, визначених чинним законодавством.  
93. Спеціальний дозвіл має містити:  
94. відомості про отримувача спеціального дозволу; вид робіт, на проведення яких він видається;  
95. визначення меж ділянки нафтогазоносних надр, що надаються в користування;  
96. строк дії спеціального дозволу;  
97. перелік обов'язкових додатків, у тому числі угоду про умови користування нафтогазоносними надрами.  
98. Стаття 12. Принципи надання спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами  
99. Надання спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами здійснюється з додержанням принципів:  
100. відкритості конкурсної системи при виборі переможця на набуття прав користування нафтогазоносними надрами і при наданні спеціальних дозволів;  
101. наявності у заявника відповідної кваліфікації, матеріально-технічних та фінансових можливостей для користування нафтогазоносними надрами.  
102. За інших рівних умов пріоритетне право надається за умов відповідного досвіду роботи у сфері користування нафтогазоносними надрами;  
103. забезпечення державою гарантій власникам спеціальних дозволів - користувачам нафтогазоносних надр, передбачених чинним законодавством, та захист їх інтересів протягом усього строку дії спеціального дозволу;  
104. забезпечення власниками спеціальних дозволів - користувачами нафтогазоносними надрами взятих на себе зобов'язань, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом;  
105. забезпечення максимально ефективного і раціонального використання нафтогазоносних надр;  
106. надання на платній основі спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами;  
107. попереднього погодження спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі геології та використання надр, що здійснює видачу спеціальних дозволів, надання спеціального дозволу на користування надрами з органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів, водного господарства, геології та використання надр, охорони навколишнього природного середовища.  
108. Стаття 13. Види спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами  
109. На користування нафтогазоносними надрами надаються такі види спеціальних дозволів:  
110. на геологічне вивчення нафтогазоносних надр;  
111. на видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ);  
112. на пошук і розвідку з подальшою промисловою розробкою виявлених родовищ нафти і газу (єдиний спеціальний дозвіл);  
113. на будівництво та експлуатацію підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі підземних сховищ нафти чи газу та споруд для захоронення відходів виробництва нафтогазової галузі і супутніх вод.  
114. Видобування не придатних для побутового використання мінералізованих підземних вод для потреб нафтогазової галузі та захоронення супутніх і стічних вод у нафтогазоносних пластах та пластах, насичених мінералізованими водами, що не придатні для господарського і побутового використання, в межах цієї ділянки здійснюються користувачами нафтогазоносних надр без спеціального дозволу на водокористування.  
115. Придатність мінералізованих підземних вод для побутового та господарського використання встановлюється органом, визначеним Кабінетом Міністрів України.  
116. Користувач нафтогазоносними надрами, який має спеціальний дозвіл на видобування нафти і газу, має право проводити в межах наданої йому ділянки надр пошук і розвідку нових покладів нафти і газу.  
117. Користувач нафтогазоносними надрами, який має спеціальний дозвіл на створення і використання підземних сховищ газу, нафти та продуктів їх переробки, може без укладання додаткової угоди здійснювати на одержаній ділянці надр додаткове геологічне вивчення (дорозвідку) об'єктів, у яких планується створити підземні сховища.  
118. Стаття 14. Порядок надання спеціальних дозволів  
119. Спеціальні дозволи надаються на конкурсних засадах у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до статті 15 цього Закону.  
120. У разі відкриття покладу нафти і газу користувач нафтогазоносними надрами, який здійснював пошук і розвідку родовищ, має переважне право на одержання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами цієї ділянки для видобування нафти і газу.  
121. Додаткові процедури отримання спеціального дозволу на промислову розробку передбачаються угодою про умови користування нафтогазоносними надрами, укладеною з власником спеціального дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр.  
122. Відмова відповідного спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в галузі геології та використання надр у видачі спеціального дозволу, яка не є обгрунтованою, або порушення цим органом порядку видачі такого дозволу можуть бути оскаржені до суду чи арбітражного суду.  
123. Власник спеціального дозволу не може дарувати, продавати або будь-яким чином відчужувати права, надані йому спеціальним дозволом, будь-якій іншій юридичній чи фізичній особі, в тому числі передавати їх до статутних фондів створюваних з його участю суб'єктів господарської діяльності, а також до майна спільної діяльності.  
124. Стаття 15. Конкурс на отримання спеціального дозволу  
125. Конкурс по видачі спеціального дозволу визнається таким, що відбувся, якщо у ньому взяло участь не менше двох учасників.  
126. У разі, якщо лише один суб'єкт підприємницької діяльності подав заявку на отримання спеціального дозволу, а відсутність інших учасників зумовлена причинами, що визнані об'єктивними органом, який проводить конкурс, то спеціальний дозвіл видається заявникові за умови його відповідності усім вимогам, які встановлені органом, що проводить конкурс.  
127. Обов'язковою умовою участі в конкурсі є надання заявником повної та достовірної інформації про себе відповідно до встановленої процедури проведення конкурсу.  
128. Спеціальний дозвіл видається заявнику не пізніше ніж через 60 днів з моменту визнання його переможцем конкурсу. Протягом цього строку має бути завершено всі необхідні процедури, передбачені антимонопольним законодавством та іншими державними органами, та укладено угоду про умови користування нафтогазоносними надрами.  
129. Умови проведення конкурсів на отримання спеціального дозволу розробляються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі геології та використання надр і затверджуються Кабінетом Міністрів України, а конкурсний відбір здійснюється спеціальною постійно діючою міжвідомчою конкурсною комісією, персональний склад якої затверджується Кабінетом Міністрів України. При оголошенні конкурсу орган, що проводить конкурс, повинен оприлюднити таку інформацію:  
130. строк дії спеціального дозволу;  
131. вичерпну характеристику, необхідну для даного виду спеціального дозволу, щодо природних умов, ландшафту та геологічної будови ділянок нафтогазоносних надр, що надаються в користування;  
132. вичерпну характеристику обладнання та споруд, що надаються в користування відповідно до умов спеціального дозволу;  
133. орієнтовний обсяг капітальних вкладень, які необхідно здійснити на початковій та наступних стадіях використання спеціального дозволу;  
134. розмір збору за отримання спеціального дозволу;  
135. іншу інформацію, визначену органом, що проводить конкурс.  
136. У разі промислової розробки нафтогазоносних надр оприлюднюється також вся необхідна документація щодо технологічних, хімічних, геологічних, фізичних та інших параметрів нафти і газу, що буде видобуватися.  
137. На запит учасників конкурсу орган, що проводить конкурс, надає відповідно до закону інформацію, що стосується ділянки нафтогазоносних надр, яка надається у користування.  
138. Після оголошення переможця конкурсу орган, що проводить конкурс, остаточно узгоджує з переможцем умови спеціального дозволу та угоду про умови користування нафтогазоносними надрами.  
