Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення положень судового захисту іноземців та осіб без громадянств та урегулювання окремих питань, пов'язаних з протидією нелегальній міграції (Друге читання)
0. |
ПРОЕКТ |
1. |
Закон України |
2. |
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення положень судового захисту іноземців та осіб без громадянств та урегулювання окремих питань, пов’язаних з протидією нелегальній міграції |
3. |
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: |
4. |
І. Внести зміни до таких законодавчих актів України: |
5. |
1. Статтю 259 Кодексу України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., додаток до № 51, ст. 1122) доповнити частиною такого змісту: |
6. |
“У разі порушення іноземцем або особою без громадянства правил перебування в Україні і транзитного проїзду через територію України, якщо особу порушника не може бути встановлено на місці порушення, працівники центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, його територіальних органів та територіальних підрозділів можуть доставляти таких осіб у приміщення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, його територіальних органів та територіальних підрозділів, органів охорони державного кордону, до пунктів тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, для встановлення особи порушника і з’ясування обставин правопорушення.”. |
7. |
2. Кодекс адміністративного судочинства України (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 35-37, ст. 446) доповнити статтею 183-7 такого змісту: |
8. |
“Стаття 183-7. Особливості провадження у справах про затримання іноземців та осіб без громадянства, які підлягають примусовому видворенню |
9. |
1. У разі наявності підстав вважати, що іноземець або особа без громадянства, щодо яких прийнято рішення про примусове видворення, ухилятимуться від його виконання, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, його територіальний орган або територіальний підрозділ, орган охорони державного кордону або Служба безпеки України подає клопотання про вжиття заходів для забезпечення адміністративного позову. |
10. |
Заходами для забезпечення адміністративного позову є: |
11. |
зобов’язання повідомляти відповідний орган/підрозділ про місце тимчасового перебування кожні 72 години; |
12. |
надання гарантій від громадян або організації; |
13. |
затримання. |
14. |
2. Позовні заяви про продовження строку затримання іноземців та осіб без громадянства, які підлягають примусовому видворенню, подаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, його територіальними органами та територіальними підрозділами, органами охорони державного кордону або Служби безпеки України не пізніше ніж за п’ять днів до закінчення строку затримання, встановленого рішенням суду. |
15. |
3. Позовна заява про продовження строку затримання іноземців та осіб без громадянства у разі необхідності подається кожні три місяці. |
16. |
Розгляд справ про продовження строку затримання іноземця або особи без громадянства проводиться без їх участі або в режимі відеоконференції. У разі коли іноземець або особа без громадянства подала відповідне клопотання, справа розглядається за участю таких іноземця або особи. |
17. |
4. Строк затримання іноземців та осіб без громадянства не може перевищувати шести місяців. У разі наявності умов, за яких неможливо забезпечити примусове видворення у зазначені строки, строк затримання може бути продовжений, але не більш як на дванадцять місяців. |
18. |
Умовами, за яких неможливо забезпечити примусове видворення, є: |
19. |
відсутність співпраці з боку іноземця або особи без громадянства під час процедури встановлення його особи; |
20. |
неодержання інформації з країни громадянської належності іноземця або країни походження особи без громадянства, необхідних для встановлення особи, або ненадання такими країнами відповідних документів. |
21. |
5. Адміністративні справи, передбачені цією статтею, розглядаються судом невідкладно. |
22. |
6. Виклик осіб, які беруть участь у справі, чи повідомлення про постановлені судом ухвали здійснюються за допомогою кур’єра, телефону, факсу, електронної пошти чи інших технічних засобів зв’язку. |
23. |
7. Судові рішення в адміністративних справах, передбачених частиною першою цієї статті, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі їх оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. |
24. |
8. Судові рішення в адміністративних справах, передбачених частиною п’ятою цієї статті, підлягають негайному виконанню. |
25. |
9. Судові рішення в адміністративних справах, передбачених цією статтею, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку в п’ятиденний строк з дня їх проголошення.”. |
26. |
3. Пункт 8 частини першої статті 14 Закону України “Про безоплатну правову допомогу” (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 51, ст. 577; 2013 р., № 21, ст. 208, № 41, ст. 549; 2015 р., № 2-3, ст. 12) викласти в такій редакції: |
27. |
“8) особи, на яких поширюється дія Закону України “Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту, ” - на всі види правових послуг, передбачені частиною другою статті 13 цього Закону, до моменту прийняття рішення про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та в разі, коли особа оскаржує рішення щодо надання статусу біженця, а також у разі затримання з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення з моменту подання особою заяви про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, у разі оскарження рішення про її затримання або примусове видворення; ”. |
28. |
4. У Законі України Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 19-20, ст. 179; 2013 р., № 48, ст. 682, № 51, ст. 716; 2014 р., № 34, ст. 1168; 2015 р., № 22, ст. 146): |
29. |
1) частину першу статті 1 доповнити пунктом 27 такого змісту: |
30. |
“27) пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, - це державна установа, що призначена для тимчасового утримання іноземців та осіб без громадянства: |
31. |
стосовно яких судом прийнято рішення про затримання з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення; |
32. |
стосовно яких судом прийнято рішення про затримання з метою передачі з України відповідно до міжнародних договорів про реадмісію; |
33. |
стосовно яких судом прийнято рішення про примусове видворення; |
34. |
затриманих працівниками центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, його територіальних органів і територіальних підрозділів до 72 годин відповідно до частини другої статті 263 Кодексу України про адміністративні правопорушення для встановлення особи порушника і з’ясування обставин правопорушення.”; |
35. |
2) частину сімнадцяту статті 4 викласти в такій редакції: |
36. |
“17. Іноземці та особи без громадянства, яких звільнено з пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, на підставі рішення суду про скасування рішення щодо їх затримання або примусового видворення за межі України, або яких до завершення граничного строку перебування у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, не було примусово видворено з України з причин відсутності проїзного документа, транспортного сполучення з країною їх походження або з інших причин, що не залежать від таких осіб, визнаються такими, які на законних підставах тимчасово перебувають на території України, на період дії обставин, що унеможливлюють їх примусове видворення з України.”; |
37. |
3) частину п’ятнадцяту статті 5 викласти в такій редакції: |
38. |
“15. Підставою для видачі посвідки на тимчасове проживання у випадках, передбачених частиною сімнадцятою статті 4 цього Закону, є заява іноземця або особи без громадянства, подана після завершення граничного строку тримання у пункті тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, або після звільнення з пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, на підставі рішення суду про скасування рішення щодо їх затримання або примусового видворення з України, а також висновок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, про неможливість примусового видворення з України іноземця або особи без громадянства з причин відсутності проїзного документа, транспортного сполучення з країною походження іноземця або особи без громадянства або з причин, що не залежать від таких осіб, після завершення дванадцятимісячного строку тримання в пункті тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, або якщо технічну неможливість здійснити примусове видворення іноземця було з’ясовано раніше.”; |
39. |
4) частину четверту статті 30 викласти в такій редакції: |
40. |
“4. Іноземці та особи без громадянства, які не мають законних підстав для перебування на території України, затримані в установленому порядку та підлягають примусовому видворенню з України, розміщуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, протягом строку, необхідного для їх ідентифікації та забезпечення примусового видворення за межі України, але не більш як на вісімнадцять місяців.”. |
41. |
ІІ. Прикінцеві положення |
42. |
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. |
43. |
2. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом: |
44. |
привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; |
45. |
забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом. |