Кількість абзаців - 257 Розмітка (ліва колонка)


Про товарну біржу (Друге читання)

0. Проект ЗАКОН УКРАЇНИ  
1. Про товарну біржу  
2. Цей Закон визначає порядок створення та діяльності товарних бірж, правові засади регулювання біржового товарного ринку, гарантії реалізації прав і законних інтересів учасників біржової діяльності.  
3. Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
4. Стаття 1. Визначення термінів  
5. Для цілей цього Закону наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:  
6. біржова торгівля - публічна система підготовки, укладання, оформлення та реєстрації угод, поширення інформації за єдиними для всіх учасників біржової торгівлі принципами та Правилами біржової торгівлі;  
7. біржові операції - операції, які є складовими процесу біржової торгівлі і які здійснюються для виконання товарною біржею робіт з надання послуг, визначених її статутом та Правилами біржової торгівлі;  
8. біржове місце - юридично оформлене право на здійснення біржової торгівлі;  
9. біржові клієнти - юридичні і фізичні особи, в інтересах яких біржові посередники укладають біржові угоди;  
10. клірингорозрахункова діяльність - визначення в тій чи іншій формі взаємних зобов'язань учасників біржового товарного ринку за біржовими угодами, створення системи гарантій з виконання зобов`язань за біржовими угодами та організація проведення розрахунків між учасниками біржового товарного ринку;  
11. товарний дериватив - стандартизований документ (біржовий контракт), який засвідчує право на здійснення продажу та/або купівлі біржового товару на визначених умовах у майбутньому.  
12. Стаття 2. Поняття товарної біржі  
13. Товарна біржа - це організація, що об'єднує юридичних і фізичних осіб з метою здійснення біржової торгівлі на біржовому товарному ринку.  
14. Товарна біржа не займається комерційним посередництвом і не може бути стороною біржових угод. Прибуток, одержаний товарною біржею, не розподіляється між її членами, а спрямовується на виконання статутних завдань товарної біржі.  
15. Товарна біржа є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, поточні та вкладні (депозитні) рахунки в установах банків, печатку із своїм найменуванням.  
16. Товарна біржа не відповідає за зобов'язаннями своїх членів, так само як і члени товарної біржі не відповідають за її зобов'язаннями.  
17. Юридичні особи, діяльність яких не відповідає вимогам цього Закону, не мають права провадити біржову діяльність на біржовому товарному ринку, використовувати термін "товарна біржа" у своїх найменуваннях, рекламі, інших інформаційних матеріалах.  
18. Стаття 3. Сфера діяльності товарної біржі  
19. Товарна біржа може провадити таку діяльність:  
20. організація біржової торгівлі;  
21. створення умов для проведення біржових торгів;  
22. оприлюднення цін, визначених на підставі співвідношення попиту і пропозицій на біржові товари, здійснення їх котирування;  
23. проведення експертизи та (або) оцінки біржових товарів;  
24. поширення інформації про результати біржових торгів та про кон'юнктуру на ринку біржових товарів;  
25. надання учасникам біржової торгівлі послуг із зберігання біржового товару, організаційно-інформаційних, рекламних, консультаційних послуг, а також послуг з клірингорозрахункового обслуговування за укладеними біржовими угодами;  
26. організація навчання з підготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з біржової торгівлі.  
27. У своїй діяльності товарна біржа не має права:  
28. установлювати будь-які переваги чи обмеження для окремих учасників біржової торгівлі;  
29. вчиняти будь-які дії з метою впливу на формування реального рівня біржових цін;  
30. визначати розміри винагороди учасників біржової торгівлі за виконання посередницьких функцій у процесі укладання біржових угод.  
31. Стаття 4. Принципи діяльності товарної біржі  
32. Товарна біржа провадить свою діяльність на основі таких принципів:  
33. відкритості біржових торгів;  
34. рівноправності членів товарної біржі щодо участі у біржовій діяльності;  
35. формування вільних (ринкових) цін.  