139. У разі, якщо переможець конкурсу і орган, що проводить конкурс, не дійшли згоди щодо умов спеціального дозволу і не досягли протягом 30 календарних днів згоди щодо умов користування надрами або переможець конкурсу відмовляється від отримання спеціального дозволу, орган, що проводить конкурс, визначає іншого переможця серед учасників конкурсу відповідно до цього Закону.  
140. У разі, якщо геологічне вивчення нафтогазоносності надр здійснено за рахунок користувача нафтогазоносними надрами, що має намір здійснювати їх промислову розробку, то нафтогазоносні надра передаються йому у користування поза конкурсом.  
141. Стаття 16. Визнання конкурсу недійсним  
142. У разі проведення конкурсу на видання спеціального дозволу з порушенням встановленого порядку конкурс може бути визнано недійсним у судовому порядку.  
143. У разі визнання конкурсу недійсним виданий спеціальний дозвіл анулюється.  
144. У цьому випадку конкурс проводиться повторно.  
145. Стаття 17. Строк дії спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами  
146. Спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами надається на строк для:  
147. геологічного вивчення нафтогазоносних надр - не більш, як на 5 років;  
148. видобування нафти і газу (промислової розробки родовищ)- не більш як на 20 років;  
149. геологічного вивчення нафтогазоносних надр з подальшою розробкою виявлених родовищ нафти і газу - на строк, що охоплював би період дії окремих спеціальних дозволів на геологічне вивчення і на видобування нафти і газу (промислову розробку родовищ), але не більш як на 25 років;  
150. спорудження та експлуатації підземних сховищ нафти чи газу - не більш як на 20 років.  
151. Користувач нафтогазоносними надрами, який належно виконував вимоги та умови, передбачені спеціальним дозволом та угодою про користування нафтогазоносними надрами, має переважне право на продовження строку дії спеціального дозволу. У разі продовження строку дії спеціального дозволу його умови можуть бути змінені за згодою сторін.  
152. Строк дії спеціального дозволу починається з дня одержання спеціального дозволу на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше. Користувач нафтогазоносними надрами зобов'язаний приступити до проведення робіт на визначеній ділянці нафтогазоносних надр не пізніше ніж через 180 календарних днів з моменту отримання спеціального дозволу.  
153. Стаття 18. Надання земельних ділянок для потреб нафтогазової галузі  
154. Надання земельних ділянок у користування для потреб нафтогазової галузі здійснюється у порядку, встановленому земельним законодавством України.  
155. Стаття 19. Вимоги до ділянок нафтогазоносних надр, на користування якими надаються спеціальні дозволи  
156. Ділянки нафтогазоносних надр, на користування якими надаються спеціальні дозволи, повинні обмежуватися відповідною площею і глибиною. Повний або частковий збіг ділянок для однакових видів користування нафтогазоносними надрами (крім геологічного вивчення нафтогазоносних надр) не допускається.  
157. Відносини між користувачами нафтогазоносними надрами, що проводять діяльність у межах однієї і тієї ж території, визначаються угодами, укладеними між ними та погодженими з відповідним спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі геології та використання надр.  
158. Для видобування і зберігання нафти і газу ділянки нафтогазоносних надр повинні повністю охоплювати виявлене родовище нафти чи газу або створене підземне сховище.  
159. Розміри ділянки нафтогазоносних надр, яка надається для видобування нафти і газу, повинні відповідати розміру родовища.  
160. Розміри і межі ділянок, що надаються у користування, встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі геології та використання надр відповідно до законодавства.  
161. Максимальна площа ділянок, які надаються для геологічного вивчення нафтогазоносних надр, не може перевищувати 500 квадратних кілометрів.  
162. Ділянки надр більшої площі надаються користувачам нафтогазоносних надр за рішенням Кабінету Міністрів України.  
163. Якщо виявлене родовище або створене підземне сховище виходить за межі ділянки нафтогазоносних надр, наданої у користування з метою геологічного вивчення, за заявкою користувача нафтогазоносними надрами розмір цієї ділянки може бути збільшено для цієї ж мети без проведення конкурсу, якщо суміжна ділянка нафтогазоносних надр не надана в користування.  
164. Кількість земельних ділянок нафтогазоносних надр, які можуть бути надані одному користувачу нафтогазоносними надрами, регулюється антимонопольним законодавством України.  
165. Стаття 20. Основні права та обов'язки користувачів нафтогазоносними надрами  
166. Власник спеціального дозволу має право:  
167. використовувати надану йому ділянку нафтогазоносних надр для здійснення виключно того виду діяльності, що зазначений у спеціальному дозволі;  
168. залучати на підрядних умовах виконавців окремих видів робіт, пов'язаних з користуванням нафтогазоносними надрами, які мають технічні можливості, що відповідають вимогам законодавства про нафту і газ, за умови прийняття ними відповідальності за порушення екологічних стандартів і вимог;  
169. вільно розпоряджатися належною йому часткою нафти і газу в порядку, передбаченому угодою про умови користування нафтогазоносними надрами, угодою про розподіл продукції та чинним законодавством;  
170. вести, припиняти свою діяльність на ділянці нафтогазоносних надр на умовах, визначених угодою про умови користування нафтогазоносними надрами.  
171. Власник спеціального дозволу зобов'язаний:  
172. забезпечити повноту геологічного вивчення, раціональне комплексне використання і охорону нафтогазоносних надр згідно з угодою про умови користування нафтогазоносними надрами та програмою робіт;  
173. додержуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов'язаних з користуванням нафтогазоносними надрами;  
174. створити безпечні для працівників і населення умови проведення робіт, пов'язаних з користуванням нафтогазоносними надрами;  
175. відшкодовувати завдані ним збитки довкіллю, юридичним та фізичним особам.  
176. Додатковий перелік прав та обов'язків власника спеціального дозволу визначається угодою про умови користування нафтогазоносними надрами.  
177. Стаття 21. Надання спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами для створення та використання підземних сховищ нафти, газу та продуктів їх переробки  
178. Надання спеціальних дозволів на створення та використання підземних сховищ здійснюється на підставі техніко-економічного обгрунтування доцільності їх створення.  
179. Переважне право на одержання спеціального дозволу на створення підземного сховища газу у пористому пласті виснаженого родовища (покладу) газу має користувач нафтогазоносними надрами, який мав спеціальний дозвіл на видобування нафти і газу цього родовища.  
180. Стаття 22. Особливості надання спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами в межах територіальних вод та виключної (морської) економічної зони України  
181. Спеціальним дозволом на право користування ділянками нафтогазоносних надр, що знаходяться в межах територіальних вод та виключної (морської) економічної зони України, обумовлюється особливий режим ведення робіт, який погоджується спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади, до відома яких віднесені питання охорони державного кордону України, судноплавства, рибного господарства, екологічної безпеки, охорони, раціонального використання водних біоресурсів.  
