Кількість абзаців - 84 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України у зв'язку із запровадженням державного фінансування політичних партій (Друге читання)

0. Проект
 
1. Закон України
 
2. "Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України у зв'язку із запровадженням державного фінансування політичних партій"
 
3. Верховна Рада України постановляє:
 
4. І. Внести до Закону України "Про політичні партії в Україні" (Відомості Верховної Ради України, 2001, № 23, ст. 118) такі зміни та доповнення:
 
5. 1. Доповнити Закон розділом ІV-І такого змісту:
 
6. "Розділ ІV-І. Державне фінансування політичних партій
 
7. Стаття 17-1. Форми державного фінансування політичних партій.
 
8. За рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України (у разі поділу бюджету на загальний та спеціальний фонди) фінансується статутна діяльність партій, не пов'язана з участю у виборах до органів державної влади, місцевого самоврядування або їхніх посадових осіб, та відшкодовуються витрати партій (партій, що входили до виборчих блоків партій), пов'язані з фінансуванням їхньої передвиборної агітації під час виборів народних депутатів України.
 
9. Стаття 17-2. Обсяг державного фінансування статутної діяльності політичних партій
 
10. Щорічний обсяг фінансування статутної діяльності політичних партій із загального фонду Державного бюджету України (у разі поділу бюджету на загальний та спеціальний фонди) становить 0,01 розміру мінімальної заробітної плати (встановленого на 1 січня року, що передує року виділення коштів), помноженого на кількість громадян, включених до списку виборців на останніх виборах народних депутатів України.
 
11. Стаття 17-3. Право партії на отримання державного фінансування статутної діяльності
 
12. Партія має право на отримання державного фінансування її статутної діяльності, якщо на останніх виборах народних депутатів України список кандидатів у депутати від цієї партії отримав три і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні.
 
13. Якщо на час проведення останніх виборів народних депутатів України партія входила до складу виборчого блоку партій, список кандидатів у депутати від якого отримав чотири і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, така партія має право на державне фінансування своєї статутної діяльності на підставах та в порядку, передбаченому цим Законом.
 
14. Стаття 17-4. Право партії на відшкодування витрат, пов'язаних з фінансуванням передвиборної агітації
 
15. Партія має право на відшкодування витрат, пов'язаних з фінансуванням своєї передвиборної агітації, якщо на останніх виборах народних депутатів України список кандидатів у депутати від цієї партії отримав чотири і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні.
 
16. Якщо на час проведення останніх виборів народних депутатів України партія входила до складу виборчого блоку партій, список кандидатів у депутати від якого отримав чотири і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, така партія має право на відшкодування витрат, на підставах та в порядку, передбачених Законом України "Про вибори народних депутатів України".
 
17. Стаття 17-5. Порядок виділення та розподілу коштів на фінансування статутної діяльності політичних партій
 
18. Кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності політичних партій, розподіляються Міністерством юстиції України між партіями та партіями, які входили до складу виборчих блоків партій, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих за списки кандидатів у депутати від таких партій та виборчих блоків партій відповідно до інформації про офіційні результати виборів, яка надається Міністерству юстиції України Центральною виборчою комісією.
 
19. Кошти на фінансування статутної діяльності партій, що входили до складу виборчого блоку партій, розподіляються між такими партіями відповідно до статті 17-6 цього Закону.
 
20. Міністерство юстиції України забезпечує щоквартальне перерахування коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності партій, на рахунки відповідних політичних партій. Кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності політичних партій, перераховуються на рахунки політичних партій авансом на початку кожного кварталу.
 
21. Політичні партії, зазначені у статті 17-3 цього Закону, отримують право на фінансування державою їхньої статутної діяльності з дня набуття повноважень Верховною Радою України відповідного скликання. Право на державне фінансування статутної діяльності політичних партій припиняється у день набуття повноважень Верховною Радою України нового скликання, якщо тільки такі партії не здобули це право повторно.
 