36. Стаття 5. Гарантії діяльності товарної біржі  
37. Втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування в діяльність товарної біржі з питань організації і регулювання біржової торгівлі, за винятком випадків, передбачених законодавством, не допускається.  
38. Будь-які спори з порушених у цій статті питань розв'язуються у судовому порядку.  
39. Стаття 6. Спілки, асоціації та інші об`єднання товарних бірж і їх членів  
40. Товарні біржі і їх члени можуть утворювати спілки, асоціації та інші об'єднання для координації своєї діяльності, захисту інтересів своїх членів і виконання спільних програм, у тому числі для провадження спільної біржової діяльності.  
41. Спілки, асоціації та інші об`єднання товарних бірж і їх членів утворюються відповідно до законодавства.  
42. Стаття 7. Державне регулювання біржового товарного ринку  
43. Державне регулювання біржового товарного ринку полягає у:  
44. формуванні та забезпеченні проведення єдиної державної політики щодо розвитку і функціонування організованого біржового товарного ринку;  
45. здійсненні акредитації товарних бірж;  
46. виконанні контрольно-наглядових та дозвільно-реєстраційних функцій.  
47. Державне регулювання біржового товарного ринку здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері регулювання організованих ринків товарних ресурсів (далі - уповноважений орган).  
48. Розділ ІІ. ОСНОВНІ ЗАСАДИ ДІЯЛЬНОСТІ ТОВАРНОЇ БІРЖІ  
49. Стаття 8. Створення товарної біржі  
50. Товарна біржа створюється на засадах добровільного об`єднання майна юридичних і фізичних осіб.  
51. Створення товарної біржі здійснюється шляхом укладення засновниками угоди, у якій визначається порядок і принципи її функціонування, склад засновників, їх права та обов'язки, а також види, розмір і строки сплати ними вступних внесків.  
52. Кількість засновників товарної біржі не може бути меншою від двадцяти осіб. Частка кожного із засновників у статутному фонді товарної біржі не повинна перевищувати п`яти відсотків.  
53. Засновниками і членами товарної біржі не можуть бути органи державної влади та органи місцевого самоврядування, державні установи (організації), що фінансуються з державного бюджету.  
54. Стаття 9. Майно товарної біржі  
55. Майно товарної біржі, яке складається з основних фондів та оборотних засобів, належить їй на праві власності.  
56. Майно товарної біржі формується за рахунок:  
57. майна та коштів, переданих засновниками і членами товарної біржі;  
58. коштів, що вносяться як плата за користування послугами товарної біржі;  
59. іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законодавством.  
60. Стаття 10. Статут товарної біржі  
61. Статут товарної біржі є основним документом, що регулює його діяльність.  
62. У статуті товарної біржі обов'язково зазначаються:  
63. найменування і місцезнаходження біржі;  
64. предмет та мета діяльності;  
65. склад засновників і розмір їх частки у статутному фонді;  
66. розмір статутного фонду;  
67. види фондів, що утворюються біржею;  
68. порядок використання майна біржі;  
69. органи правління і контролю за діяльністю біржі, порядок їх утворення, прийняття рішень та повноваження;  
70. порядок прийняття у члени біржі та припинення членства;  
71. права та обов'язки членів біржі;  
72. порядок прийняття правил біржової торгівлі та внесення до них змін;  
73. порядок припинення діяльності біржі.  
74. Статут може містити інші, пов`язані з особливостями діяльності товарної біржі, положення, що не суперечать цьому Закону та іншим законодавчим актам.  
75. Статут товарної біржі затверджується загальними зборами членів товарної біржі.  
76. Стаття 11. Державна реєстрація товарної біржі  
77. Державна реєстрація товарної біржі проводиться у порядку, встановленому законодавством про підприємництво.  
78. Розділ ІІІ. ЧЛЕНСТВО У ТОВАРНІЙ БІРЖІ  
79. Стаття 12. Членство у товарній біржі  
80. Членами товарної біржі можуть бути засновники, а також прийняті до її складу юридичні і фізичні особи (резиденти та нерезиденти). Члени товарної біржі одночасно набувають право власності на біржове місце.  