182. Надання у користування нафтогазоносних надр в межах виключної (морської) економічної зони України здійснюється з урахуванням правового режиму морських просторів.  
183. Одержання спеціального дозволу на користування ділянкою нафтогазоносних надр, що знаходиться в межах територіальних вод або виключної (морської) економічної зони України, означає одночасне набуття права на користування акваторією в межах цієї ділянки для проведення робіт, передбачених спеціальним дозволом. Розміщення технологічних споруд для користування нафтогазоносними надрами в межах територіальних вод та виключної (морської) економічної зони України погоджуються спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади, до відома яких віднесені питання охорони державного кордону України, судноплавства, рибного господарства, екологічної безпеки, охорони, раціонального використання водних біоресурсів. У разі неможливості розмістити відповідні технологічні споруди для користування нафтогазоносними надрами в межах акваторії ділянки нафтогазоносних надр ці споруди розміщуються в акваторії поза межами ділянки нафтогазоносних надр.  
184. В угоді про умови користування ділянкою нафтогазоносних надр щодо користування ділянкою нафтогазоносних надр, що знаходяться в межах територіальних вод або виключної (морської) економічної зони України, можуть встановлюватися додаткові вимоги, які не суперечать законодавству України, у тому числі вимоги щодо надання в оренду об'єктів інфраструктури (штучних островів, установок і споруд) в районі дії спеціального дозволу чи прилеглих до нього ділянок у разі, коли це необхідно для безпечного проведення робіт і охорони здоров'я працівників, які беруть участь у роботах, що виконуються відповідно до спеціального дозволу.  
185. Стаття 23. Спільне використання нафтогазоносних надр у нафтогазовій галузі  
186. Якщо під час розвідувальних робіт відповідним спеціально уповноваженим органом виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі, зроблено обгрунтований висновок про знаходження родовища (родовищ) нафти і газу в межах ділянок двох або більше користувачів нафтогазоносними надрами, укладається угода про спільну розвідку та розробку родовища, яка погоджується з цим органом.  
187. У разі відсутності згоди між користувачами нафтогазоносними надрами щодо умов спільного користування нафтогазоносними надрами ці умови визначає відповідний спеціально уповноважений орган виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі.  
188. У разі виникнення спору щодо умов спільного користування надрами спір вирішується в судовому порядку.  
189. Стаття 24. Відмова у наданні спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами  
190. Спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами не надається у разі, коли:  
191. не виконані вимоги цього Закону та умови проведення конкурсу;  
192. документи подано з порушенням вимог проведення конкурсу на отримання спеціального дозволу;  
193. заявником надано недостовірні або неповні відомості про себе.  
194. Спори, що виникають у разі відмови у наданні спеціального дозволу, вирішуються у судовому порядку.  
195. Стаття 25. Визнання спеціального дозволу недійсним  
196. Спеціальні дозволи, видані з порушенням встановленого порядку їх отримання, визнаються недійсними в судовому порядку.  
197. Стаття 26. Зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами  
198. Дія спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами може бути тимчасово зупинена органом, який видав спеціальний дозвіл, безпосередньо або за поданням органів державного гірничо-технічного, екологічного і санітарного контролю та органів місцевого самоврядування у разі:  
199. порушення користувачем нафтогазоносними надрами або уповноваженим ним виконавцем умов спеціального дозволу або угоди про умови користування нафтогазоносними надрами;  
200. виникнення внаслідок виконання робіт, пов'язаних з використанням нафтогазоносних надр на ділянці, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників користувача нафтогазоносними надрами або населення;  
201. неодноразового порушення вимог законодавства щодо охорони довкілля і раціонального використання нафтогазоносних надр;  
202. виконання робіт на наданій ділянці, не обумовлених спеціальним дозволом.  
203. Після зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами надрокористувач зобов'язаний зупинити виконання на наданій йому у користування ділянці надр цільових робіт, передбачених цим дозволом.  
204. Зупинення дії спеціального дозволу не знімає з користувача нафтогазоносними надрами обов'язку проводити роботи, пов'язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.  
205. Зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами не перериває строк дії цього дозволу.  
206. Дія спеціального дозволу поновлюється після усунення користувачем нафтогазоносних надр причин, що обумовили тимчасове зупинення його дії, і сплати усіх фінансових санкцій, накладених у зв'язку з причинами, що обумовили зупинення його дії.  
207. Стаття 27. Анулювання спеціального дозволу та позбавлення користувача нафтогазоносними надрами спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами  
208. Анулювання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами здійснюється у разі:  
209. зникнення потреби у користуванні нафтогазоносними надрами;  
210. закінчення встановленого строку його дії;  
211. відмови користувача нафтогазоносними надрами від користування нафтогазоносними надрами;  
212. виникнення умови, передбаченої спеціальним дозволом, що виключає можливість подальшого використання нафтогазоносних надр;  
213. припинення діяльності користувача нафтогазоносними надрами;  
214. вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки нафтогазоносних надр;  
215. визнання виданого спеціального дозволу недійсним.  
216. Позбавлення користувача нафтогазоносними надрами спеціального дозволу здійснюється як санкція за порушення умов користування нафтогазоносними надрами у разі:  
217. зупинення дії спеціального дозволу і невжиття користувачем нафтогазоносними надрами заходів для усунення причин цього зупинення;  
218. коли користувач нафтогазоносними надрами без поважних причин протягом шести місяців з моменту отримання спеціального дозволу не приступив до користування нафтогазоносними надрами; використання нафтогазоносних надр не за призначенням.  
219. Анулювання спеціального дозволу користувача нафтогазоносними надрами здійснюється органом, що його видав.  
220. Рішення про анулювання спеціального дозволу користувача нафтогазоносними надрами може бути оскаржене у судовому порядку.  
221. Анулювання спеціального дозволу користувача нафтогазоносними надрами тягне за собою розірвання угоди про умови користування нафтогазоносними надрами.  
222. Відшкодування збитків сторін, пов'язаних із позбавленням спеціального дозволу (втрачена вигода, безповоротні капітальні витрати користувача нафтогазоносними надрами, консерваційні та ліквідаційні роботи тощо), здійснюється сторонами відповідно до угоди про умови користування нафтогазоносними надрами.  
223. Стаття 28. Угода про умови користування нафтогазоносними надрами  
224. Угода про умови користування нафтогазоносними надрами є невід'ємним додатком до спеціального дозволу, який регулює і конкретизує передбачені законодавством України та спеціальним дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування нафтогазоносними надрами на відповідній ділянці нафтогазоносних надр.  
225. Заявник, що задовольнив вимоги отримання спеціального дозволу, узгоджує з відповідним спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі геології та використання надр положення угоди про умови користування нафтогазоносними надрами.  
