Кількість абзаців - 240 Розмітка (ліва колонка)


Про Установу бізнес-омбудсмена (Друге читання)

0. ПРОЕКТ
 
1. Закон України
 
2. Про Установу бізнес-омбудсмена
 
3. Цей Закон визначає організаційні та правові засади створення і діяльності Установи бізнес-омбудсмена (далі — Установа), її завдання, права та функції, а також принципи її взаємовідносин з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, суб’єктами підприємництва з метою усунення випадків недобросовісної поведінки у сфері господарювання і запобігання таким випадкам, створення ефективних механізмів сприяння у реалізації гарантій права на свободу підприємницької діяльності та інших прав, пов’язаних з провадженням зазначеної діяльності.
 
4.

 
5. Розділ І
 
6. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
 
7. Стаття 1. Визначення основних термінів
 
8. 1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
 
9. 1) бізнес-омбудсмен — фізична особа, яка очолює Установу, статус, функції та повноваження якої визначені цим Законом;
 
10. 2) Група сторін — сторони Меморандуму про взаєморозуміння для української антикорупційної ініціативи від 12 травня 2014 року (далі — Меморандум), яким передбачено створення Установи, а саме: Кабінет Міністрів України, Європейський банк реконструкції та розвитку, Організація економічного співробітництва та розвитку, Американська торгівельна палата в Україні, Європейська Бізнес Асоціація, Федерація роботодавців України, Торгово-промислова палата України та Український союз промисловців і підприємців, а також інші сторони після їх приєднання до Меморандуму;
 
11. 3) інспектори — працівники секретаріату Установи, які безпосередньо розглядають скарги, що надходять від суб’єктів підприємництва;
 
12. 4) міжнародні фінансові організації — сторони Меморандуму: Європейський банк реконструкції та розвитку, Організація економічного співробітництва та розвитку, а також інші міжнародні фінансові організації після їх приєднання до Меморандуму;
 
13. 5) наглядова рада Установи (далі — наглядова рада) — утворений Групою сторін відповідно до положень цього Закону орган, що здійснює загальний нагляд за діяльністю Установи;
 
14. 6) недобросовісна поведінка у сфері господарювання — будь-які дії та/або бездіяльність органів державної влади та/або органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, що порушують права суб’єктів підприємництва;
 
15. 7) організовані представники бізнесу — організовані представники ділових кіл, які підписали Меморандум, а також інші організовані представники ділових кіл після їх приєднання до Меморандуму;
 
16. 8) подання бізнес-омбудсмена — документ, який вноситься бізнес-омбудсменом до органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам для обов’язкового розгляду та надання вмотивованої відповіді по суті питання, винесеного на їх розгляд бізнес-омбудсменом;
 
17. 9) Регламент Установи — документ, який встановлює детальну процедуру подання до Установи скарг суб’єктів підприємництва, критерії, яким повинні відповідати скарги, порядок їх розгляду та опрацювання Установою, внесення подань бізнес-омбудсменом, порядок взаємодії Установи із суб’єктами підприємництва, органами державної влади та органами місцевого самоврядування, юридичними особами, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування та іншими особами, а також інші питання подання та розгляду скарг суб’єктів підприємництва, які відповідають цьому Закону;
 
18. 10) Статут Установи — установчий документ, який регулює організаційні та інші питання діяльності Установи, визначені у статті 6 цього Закону;
 
19. 11) юридичні особи, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, — підприємства, утворені в установленому порядку державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування та уповноважені на отримання державних коштів, взяття за коштами зобов’язань і здійснення платежів, у тому числі державні, казенні, комунальні підприємства, а також господарські товариства, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, їх дочірні підприємства, а також підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків належить державним, у тому числі казенним, комунальним підприємствам та господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, об’єднання таких підприємств (господарських товариств) або підприємства, установи, організації чи інші юридичні особи, які іншим чином контролюються або управляються прямо чи опосередковано органами державної влади та/або органами місцевого самоврядування, включаючи спеціальні цільові фонди.
 
20. Стаття 2. Законодавство про Установу
 
21. 1. Законодавство про Установу складається з цього Закону, інших законів та нормативно-правових актів.
 
22. 2. Дія цього Закону не поширюється на бізнес-омбудсмена, його заступників та працівників Установи в разі здійснення ними цивільно-правових відносин приватного характеру, що не пов’язані з діяльністю Установи.
 