81. Порядок прийняття у члени товарної біржі та припинення членства визначаються статутом товарної біржі.  
82. Стаття 13. Права та обов'язки членів товарної біржі  
83. Члени товарної біржі мають право:  
84. брати участь в управлінні біржею, у випадках, передбачених цим Законом, обирати і бути обраними до її органів управління;  
85. передавати у порядку, встановленому товарною біржею, своє право на участь у біржовій торгівлі;  
86. користуватися послугами, що надаються товарною біржею;  
87. вносити пропозиції на розгляд органів правління та контролю за діяльністю товарної біржі.  
88. Члени товарної біржі зобов'язані:  
89. виконувати вимоги статуту товарної біржі, Правил біржової торгівлі та рішення її органів управління;  
90. сприяти товарній біржі у виконанні покладених на неї завдань;  
91. надавати товарній біржі необхідну інформацію для вирішення питань, пов'язаних з її діяльністю та виконанням членом товарної біржі його зобов`язань за укладеними ним біржовими угодами;  
92. своєчасно інформувати товарну біржу про зміни у своєму фінансовому становищі, що можуть негативно вплинути на виконання їх зобов'язань за біржовими угодами;  
93. не розголошувати комерційну таємницю та конфіденційну інформацію про діяльність товарної біржі.  
94. Статутом можуть бути передбачені інші права та обов'язки членів товарної біржі, що не суперечать цьому та іншим законам.  
95. Розділ ІV. УПРАВЛІННЯ ТОВАРНОЮ БІРЖЕЮ  
96. Стаття 14. Органи управління товарної біржі  
97. Органами управління товарної біржі є загальні збори, біржовий комітет, наглядова рада, виконавча дирекція, ревізійна комісія, арбітражний комітет.  
98. Для виконання функцій, пов`язаних з організацією та регулюванням біржової торгівлі, товарна біржа може створювати додаткові структурні підрозділи.  
99. Стаття 15. Вищий орган управління товарної біржі  
100. Вищим органом управління товарної біржі є загальні збори її членів.  
101. До компетенції загальних зборів членів товарної біржі належить:  
102. утворення органів правління та контролю за діяльністю біржі;  
103. визначення порядку використання майна біржі;  
104. затвердження статуту товарної біржі, внесення до нього змін;  
105. визначення основних напрямів діяльності біржі;  
106. затвердження річних результатів діяльності біржі, звітів біржового комітету, ревізійної комісії;  
107. затвердження положень про біржовий комітет, наглядову раду, ревізійну комісію, арбітражний комітет та виконавчу дирекцію;  
108. делегування окремих повноважень загальних зборів біржовому комітету та виконавчій дирекції біржі;  
109. прийняття рішення про припинення діяльності товарної біржі.  
110. Рішенням загальних зборів членів товарної біржі до компетенції загальних зборів можуть бути віднесені інші питання її діяльності.  
111. Загальні збори членів товарної біржі скликаються біржовим комітетом товарної біржі з періодичністю, визначеною статутом, але не рідше одного разу на рік. Про скликання загальних зборів та їх порядок денний члени товарної біржі повідомляються у порядку, визначеному її статутом.  
112. Позачергові загальні збори членів товарної біржі можуть бути скликані на вимогу третини членів біржі або біржового комітету та ревізійної комісії із зазначенням підстави і мети такого скликання.  
113. Загальні збори правоможні вирішувати питання, якщо на них присутні більше половини їх членів.  
114. Рішення загальних зборів членів товарної біржі приймаються більшістю голосів, якщо інше не передбачено статутом.  
115. Стаття 16. Біржовий комітет  
116. Біржовий комітет (правління) здійснює управління товарною біржею у період між загальними зборами її членів.  
117. Біржовий комітет обирається вищим органом управління товарної біржі, підзвітний йому і несе відповідальність за управління товарною біржею, підготовку та затвердження Правил біржової торгівлі, визначення порядку роботи товарної біржі.  
118. Повноваження біржового комітету визначаються у положенні про нього, яке затверджується загальними зборами членів товарної біржі.  