226. У разі досягнення згоди між відповідним органом виконавчої влади і заявником щодо угоди про умови користування нафтогазоносними надрами така угода укладається одночасно з наданням спеціального дозволу. Недосягнення протягом 30 календарних днів згоди щодо угоди про умови користування нафтогазоносними надрами є підставою для відхилення клопотання заявника про отримання спеціального дозволу.  
227. Необхідними положеннями угоди про умови користування нафтогазоносними надрами є:  
228. права і обов'язки сторін;  
229. Програма робіт, що повинна бути виконана власником спеціального дозволу на ділянці нафтогазоносних надр, порядок її уточнення чи зміни;  
230. техніка і технологія проведення робіт;  
231. порядок фінансування робіт;  
232. строки виконання робіт;  
233. зобов'язання щодо охорони навколишнього природного середовища;  
234. умови продовження, тимчасового зупинення або анулювання дії спеціального дозволу, порядку здійснення контролю за виконанням умов спеціального дозволу;  
235. право власності на інформацію, отриману в результаті користування нафтогазоносними надрами;  
236. право власності на майно, що створене і використовується у зв'язку з виконанням угоди про умови користування нафтогазоносними надрами;  
237. умови і порядок розподілу цього майна між користувачем нафтогазоносними надрами та державою після закінчення строку дії спеціального дозволу;  
238. умови продовження строку дії спеціального дозволу, його зупинення чи анулювання, в тому числі при виникненні форсмажорних обставин (непереборної сили або стихійного лиха);  
239. порядок проведення і фінансування ліквідаційних робіт;  
240. відповідальність сторін;  
241. умови страхування; порядок розгляду спорів.  
242. Угода про умови користування нафтогазоносними надрами може доповнюватися іншими положеннями, які не суперечать законодавству і визначаються з урахуванням особливостей проведення передбачених спеціальним дозволом робіт.  
243. Стаття 29. Державний контроль за дотриманням правил і нормативів користування нафтогазоносними надрами і умов спеціальних дозволів та угоди про умови користування нафтогазоносними надрами  
244. Державний контроль за дотриманням правил і нормативів користування нафтогазоносними надрами, умов спеціальних дозволів та угод про умови користування нафтогазоносними надрами здійснює відповідний спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі геології та використання надр.  
245. Користувач нафтогазоносними надрами зобов'язаний надавати цим органам необхідну для їх роботи документацію та інформацію, давати усні або письмові пояснення з питань, що відносяться до компетенції цих органів.  
246. У разі виявлення порушень відповідні органи можуть тимчасово припинити провадження робіт, передбачених спеціальним дозволом, до усунення цих порушень (зупинити дію спеціального дозволу), а також розглянути питання про позбавлення користувача нафтогазоносними надрами спеціального дозволу.  
247. Стаття 30. Гарантії від змін у законодавстві  
248. У разі зміни законодавства під час дії спеціального дозволу та відповідної угоди про умови користування нафтогазоносними надрами за бажанням користувача нафтогазоносними надрами можуть застосовуватися законодавчі норми, що діяли на момент отримання спеціального дозволу та укладення відповідної угоди про умови користування нафтогазоносними надрами, до закінчення строку дії зазначених дозволу та угоди.  
249. Стаття 31. Інші положення  
250. Органи, що здійснюють державне управління і регулювання нафтогазовою галуззю України, для розробки або експертизи програм розвитку галузі, інвестиційних проектів, законодавчих і нормативних актів, нових технологій видобування і переробки нафти і газу, природоохоронних заходів, що стосуються нафтогазового виробництва, залучають Національну академію наук України, Українську нафтогазову академію, інші спеціалізовані установи та громадські організації.  
251. Розділ V. ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВІДНОСИН У СФЕРІ ГЕОЛОГІЧНОГО ВИВЧЕННЯ НАФТОГАЗОНОСНОСТІ НАДР  
252. Стаття 32. Етапи геологічного вивчення нафтогазоносності надр  
253. Геологічне вивчення нафтогазоносності надр залежно від його мети і основних джерел фінансування поділяється на три етапи: регіональний, пошуковий і розвідувальний.  
254. Геологічне вивчення нафтогазоносності надр на етапі регіональних робіт (різні види геологічного, геофізичного та геохімічного знімання, буріння опорних та параметричних свердловин) проводиться з метою вивчення закономірностей геологічної будови територій, оцінки прогнозних ресурсів нафти і газу, виділення об'єктів для проведення подальших пошукових робіт.  
255. На пошуковому і розвідувальному етапах виконуються роботи з виявлення, дослідження та геолого-економічної оцінки нових родовищ нафти і газу, а також підготовки їх до промислового освоєння.  
256. Кожний етап складається з окремих стадій робіт.  
257. У межах однієї території можливе суміщення у часі різних етапів і стадій.  
258. Стаття 33. Проведення геологорозвідувальних робіт на ділянках, де здійснюється видобування нафти і газу  
259. У разі коли на ділянці, наданій користувачеві нафтогазоносними надрами для видобування нафти і газу, виникає необхідність проведення пошукових і розвідувальних робіт, відповідний спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі геології та використання надр зобов'язаний надіслати користувачеві нафтогазоносними надрами пропозицію щодо проведення таких робіт.  
260. Користувач нафтогазоносними надрами, який одержав таку пропозицію, повинен у місячний строк дати письмову згоду на проведення пошукових і розвідувальних робіт або обгрунтовану відмову від нього.  
261. У разі відмови користувача нафтогазоносними надрами або неодержання протягом місяця від нього відповіді відповідний орган, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі, надає такий спеціальний дозвіл на проведення пошуку і розвідки на цій ділянці на конкурсних засадах.  
262. Стаття 34. Державна реєстрація та облік геологорозвідувальних робіт  
263. Роботи, пов'язані з геологічним вивченням нафтогазоносності надр, підлягають обов'язковій державній реєстрації та обліку, що провадяться у встановленому законодавством порядку відповідним спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі геології та використання надр.  
264. Матеріали для реєстрації таких геологорозвідувальних робіт надає користувач нафтогазоносними надрами.  
265. Стаття 35. Звітність про геологічне вивчення нафтогазоносних надр  
266. Користувач нафтогазоносними надрами, який здійснює роботи з геологічного вивчення нафтогазоносності надр, після їх завершення складає геологічний звіт про виконані роботи та їх результати і передає його до Державного інформаційного геологічного фонду України.  
267. Розвідувальні роботи на родовищах нафти і газу завершуються шляхом затвердження відповідним спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі геології та використання надр, геолого-економічної оцінки запасів нафти і газу та супутніх компонентів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.  
268. Звіт про геолого-економічну оцінку запасів передається до Державного інформаційного геологічного фонду України.  
269. Стаття 36. Володіння і розпорядження геологічною інформацією щодо нафтогазоносності надр  
270. Геологічна інформація, одержана (придбана) за рахунок коштів Державного бюджету України, є державною власністю і використовується згідно з чинним законодавством України.  