23. Стаття 3. Мета діяльності Установи
 
24. 1. Метою діяльності Установи є:
 
25. сприяння прозорості діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб;
 
26. сприяння суб’єктам підприємництва у захисті їх права на підприємницьку діяльність, зокрема шляхом внесення подань бізнес-омбудсмена як засобу реагування на випадки недобросовісної поведінки у сфері господарювання;
 
27. сприяння запобіганню корупційним діянням або іншим порушенням законних інтересів суб’єктів підприємництва.
 
28. Стаття 4. Основні принципи діяльності Установи
 
29. 1. Основними принципами діяльності Установи є:
 
30. верховенство права;
 
31. повага та дотримання прав і свобод людини і громадянина;
 
32. законність;
 
33. неупередженість та справедливість;
 
34. незалежність Установи;
 
35. політична нейтральність;
 
36. взаємодія з державними органами, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання, громадськими об’єднаннями та іншими учасниками адміністративних та господарсько-правових відносин.
 
37. Стаття 5. Статус Установи
 
38. 1. Установа є недержавною неприбутковою організацією, яка сприяє захисту суб’єктів підприємництва під час реалізації ними конституційного права на провадження підприємницької діяльності, а також захисту від корупції та інших форм недобросовісної поведінки у сфері господарювання.
 
39. 2. Установа у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, іншими актами законодавства, чинними міжнародними договорами України, Статутом та Регламентом Установи.
 
40. 3. Установа є юридичною особою, має самостійний баланс, укладає договори, може відкривати рахунки в банках, мати печатку, штампи і бланк із своїм найменуванням.
 
41. 4. Державна реєстрація Установи здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань".
 
42. Стаття 6. Статут Установи
 
43. 1. Статут Установи повинен містити:
 
44. відомості про організаційно-правову форму Установи;
 
45. найменування Установи;
 
46. відомості про мету діяльності Установи;
 
47. порядок формування наглядової ради Установи;
 
48. порядок відбору кандидатів на посади бізнес-омбудсмена та його заступників;
 
49. порядок призначення бізнес-омбудсмена та його заступників;
 
50. порядок та структуру управління Установою;
 
51. відомості про джерела фінансування Установи;
 
52. порядок внесення змін до Статуту;
 
53. порядок визначення та затвердження структури, штатного розпису та засади взаємовідносин між Установою та її працівниками;
 
54. порядок та строки подання на розгляд наглядовій раді стратегії та пріоритетів діяльності Установи;
 
55. порядок подання наглядовій раді звітів про результати діяльності Установи;
 
56. порядок делегування бізнес-омбудсменом своїх повноважень заступникам бізнес-омбудсмена, інспекторам та іншим працівникам секретаріату Установи;
 
57. інші відомості, що не суперечать цьому Закону.
 
58. 2. Статут Установи публікується на її офіційному веб-сайті.
 
59. Розділ ІІ
 
60. НАГЛЯДОВА РАДА, ПОРЯДОК ЇЇ УТВОРЕННЯ, ПОРЯДОК ПРИЗНАЧЕННЯ НА ПОСАДУ ТА ЗВІЛЬНЕННЯ З ПОСАДИ БІЗНЕС-ОМБУДСМЕНА ТА ЙОГО ЗАСТУПНИКІВ
 
61. Стаття 7. Порядок утворення та повноваження наглядової ради
 
62. 1. Наглядова рада утворюється Групою сторін.
 
63. 2. Наглядова рада здійснює загальний нагляд за діяльністю Установи.
 
64. 3. Наглядова рада складається з уповноважених представників Групи сторін, які утворюють блоки, а саме:
 
65. блок 1 — Кабінет Міністрів України;
 
66. блок 2 — міжнародні фінансові установи;
 
67. блок 3 — організовані представники ділових кіл.
 
68. До складу блоків 2 і 3 можуть входити нові члени, якщо Група сторін дасть згоду на їх приєднання до Меморандуму. Порядок прийняття нових членів визначається Статутом Установи.
 
69. Призначення на посаду та припинення повноважень представника блоку 1 здійснюється шляхом прийняття рішення Кабінетом Міністрів України.
 
70. 4. Кожен блок, крім блоку 1, ухвалює рішення простою більшістю голосів його членів. Процедура прийняття рішень у блоці 1 визначається ним самостійно.
 
71. 5. Рішення наглядової ради приймаються шляхом голосування за блоками. Кожен блок у наглядовій раді Установи має один голос. Рішення наглядової ради оформлюються протоколом.
 
72. Наглядова рада приймає рішення більшістю голосів (двома з трьох), крім випадків, визначених у цьому Законі.
 
