Про Державну програму розвитку національної кіноіндустрії на період до 2005 року (Друге читання)
0. | Проект Закон України Про Державну програму розвитку національної кіноіндустрії на період до 2005 року |
1. | Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: |
2. | 1. Затвердити Державну програму розвитку національної кіноіндустрії на період до 2005 року. |
3. | 2. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
4. | ЗАТВЕРДЖЕНО Законом України від 2001 року № |
5. | ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА розвитку національної кіноіндустрії на період до 2005 року |
6. | І. Сучасний стан кінематографії |
7. | Кінематографія є однією з важливих складових культури, яка виконує важливу естетичну і виховну роль в суспільстві. В Україні налічується |
8. | шість державних кіностудій - Національна кіностудія художніх фільмів |
9. | імені О. П. Довженка, Одеська кіностудія художніх фільмів, Національна кінематека України, Українська кіностудія анімаційних фільмів, Українська студія хронікально-документальних фільмів, кіностудія "Ялта-фільм", понад 20 недержавних кіностудій. |
10. | Кіномережа налічує 6 877 кінотеатрів і кіноустановок, у тому числі |
11. | 561 міський кінотеатр і 5 931 сільську кіноустановку на 1 785 452 місця, що в цілому задовольняє потребу населення в кінопослугах. У регіонах діє |
12. | 26 кіновідеопрокатних комунальних підприємств, які мають близько 400 тис. фільмокопій. Розповсюдженням українських та зарубіжних фільмів на кінотелевідеоринку займається понад 50 приватних дистриб'юторських фірм та підприємців. На 1 січня 2001 року переобладнано на нові технології кінопоказу і звуковідтворення (Долбі-стерео) 20 кінотеатрів, що становить 3, 5 відсотка їх загальної кількості. Понад 30 різнопрофільних спеціалізованих сервісних підприємств з надання технологічних послуг та дві проектно-конструкторські організації задовольняють технологічні потреби кіновиробництва, кіномережі і кінопрокату. |
13. | У 2000 році було знято 8 ігрових і 40 неігрових та анімаційних фільмів, що становить 10 - 15 відсотків обсягів виробництва фільмів у період до 1990 року. |
14. | У зв'язку з передачею у 1991 - 1992 роках кінопрокату і кіномережі до комунальної власності у більшості областей ліквідовано державні органи управління кіномережею. Середньостатистичний глядач нині відвідує кінотеатр 0, 1 раза на рік, що не дає можливості повертати кошти, витрачені на виробництво фільму. Більшість кінотеатрів існує лише за рахунок надання своїх приміщень в оренду. Сільська кіномережа інтенсивно скорочується. Порушуються права інтелектуальної власності на кінотвори. Ринок кіно- і телепродукції на 95 відсотків заповнено іноземною продукцією, переважно не кращої якості. Від переповнення українського ринку зарубіжною кінопродукцією вітчизняна кінематографія втрачає значні кошти, які могли б стимулювати її розвиток. Матеріально-технічна база кінематографії морально і фізично застаріла і дедалі більше відстає від світового технологічного рівня. |
15. | Стан української кінематографії вимагає визначення на державному рівні правових, організаційних і економічних засад її розвитку, що можливо лише шляхом формування сучасної національної кіноіндустрії, яка відповідала б міжнародним нормам і принципам організації кінопроцесу. |
16. | ІІ. Мета та основні завдання Програми |
17. | Метою Програми є створення належних умов для розвитку національного кіномистецтва в ринкових умовах, відновлення його ролі і впливу в духовній сфері суспільства. |
18. | Програма передбачає розв'язання таких основних завдань: |
19. | забезпечення державного протекціонізму у сфері кіномистецтва; |
20. | надання державної підтримки суб'єктам підприємницької діяльності; |
21. | реформування існуючої матеріально-технічної бази кінематографії, оснащення новітніми технологіями виробництва і показу фільмів, визначення пріоритетних технологічних напрямів; |
22. | формування сучасної національної кіноіндустрії; |
23. | забезпечення виконання місцевими органами виконавчої влади регіональних програм поліпшення кінообслуговування населення; |