271. Геологічна інформація, одержана (придбана) за власні кошти користувача нафтогазоносними надрами, є його власністю.  
272. Умови використання цієї інформації встановлюються чинним законодавством України.  
273. Умови розпорядження геологічною інформацією щодо нафтогазоносності нафтогазоносних надр визначаються Положенням про порядок розпорядження геологічною інформацією, що затверджується Кабінетом Міністрів України.  
274. Будь-яка юридична або фізична особа відповідно до закону може звернутися із запитом щодо геологічної інформації в Державний інформаційний геологічний фонд України.  
275. Державний інформаційний геологічний фонд України надає будь-яку інформацію щодо нафтогазоносності надр за запитом будь-якої юридичної або фізичної особи в установленому законодавством порядку.  
276. Інформація, що є власністю користувача нафтогазоносними надрами, не передана до Державного інформаційного геологічного фонду України, підлягає збереженню користувачем нафтогазоносними надрами або його правонаступниками.  
277. Державний інформаційний геологічний фонд безкоштовно надає інформацію про родовища нафти і газу для вирішення питань, що відносяться до компетенції державних органів відповідно до цього Закону.  
278. Стаття 37. Фінансування геологічного вивчення нафтогазоносності надр  
279. Геологічне вивчення нафтогазоносності надр на етапі регіональних робіт проводиться за рахунок передбачених у державному бюджеті коштів, а також за власні кошти користувачів нафтогазоносними надрами за їх бажанням.  
280. Користувач нафтогазоносними надрами, який здійснює регіональні роботи за власні кошти, має переважне право на отримання спеціального дозволу на подальше геологічне вивчення нафтогазоносних надр та видобування нафти і газу на відповідній ділянці.  
281. Геологічне вивчення нафтогазоносності надр на етапах пошуку та розвідки родовищ нафти і газу здійснюється користувачами нафтогазоносних надр за власні кошти або кошти з інших джерел, не заборонених законом.  
282. Порядок формування і використання коштів на геологічне вивчення нафтогазоносності надр визначається законодавством України.  
283. Поклади нафти і газу, що були відкриті внаслідок геологорозвідувальних робіт, які фінансувалися за рахунок коштів Державного бюджету України, передаються в промислову розробку на конкурсних засадах.  
284. Розділ VІ. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ОСНОВИ РОЗРОБКИ РОДОВИЩ НАФТИ І ГАЗУ  
285. Стаття 38. Етапи розробки родовищ нафти і газу  
286. Залежно від основних завдань процес розробки родовищ нафти і газу поділяється на два послідовних етапи:  
287. дослідно-промислова розробка, яка є одночасно останньою стадією геологічного вивчення родовища;  
288. промислова розробка родовища.  
289. Стаття 39. Дослідно-промислова розробка родовищ нафти і газу  
290. Введення родовища або окремого покладу в дослідно-промислову розробку здійснюється за рішенням відповідного спеціально уповноваженого органу виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі, на підставі обгрунтованої заяви користувача нафтогазоносними надрами, до якої додаються проект дослідно-промислової розробки родовища (покладу) та проект його облаштування.  
291. Строк дослідно-промислової розробки родовища обгрунтовується в проекті дослідно-промислової розробки.  
292. Видобуток нафти і газу з родовища (покладу) за час його дослідно-промислової розробки не повинен спричиняти істотного зменшення обсягу їх кінцевого видобутку із надр та обмежити вибір найбільш ефективних методів промислової розробки родовища.  
293. Допускається встановлення строку дослідно-промислової розробки як строку досягнення максимально допустимих величин певних технологічних параметрів розробки родовища або покладу, але не більш як 5 років.  
294. Стаття 40. Введення родовищ нафти і газу у промислову розробку  
295. Введення родовища або окремого покладу нафти і газу у промислову розробку здійснюється за рішенням відповідного спеціально уповноваженого органу виконавчої влади, до відання якого віднесені питання регулювання в нафтогазовій галузі, на підставі обгрунтованої заяви користувача нафтогазоносними надрами.  
296. Для введення родовища (покладу) нафти і газу у промислову розробку користувач нафтогазоносними надрами повинен мати:  
297. спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами для промислової розробки родовища;  
298. затверджену в установленому порядку геолого-економічну оцінку запасів родовища (покладу) за результатами розвідувальних робіт;  
299. акти або договори на користування земельними ділянками та акт про надання гірничого відводу для розробки родовища;  
300. затверджений відповідним спеціально уповноваженим органом виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі, технологічний проект (схему) промислової розробки родовища (покладу), а також комплексний проект його облаштування, виконаний спеціалізованими організаціями з додержанням вимог законодавства України;  
301. дозвіл місцевих органів центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці на проведення робіт.  
302. Стаття 41. Основні вимоги до промислової розробки родовищ нафти і газу  
303. Під час здійснення промислової розробки родовищ нафти і газу користувачі нафтогазоносними надрами зобов'язані:  
304. застосовувати прогресивні технології і техніку, що забезпечують раціональне використання пластової енергії та найбільш повне вилучення з нафтогазоносних надр і використання нафти, газу і супутніх компонентів за наявності задовільних показників рентабельності розробки родовища (покладу);  
305. не допускати вибіркової розробки найбільш продуктивних ділянок родовищ;  
306. безумовно і своєчасно виконувати всі технічні вимоги затвердженого технологічного проекту (схеми) розробки родовища і комплексного проекту його облаштування;  
307. дотримуватися Правил розробки нафтових і газових родовищ, затверджених спеціально уповноваженим органом виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі;  
308. забезпечувати достовірний облік видобутих нафти, газу, супутніх компонентів, а також закачки в пласти робочих агентів за кожною свердловиною, покладом (об'єктом розробки) і за родовищем в цілому, своєчасне подання відповідним органам виконавчої влади встановленої звітності відповідно до законодавства;  
309. забезпечувати безумовне виконання встановлених стандартів, норм і правил щодо забезпечення раціонального використання нафтогазоносних надр під час промислової розробки родовищ, а також вимог законів з охорони праці та екологічної безпеки;  
310. на родовищах, розташованих у прикордонній зоні, запобігати вилученню нафти і газу з цих родовищ з території сусідніх держав, а у разі виявлення таких фактів негайно повідомляти про це відповідні державні органи;  
311. надавати представникам відповідних спеціально уповноважених органів, до відання яких віднесені питання нафтогазової галузі, під час виконання ними службових обов'язків необхідну інформацію та забезпечувати вільний доступ на об'єкти нафтогазової галузі;  
312. забезпечувати повне і своєчасне виконання умов спеціального дозволу та угоди про умови користування нафтогазоносними надрами;  
313. відшкодовувати збитки, завдані довкіллю та населенню внаслідок їх діяльності.  