119. Біржовий комітет може делегувати частину повноважень виконавчій дирекції товарної біржі.  
120. Стаття 17. Наглядова рада  
121. Наглядова рада здійснює контроль за додержанням статуту та діяльністю біржового комітету.  
122. Наглядова рада обирається на загальних зборах членів товарної біржі і їм підзвітна.  
123. До складу наглядової ради не можуть входити члени товарної біржі, біржового комітету чи ревізійної комісії.  
124. Повноваження наглядової ради можуть бути достроково припинені за рішенням загальних зборів членів товарної біржі.  
125. Повноваження наглядової ради визначаються у Положенні про наглядову раду, яке затверджується загальними зборами членів товарної біржі.  
126. Стаття 18. Ревізійна комісія  
127. Контроль за фінансово-господарською діяльністю товарної біржі здійснює ревізійна комісія.  
128. Ревізійна комісія підзвітна загальним зборам членів товарної біржі і обирається загальними зборами у порядку, встановленому її статутом. Членами ревізійної комісії не можуть бути члени біржового комітету і посадові особи виконавчої дирекції товарної біржі.  
129. Перевірки результатів фінансово-господарської діяльності товарної біржі проводяться ревізійною комісією за власною ініціативою, а також за рішенням загальних зборів членів товарної біржі або на вимогу не менш як 10 відсотків членів товарної біржі.  
130. На вимогу ревізійної комісії надаються будь-які матеріали, бухгалтерські та інші документи, а також пояснення посадовими особами товарної біржі.  
131. Ревізійна комісія готує висновок за річними звітами про результати діяльності товарної біржі.  
132. Повноваження ревізійної комісії визначаються у положенні про неї, яке затверджується загальними зборами членів товарної біржі.  
133. Стаття 19. Арбітражний комітет  
134. Арбітражний комітет утворюється з метою розгляду спорів між товарною біржею, її членами, біржовими брокерами та біржовими клієнтами щодо укладення та виконання біржових угод.  
135. Члени арбітражного комітету обираються загальними зборами членів товарної біржі.  
136. Порядок діяльності арбітражного комітету визначається положенням про нього, яке затверджується загальними зборами членів товарної біржі.  
137. Товарна біржа має право включити до Правил біржової торгівлі розділ про розгляд спорів арбітражним комітетом.  
138. Стаття 20. Виконавча дирекція  
139. Керівництво поточною діяльністю товарної біржі здійснює виконавча дирекція. Посадові особи виконавчої дирекції не можуть бути членами товарної біржі та стороною біржових угод.  
140. Виконавча дирекція вирішує питання діяльності товарної біржі, за винятком тих, що належать до виключної компетенції загальних зборів членів товарної біржі та біржового комітету.  
141. Повноваження виконавчої дирекції визначаються у положенні про неї, яке затверджується загальними зборами членів товарної біржі.  
142. Розділ V. БІРЖОВА ТОРГІВЛЯ ТА ЇЇ УЧАСНИКИ  
143. Стаття 21. Біржові торги  
144. Біржові торги - це організаційно оформлена публічна система укладення біржових угод на товарній біржі, що здійснюється за єдиними принципами, визначеними у Правилах біржової торгівлі, з установленою періодичністю в заздалегідь визначених місці і часі.  
145. Біржові торги можуть проводитися з використанням спеціалізованих електронних систем.  
146. Стаття 22. Біржові товари  
147. На біржові торги допускаються товари (крім об'єктів нерухомого майна), стандартизовані товарною біржею щодо якості, кількості, умов постачання і виконання, інших характеристик відповідно до Правил біржової торгівлі.  
148. Стаття 23. Правила біржової торгівлі  
149. Біржова торгівля на товарній біржі здійснюється відповідно до Правил біржової торгівлі, що затверджуються загальними зборами членів товарної біржі.  
150. У Правилах біржової торгівлі визначаються:  
151. порядок проведення біржових торгів;  
152. порядок допуску біржових товарів до біржової торгівлі;  
153. вимоги до членів товарної біржі та біржових брокерів щодо участі їх у біржових торгах;  
154. порядок укладення, реєстрації та обліку біржових угод;  
155. види і порядок клірингорозрахункового обслуговування біржової торгівлі;  
156. види і розміри внесків членів біржі;  
157. порядок визначення котирувальних цін на біржові товари;  
158. порядок проведення розрахунків між учасниками біржової торгівлі;  
159. заходи, спрямовані на забезпечення порядку на біржових торгах;  
160. розміри плати за користування послугами товарної біржі учасниками біржових торгів;  
161. умови застосування товарною біржею санкцій до учасників біржової торгівлі;  
162. порядок інформаційного обслуговування учасників біржової торгівлі, зокрема надання інформації про майбутні біржові торги, біржові угоди, що були укладені відповідними членами біржі, про кон`юнктуру на ринку біржових товарів;  
163. заходи щодо контролю над процесом ціноутворення в біржовій торгівлі з метою недопущення маніпулювання цінами;  
164. порядок реєстрації членів товарної біржі;  
165. типові форми біржових контрактів;  
166. порядок усунення біржових брокерів від участі у біржових торгах;  
167. інші вимоги, встановлені вищим органом управління товарної біржі.  
168. Стаття 24. Учасники біржової торгівлі  
169. Учасниками біржової торгівлі є члени товарної біржі.  
170. Члени товарної біржі - юридичні особи вважаються брокерськими фірмами.  
171. Члени товарної біржі - фізичні особи вважаються незалежними брокерами.  
172. Брокерські фірми та незалежні брокери, які діють в інтересах клієнта, вважаються біржовими посередниками.  
173. Брокерські фірми та незалежні брокери, які діють від свого імені, за свій рахунок і у своїх інтересах, вважаються дилерами.  
174. Біржовими брокерами можуть бути незалежні брокери, а також фізичні особи - представники брокерських фірм, які уповноважені укладати біржові угоди за рахунок і за дорученням відповідного члена товарної біржі, але не мають права укладати біржові угоди від свого імені та за власні кошти.  
175. Біржові угоди у ході біржових торгів укладаються тільки біржовими брокерами.  
176. Товарна біржа має право встановлювати кваліфікаційні вимоги до своїх членів, які братимуть участь у біржових торгах.  
177. Стаття 25. Біржові посередники  
178. Біржовий посередник може вчиняти такі дії:  
179. від імені і за рахунок біржового клієнта;  
180. від імені біржового клієнта і за свій рахунок;  
181. від свого імені та за свій рахунок;  
182. від свого імені за рахунок біржового клієнта.  
183. Відносини між біржовим посередником і його біржовим клієнтом оформляються письмово шляхом укладення відповідного договору на клієнтське обслуговування (договір доручення чи договір комісії).  
184. Біржовий посередник зобов'язаний виконувати умови договору, а також:  
185. ознайомити біржового клієнта з правилами біржової торгівлі та умовами розрахункового обслуговування;  
186. укладати біржові угоди в інтересах біржового клієнта тільки після роз'яснення йому характеру ризиків, пов'язаних з цими угодами;  
187. укладаючи від свого імені і за свій рахунок біржові угоди, що зачіпають інтереси біржового клієнта, вчасно інформувати його про це;  
188. не надавати перевагу собі за наявності доручення від біржового клієнта;  
189. своєчасно надавати біржовому клієнту повну інформацію про укладення біржових угод у його інтересах, про виконання біржових контрактів, а також доручень біржового клієнта.  
190. Стаття 26. Біржова угода  
191. Біржовою визнається угода, укладена учасниками біржової торгівлі на біржових торгах з купівлі-продажу чи обміну біржових товарів або передачі прав на них.  
192. Біржова угода вважається укладеною з моменту її реєстрації товарною біржею згідно з Правилами біржової торгівлі.  
193. Порядок укладення, реєстрації та обліку біржових угод товарною біржею встановлюється у Правилах біржової торгівлі.  
194. Біржові угоди не можуть укладатися від імені і за рахунок товарної біржі.  
195. Біржові угоди оформляються письмово шляхом підписання біржового контракту або на електронному носії згідно із законодавством.  
196. Біржові угоди, зареєстровані товарною біржею, не підлягають нотаріальному посвідченню.  
197. Зміст біржових угод не підлягає розголошенню (за винятком інформації, що стосується найменування товару, його кількості, ціни, місця і строку виконання угоди).  
198. Інформація щодо біржових угод може надаватися на вимогу судів, господарських судів, органів прокуратури, служби безпеки, внутрішніх справ, державної податкової служби у випадках, передбачених законодавством.  
199. Стаття 27. Види біржових угод  
200. На біржових торгах їх учасниками можуть укладатися такі угоди:  
201. спотові - про взаємну передачу прав і обов'язків щодо наявного біржового товару з терміновою його поставкою і проведенням розрахунків. Умови угоди (кількість товару, якість, умови поставки, ціна тощо) узгоджуються покупцем та продавцем;  
202. форвардні - про передачу прав і обов`язків на біржовий товар з відстроченням його поставки та остаточних розрахунків за нього. Умови угоди (кількість товару, якість, умови поставки, ціна тощо) узгоджуються покупцем та продавцем.  
203. На біржових торгах членами товарної біржі можуть здійснюватися операції з придбання або продажу товарних деривативів.  
204. До товарних деривативів, які виставляються на товарній біржі як стандартизовані біржові товари, належать ф`ючерсні контракти та опціони.  
205. Ф`ючерсний контракт - це стандартний документ на поставку біржового товару у визначений строк у майбутньому, ціна якого визначається на момент укладення угоди.  
206. Зобов`язання, прийняті сторонами ф`ючерсного контракту, виконуються шляхом здійснення протилежної операції з придбання або продажу такого ж ф'ючерсного контракту або шляхом виконання цих зобов'язань.  
207. Опціон - це стандартний документ, який дає право на купівлю або продаж біржового товару за визначеною на момент укладення угоди ціною в межах узгодженого періоду. За отримання такого права покупець зобов`язується сплатити продавцю узгоджену під час укладення угоди суму (премію).  
208. Покупець опціону має право відмовитися від своїх прав щодо нього в односторонньому порядку.  
209. Форма, зміст і правила торгівлі товарними деривативами визначаються Правилами біржової торгівлі.  
210. Стаття 28. Клірингорозрахункове обслуговування біржової торгівлі  
211. Для клірингорозрахункового обслуговування біржової торгівлі товарною біржею створюється клірингорозрахункова установа, яка виконує такі функції:  
212. облікову - реєстрація укладених біржових угод і контрактів та облік їх виконання;  
213. клірингорозрахункову - здійснення клірингу та розрахунків за біржовими угодами;  
214. гарантійну - створення системи гарантій виконання біржових угод.  
215. Клірингорозрахункова установа може бути підрозділом товарної біржі або створюватися як окрема юридична особа. Типове положення про неї затверджується уповноваженим органом.  
216. Стаття 29. Забезпечення виконання біржових угод  
217. Для забезпечення виконання біржових угод товарна біржа розробляє і запроваджує систему заходів з управління фінансовими та товарними ризиками і систему гарантій щодо запобігання їм та зменшення.  
218. Гарантії забезпечуються товарною біржею шляхом нагляду і контролю за дотриманням Правил біржової торгівлі, застосування дисциплінарних і фінансових санкцій за їх порушення.  
219. Товарною біржею, її учасниками і клірингорозрахунковою установою гарантії забезпечуються шляхом установлення обов`язкового порядку розрахунків за біржовими угодами, страхування фінансових ризиків, що виникають у процесі біржової торгівлі, а також спеціальних страхових внесків.  
220. Усунення ризику невиконання постачання товару за біржовими угодами може забезпечуватися товарною біржею за рахунок страхових внесків і власних коштів, а також шляхом створення системи гарантій із залученням біржових складів.  
221. Товарна біржа може організовувати функціонування біржових складів як власних, так і на підставі письмового договору з іншими юридичними особами.  
222. Розділ VІ. ІНШІ ПИТАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ТОВАРНОЇ БІРЖІ  
223. Стаття 30. Акредитація товарної біржі  
224. Товарна біржа підлягає акредитації.  
225. Акредитація товарної біржі здійснюється уповноваженим органом, який документально засвідчує компетентність товарної біржі провадити біржову діяльність.  
226. Порядок акредитації товарної біржі, розмір оплати робіт з акредитації встановлюються Кабінетом Міністрів України.  
227. Стаття 31. Оподаткування, облік та звітність  
228. Оподаткування товарної біржі здійснюється у порядку, встановленому законодавством.  
229. Товарна біржа веде первинний бухгалтерський облік результатів своєї роботи, статистичну звітність.  
230. Порядок ведення бухгалтерського обліку і подання статистичної звітності визначається законодавством.  
231. Стаття 32. Припинення діяльності товарної біржі  
232. Припинення діяльності товарної біржі відбувається з дотриманням вимог антимонопольного та іншого законодавства шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділу, перетворення) або ліквідації.  
233. Реорганізація здійснюється за рішенням загальних зборів членів товарної біржі.  
234. У разі реорганізації товарної біржі вся сукупність її прав та обов'язків переходить до правонаступників.  
235. Товарна біржа ліквідується:  
236. після закінчення строку, на який вона створювалася, або після досягнення мети її створення;  
237. за рішенням загальних зборів членів товарної біржі;  
238. за рішенням суду або господарського суду.  
239. Ліквідація товарної біржі здійснюється на підставі рішення суду (господарського суду) у разі:  
240. визнання її установчих документів недійсними;  
241. провадження діяльності, що суперечить законодавству та статуту біржі;  
242. несвоєчасного повідомлення органу державної реєстрації про зміну назви та місцезнаходження біржі;  
243. визнання товарної біржі банкрутом;  
244. неподання протягом року до органів державної податкової служби податкової декларації, документів бухгалтерської звітності згідно із законодавством;  
245. з інших підстав, передбачених законодавством.  
246. Стаття 33. Ліквідаційна комісія  
247. Ліквідація товарної біржі проводиться призначеною нею комісією, а у разі припинення діяльності товарної біржі за рішенням суду (господарського суду) - ліквідаційною комісією, що призначається цим органом. У разі визнання товарної біржі банкрутом її ліквідація проводиться за ліквідаційною процедурою, передбаченою Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".  
248. Ліквідаційна комісія зобов'язана провести роботу, пов'язану із стягненням дебіторської заборгованості товарної біржі, виявленням претензій кредиторів (з повідомленням їх про ліквідацію товарної біржі), встановити порядок і строки проведення ліквідації, а також строк для пред'явлення претензій кредиторами, який не може перевищувати двох місяців з моменту оголошення рішення про її ліквідацію.  
249. Ліквідаційна комісія у триденний строк з часу її призначення публікує інформацію про ліквідацію товарної біржі в одному з офіційних друкованих засобів масової інформації із зазначенням строку заявлення кредиторами про свої претензії.  
250. Ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс та подає його органу, що прийняв рішення про ліквідацію товарної біржі. Повнота та достовірність ліквідаційного балансу повинні бути підтверджені аудиторами.  
251. Майно товарної біржі, що залишилося після виконання зобов'язань перед бюджетом, кредиторами, компенсації інших виплат відповідно до законодавства, використовується в порядку, визначеному статутом товарної біржі.  
252. Ліквідація вважається завершеною, а товарна біржа такою, що припинила свою діяльність, з моменту внесення органом державної реєстрації запису до державного реєстру про її ліквідацію.  
253. Розділ VІІ. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
254. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
255. 2. Визнати таким, що втратив чинність, ЗАКОН УКРАЇНИ "Про товарну біржу" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 10, ст. 139; 1993 р., № 11, ст. 83; 2002 р., № 16, ст. 114, № 29, ст. 194).  
256. 3. До приведення законодавства у відповідність із Законом України "Про товарну біржу" законодавство та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.