22. Фінансування статутної діяльності політичних партій у перший рік відповідного скликання Верховної Ради України починається з початку третього кварталу року з одночасним виділенням коштів, на які партії мають право за час, що минув з дня набуття повноважень Верховною Радою України відповідного скликання.
 
23. Стаття 17-6. Порядок розподілу коштів Державного бюджету України, виділених на фінансування статутної діяльності партій, між партіями, які входили до складу виборчого блоку політичних партій
 
24. Порядок розподілу коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності партій, між партіями, які входили до складу виборчого блоку партій, визначається з'їздом таких партій.
 
25. З'їзд партій проводиться не пізніше 7 днів з моменту офіційного оприлюднення результатів виборів. Рішення про визначення порядку розподілу коштів між партіями приймається партіями на з'їзді одноголосно. Про прийняте на з'їзді партій рішення уповноважена з'їздом особа протягом 3 днів з дня прийняття відповідного рішення зобов'язана рекомендованим, цінним листом або особисто повідомити Міністерство юстиції України.
 
26. У випадку, якщо у встановлений частиною 2 цієї статті строк з'їздом політичних партій, які входили до виборчого блоку партій, не буде визначено порядок розподілу коштів на державне фінансування статутної діяльності таких партій, рішення про розподіл коштів приймається Міністерством юстиції України у 20 денний строк з моменту офіційного оприлюднення результатів виборів народних депутатів України. Кошти на фінансування статутної діяльності політичних партій, що входили до складу виборчого блоку партій, в межах коштів, виділених блоку відповідно до частини першої статті 17-5 цього Закону, розподіляються Міністерством юстиції України пропорційно до кількості кандидатів у народні депутати від кожної з партій, що входили до списку блоку.
 
27. Дії або бездіяльність Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені головою політичної партії, яка входила до складу виборчого блоку партій, до суду у встановленому порядку.
 
28. Стаття 17-7. Підстави та порядок припинення або зменшення розміру державного фінансування статутної діяльності партій
 
29. Підставами для припинення державного фінансування статутної діяльності політичних партій є:
 
30. 1) реорганізація (крім злиття і приєднання до інших політичних партій), ліквідація (саморозпуск) політичної партії, заборона діяльності політичної партії, анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії в порядку, встановленому цим та іншими законами України;
 
31. 2) виявлення Головним контрольно-ревізійним управлінням України фактів, які свідчать про те, що кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності політичної партії, були використані політичною партією на фінансування участі у виборах до органів державної влади або місцевого самоврядування, або на цілі, непов'язані зі здійсненням статутної діяльності;
 
32. 3) неутворення у місячний строк з дня відкриття першої сесії новообраної Верховної Ради України партіями, що входили до складу виборчого блоку партій, який взяв участь у розподілі депутатських мандатів, фракції, депутатської групи у Верховній Раді України, за умови, що норми Регламенту Верховної Ради України уможливлювали утворення фракції, депутатської групи такими партіями, - при цьому всі партії, що входили до складу блоку партій не отримують державного фінансування статутної діяльності. Якщо утворення блоком фракції, депутатської групи стало неможливим внаслідок дій партії, що входить до складу блоку - державного фінансування позбавляється партія, через дії якої стало неможливим утворення фракції, депутатської групи. Якщо причиною неутворення політичними партіями, що входили до складу виборчого блоку, своєї фракції (депутатської групи) стала недостатня чисельність обраних народних депутатів, а причиною розпаду утвореної фракції (депутатської групи) стала зміна норм Регламенту Верховної Ради України, які регулюють мінімальну чисельність народних депутатів, які мають входити до складу таких депутатських об'єднань, державне фінансування таких партій не припиняється;
 
33. 4) вихід більшості депутатів, обраних за списком виборчого блоку партій, зі складу утвореної політичними партіями, що входили до складу виборчого блоку, фракції, депутатської групи, - при цьому партії, більшість депутатів від яких вийшла зі складу фракції, депутатської групи, втрачають право на державне фінансування.
 
34. Рішення про припинення фінансування статутної діяльності з підстав, передбачених частиною першою цієї статті приймається Міністерством юстиції України. Це рішення може бути оскаржене в судовому порядку уповноваженою особою партії, позбавленої права на державне фінансування статутної діяльності.
 
35. При реорганізації шляхом злиття або приєднання партії (партій), яка відповідно до цього Закону має право на державне фінансування, партія, утворена в процесі такої реорганізації, отримує право на державне фінансування статутної діяльності в межах коштів, які виділялися з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності партії (партій), які припинили діяльність шляхом реорганізації.
 
36. Якщо партія протягом року використає кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування її статутної діяльності, не в повному обсязі, Міністерство юстиції України приймає рішення про зменшення розміру державного фінансування статутної діяльності партії на наступний рік на суму фактично невикористаних коштів.
 
37. Стаття 17-8. Державний контроль за цільовим використанням партією коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування її статутної діяльності
 
38. Державний контроль за використанням партіями коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування їхньої статутної діяльності, здійснює Головне контрольно-ревізійне управління України та Міністерство юстиції України.
 
39. Перевірка обсягу та напрямів використання бюджетних коштів Головним контрольно-ревізійним управлінням України здійснюється у межах і у формах, встановлених Законом України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
 
40. Перевірка обсягу та напрямів використання партіями коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування їхньої статутної діяльності, здійснюється Головним контрольно-ревізійним управлінням України у період з 1 лютого по 1 березня року, наступного за роком, в якому було виділено кошти на підтримку статутної діяльності партії.
 
41. Якщо у ході перевірки буде виявлено факти, які свідчать про те, що кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності політичної партії, були використані нею на фінансування участі у виборах до органів державної влади або місцевого самоврядування, або на цілі, непов'язані із статутною діяльністю, Головне контрольно-ревізійне управління України входить із поданням до Міністерства юстиції України про припинення державного фінансування статутної діяльності партії. Міністерство юстиції у десятиденний строк розглядає подання Головного контрольно-ревізійного управління України і за результатами розгляду повинно прийняти рішення про припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії. Рішення Міністерства юстиції про припинення фінансування статутної діяльності політичної партії може бути оскарженим уповноваженою особою такої партії в судовому порядку.
 
42. Якщо у ході перевірки не буде виявлено фактів, які б свідчили про те, що кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності політичної партії, були використані нею на фінансування участі у виборах до органів державної влади або місцевого самоврядування, або на цілі, непов'язані із статутною діяльністю, або якщо протягом 10 днів з дня внесення Головним контрольно-ревізійним управлінням подання до Міністерства юстиції України про припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії, Міністерством юстиції України не буде прийнято рішення про припинення фінансування статутної діяльності політичної партії, або якщо суд визнає рішення Міністерства юстиції України про припинення державного фінансування статутної діяльності політичної партії незаконним, партія публікує звіт про обсяг та напрями використання коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування її статутної діяльності в офіційному загальнодержавному друкованому засобі масової інформації.
 
43. Звіт політичної партії про обсяг та напрями використання коштів повинен бути опублікований у загальнодержавному друкованому засобі масової інформації не пізніше 1 квітня року, наступного за роком, в якому з Державного бюджету України було виділено кошти на фінансування статутної діяльності політичної партії.
 
44. Якщо звіт політичної партії про обсяг та напрями використання коштів не буде опублікований партією в офіційному загальнодержавному друкованому виданні до 1 квітня року, наступного за роком, в якому з Державного бюджету України було виділено кошти на фінансування статутної діяльності політичної партії, Міністерство юстиції України приймає рішення про зупинення перерахування коштів на фінансування статутної діяльності політичної партії на рахунок відповідної партії. Фінансування відновлюється з початку кварталу наступного за кварталом, у якому політична партія опублікує свій звіт. Втрачені партією внаслідок зупинення державного фінансування кошти не повертаються і не відшкодовуються.
 
45. Стаття 17-9. Порядок відшкодування витрат політичних партій, партій, що входили до складу виборчих блоків партій, пов'язані з фінансуванням передвиборної агітації.
 
46. Порядок відшкодування витрат політичних партій, партій, що входили до складу виборчих блоків партій, пов'язані з фінансуванням передвиборної агітації під час виборів народних депутатів України, визначається Законом України "Про вибори народних депутатів України".
 
47. 2. Частину першу статті 17 після слів "доходи і видатки," доповнити словами "звіт про обсяг та напрями використання коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності партії"
 
48. 3. Частину першу статті 18 доповнити пунктом 3 такого змісту:
 
49. "3) Головне контрольно-ревізійне управління України - за використанням партіями коштів, виділених Державного бюджету України на фінансування їхньої статутної діяльності"
 
50. 4. Статтю 19 доповнити частиною другою такого змісту:
 
51. "За наявності підстав для припинення державного фінансування статутної діяльності політичних партій, заходи, передбачені частиною першою цієї статті, не застосовуються".
 
52. ІІ. Внести до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (Відомості Верховної Ради, 2001, № 51-52, ст. 265) такі зміни і доповнення:
 
53. 1. Доповнити Закон статтею 78-1 такого змісту:
 
54. "Стаття 78-1. Відшкодування витрат партій (блоків), пов'язаних з фінансуванням їхньої передвиборної агітації
 
55. 1. Партії (блоки), виборчі списки яких отримали чотири і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, отримують право на відшкодування за рахунок Державного бюджету України витрат, пов'язаних з фінансуванням своєї передвиборної агітації, у розмірі фактично здійснених витрат, але в межах граничної суми витрат виборчого фонду партії (блоку), встановленої цим Законом.
 
56. 2. Кошти, призначені на відшкодування виборчим блокам політичних партій витрат, пов'язаних з фінансуванням їхньої передвиборної агітації, розподіляються Центральною виборчою комісією між партіями, що входять до складу блоку, пропорційно до внесків цих партій до виборчого фонду блоку.
 
57. 3. Центральна виборча комісія на підставі фінансового звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду партії (блоку), поданого в порядку, передбаченому частиною 4 статті 35 цього Закону, не пізніше як на 10 день з дня офіційного оприлюднення результатів виборів приймає рішення про відшкодування витрат партії (блоку), пов'язаних з фінансуванням її передвиборної агітації, або про відмову в такому відшкодуванні.
 
58. Рішення Центральної виборчої комісії про відшкодування партії (блоку) витрат, пов'язаних з фінансуванням передвиборної агітації, або про відмову в такому відшкодуванні повідомляється партії (блоку), якої воно стосується, не пізніше як на 5 день з дня прийняття цього рішення.
 
59. 4. Підставою для відмови у відшкодуванні витрат партії (блоку), пов'язаних з фінансуванням її передвиборної агітації, є виявлення Центральною виборчою комісією під час перевірки відомостей, що містяться у фінансовому звіті про надходження та використання коштів виборчого фонду партії (блоку), фактів, що свідчать про використання коштів виборчого фонду партії (блоку) на цілі, не пов'язані з передвиборною агітацією, або про порушення партією (блоком) встановлених цим Законом вимог до порядку формування виборчого фонду партії (блоку).
 
60. 5. Рішення Центральної виборчої комісії про відмову у відшкодуванні витрат партії (блоку), пов'язаних з фінансуванням її передвиборної агітації, може бути оскаржене в суді у встановленому законодавством порядку.
 
61. 6. Кошти для відшкодування партіям (блокам) витрат, пов'язаних з фінансуванням їхньої передвиборної агітації, передбачаються законом про Державний бюджет України на рік, наступний за роком проведення виборів народних депутатів України. Головним розпорядником коштів для відшкодування партіям (блокам) витрат, пов'язаних з фінансуванням їхньої передвиборної агітації, є Центральна виборча комісія.
 
62. 7. Кошти, призначені на відшкодування партії (блоку) витрат, пов'язаних з фінансуванням їхньої передвиборної агітації, на підставі відповідного рішення Центральної виборчої комісії, перераховуються Центральною виборчою комісією на рахунок відповідної партії (партій, що входили до блоку) не пізніше як на 30 день з дня набуття чинності законом про Державний бюджет України, у якому, відповідно до частини 6 цієї статті, передбачаються кошти на відшкодування партіям (блокам) витрат, пов'язаних з фінансуванням їхньої передвиборної агітації.
 
63. ІІІ. Внести до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (Відомості Верховної Ради, 1998, № 5, ст. 17) такі зміни і доповнення:
 
64. Частину першу статті 13 доповнити пунктом 8-1- такого змісту:
 
65. "8-1) приймає рішення про відшкодування за рахунок коштів Державного бюджету України витрат, пов'язаних з фінансуванням передвиборної агітації під час проведення виборів народних депутатів України, політичним партіям (партіям, які входили до складу виборчих блоків політичних партій), які мають право на таке відшкодування відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України"; забезпечує перерахування на рахунки відповідних політичних партій коштів, передбачених законом про Державний бюджет України на відшкодування витрат, пов'язаних фінансуванням передвиборної агітації, у порядку, встановленому Законом України "Про вибори народних депутатів України".
 
66. ІV. Внести до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" (Відомості Верховної Ради, 1993, № 13, ст. 110) такі зміни та доповнення:
 
67. 1. Доповнити статтю 8 частиною другою такого змісту:
 
68. "Контроль за використанням партіями коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування їхньої статутної діяльності, здійснює Головне контрольно-ревізійне управління України".
 
69. У зв'язку з цим частину другу статті 8 вважати частиною третьою.
 
70. 2. Статтю 10 доповнити пунктом 11 такого змісту:
 
71. "11) входити із поданням до Міністерства юстиції України про припинення державного фінансування статутної діяльності партії, якщо в ході проведення перевірки або ревізії такої партії буде виявлено факти, які свідчать про те, що кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування її статутної діяльності, були використані на фінансування участі цієї партії у виборах до органів державної влади чи місцевого самоврядування або на цілі, непов'язані зі здійсненням статутної діяльності".
 
72. 3. Доповнити Закон статтею 11-1 такого змісту: "Стаття 11-1. Особливості проведення ревізій та перевірок політичних партій
 
73. Ревізія або перевірка політичної партії, що отримує з Державного бюджету України кошти на фінансування її статутної діяльності, проводиться на підставі документа, підписаного начальником Головного контрольно-ревізійного управління України.
 
74. Ревізія або перевірка політичної партії проводиться один раз на рік у період з 1 лютого по 1 березня.
 
75. При проведенні ревізії або перевірки службові особи Головного контрольно-ревізійного управління України зобов'язані пред'явити документ на право проведення ревізії або перевірки".
 
76. V. Прикінцеві та перехідні положення
 
77. 1. Цей Закон набуває чинності з дня опублікування.
 
78. 2. До приведення законодавства України у відповідність з цим Законом закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
 
79. 3. Фінансування статутної діяльності політичних партій, які отримали це право за результатами виборів народних депутатів України 31 березня 2002 року, починається з 1 січня 2003 року.
 
80. 4. Кабінету Міністрів України:
 
81. у проекті Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" передбачити виділення коштів на державне фінансування статутної діяльності політичних партій та відшкодування витрат партій, пов'язаних з фінансуванням передвиборної агітації під час проведення останніх виборів народних депутатів України;
 
82. у тримісячний строк після набрання чинності цим Законом привести свої нормативні акти у відповідність із цим Законом;
 
83. у тримісячний строк після набрання чинності цим Законом забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їхніх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.