314. Стаття 42. Використання свердловин та об'єктів облаштування родовищ нафти і газу після закінчення або зупинення строку дії спеціального дозволу  
315. У разі закінчення або зупинення строку дії спеціального дозволу і небажанні користувача нафтогазоносними надрами продовжити строк його дії усі свердловини та об'єкти облаштування родовища нафти і газу, розташовані на наданій у користування ділянці, передаються на договірній основі іншому користувачу нафтогазоносними надрами, якщо інше не передбачено положеннями угоди про умови користування нафтогазоносними надрами або угоди про розподіл продукції на умовах, передбачених цим Законом.  
316. Стаття 43. Виведення родовищ нафти і газу з промислової розробки  
317. Виведення родовищ нафти і газу з промислової розробки, а також контроль за впливом ліквідованих при цьому промислових об'єктів на довкілля здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з додержанням вимог Кодексу України про надра.  
318. Стаття 44. Страхування при промисловій розробці родовищ нафти і газу  
319. При розробці нафтогазоносних надр власники спеціального дозволу зобов'язані укласти страхові угоди на випадок:  
320. заподіяння екологічної шкоди внаслідок аварій чи технічних неполадок при розробці нафтогазового родовища;  
321. пошкодження державного майна протягом строку розробки нафтогазового родовища, наданого в користування;  
322. заподіяння іншої матеріальної шкоди суспільству та державі.  
323. Ці страхові випадки зазначаються також в угоді про умови користування нафтогазоносними надрами.  
324. Власник спеціального дозволу має право укладати угоди про добровільне страхування.  
325. Розділ VІІ. ПІДЗЕМНІ СХОВИЩА НАФТИ, ГАЗУ І НАФТОПРОДУКТІВ  
326. Стаття 45. Право власності на підземні сховища  
327. Підземні сховища нафти, газу та продуктів їх переробки, створені в природних ємностях, є об'єктами права державної власності.  
328. Підземні сховища нафти, газу та продуктів їх переробки, створені користувачем нафтогазоносними надрами у штучних ємностях, належать користувачу нафтогазоносними надрами.  
329. Стаття 46. Порядок спорудження та експлуатація підземних сховищ нафти, газу і продуктів їх переробки  
330. Спорудження та експлуатація підземних сховищ нафти, газу та продуктів їх переробки здійснюються на підставі спеціальних дозволів, виданих відповідним спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі геології та використання надр, технологічних схем і проектів та проектів їх облаштування.  
331. Технологічні схеми і проекти створення та експлуатації підземних сховищ і технічні проекти облаштування цих сховищ складаються організаціями, які мають відповідні дозволи на виконання таких робіт.  
332. Проектно-кошторисна документація (проекти, робочі проекти, робоча документація) на спорудження і реконструкцію підземних сховищ підлягає у встановленому порядку комплексній державній експертизі.  
333. Введення підземних сховищ у дослідно-промислову і промислову експлуатацію здійснюється на підставі заяви користувача нафтогазоносними надрами за рішенням відповідного спеціально уповноваженого органу виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі, погодженим з спеціально уповноваженим органом виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нагляду за охороною праці.  
334. Стаття 47. Етапи спорудження та експлуатації підземних сховищ нафти, газу та продуктів їх переробки Технологічне проектування і роботи щодо спорудження та експлуатації підземних сховищ нафти, газу та продуктів їх переробки провадяться у два етапи:  
335. дослідно-промислова експлуатація;  
336. промислова експлуатація.  
337. На етапі дослідно-промислової експлуатації розробляється і реалізується її технологічна схема для уточнення технологічних параметрів створюваного сховища.  
338. На етапі промислової експлуатації за результатами дослідно-промислової експлуатації забезпечуються розроблення та реалізація технологічного проекту промислової експлуатації, в якому уточнюються параметри створюваного сховища та розробляються заходи, спрямовані на забезпечення ефективної експлуатації сховища.  
339. У разі спорудження підземних сховищ в об'єктах простої геологічної будови за наявності достатніх даних перша стадія проектування може бути виключена.  
340. У разі недостатнього геологічного вивчення структур і пластів, у яких планується створення підземного сховища, перед складанням технологічної схеми дослідно-промислової експлуатації проводиться дорозвідка геологічних об'єктів.  
341. Стаття 48. Відносини між підприємствами, що здійснюють експлуатацію підземних сховищ, і власниками нафти, газу та продуктів їх переробки  
342. Зберігання нафти, газу та продуктів їх переробки у підземних сховищах здійснюється на основі договорів, укладених між підприємствами, що експлуатують підземні сховища, і власниками нафти, газу та продуктів їх переробки.  
343. Розділ VІІІ. МАГІСТРАЛЬНИЙ ТРУБОПРОВІДНИЙ ТРАНСПОРТ І ПЕРЕВАЛЮВАЛЬНІ КОМПЛЕКСИ НАФТИ, ГАЗУ ТА ПРОДУКТІВ ЇХ ПЕРЕРОБКИ  
344. Стаття 49. Власність на об'єкти магістрального трубопровідного транспорту і перевалювальні комплекси нафти, газу та продуктів їх переробки  
345. Право власності на об'єкти магістрального трубопровідного транспорту і перевалювальні комплекси визначається відповідно до законів України.  
346. Стаття 50. Виведення з експлуатації магістральних трубопроводів  
347. Виведення з експлуатації магістральних трубопроводів нафти, газу та продуктів їх переробки здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.  
348. Тимчасове виведення магістральних трубопроводів та їх дільниць з експлуатації відбувається у разі зміни напрямків транспортування нафти, газу та продуктів їх переробки, економічної недоцільності їх подальшої експлуатації та несумісності їх подальшої експлуатації з вимогами правил безпеки.  
349. Стаття 51. Відносини між підприємствами магістрального трубопровідного транспорту, перевалювальними комплексами нафти, газу та продуктів їх переробки і відправниками  
350. Відносини між підприємствами магістрального трубопровідного транспорту, перевалювальними комплексами нафти, газу та продуктів їх переробки і відправниками регулюються законодавством, відповідними договорами та угодами.  
351. Відправники незалежно від форми власності мають рівні права на користування магістральним трубопровідним транспортом і перевалювальними комплексами нафти, газу та продуктів їх переробки, що перебувають у державній власності.  
352. Відправники мають право обирати маршрут транспортування.  
353. Стаття 52. Транзит нафти, газу та продуктів їх переробки магістральним трубопровідним транспортом  
354. Транзит нафти, газу та продуктів їх переробки магістральним трубопровідним транспортом забезпечується підприємствами нафтогазової галузі згідно з угодами, укладеними відповідно до законодавства та міжнародних договорів України.  
355. У разі виникнення спорів між сторонами угоди про транзит не допускається припинення або скорочення транзиту нафти, газу та продуктів їх переробки підприємством трубопровідного транспорту до вирішення спору в суді, якщо інше не передбачено відповідною угодою.  