73. Рішення щодо обрання бізнес-омбудсмена та його заступників приймаються наглядовою радою одноголосно.
 
74. 6. Наглядова рада приймає рішення:
 
75. з питань утворення та забезпечення діяльності Установи, зокрема щодо:
 
76. - обрання та звільнення бізнес-омбудсмена та його заступників;
 
77. - затвердження Статуту та Регламенту Установи, а також внесення змін до них;
 
78. - ухвалення бюджету Установи та звіту про його виконання, загальної стратегії та пріоритетів діяльності Установи відповідно до Меморандуму та цього Закону;
 
79. з інших питань, визначених у цьому Законі та Статуті Установи.
 
80. 7. Повноваження, визначені частиною шостою цієї статті, належать до виключної компетенції наглядової ради.
 
81. Стаття 8. Обрання бізнес-омбудсмена та його заступників
 
82. 1. Бізнес-омбудсмен та його заступники обираються наглядовою радою одноголосно.
 
83. 2. Процедура відбору кандидатів на посади бізнес-омбудсмена та його заступників визначається у Регламенті Установи.
 
84. Стаття 9. Вимоги до кандидатів на посади бізнес-омбудсмена та його заступників
 
85. 1. Бізнес-омбудсменом або заступником бізнес-омбудсмена може бути громадянин України, іноземець або особа без громадянства, що має бездоганну ділову репутацію, високі моральні якості, вищу економічну або юридичну освіту, глибокі знання господарських, суспільних та владних проблем в Україні та відповідає критеріям, визначеним наглядовою радою.
 
86. 2. Бізнес-омбудсменом та його заступником не можуть бути обрані особи, визнані судом недієздатними, особи, які мають не зняту в установленому порядку судимість за вчинені злочини, у тому числі за кордоном, особи, які є або були протягом останніх трьох років державними службовцями в Україні або обіймали в Україні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування або юридичних особах, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
 
87. Стаття 10. Обмеження, які застосовуються до посад бізнес-омбудсмена та його заступників
 
88. 1. Бізнес-омбудсмен та його заступники не можуть займати в Україні будь-які виборні посади або обіймати інші посади в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, виконувати іншу оплачувану чи неоплачувану роботу в зазначених органах або юридичних особах, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, а також будь-яких інших суб’єктах господарювання, що провадять підприємницьку діяльність в Україні, крім дорадчої діяльності як консультанта на громадських засадах, пов’язаної з їх основною діяльністю. Бізнес-омбудсмен та його заступники не можуть брати фінансової або іншої інвестиційної участі в підприємствах, установах, організаціях незалежно від форми власності, які створені або провадять підприємницьку діяльність на території України.
 
89. 2. Жодне обмеження або заборона, передбачені цим Законом, не стосується викладацької та/або наукової діяльності бізнес-омбудсмена та його заступників. Бізнес-омбудсмен та його заступники не можуть бути членами будь-якої політичної партії в Україні, а також провадити діяльність, яка суперечить принципу неупередженого виконання їх обов’язків.
 
90. Стаття 11. Припинення повноважень бізнес-омбудсмена та його заступників
 
91. 1. Підставами припинення повноважень бізнес-омбудсмена та його заступників є:
 
92. складення ними своїх повноважень;
 
93. смерть бізнес-омбудсмена або заступника бізнес-омбудсмена;
 
94. набрання законної сили рішенням суду про визнання особи, яка обіймає відповідну посаду, безвісно відсутньою або про оголошення її померлою;
 
95. набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо особи, яка обіймає відповідну посаду;
 
96. порушення вимог щодо несумісності діяльності, визначених у статті 9 і 10 цього Закону;
 
97. вчинення бізнес-омбудсменом чи його заступником дій або бездіяльності, що грубо порушують умови їх трудового договору або контракту з Установою, а також таких, що, на думку наглядової ради, порушують посадові обов’язки, передбачені цим Законом (крім тих, що визначені у статтях 9 і 10 цього Закону).
 
98. Припинення повноважень бізнес-омбудсмена та його заступників на підставі абзаців шостого і сьомого частини першої цієї статті здійснюється шляхом ухвалення наглядовою радою рішення про звільнення бізнес-омбудсмена або його заступників. Рішення повинно містити детальне обґрунтування підстав такого звільнення.
 
99. 2. Припинення повноважень бізнес-омбудсмена не може бути причиною припинення повноважень його заступників.
 
100. 3. Припинення повноважень заступника бізнес-омбудсмена не може бути причиною припинення повноважень бізнес-омбудсмена чи іншого заступника бізнес-омбудсмена.
 
101. Розділ ІІІ
 
102. ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УСТАНОВИ ТА ЇЇ ПОВНОВАЖЕННЯ
 
103. Стаття 12. Склад Установи
 
104. 1. До складу Установи входять:
 
105. бізнес-омбудсмен;
 
106. два заступники бізнес-омбудсмена;
 
107. секретаріат Установи, до складу якого входять працівники, які можуть відповідно до потреб Установи найматися на роботу та звільнятися з роботи згідно із законодавством, Регламентом та Статутом Установи.
 
108. Стаття 13. Повноваження бізнес-омбудсмена, його заступників та інспекторів
 
109. 1. Бізнес-омбудсмен здійснює такі повноваження:
 
110. очолює Установу та вносить пропозиції щодо визначення стратегії, пріоритетів діяльності Установи на розгляд наглядової ради відповідно до Статуту і Регламенту Установи, Меморандуму та цього Закону;
 
111. приймає рішення щодо виконання завдань та реалізації функцій Установи відповідно до Статуту і Регламенту Установи, Меморандуму та цього Закону;
 
112. представляє Установу у відносинах з наглядовою радою та будь-якими третіми особами;
 
113. звітує наглядовій раді про роботу Установи відповідно до Статуту і Регламенту Установи, Меморандуму та цього Закону;
 
114. приймає рішення щодо залучення на контрактній основі експертів, вчених, фахівців, зокрема іноземних, для виконання покладених на Установу завдань;
 
115. приймає рішення щодо розгляду скарг відповідно до Регламенту Установи;
 
116. здійснює контроль за роботою заступників бізнес-омбудсмена та секретаріату Установи;
 
117. делегує свої повноваження заступникам бізнес-омбудсмена та працівникам Секретаріату відповідно до Статуту та Регламенту Установи;
 
118. здійснює інші повноваження, передбачені Статутом і Регламентом Установи.
 
119. 2. Заступники бізнес-омбудсмена та інспектори підзвітні бізнес-омбудсмену, крім випадків, коли бізнес-омбудсмен делегував таке повноваження одному або обом заступникам бізнес-омбудсмена. Заступники бізнес-омбудсмена здійснюють повноваження, покладені на них або делеговані їм бізнес-омбудсменом відповідно до Статуту та Регламенту Установи.
 
120. Стаття 14. Права бізнес-омбудсмена, його заступників та інспекторів
 
121. 1. Бізнес-омбудсмен має право:
на першочерговий прийом посадовими особами всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності;
 
122. бути присутнім на засіданнях Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, урядових комітетів, колегіях Генеральної прокуратури України, органів центральної виконавчої влади;
 
123. бути присутнім на засіданнях судів усіх інстанцій, зокрема на закритих судових засіданнях, за умови згоди учасника процесу, в інтересах якого судовий розгляд оголошено закритим.
 
124. 2. Діючи від імені Установи, бізнес-омбудсмен також реалізує права, надані цим Законом для Установи.
 
125. 3. За рішенням бізнес-омбудсмена його заступникам, а також інспекторам можуть бути делеговані права, визначені у цій статті, без права їх подальшого делегування.
 
126. Стаття 15. Обов’язки бізнес-омбудсмена, його заступників та працівників секретаріату Установи
 
127. 1. Бізнес-омбудсмен, його заступники та працівники секретаріату Установи зобов’язані дотримуватися вимог Конституції України і законів України, інших нормативно-правових актів, поважати законні права людини і громадянина, забезпечувати виконання покладених на них функцій та повною мірою використовувати надані їм права.
 
128. 2. Бізнес-омбудсмен, його заступники та працівники секретаріату Установи несуть відповідальність за незаконне збирання, одержання, зберігання, використання та поширення інформації з обмеженим доступом, яка стала їм відома у зв’язку з роботою в Установі, у встановленому законом порядку, крім випадків, передбачених законом.
 
129. 3. Бізнес-омбудсмен, його заступники та працівники секретаріату Установи є відповідальними перед наглядовою радою.
 
130. 4. Бізнес-омбудсмен представляє Верховній Раді України для ознайомлення щорічний звіт Установи за попередній рік протягом одного місяця після його схвалення наглядовою радою.
 
131. Стаття 16. Завдання Установи
 
132. 1. Основними завданнями Установи є:
 
133. прийняття та розгляд відповідно до Регламенту Установи скарг від суб’єктів підприємництва, розгляд питань, що ініційовані бізнес-омбудсменом, стосовно дій або бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, та/або їх посадових і службових осіб щодо недобросовісної поведінки у сфері підприємництва;
 
134. внесення органам державної влади та органам місцевого самоврядування, юридичним особам, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, подань, що вимагають виправлення випадків, що мають ознаки недобросовісної поведінки у сфері господарювання, чи запобігання випадкам недобросовісної поведінки у сфері господарювання.
 
135. Стаття 17. Функції Установи
 
136. 1. Установа здійснює такі функції:
 
137. розглядає скарги суб’єктів підприємництва щодо випадків недобросовісної поведінки у сфері господарювання відповідно до критеріїв та порядку, що визначені в Регламенті Установи;
 
138. розглядає ініційовані бізнес-омбудсменом питання стосовно недобросовісної поведінки у сфері господарювання відповідно до критеріїв та порядку, що визначені в Регламенті Установи;
 
139. виносить подання бізнес-омбудсмена, а також звертається до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, із запитами щодо вжитих ними за результатами розгляду подання заходів чи дій щодо усунення чи запобігання випадкам недобросовісної поведінки у сфері господарювання;
 
140. опрацьовує та систематизує інформацію, зокрема інформацію з обмеженим доступом, що зібрана Установою самостійно або надана відповідно до закону на її запит органами державної влади, органами місцевого самоврядування, установами чи організаціями незалежно від форми власності, щодо скарг та питань, які нею вивчаються чи розглядаються, за умови дотримання встановленого в Регламенті Установи порядку збирання, одержання, зберігання, використання поширення, охорони та захисту такої інформації;
 
141. публікує в засобах масової інформації та/або на офіційному веб-сайті Установи періодичні звіти про свою діяльність, зокрема без обмежень — результати розгляду скарг і питань щодо недобросовісної поведінки у сфері господарювання та/або інших порушень законних інтересів суб’єктів підприємництва, за умови обов’язкового знеособлення даних щодо особи скаржника (крім випадків, коли скаржник надав згоду на розкриття інформації про нього у звітах);
 
142. подає згідно із Статутом Установи звіти наглядовій раді;
 
143. виконує інші завдання, визначені цим Законом.
 
144. Стаття 18. Права Установи
 
145. 1. Установа має право:
 
146. подавати запити та отримувати від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, у розумний строк, визначений бізнес-омбудсменом, інформацію, документи та інші відомості, необхідні або корисні для опрацювання скарг і справ та вирішення питань, що їх стосуються, у тому числі інформацію з обмеженим доступом відповідно до закону, зокрема шляхом проведення особистих співбесід з посадовими особами або іншими працівниками таких осіб;
 
147. у порядку, передбаченому Регламентом Установи, проводити співбесіди із посадовою чи службовою особою чи іншими працівниками органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, які можуть надати інформацію, необхідну або корисну для опрацювання скарг та питань, що розглядаються бізнес-омбудсменом з власної ініціативи;
 
148. доводити до відома відповідних органів державної влади або органів місцевого самоврядування інформацію про випадки, які можуть свідчити про недобросовісну поведінку у сфері господарювання, а якщо в Установи є підстави вважати, що така поведінка мала місце, — подавати звернення про її додаткове вивчення, включаючи вжиття заходів з метою усунення порушень та притягнення винних осіб до відповідальності відповідно до закону;
 
149. отримувати від відповідних органів державної влади або органів місцевого самоврядування відповіді в письмовій формі з детальним поясненням щодо стану розгляду подань бізнес-омбудсмена та заходів, вжитих для вирішення питань, порушених за вимогою Установи;
 
150. доводити до відома органів державної влади, органів місцевого самоврядування або юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, інформацію про випадки недобросовісної поведінки у сфері господарювання, якщо в Установи є достатні підстави вважати, що така поведінка могла мати місце, та рекомендувати їм провести додатковий розгляд; якщо факт недобросовісної поведінки у сфері господарювання буде підтверджений в ході такого додаткового розгляду, — вимагати шляхом внесення подання бізнес-омбудсмена вжити відповідних заходів з метою виправлення, запобігання або усунення недобросовісної поведінки у сфері господарювання;
 
151. залучати посадових та службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності до розгляду питань, що належать до компетенції;
 
152. подавати Президентові України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, іншим органам державної влади та органам місцевого самоврядування пропозиції щодо кандидатур експертів для формування робочих груп з метою підготовки проектів нормативно-правових актів з питань поліпшення умов провадження підприємницької діяльності та боротьби з корупцією;
 
153. подавати Президентові України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, іншим органам державної влади та органам місцевого самоврядування пропозиції, рекомендації та звіти щодо шляхів усунення системних причин порушення законних інтересів суб’єктів підприємництва, а також звіти про свою діяльність;
 
154. оприлюднювати інформацію про випадки недобросовісної поведінки у сфері господарювання, зокрема вчинення корупційних діянь та/або інших порушень з боку органів державної влади або органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування, у формі звітів, що містять інформацію про скарги та справи, які розглядалися Установою, зокрема висновки Установи щодо них із зазначенням у разі потреби способу, у який відповідні органи державної влади або органи місцевого самоврядування реагували на подання бізнес-омбудсмена, а також того, чи вони вирішили чи відреагували на подання протягом строку у спосіб, що вимагається бізнес-омбудсменом;
 
155. оприлюднювати інформацію про взаємодію з Президентом України, Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України та іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, а також у разі потреби про участь Установи в підготовці проектів нормативно-правових актів та в інших ініціативах, метою яких є поліпшення умов провадження підприємницької діяльності та боротьби з корупцією;
 
156. проводити за власною ініціативою аналіз проектів нормативно-правових актів, актів центральних органів виконавчої влади, рішень органів місцевого самоврядування щодо їх відповідності принципам спрощення порядку провадження підприємницької діяльності, зменшення втручання державних органів у господарську діяльність, усунення правових, адміністративних, економічних та організаційних перешкод у розвитку підприємництва, підготовку проектів актів законодавства, спрямованих на впровадження таких принципів;
 
157. звертатися до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, які у випадках та в порядку, встановленому Конституцією та законами України, мають право скасовувати або зупиняти дію актів інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, з поданнями про скасування або зупинення дії нормативно-правових актів та актів індивідуальної дії, що перешкоджають розвитку підприємництва або прийняті з порушенням установлених законом вимог;
 
158. залучати на контрактній основі експертів, вчених, фахівців, зокрема іноземних, для досягнення поставленої мети та виконання покладених на неї завдань.
 
159. Стаття 19. Секретаріат Установи
 
160. 1. Секретаріат Установи утворюється для її роботи. Визначення та затвердження структури, штатного розпису та вирішення інших питань щодо функціонування секретаріату здійснює бізнес-омбудсмен відповідно до цього Закону, Регламенту та/або Статуту Установи. Бізнес-омбудсмен несе відповідальність перед наглядовою радою за роботу та персональний склад Установи.
 
161. 2. Працівники секретаріату Установи повинні відповідати вимогам, передбаченим частиною першою статті 9 (крім освітньої підготовки, вимоги щодо якої будуть визначатися бізнес-омбудсменом для кожної посади) та статті 10 цього Закону.
 
162. Стаття 20. Розгляд скарг в Установі
 
163. 1. Суб’єкти підприємництва звертаються до Установи з обґрунтованими скаргами щодо випадків, які містять ознаки недобросовісної поведінки у сфері господарювання.
 
164. 2. Бізнес-омбудсмен з урахуванням стратегії та пріоритетності завдань Установи та керуючись критеріями відповідності скарг і питань вимогам, встановленим у Регламенті Установи, приймає рішення щодо того, які скарги та питання розглядатимуться Установою.
 
165. 3. Критерії відповідності скарг встановленим вимогам, порядок їх прийняття та відбору для розгляду, а також правила розгляду скарг і питань, визначаються у Регламенті Установи.
 
166. 4. Регламент Установи публікується на її офіційному веб-сайті.
 
167. Стаття 21. Публікація звітів Установи
 
168. 1. Установа збирає, опрацьовує та систематизує інформацію щодо скарг і питань пов’язаних з випадками недобросовісної поведінки у сфері підприємництва, поданих до Установи та розглянутих нею, змісту подань бізнес-омбудсмена та результатів їх розгляду.
 
169. 2. Установа публікує щорічні звіти із зазначених у частині першій цієї статті питань, після їх схвалення наглядовою радою за умови знеособлення даних про скаржників, крім випадків, коли скаржник надав згоду на розкриття інформації про нього у звітах.
 
170. Стаття 22. Порядок фінансування діяльності Установи
 
171. 1. Фінансове та матеріально-технічне забезпечення діяльності Установи може здійснюватися Групою сторін відповідно до рішень наглядової ради Установи. При цьому незалежно від змісту прийнятого наглядовою радою Установи рішення щодо фінансового та матеріально-технічного забезпечення діяльності Установи від жодної сторони Меморандуму не може вимагатися надання будь-якого фінансування Установи без її явно висловленої згоди.
 
172. Розділ ІV
 
173. ГАРАНТІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УСТАНОВИ
 
174. Стаття 23. Гарантії незалежності Установи
 
175. 1. Установа незалежна від державних органів та органів місцевого самоврядування, не підзвітна і не підконтрольна зазначеним органам.
 
176. 2. Забороняється будь-яке втручання, перешкоджання та/або ускладнення діяльності Установи з виконання покладених на неї обов’язків з боку державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, політичних партій, громадських об’єднань, інших осіб.
 
177. 3. Незалежність Установи від впливу чи втручання в її діяльність гарантується:
 
178. 1) спеціальним статусом Установи;
 
179. 2) прозорістю її діяльності;
 
180. 3) в інший спосіб, визначений цим Законом.
 
181. Стаття 24. Обов’язок співпраці з Установою
 
182. 1. З метою сприяння Установі у виконанні нею завдань і функцій, покладених на неї цим Законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні особи, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування та/або їх посадові і службові особи, до яких звернулася Установа, зобов’язані співпрацювати з нею і надавати необхідну своєчасну допомогу, зокрема у визначений бізнес-омбудсменом розумний строк:
 
183. забезпечити доступ до інформації чи відомостей, у тому числі всієї інформації та відомостей, що містять інформацію з обмеженим доступом відповідно до закону;
 
184. відповідати на подання бізнес-омбудсмена шляхом надання йому звіту або звітів, що містять опис заходів чи дій (одноразових або таких, що тривають), вжитих або таких, що мають бути вжиті для усунення недобросовісної поведінки у сфері господарювання, або вмотивованих пояснень щодо того, чому такі заходи чи дії не були вжиті;
 
185. надавати інформацію і пояснення стосовно фактичної та правової підстави своїх рішень, дій та/або бездіяльності;
 
186. надсилати для аналізу проекти нормативно-правових актів та інформацію щодо обґрунтування їх прийняття. Якщо такий аналіз містить рекомендації, які неможливо узгодити з органом, відповідальним за розроблення проекту відповідного нормативно-правового акта, остаточне рішення щодо врахування таких рекомендацій Установи приймає орган, до повноважень якого належить прийняття відповідного нормативно-правового акта.
 
187. Стаття 25. Правовий захист бізнес-омбудсмена, його заступників та працівників Секретаріату
 
188. 1. Бізнес-омбудсмен або його заступники користуються правом недоторканності на весь час своїх повноважень. Бізнес-омбудсмен або його заступник не може бути притягнутий до кримінальної відповідальності чи підданий заходам адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, затриманий, заарештований або підданий будь-якій формі обшуку чи огляду без згоди Верховної Ради України, яка надається після розгляду відповідного подання, яке ініціюється Генеральним прокурором України.
 
189. 2. Після припинення повноважень бізнес-омбудсмена або його заступника на таку особу поширюється юридичний захист, передбачений в частині першій цієї статті, в частині розгляду справ з питань їх діяльності під час роботи в Установі.
 
190. 3. Бізнес-омбудсмен, його заступники, інспектори та інші працівники секретаріату Установи не зобов’язані, крім випадків, передбачених у цьому Законі та Кримінальному процесуальному кодексі України, під час їх роботи в Установі та у будь-який момент після звільнення давати пояснення або в інший спосіб розголошувати відомості, отримані по відношенню до або у зв’язку з отриманими та розглянутими Установою скаргами, питаннями, що перебувають у провадженні або розгляд яких вже завершений, та іншу інформацію, яка стала їм відома у зв’язку з їх роботою в Установі.
 
191. Розділ V
 
192. ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
 
193. 1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
 
194. 2. Установити, що бізнес-омбудсмен та його заступники, призначені Кабінетом Міністрів України до набрання чинності цим Законом, вважаються призначеними відповідно до цього Закону. На зазначених осіб поширюється дія цього Закону.
 
195. 3. Скарги, подані на розгляд Ради бізнес-омбудсмена до набрання чинності цим Законом, передаються до Установи після її державної реєстрації і розглядаються відповідно до цього Закону.
 
196. 4. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
 
197. 1) у Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., додаток до № 51, ст. 1122):
 
198. статтю 212-3 після частини сьомої доповнити новою частиною такого змісту:
 
199. "Неправомірна відмова в наданні інформації, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, на запит Установи бізнес-омбудсмена відповідно до Закону України "Про Установу бізнес-омбудсмена" —
 
200. тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.".
 
201. У зв’язку з цим частину восьму вважати частиною дев’ятою;
 
202. частину першу статті 255 доповнити пунктом 15 такого змісту:
 
203. "15) бізнес-омбудсмен та, у разі, якщо належним чином уповноважений бізнес-омбудсменом, заступник бізнес-омбудсмена або інспектор Установи бізнес-омбудсмена (212-3 — у частині, що стосується порушення права Установи бізнес-омбудсмена на інформацію).";
 
204. 2) у Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25—26, ст. 131):
 
205. назву розділу ХV викласти в такій редакції:
 
206. "Розділ ХV
 
207. ЗЛОЧИНИ ПРОТИ АВТОРИТЕТУ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ, ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ОБ’ЄДНАНЬ ГРОМАДЯН, УСТАНОВИ БІЗНЕС-ОМБУДСМЕНА ТА ЗЛОЧИНИ ПРОТИ ЖУРНАЛІСТІВ";
 
208. у статті 344:
 
209. назву статті викласти в такій редакції:
 
210. "Стаття 344. Втручання у діяльність державного діяча, а також бізнес-омбудсмена, його заступників та інспекторів Установи бізнес-омбудсмена";
 
211. абзац перший частини першої після слів "Голову Державного комітету телебачення і радіомовлення України" доповнити словами ", а також бізнес-омбудсмена, його заступників та інспекторів Установи бізнес-омбудсмена,";
 
212. 3) у Кримінальному процесуальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 9—13, ст. 88):
 
213. частину першу статті 480 доповнити пунктом 11 такого змісту:
 
214. "11) бізнес-омбудсмена, заступників бізнес-омбудсмена та інспекторів Установи бізнес-омбудсмена.";
 
215. пункт 2 частини першої статті 481 після слів "Директору або іншому працівнику Національного антикорупційного бюро України" доповнити словами ", а також бізнес-омбудсмену, заступникам бізнес-омбудсмена та інспекторам Установи бізнес-омбудсмена";
 
216. статтю 482 доповнити частиною п’ятою такого змісту:
 
217. "5. Особливості порядку притягнення до відповідальності бізнес-омбудсмена та заступників бізнес-омбудсмена визначаються Законом України "Про Установу бізнес-омбудсмена.";
 
218. 4) частину шосту статті 42 Закону України "Про зайнятість населення" (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 24, ст. 243; 2014 р., № 24, ст. 886, № 37—38, ст. 2004) доповнити пунктом 11-1 такого змісту:
 
219. "11-1) іноземців або осіб без громадянства, яких призначено бізнес-омбудсменом або його заступником відповідно до Закону України "Про Установу бізнес-омбудсмена";";
 
220. 5) у Законі України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань" (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 2, ст. 17):
 
221. у частині першій статті 1:
 
222. пункт 8 після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:
 
223. "бізнес-омбудсмен або уповноважена ним особа — у разі подання документів для державної реєстрації створення Установи бізнес-омбудсмена;".
 
224. У зв’язку з цим абзаци третій — одинадцятий вважати відповідно абзацами четвертим — дванадцятим;
 
225. доповнити частину пунктом 18 такого змісту:
 
226. "18) Установа бізнес-омбудсмена — недержавна неприбуткова організація, яка має статус юридичної особи, створена відповідно до спеціального закону, діяльність та завдання якої регулюються її установчим документом (статутом).";
 
227. у частині другій статті 9:
 
228. пункт 8 після слів "юридичної особи" доповнити словами ", крім Установи бізнес-омбудсмена";
 
229. абзац перший пункту 9 після слів "державних та комунальних підприємств, установ, організацій" доповнити словами "та Установи бізнес-омбудсмена";
 
230. пункт 11 після слів "види діяльності" доповнити словами ", крім Установи бізнес-омбудсмена";
 
231. пункт 15 після слів "засновників (учасників)" доповнити словами ", крім Установи бізнес-омбудсмена";
 
232. в абзаці одинадцятому частини першої статті 36:
 
233. перше речення після слів "третейського суду" доповнити словами ", Установи бізнес-омбудсмена";
 
234. друге речення після слів "відомостей про" доповнити словами "Установу бізнес-омбудсмена, ".
 
235. 5. Кабінету Міністрів України:
 
236. привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
 
237. забезпечити приведення органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
 
238. Голова
 
239. Верховної Ради України