24. | забезпечення ефективного захисту прав інтелектуальної власності на кінотвори; |
25. | всебічне сприяння міжнародному кінематографічному співробітництву, передусім з європейськими кіноструктурами. |
26. | Таким чином, стратегія цієї Програми полягає у відновленні кінематографії як самоокупної конкурентоспроможної галузі культури. Кіногалузі необхідно повернути рентабельність шляхом запровадження стимулюючих форм і методів господарювання, вдосконалення механізмів позабюджетного фінансування, залучення в українську кінематографію інвестицій, у тому числі іноземних. |
27. | ІІІ. Етапи виконання Програми |
28. | Основні завдання Програми передбачається виконати в три етапи: |
29. | Підготовчий етап (2001- 2002 роки): |
30. | розроблення першочергових законопроектів, інших нормативних актів, спрямованих на виконання Програми; |
31. | запровадження кінопродюсерської системи; |
32. | удосконалення структури місцевих органів управління кінематографією; |
33. | виконання регіональних програм поліпшення кінообслуговування населення; |
34. | удосконалення системи підготовки кадрів для галузі кінематографії; |
35. | створення інформаційно-аналітичної системи "Кінематографія України". |
36. | Етап реалізації першочергових завдань (2002 - 2003 роки): |
37. | продовження роботи з удосконалення нормативно-правової бази галузі кінематографії; |
38. | впровадження нових економічних механізмів господарювання в кінематографії; |
39. | законодавче врегулювання відносин суб'єктів кіно-, теле- і відеобізнесу; |
40. | задіяння ефективних правових і економічних методів боротьби з кіно-, теле- і відеопіратством; |
41. | реструктуризація державної мережі закладів кінематографії (кіностудій, кінотеатрів тощо); |
42. | підтримка процесу приватизації закладів кінематографії без зміни профілю їх діяльності; |
43. | сприяння формуванню недержавної мережі сучасних сервісних підприємств кіногалузі; |
44. | виконання регіональних програм поліпшення кінообслуговування населення і розроблення нових на 2003 - 2005 роки; |
45. | оформлення членства України у міжнародних кінематографічних організаціях. |
46. | Етап реалізації середньострокових завдань (2003 - 2005 роки): |
47. | комплексне забезпечення державного протекціонізму у сфері кіномистецтва шляхом удосконалення нормативно-правової бази галузі кінематографії; |
48. | завершення процесу реформування структури державного управління кінематографією; |
49. | завершення процесу реформування державних закладів кінематографії (кіностудій, кіномережі і кінопрокату); |
50. | вдосконалення багатоканальної кінопродюсерської системи; |
51. | підтримка процесу формування недержавної інфраструктури кінематографії; |
52. | сприяння міжнародному кінематографічному співробітництву. |
53. | Заходи з виконання завдань Програми наведено у додатку. |
54. | Терміни виконання завдань і заходів Програми залежатимуть від: |
55. | своєчасності розроблення і прийняття законодавчих і нормативних актів; |
56. | фінансових можливостей держави та економічної кон'юнктури; |
57. | темпів і можливостей технічного і технологічного переоснащення кінематографії. |
58. | Виконання завдань цієї Програми, пов'язано, зокрема, з реалізацією загальнодержавних і регіональних програм соціально-економічного розвитку, регіональних програм поліпшення кінообслуговування населення. |
59. | ІV. Нормативно-правове та організаційне |
60. | забезпечення виконання Програми |
61. | Координація роботи, пов'язаної з виконанням цієї Програми, покладається на Міністерство культури і мистецтв, яке співпрацює з іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, закладами, громадськими організаціями тощо. |
62. | Міністерство культури і мистецтв визначає пріоритети розвитку галузі кінематографії та забезпечує організацію їх виконання, розроблення дієвих механізмів державної правової і економічної підтримки національного кіномистецтва. |
63. | Міністерство культури і мистецтв щороку подає Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції і Міністерству фінансів пропозиції щодо фінансування заходів, передбачених Програмою, з метою врахування їх у проектах програм соціально-економічного розвитку України. |
64. | При Міністерстві культури і мистецтв утворюється на громадських засадах Міжвідомча рада з питань кінематографії, до складу якої включаються провідні кіномитці, кінопродюсери, відповідальні працівники центральних і місцевих органів виконавчої влади. Раду очолює керівник Програми від Міністерства культури і мистецтв, який працює у взаємодії з Національною спілкою кінематографістів. Голова Національної спілки кінематографістів є заступником голови Міжвідомчої ради. |
65. | Міжвідомча рада з питань кінематографії відповідно до положення, затвердженого Міністерством культури і мистецтв: |
66. | готує пропозиції щодо забезпечення виконання заходів Програми; |
67. | аналізує проекти нормативно-правових актів; |
68. | контролює виконання завдань і заходів Програми. |
69. | Виконання завдань і заходів Програми у регіонах покладається на місцеві органи управління кінематографією. |
70. | У період до 2005 року передбачено проведення роботи з удосконалення законодавства, розроблення нових нормативно-правових актів спрямованих на виконання цієї Програми, перелік яких наводиться у додатку. |
71. | V. Економічна політика. Джерела фінансування |
72. | В основних завданнях і заходах Програми передбачається удосконалення системи оподаткування підприємницької діяльності, пов'язаної з виробництвом, розповсюдженням і демонструванням вітчизняної кінопродукції, підтримка малого підприємництва, створення конкурентного ринкового середовища, запровадження ряду механізмів залучення позабюджетних коштів, в тому числі іноземних інвестицій. |
73. | Через підтримку підприємницької діяльності планується досягти масштабного розвитку національної кіноіндустрії. Ефективна господарська діяльність недержавних продюсерських і дистриб'юторських фірм, кіно- і відеостудій, спеціалізованих сервісних підприємств з надання технологічних послуг, кінотеатрів, інших закладів кіно-, теле- і відеобізнесу сприятиме створенню ринкового середовища в українській кінематографії. Об'єктом державної підтримки в національній кіноіндустрії на національному кіноринку повинен стати національний фільм. |
74. | Фінансове виконання заходів Програми у 2002 - 2005 роках здійснюватиметься з урахуванням реальних можливостей державного і місцевих бюджетів та узгодження обсягів фінансування з відповідальними виконавцями цих заходів. |
75. | Джерелами фінансування кінематографії можуть бути: |
76. | доходи від підприємницької діяльності в галузі кінематографії; |
77. | збір на розвиток національної кінематографії, який сплачують суб'єкти підприємницької діяльності (незалежно від форми власності і підпорядкування), що займаються розповсюдженням і демонструванням в Україні іноземних фільмів з метою одержання прибутку; |
78. | кошти від реалізації прав на демонстрування фільмів державної власності; |
79. | кошти, залучені для спільного з вітчизняними і зарубіжними кінофірмами і телеканалами виробництва фільмів; |
80. | кошти вітчизняних та іноземних інвесторів, вкладені у кіновиробництво, кіномережу (будівництво і переобладнання кінотеатрів); |
81. | кредити установ банків; |
82. | кошти для виробництва фільмів за державним замовленням; |
83. | централізовані державні капітальні вкладення на оновлення матеріально-технічної бази кінематографії; |
84. | кошти місцевих бюджетів на підтримку кіномережі і кінопрокату; |
85. | кошти для виробництва фільмів на замовлення міністерств та інших центральних органів виконавчої влади; |
86. | фінансова підтримка з боку іноземних фондів, громадських та інших організацій; |
87. | кошти спонсорів і меценатів; |
88. | інші надходження, що не суперечать чинному законодавству. |
89. | VІ. Реформування матеріально-технічної |
90. | бази кінематографії |
91. | Державна політика у сфері кінематографії до 2005 року спрямовуватиметься на модернізацію морально застарілої матеріально-технічної бази державних підприємств із впровадженням новітніх технологій виробництва, прокату та показу кінофільмів. |
92. | З огляду на визначену стратегію та з урахуванням світового досвіду організації кіновиробництва передбачається: |
93. | здійснити заходи Програми щодо технічного переоснащення основних технологічних комплексів, впровадити в кінопроцес новітні технології; |
94. | провести поетапну реструктуризацію матеріально-технічної бази державних закладів кінематографії через створення спеціалізованих сервісних підприємств з надання технологічних послуг усім суб'єктам, які займаються виробництвом кінопродукції. |
95. | Державна підтримка надаватиметься трьом національним підприємствам кінематографії - Національній кіностудії художніх фільмів імені |
96. | О. П. Довженка (виробництво ігрових фільмів), Національній кінематеці України (виробництво неігрових та анімаційних фільмів) і Національному центру Олександра Довженка (зберігання та обробка фільмових матеріалів, у тому числі тиражування і відновлення фільмокопій). |
97. | Технічне переоснащення та наступна реструктуризація, зокрема оптимізація виробничих потужностей, направлені на зменшення вартості технологічних послуг. |
98. | Державні і недержавні інвестиції планується спрямувати насамперед на переоснащення кінознімального процесу (придбання знімальної техніки, комп'ютеризація технології комбінованих зйомок), здійснення процесів озвучення та тиражування кінофільмів, створення повного технологічного циклу у цифровому форматі "Долбі", без чого неможливий вихід кінопродукції на міжнародний ринок. Першочергових інвестицій також потребує мережа сучасних кінотеатрів у країні. |
99. | Особливо важливим для нарощення обсягів виробництва є впровадження у неігровому та анімаційному кінематографі відео- і комп'ютерних технологій, що значно зменшить витрати на виробництво фільмів за рахунок їх тиражування на магнітних та електронних носіях, забезпечить ширше використання фільмів у навчально-виховному процесі. |
100. | Державна політика у сфері кінопоказу базується на поступовій реконструкції та переоснащенні кінотеатрів за світовими зразками із застосуванням електронних цифрових технологій, створенні багатозальних кінотеатрів - мультиплексів - із сучасним рівнем сервісу. Перспективним є переведення невеликих кіноустановок у сільській місцевості на демонстрування фільмів з використанням сучасних відеопроекційних систем, що істотно зменшить експлуатаційні витрати. |
101. | VІІ. Підготовка фахівців для кінематографії |
102. | Інформаційно-культурна сфера потребує підвищення рівня підготовки фахівців. Нова концепція підготовки фахівців передбачає запровадження сучасних програм ступеневої освіти в галузі кіно і телебачення, новітніх технологій віртуальної реальності та комп'ютерної графіки. Ці програми повинні пройти практичне випробування на базі кіностудій та в сучасних кінотеатрах. Це надасть можливість готувати фахівців з ґрунтовними теоретичними знаннями та практичними навичками в галузі новітніх екранних технологій. |
103. | Буде продовжено підготовку фахівців в Київському державному інституті театрального мистецтва імені І. К. Карпенка-Карого, Київському національному університеті культури і мистецтв, Національному технічному університеті України "КПІ", Державному університеті "Львівська політехніка" та інших вищих навчальних закладах, де запроваджуватимуться багатоваріантні схеми, зокрема цільове платне навчання на основі прямих угод з працедавцями. Це, зокрема, дасть змогу залучити до навчального процесу кращих фахівців гуманітарної сфери. |
104. | VІІІ. Співробітництво кінематографії і телебачення |
105. | Співробітництво кінематографії і телебачення передбачається розвивати за такими напрямами: |
106. | економічно обґрунтоване і взаємовигідне використання національного фонду фільмів; |
107. | спільне виробництво і використання кіно- і телефільмів; |
108. | розроблення і впровадження нових екранних технологій; |
109. | підготовка творчих та інженерно-технічних кадрів. |
110. | З метою забезпечення ширшого доступу громадян до мистецьких надбань передбачено створення Державного телевізійного каналу "Культура". |
111. | ІХ. Міжнародне співробітництво |
112. | Одним з пріоритетних напрямів розвитку національної кіноіндустрії є міжнародне співробітництво у сфері аудіовізуальних мистецтв, передусім з європейськими кінематографічними організаціями. |
113. | Україна має намір приєднатися до таких впливових міжнародних кінематографічних та аудіовізуальних організацій, як "Аудіовізуальна еврика", "Європейська аудіовізуальна обсерваторія", Міжнародна федерація кіноархівів, Міжнародний центр співробітництва шкіл кіно і телебачення, Міжнародна федерація асоціацій кінопродюсерів та інші. |
114. | У 2001 році розпочато процедуру вступу України до міжнародного фонду Ради Європи ЕURІМАGЕS, основною метою якого є сприяння розвитку кіноіндустрії європейських країн шляхом заохочення спільного виробництва і розповсюдження фільмів. |
115. | Важливою складовою міжнародного співробітництва повинна стати участь українських кінематографістів у престижних кінофестивалях, кіноринках, інших кінематографічних акціях з метою підтримки ділових і творчих зв'язків, обміну досвідом з іноземними кінематографістами. |
116. | Х. Очікувані результати виконання Програми |
117. | Виконання цієї Програми сприятиме відродженню національної кінематографії, створенню належних правових і економічних умов для розвитку національного кіномистецтва в ринкових умовах. Українське кіномистецтво повинне відігравати помітну роль у збереженні національної самобутності, формуванні духовних та естетичних цінностей суспільства. Програмою передбачено посилення впливу вітчизняного кіно на громадськість, інтересу до нього масового глядача. |
118. | Передбачається сформувати сучасну самодостатню національну кіноіндустрію, забезпечити гідну присутність українського фільму на національному і світовому кіноринку, відновити рентабельність кіногалузі. |
119. | Планується, що виробництво вітчизняних фільмів (за рахунок різних джерел фінансування) буде доведено у 2005 році до таких обсягів на рік: |
120. | 30 повнометражних ігрових фільмів; |
121. | 120 серій телевізійних ігрових фільмів (серіалів); |
122. | 30 (десятихвилинних) анімаційних фільмів; |
123. | 500 хвилин телевізійних анімаційних серіалів; |
124. | 5 000 хвилин просвітницьких і документальних фільмів та програм для дітей і молоді. |
125. | Близько половини міських кінотеатрів передбачається переоснастити на нові технології кінопоказу за світовими стандартами. Загальна їх кількість зросте за 5 років до 250, у тому числі: 2001 рік - до 30, |
126. | 2002 рік - до 70, 2003 рік - до 150, 2004 рік - до 200, 2005 рік - до 250. |
127. | Відвідування кінотеатрів середньостатистичним глядачем збільшиться у 2005 році до 2, 5 раза, валовий збір від кінопоказу - до 100 млн. гривень. Ці показники відповідатимуть загальносвітовим тенденціям і прогнозам щодо повернення глядачів до кінотеатрів. |
128. | ХІ. Контроль за виконанням Програми |
129. | Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації подають щороку Міністерству культури і мистецтв звіт про виконання регіональних програм поліпшення кінообслуговування населення для узагальнення та інформування Кабінету Міністрів України про стан справ. |
130. | Міністерство культури і мистецтв організовує контроль за виконанням Програми і щороку подає Кабінетові Міністрів України звіт про хід виконання її завдань і заходів. |
131. | Кабінет Міністрів України на підставі наданої інформації здійснює коригування цих завдань і заходів та обсягів фінансування. |
132. | Додаток- до Державної програми розвитку національної кіноіндустрії на період до 2005 року ЗАХОДИ з виконання Державної програми розвитку національної кіноіндустрії на період до 2005 року |
133. | Найменування заходу |
134. | 1. Розроблення проектів Законів України: |
135. | Про збір на розвиток національної кінематографії |
136. | Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" щодо зменшення суми податку на суму коштів, спрямованих на виробництво, розповсюдження і демонстрування національних фільмів |
137. | Про внесення змін до статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість" щодо звільнення від оподаткування операцій з виробництва і розповсюдження національних фільмів |
138. | Про внесення змін до Закону України "Про кінематографію" з метою приведення його у відповідність із Законом України "Про авторське право і суміжні права", іншими законами |
139. | 2. Розроблення проекту Указу Президента України "Про підготовку фахівців для національної кінематографії" |
140. | 3. Розроблення проектів постанов (розпоряджень) Кабінету Міністрів України: |
141. | Про ліцензування професійної кінематографічної діяльності |
142. | Про державні гарантії у процесі інвестування (кредитування) реконструкції та переоснащення кінотеатрів |
143. | Про зменшення ставок ввізного мита на кінопродукцію, кіноматеріали та кінообладнання, що ввозяться в Україну і використовуються для потреб національної кінематографії |
144. | Про створення Державного телевізійного каналу "Культура" |
145. | Про вступ України до Міжнародного фонду Ради Європи ЕURІМАGЕS |
146. | Про створення Музею аудіовізуальної культури при Національному центрі Олександра Довженка |
147. | 4. Розроблення державних стандартів для галузі кінематографії, технічних нормативів, інструкцій, технічних умов, правил, пов'язаних з виробництвом, прокатом і демонструванням фільмів |
148. | 5. Розроблення інформаційно-аналітичної системи "Кінематографія України", інформа-ційно-пошукової системи "Фільмофонд України" |
149. | 6. Розроблення і затвердження Положення про відзнаку Міністерства культури і мистецтв України "Почесний кінематографіст України" |
150. | 7. Створення державного госпрозрахункового продюсерсько-дистриб'юторського центру |
151. | 8. Створення недержавної творчо-виробничої студії молодих кінематографістів |
152. | 9. Удосконалення структури управління кінематографією Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя |
153. | 10. Створення мережі центрів вітчизняного кіномистецтва на базі діючих кінотеатрів |
154. | 11. Запровадження у залах місткістю до 200 місць, передусім у сільській місцевості, показу фільмів на магнітних та електронних носіях |
155. | 12. Сприяння щорічному переоснащенню і реконструкції не менш як двох кіно-театрів в кожному регіоні |
156. | 13. Створення міжвідомчої інспекції з кінообслуговування населення (на громадських засадах) при місцевих органах управління кінематографією |
157. | 14. Поповнення фільмофондів регіональних підприємств кіно-відеопрокату, зміц-нення їх матеріально-технічної бази |
158. | 15. Створення обласного комунального підпри-ємства кіновідео-прокату |
159. | 16. Створення сучасних технологічних комплексів натурних і павільйонних зйомок ігрових та неігрових кіно- і відеофільмів шляхом технічного переоснащення парку кінознімальної, операторської, освітлювальної техніки |
160. | 17. Створення сучасних звукотехнічних комплексів для виробництва фільмів у цифровому форматі "Долбі" |
161. | 18. Створення сучасного технологічного комплексу виробництва фільмів на цифрових носіях |
162. | 19. Створення сучасного технологічного комп-лексу комбінованих зйомок з використан-ням цифрових технологій |
163. | 20. Створення сучасного комплексу спеціальних і мультиплікаційних зйомок та комплексу комп'ютерної анімації |
164. | 21. Впровадження сучасної технології реставрації та зберігання фільмо-вих матеріалів |
165. | 22. Впровадження сучасної технології обробки, виготовлення та тиражування фільмових матеріалів у цифровому форматі "Долбі" |
166. | 23. Створення сучасного навчально-виробничого комплексу факультету кіно- і телебачення Київського державного інституту театрального мистецтва імені І. К. Карпенка-Карого |
167. | 24. Проведення реконструкції та технічного переоснащення кінознімальних павільйонів, будівель та інженерних мереж |
168. | 25. Проведення переоснащення парку спецавто-транспортних засобів для натурних кінозйомок |