356. Справляння податків і платежів за надані послуги з транзиту нафти, газу і продуктів їх переробки територією України здійснюється згідно із законодавством України.  
357. Стаття 53. Оплата послуг магістрального трубопровідного транспорту і перевалювальних комплексів нафти, газу та продуктів їх переробки  
358. Оплата послуг підприємств магістрального трубопровідного транспорту і перевалювальних комплексів нафти, газу та продуктів їх переробки здійснюється відправниками відповідно до угод за тарифами, затвердженими відповідним центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, до відання якого віднесені питання регулювання нафтогазової галузі.  
359. Тарифи на внутрішні або транзитні транспортні послуги, на послуги з перевалювання повинні бути затверджені не менше ніж за 60 календарних днів до їх впровадження та доведені через засоби масової інформації до підприємств магістрального трубопровідного транспорту і перевалювальних комплексів нафти, газу та продуктів їх переробки, споживачів.  
360. Стаття 54. Єдина газотранспортна система України  
361. У межах Єдиної газотранспортної системи України відповідно до закону діють обов'язкові для всіх організаційних структур виробнича дисципліна, правила надання оперативної інформації про обсяги газопостачання, об'єм, режими транспортування і споживання газу, обліковий час, порядок взаємодії структур системи у разі виникнення ускладнень з газопостачанням в окремих регіонах України під час різких похолодань, аварій, планового ремонту.  
362. Положення про Єдину газотранспортну систему України затверджується Кабінетом Міністрів України.  
363. Стаття 55. Управління Єдиною газотранспортною системою України  
364. В Україні діє єдина централізована диспетчерська система оперативно-технологічного управління виробництвом, передачею та постачанням природного газу.  
365. Функції диспетчерського (оперативно-технологічного) управління Єдиною газотранспортною системою України виконує державне підприємство, яке визначається спеціально уповноваженим органом виконавчої влади, що здійснює управління в нафтогазовій галузі.  
366. Централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління поширюється на суб'єкти підприємницької діяльності нафтогазової галузі, об'єкти яких підключені до Єдиної газотранспортної системи України.  
367. Структуру державного підприємства, що здійснює централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління, визначає спеціально уповноважений орган виконавчої влади, до відання якого віднесені питання нафтогазової галузі.  
368. Централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління передбачає:  
369. планування та оперативне управління потужностями з урахуванням режимів газопостачання;  
370. планування та контроль за додержанням режиму роботи Єдиної газотранспортної системи України;  
371. запобігання аварійним ситуаціям і ліквідація їх наслідків у Єдиній газотранспортній системі України шляхом підтримання необхідних режимів роботи, забезпечення надійного і сталого функціонування Єдиної газотранспортної системи України та її спільної роботи з газотранспортними системами сусідніх держав;  
372. здійснення контролю за впровадженням нових систем протиаварійної автоматики та захисту, а також засобів зв'язку і диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.  
373. Усі оперативні команди і розпорядження державного підприємства, що здійснює диспетчерське (оперативно-технологічне) управління відповідно до законодавства України, підлягають беззаперечному виконанню всіма суб'єктами підприємницької діяльності, об'єкти нафтогазової галузі яких підключені до Єдиної газотранспортної системи України.  
374. Втручання в диспетчерське (оперативно-технологічне) управління Єдиною газотранспортною системою України з боку державних органів влади та органів місцевого самоврядування, політичних партій і рухів та інших громадських організацій не допускається, крім випадків, передбачених законодавством України.  
375. Суб'єкти підприємницької діяльності, об'єкти нафтогазової галузі яких підключені до Єдиної газотранспортної системи України, зобов'язані подавати відповідно до закону державному підприємству, що здійснює диспетчерське (оперативно-технологічне) управління, звіти та інформацію, передбачені нормативно-технічними документами.  
376. Розділ ІХ. ПРАВОВІ ТА ЕКОНОМІЧНІ УМОВИ ДІЯЛЬНОСТІ НАФТОГАЗОПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ  
377. Стаття 56. Суб'єкти господарської діяльності в галузі переробки нафти і газу  
378. Господарську діяльність в галузі переробки нафти і газу здійснюють юридичні особи (далі - нафтогазопереробні підприємства) незалежно від форми власності відповідно до цього Закону, інших нормативно-правових актів.  
379. Стаття 57. Проектування, будівництво і реконструкція нафтогазопереробних підприємств  
380. Будівництво і реконструкція нафтогазопереробних підприємств здійснюються відповідно до затверджених технічних проектів згідно з будівельними нормами та правилами.  
381. Технічні проекти будівництва та реконструкції нафтогазопереробних підприємств розробляються спеціалізованими організаціями, які мають дозволи на виконання зазначених робіт.  
382. Проектна документація на будівництво і реконструкцію нафтогазопереробних підприємств має проходити обов'язкову комплексну державну експертизу у порядку, встановленому законодавством.  
383. Стаття 58. Забезпечення нафтогазопереробних підприємств нафтою, газом та компонентами виробництва  
384. Нафтогазопереробні підприємства самостійно формують програму своєї господарської діяльності та вибір постачальників нафти і газу.  
385. Відповідні спеціально уповноважені органи виконавчої влади сприяють диверсифікації джерел забезпечення нафтогазопереробних підприємств нафтою, газом та компонентами виробництва.  
386. Розділ Х. ОХОРОНА ДОВКІЛЛЯ  
387. Стаття 59. Охорона довкілля у процесі геологічного вивчення нафтогазоносності надр  
388. Суб'єкти господарської діяльності незалежно від форми власності, що здійснюють геологічне вивчення нафтогазоносності надр, розробку родовищ нафти і газу, переробку нафти і газу, зберігання, транспортування та реалізацію нафти, газу та продуктів їх переробки та інші відносини, предметом яких є нафта і газ, повинні додержуватися вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, нести відповідальність за його порушення і здійснювати технічні, організаційні заходи, спрямовані на зменшення шкідливого впливу на навколишнє природне середовище.  
389. Проекти на проведення геологорозвідувальних робіт на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення підлягають обов'язковій екологічній експертизі.  
390. Стаття 60. Ліквідація аварійних викидів газу, нафти чи пластової води із свердловин  
391. Ліквідацію аварійних викидів газу, нафти чи пластової води із свердловин здійснюють користувачі нафтогазоносними надрами, які проводять буріння розвідувальних та експлуатаційних нафтових і газових свердловин, а також розробку нафтових і газових родовищ та експлуатацію підземних сховищ газу;  
392. вони також повинні укладати із спеціалізованими підрозділами із запобігання та ліквідації відкритих нафтових і газових фонтанів угоди на виконання ними аварійних робіт у разі виникнення неконтрольованих викидів із свердловин нафти, газу, пластової води або їх суміші.  
393. Стаття 61. Охоронні та санітарно-захисні зони об'єктів нафтогазової галузі  
394. Для забезпечення безпеки населення, що проживає в районі розташування об'єктів нафтогазової галузі, встановлюються охоронні та санітарно-захисні зони, розміри і порядок використання яких визначаються законодавством та проектами цих об'єктів, затвердженими в установленому порядку.  
395. Розділ ХІ. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ФІНАНСОВОЇ ТА ПОДАТКОВОЇ ПОЛІТИКИ В НАФТОГАЗОВІЙ ГАЛУЗІ  
396. Стаття 62. Економічні важелі державного регулювання в нафтогазовій галузі  
397. Державне регулювання економічних умов діяльності суб'єктів господарської діяльності, незалежно від форми власності, що здійснюють геологічне вивчення нафтогазоносності надр, розробку родовищ нафти і газу, переробку нафти і газу, зберігання, транспортування та реалізацію нафти, газу та продуктів їх переробки та інші відносини, предметом яких є нафта і газ, здійснюється в порядку, визначеному цим Законом та іншими законами і нормативно-правовими актами, з урахуванням особливостей нафтогазової галузі.  
398. Стаття 63. Інвестування на умовах договору про спільну інвестиційну діяльність  
399. Якщо для діяльності, пов'язаної з використанням нафтогазоносних надр, залучаються інвестиції на умовах договору про спільну інвестиційну діяльність, спільне виробництво, виробничу кооперацію, один із учасників цього договору зобов'язаний мати відповідний спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами.  
400. Розділ ХІІ. ОКРЕМІ ПИТАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ У НАФТОГАЗОВІЙ ГАЛУЗІ  
401. Стаття 64. Охорона об'єктів нафтогазової галузі  
402. Особливо важливі об'єкти нафтогазової галузі, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, охороняються спеціалізованими охоронними підрозділами відповідно до закону.  
403. Режим охорони інших об'єктів нафтогазової галузі відповідні підприємства визначають самостійно з додержанням вимог законодавства України.  
404. Стаття 65. Особливості умов праці у нафтогазовій галузі  
405. Підприємства нафтогазової галузі зобов'язані укомплектувати робочі місця кваліфікованими кадрами, забезпечувати їм безпечні умови праці.  
406. Працівники, які забезпечують виробничі процеси в нафтогазовій галузі, зобов'язані проходити спеціальну підготовку і перевірку знань (атестацію) згідно з вимогами законодавства. Перелік спеціальностей і посад працівників, які повинні проходити спеціальну підготовку і атестацію, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням спеціально уповноваженого органу виконавчої влади, до відання якого відносяться питання праці і соціальної політики.  
407. Працівникам підприємств нафтогазової галузі, які перебувають в зоні впливу шкідливих і небезпечних факторів, надаються передбачені законодавством соціальні пільги у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.  
408. Робочі місця для працевлаштування інвалідів створюються підприємствами нафтогазової галузі в кількості, що становить не менше чотирьох відсотків від загальної чисельності працівників.  
409. Дисципліна праці працівників, зайнятих на роботах по видобутку нафти і газу на континентальному шельфі, а також працівників спеціалізованої служби із запобігання та ліквідації нафтових та газових фонтанів, регулюється відповідними положеннями, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.  
410. Стаття 66. Страйки на підприємствах нафтогазової галузі  
411. На підприємствах нафтогазової галузі допускається організація та проведення страйків у порядку, що не суперечить законодавству України.  
412. Стаття 67. Відповідальність за порушення законодавства, що регулює діяльність у нафтогазовій сфері  
413. Особи, винні у порушенні законодавства, що регулює діяльність у нафтогазовій сфері, несуть адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність за:  
414. крадіжку нафти, газу та продуктів їх переробки, у тому числі з трубопроводів.  
415. Крадіжкою газу є також його споживання у разі відсутності угоди з постачальником або понад обсяги, передбачені такою угодою, та самовільне підключення до об'єктів газопостачання;  
416. пошкодження приладів обліку нафти, газу та продуктів їх переробки;  
417. розукомплектування та пошкодження об'єктів нафтогазової галузі, розкрадання майна цих об'єктів;  
418. створення перешкод у виконанні робіт, пов'язаних з обслуговуванням об'єктів нафтогазової галузі;  
419. порушення встановлених норм безпеки, що створює загрозу безпечній життєдіяльності населення та експлуатаційного персоналу;  
420. порушення правил охорони об'єктів нафтогазової галузі;  
421. вчинення насильницьких дій, які перешкоджають виконанню оперативним персоналом та посадовими особами об'єктів нафтогазової галузі своїх службових обов'язків;  
422. порушення умов та правил діяльності, що передбачені відповідним спеціальним дозволом та угодою про умови користування нафтогазоносними надрами;  
423. незабезпечення газом споживачів, які не порушують своїх зобов'язань перед постачальниками;  
424. відмову підприємств нафтогазової галузі надавати інформацію щодо нафтогазоносності надр до Державного інформаційного геологічного фонду України у випадках, передбачених чинним законодавством;  
425. невиконання розпоряджень, експертних висновків, приписів органів, які здійснюють державний нагляд і контроль за додержанням чинного законодавства в нафтогазовій галузі, а також створення перешкод для виконання службових обов'язків представниками цих органів.  
426. Законами України може бути встановлена відповідальність за інші правопорушення за законодавством, що регулює діяльність у нафтогазовій галузі.  
427. Стаття 68. Міжнародне співробітництво  
428. Суб'єкти нафтогазової галузі беруть участь у міжнародному науково-технічному, зовнішньоекономічному та інших формах міжнародного співробітництва відповідно до законодавства та міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.  
429. Якщо міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж передбачені цим Законом, то застосовуються правила міжнародного договору.  
430. Розділ ХІІІ. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
431. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
432. 2. Об'єкти магістрального трубопровідного транспорту і перевалювальні комплекси нафти, газу та продуктів їх переробки, що побудовані за кошти комунальних або приватних власників після набрання чинності Законом України "Про трубопровідний транспорт", можуть перебувати в комунальній або приватній власності, а також передаватися у державну власність згідно з законом.  
433. 3. До приведення інших законів у відповідність з нормами цього Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону.  
434. 4. Статтю 6 Закону України "Про страхування" (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 18, ст.78) доповнити пунктом 34 такого змісту:  
435. "34) страхування майнових ризиків при промисловій розробці родовищ нафти і газу у випадках, передбачених Законом України "Про нафту і газ".  
436. 5. Кабінету Міністрів України у двомісячний строк:  
437. подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів України у відповідність із Законом України "Про нафту і газ";  
438. привести свої рішення у відповідність із цим Законом;  
439. забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України прийнятих ними нормативно-правових актів, що не відповідають цьому Закону;  
440. відповідно до компетенції забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом.