Кількість абзаців - 324 Розмітка (ліва колонка)


Про благоустрій населених пунктів (Друге читання)

0. .  
1. Закон України  
2. Про благоустрій населених пунктів  
3. Цей Закон визначає правові, економічні, соціальні та організаційні засади з благоустрою населених пунктів, спрямовані на забезпечення сприятливих для життєдіяльності людини умов.  
4. Розділ І  
5. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
6. Стаття 1. Благоустрій населених пунктів  
7. Благоустрій населених пунктів - це комплекс соціально-економічних та екологічних заходів, що здійснюються на території населених пунктів з метою їх належного утримання, раціонального використання та охорони, формування сприятливого для життєдіяльності людини середовища, в умовах якого забезпечуються захист довкілля, санітарне та епідемічне благополуччя населення.  
8. У цьому Законі:  
9. територією вважається земельна ділянка в межах населеного пункту, яка використовується для розміщення об'єктів загального користування - парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів тощо;  
10. утриманням у належному стані території вважається дотримання режиму її використання, що встановлюється правилами благоустрою території населених пунктів;  
11. вулично-дорожньою мережею вважаються призначені для руху транспортних засобів і пішоходів мережа вулиць, доріг загального користування, внутрішньоквартальних та інших проїздів, тротуарів, пішохідних і велосипедних доріжок, а також набережні, майдани, площі, вуличні автомобільні стоянки з інженерними та допоміжними спорудами, технічними засобами організації дорожнього руху;  
12. заходами з благоустрою населених пунктів вважається проведення робіт щодо раціонального використання та охорони території, організація упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням їх цільового призначення та обмежень на використання, що затверджуються органами місцевого самоврядування.  
13. Стаття 2. Призначення благоустрою населених пунктів  
14. Благоустрій населених пунктів передбачає:  
15. наукове обґрунтування розподілу земель населених пунктів за цільовим призначенням з урахуванням державних, громадських і приватних інтересів;  
16. розроблення і здійснення заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, збереження природних ландшафтів та інших об'єктів загального користування;  
17. впровадження прогресивних форм упорядкування територій, розміщення будівель та інженерних споруд у межах населених пунктів;  
18. організацію належного розміщення об'єктів житлової та громадської забудови, промислових будівель та інженерних споруд, територій і об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого та історико-культурного призначення;  
19. створення умов для реалізації прав суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів;  
20. установлення обмежень і обтяжень (земельних сервітутів) на використання земель, на яких розміщені об'єкти загального користування;  
21. визначення напрямів сталого розвитку населених пунктів.  
22. Стаття 3. Система благоустрою населених пунктів  
23. Система благоустрою населених пунктів включає:  
24. управління у сфері благоустрою населених пунктів;  
25. визначення суб'єктів та об'єктів благоустрою населених пунктів;  
26. організацію благоустрою населених пунктів;  
27. стандартизацію і нормування у сфері благоустрою населених пунктів;  
28. фінансове забезпечення благоустрою населених пунктів;  
29. здійснення державного, самоврядного і громадського контролю у сфері благоустрою населених пунктів;  
30. встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.  
31. Стаття 4. Принципи благоустрою населених пунктів  
32. Благоустрій населених пунктів ґрунтується на таких принципах:  
33. законності;  
34. пріоритетності загального користування територією населеного пункту перед її спеціальним використанням;  
35. дотримання встановленого режиму використання територій та об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого та історико-культурного призначення;  
36. обов'язковості проведення відповідно до закону державної екологічної, санітарно-епідеміологічної та іншої експертизи будь-якої діяльності, яка може негативно вплинути на стан території населеного пункту;  
37. невідворотності відповідальності у разі порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.  
38. Стаття 5. Законодавство з питань благоустрою населених пунктів  
39. Законодавство з питань благоустрою населених пунктів складається з цього Закону, інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері.  
40. Стаття 6. Сфера дії Закону  
41. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері благоустрою населених пунктів і спрямовуються на забезпечення формування сприятливого для життєдіяльності людини середовища, захисту довкілля, санітарного та епідемічного благополуччя населення.  
42. Дія цього Закону не поширюється на відносини щодо розвитку населених пунктів і територій, планування, забудови, проектування, будівництва об'єктів містобудування, інших об'єктів, які регулюються Законами України "Про основи містобудування" та "Про планування і забудову територій".  
43. Дія цього Закону також не поширюється на відносини щодо використання та охорони територій та об'єктів природоохоронного, оздоровчого та історико-культурного призначення, водних об'єктів і лісів, які регулюються відповідним законодавством.  
44. Розділ ІІ  
45. УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ БЛАГОУСТРОЮ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ  
46. Стаття 7. Органи управління у сфері благоустрою населених пунктів  
47. Управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, органи самоорганізації населення.  
48. Стаття 8. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері благоустрою населених пунктів  
49. Кабінет Міністрів України у сфері благоустрою населених пунктів:  
50. забезпечує реалізацію державної політики у цій сфері;  
51. організовує розроблення і виконання загальнодержавних програм благоустрою населених пунктів, їх сталого розвитку;  
52. забезпечує здійснення заходів, спрямованих на запобігання порушенню нормальних умов життєдіяльності людини, забрудненню територій населених пунктів, їх водних об'єктів;  
53. здійснює заходи щодо збереження традиційного характеру забудови населених пунктів;  
54. здійснює вилучення (викуп) земельних ділянок у порядку, визначеному земельним законодавством, для задоволення потреб населення;  
55. вирішує інші питання у цій сфері відповідно до закону.  
56. Стаття 9. Повноваження центрального органу виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства у сфері благоустрою населених пунктів  
57. Центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства у сфері благоустрою населених пунктів:  
58. готує пропозиції щодо формування державної політики з питань благоустрою населених пунктів;  
59. здійснює координацію діяльності органів виконавчої влади у цій сфері;  
60. організовує в межах своїх повноважень виконання державних і регіональних програм благоустрою населених пунктів;  
61. здійснює підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації кадрів у цій сфері;  
62. бере участь у розробленні державних стандартів, норм і правил з питань реконструкції та експлуатації протизсувних та інших споруд;  
63. забезпечує здійснення заходів щодо інженерного захисту територій населених пунктів від небезпечних геологічних процесів, прогнозування і запобігання їх розвитку;  
64. здійснює нормативно-методичне забезпечення у цій сфері;  
65. організовує проведення щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою";  
66. вирішує інші питання у цій сфері відповідно до закону.  
67. Стаття 10. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим у сфері благоустрою населених пунктів  
68. Рада міністрів Автономної Республіки Крим у сфері благоустрою населених пунктів:  
69. забезпечує реалізацію державної політики у цій сфері;  
70. бере участь у розробленні і виконанні державних та регіональних програм благоустрою населених пунктів;  
71. організовує та забезпечує безпечні і здорові умови життєдіяльності населення;  
72. здійснює вилучення (викуп) земельних ділянок для задоволення потреб населення у порядку, встановленому земельним законодавством;  
73. погоджує розміщення підприємств, установ та організацій, діяльність яких може вплинути на благоустрій населених пунктів;  
74. визначає відповідно до законодавства режим використання територій рекреаційних зон;  
75. організовує виконання робіт з благоустрою населених пунктів;  
76. затверджує для підприємств, установ та організацій, розміщених на території населених пунктів, ліміти викидів і скидів забруднюючих речовин у довкілля;  
77. здійснює контроль за виконанням правил благоустрою територій населених пунктів;  
78. інформує населення щодо здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;  
79. вирішує інші питання у цій сфері відповідно до закону.  
80. Стаття 11. Повноваження місцевих державних адміністрацій у сфері благоустрою населених пунктів  
81. Місцеві державні адміністрації у сфері благоустрою населених пунктів:  
82. забезпечують реалізацію державної політики у цій сфері;  
83. беруть участь у розробленні і виконанні державних та регіональних програм благоустрою населених пунктів, розробляють і виконують місцеві програми у цій сфері;  
84. приймають рішення про обмеження, тимчасову заборону чи припинення діяльності підприємств, установ та організацій у разі порушення ними законодавства у цій сфері;  
85. здійснюють контроль за виконанням правил благоустрою територій населених пунктів;  
86. встановлюють межі зон санітарної охорони водних об'єктів, санітарно-захисних зон об'єктів, які є джерелами виділення шкідливих речовин, з метою відокремлення таких об'єктів від території житлової забудови;  
87. організовують виконання робіт з благоустрою населених пунктів;  
88. залучають на договірних засадах кошти підприємств, установ та організацій і населення, а також бюджетні кошти на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулично-дорожньої мережі, інших об'єктів благоустрою населених пунктів;  
89. готують питання про визначення в установленому законом порядку території, вибір, вилучення (викуп) земельної ділянки в межах населеного пункту для розміщення парків, майданчиків, інших об'єктів загального користування;  
90. організовують охорону, реставрацію, використання пам'яток історії і культури, архітектури і містобудування, інших об'єктів у сфері благоустрою населених пунктів;  
91. розробляють правила благоустрою територій населених пунктів;  
92. інформують населення щодо здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;  
93. вирішують інші питання у цій сфері відповідно до закону.  
94. Стаття 12. Повноваження сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів  
95. Сільські, селищні і міські ради у сфері благоустрою населених пунктів:  
96. затверджують місцеві програми благоустрою населених пунктів;  
97. координують діяльність у цій сфері підприємств, установ та організацій, які знаходяться на їх території;  
98. створюють у разі потреби органи і служби для забезпечення благоустрою населених пунктів;  
99. визначають відповідно до законодавства режим використання територій та об'єктів рекреаційного призначення, інших територій та об'єктів загального користування;  
100. приймають в установленому законодавством порядку рішення про заборону використання в межах населеного пункту окремих природних ресурсів загального користування;  
101. затверджують заходи з благоустрою населених пунктів, забезпечують їх здійснення;  
102. організовують забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях;  
103. організовують місця відпочинку для населення;  
104. затверджують правила благоустрою територій населених пунктів;  
105. залучають на договірних засадах для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів кошти і матеріально-трудові ресурси підприємств, установ, організацій і населення;  
106. здійснюють контроль за станом територій підприємств, установ та організацій, її озелененням, охороною зелених насаджень і водних об'єктів;  
107. інформують населення щодо здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;  
108. вирішують інші питання у цій сфері відповідно до закону.  
109. Стаття 13. Повноваження органів самоорганізації населення у сфері благоустрою населених пунктів  
110. Повноваження органів самоорганізації населення у сфері благоустрою населених пунктів визначаються Законом України "Про органи самоорганізації населення".  
111. Розділ ІІІ  
112. Суб'єкти та об'єкти у сфері  
113. БЛАГОУСТРОЮ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ  
114. Стаття 14. Суб'єкти у сфері благоустрою населених пунктів  
115. Суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.  
116. Стаття 15. Об'єкти у сфері благоустрою населених пунктів  
117. До об'єктів у сфері благоустрою населених пунктів (далі - об'єкти благоустрою) належать:  
118. парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва), зони рекреації, сквери;  
119. пам'ятки культурної та історичної спадщини;  
120. охоронні зони, зони санітарної охорони, санітарно-захисні зони, зони особливого використання земель;  
121. прибережні захисні смуги;  
122. майдани, площі, бульвари, проспекти;  
123. вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки;  
124. прибудинкові території;  
125. будівлі та споруди інженерного захисту територій;  
126. пляжі;  
127. кладовища.  
128. До об'єктів благоустрою можуть належати також інші території загального користування для відпочинку (обслуговування) населення.  
129. Стаття 16. Використання об'єктів благоустрою  
130. Об'єкти благоустрою використовуються для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, місцевих правил забудови, інших вимог, передбачених природоресурсним, природоохоронним та іншим законодавством.  
131. Стаття 17. Обмеження на використання об'єктів благоустрою  
132. На об'єкти благоустрою поширюється режим обмеженого використання.  
133. На об'єктах благоустрою забороняється:  
134. виконувати земляні, будівельні, монтажні та інші роботи без дозволу, виданого в установленому порядку;  
135. самовільно влаштовувати городи, газони, висаджувати дерева, кущі тощо;  
136. вивозити і звалювати у не відведених для цього місцях сміття, тверді побутові та інші відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг;  
137. складувати будівельні матеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків;  
138. наклеювати оголошення та інформаційно-агітаційні плакати, рекламу, листівки у не відведених спеціально для цього місцях, малювати, робити написи;  
139. самовільно встановлювати об'єкти реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо;  
140. встановлювати технічні засоби організації дорожнього руху без погодження з органами Державтоінспекції МВС України;  
141. влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторизованих плавзасобів у межах території пляжів;  
142. вигулювати та дресирувати домашніх тварин у не відведених для цього місцях;  
143. проводити ремонт та миття автотранспортних засобів, машин, механізмів;  
144. розпалювати багаття, спалювати сміття, листя, гілки, тверді побутові та інші відходи у не відведених для цього місцях.  
145. Стаття 18. Права та обов'язки громадян у сфері благоустрою населених пунктів  
146. Громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право:  
147. на безпечне для життя і здоров'я користування об'єктами благоустрою населених пунктів;  
148. брати участь в обговоренні проектів благоустрою населених пунктів;  
149. вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів;  
150. брати участь у розробленні та здійсненні заходів з благоустрою населених пунктів;  
151. отримувати в установленому порядку повну та достовірну інформацію про затвердження містобудівної документації, місцевих правил забудови та внесення до них змін, а також роз'яснення їх змісту;  
152. подавати позови до суду про відшкодування шкоди, заподіяної об'єктам загального користування внаслідок порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.  
153. Громадяни у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані:  
154. утримувати в належному стані закріплену за ними територію;  
155. дотримуватись правил благоустрою території населених пунктів;  
156. не порушувати права і законні інтереси інших суб'єктів;  
157. компенсувати шкоду, заподіяну порушенням правил благоустрою території населених пунктів;  
158. брати участь у здійсненні заходів з благоустрою, озеленення та утримання в належному стані садиб, дворів, парків, площ, вулиць, кладовищ, братських могил, обладнання дитячих і спортивних майданчиків, ремонту шляхів і тротуарів, інших об'єктів загального користування.  
159. Законом можуть визначатися також інші права та обов'язки громадян у сфері благоустрою населених пунктів.  
160. Стаття 19. Права та обов'язки підприємств, установ та організацій у сфері благоустрою населених пунктів  
161. Підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів мають право:  
162. брати участь у розробленні планів соціально-економічного розвитку населених пунктів та заходів з благоустрою їх територій;  
163. вимагати відшкодування шкоди, заподіяної об'єктам благоустрою;  
164. брати участь в обговоренні проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів з благоустрою населених пунктів;  
165. вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням правил благоустрою території населених пунктів або призводять до її нецільового використання;  
166. вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування пропозиції щодо поліпшення благоустрою населених пунктів.  
167. Підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані:  
168. утримувати в належному стані закріплені за ними об'єкти благоустрою;  
169. усувати на об'єктах благоустрою в установлені строки пошкодження інженерних мереж, наслідки аварій, стихійного лиха;  
170. проводити згідно з планами, затвердженими органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою;  
171. у процесі утримання об'єктів благоустрою дотримуватись відповідних технологій щодо їх експлуатації та ремонту, регулярно здійснювати заходи щодо запобігання передчасному зносу об'єктів, забезпечення нормальних умов функціонування та утримання їх у чистоті і належному стані;  
172. брати участь у роботі комісій з прийняття в експлуатацію нових, реконструйованих та капітально відремонтованих об'єктів благоустрою;  
173. погоджувати з органами Державтоінспекції МВС України виконання робіт, спрямованих на забезпечення сприятливих і безпечних умов користування об'єктами благоустрою.  
174. Розділ ІV  
175. Організація БЛАГОУСТРОЮ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ  
176. Стаття 20. Обов'язковість благоустрою населених пунктів  
177. Благоустрій проводиться в обов'язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).  
178. Стаття 21. Організація благоустрою населених пунктів  
179. Організація благоустрою населених пунктів покладається на місцеві державні адміністрації або органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, встановлених Конституцією, цим та іншими законами України.  
180. Рішення місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов'язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.  
181. Стаття 22. Комплексний благоустрій  
182. Комплексним благоустроєм вважається проведення на конкретно визначеній території населеного пункту (мікрорайону, парку, бульвару, вулиці, провулку, узвозі) комплексу робіт щодо влаштування сучасного типу покриття дороги і тротуарів, обладнання території пристроями для безпеки руху та раціонального використання, освітлення, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення технічного і санітарного стану території.  
183. Обов'язковими елементами комплексного благоустрою є:  
184. сучасні типи покриття доріг і тротуарів;  
185. озеленення уздовж вулиць і доріг;  
186. система водопостачання і водовідведення та система збирання і вивезення сміття та твердих побутових відходів;  
187. обладнання засобами зовнішнього освітлення;  
188. облаштування технічними засобами організації дорожнього руху;  
189. інженерний захист території;  
190. інші елементи благоустрою.  
191. Проектування, будівництво та реконструкція об'єктів комплексного благоустрою здійснюються на основі генерального плану населеного пункту, комплексних схем транспорту та організації дорожнього руху, детальних планів та проектів забудови житлових районів, мікрорайонів і кварталів, планів червоних ліній з урахуванням природно-кліматичних умов і містобудівних особливостей населеного пункту, експлуатаційних, екологічних та санітарно-протиепідемічних вимог, норм і правил, умов безпеки руху транспорту та пішоходів, етапності будівництва, реконструкції і капітального ремонту.  
192. Прийняття в експлуатацію об'єктів будівництва, реконструкції та капітального ремонту без елементів комплексного благоустрою забороняється.  
193. Роботи з благоустрою ділянок, розташованих над інженерними мережами та комунікаціями, виконуються з дотриманням умов та нормативів щодо безпечної їх експлуатації.  
194. Стаття 23. Благоустрій території житлової та громадської забудови  
195. До благоустрою території житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, на яких розміщені об'єкти житлової забудови, громадські будівлі і споруди, інші об'єкти загального користування.  
196. Благоустрій території житлової та громадської забудови здійснюється з урахуванням вимог використання цієї території відповідно до генерального плану населених пунктів, регіональних і місцевих правил забудови, іншої містобудівної документації, а також державних стандартів і норм, правил благоустрою територій населених пунктів.  
197. Стаття 24. Забезпечення благоустрою території підприємств, установ та організацій  
198. Підприємства, установи та організації забезпечують благоустрій населеного пункту в межах земельної ділянки, наданої їм в установленому законом порядку для виконання ними основних завдань.  
199. Органи місцевого самоврядування можуть закріплювати за підприємствами, установами та організаціями прилеглу до них територію для забезпечення її благоустрою.  
200. Розмір та режим використання прилеглої і закріпленої за підприємствами, установами та організаціями території визначаються відповідним органом місцевого самоврядування.  
201. Підприємства, установи та організації несуть відповідальність за здійснення затверджених органами місцевого самоврядування заходів з благоустрою на їх території, в тому числі на закріплених за ними територіях.  
202. Стаття 25. Забезпечення благоустрою територій багатоквартирних житлових будинків  
203. Благоустрій території, на яких розміщені багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі і споруди, та благоустрій прибудинкових територій у межах площі, необхідної для його обслуговування згідно з установленими нормами, проводиться підприємствами, установами та організаціями, які здійснюють управління цими будинками.  
204. У разі приватизації громадянами багатоквартирного житлового будинку благоустрій його території проводиться співвласниками цього будинку.  
205. Розмір та конфігурація територій, на яких розташовані багатоповерхові житлові будинки і належні до них будівлі, споруди, а також прибудинкових територій визначаються на підставі проектів розподілу території кварталу (мікрорайону) та відповідної землевпорядної документації.  
206. Роботи з благоустрою прибудинкових територій, зокрема спорудження дитячих, спортивних майданчиків, автостоянок, встановлення малих архітектурних форм та інших споруд, виконуються за рішенням підприємств, установ та організацій, у сфері управління яких перебувають ці будинки, або за рішенням співвласників будинків на підставі проектної документації, розробленої та затвердженої в установленому порядку.  
207. Стаття 26. Забезпечення благоустрою присадибної ділянки  
208. Благоустрій присадибної ділянки (території, на якій розміщено житловий будинок, господарські будівлі і споруди) проводиться громадянином-власником або користувачем цієї ділянки.  
209. На підставі рішення органу місцевого самоврядування громадянин-власник або користувач присадибної ділянки забезпечує благоустрій прилеглої до його ділянки території - від проїжджої частини вулиці (дороги) до огорожі присадибної ділянки.  
210. Стаття 27. Дозвіл на виконання робіт на території загального користування  
211. Для виконання робіт на території загального користування (площі, вулиці, провулки, тротуари тощо) органами місцевого самоврядування надається дозвіл у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.  
212. Роботи з усунення наслідків аварії, пов'язані з розриттям території загального користування, демонтажем споруд, розпочинаються негайно з обов'язковим оформленням дозволу на виконання цих робіт.  
213. Стаття 28. Утримання зелених насаджень  
214. Утримання зелених насаджень включає їх охорону, знесення та відновлення.  
215. Охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження у межах населених пунктів під час провадження будь-якої діяльності.  
216. Охорона та відновлення зелених насаджень на території загального користування здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів, а на земельних ділянках, переданих у власність або наданих у постійне користування чи на умовах оренди, - за рахунок коштів їх власників або користувачів.  
217. Знесення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється у разі:  
218. реалізації затвердженого проекту забудови міста чи іншого населеного пункту;  
219. проведення санітарних рубок, рубок догляду за лісом (у міських лісах);  
220. реконструкції зелених насаджень згідно із затвердженим в установленому порядку проектом;  
221. відновлення згідно з висновками органів санітарно-епідемічного нагляду світлового режиму в житлових і нежитлових приміщеннях, які затіняються деревами, висадженими з порушенням будівельних та санітарних норм і правил;  
222. проведення позапланового ремонту підземних інженерних комунікацій.  
223. Правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.  
224. Стаття 29. Вимоги до освітлення територій населених пунктів  
225. У населених пунктах повинне забезпечуватися функціональне, архітектурне та інформаційне освітлення.  
226. Основними вимогами до системи освітлення території населених пунктів передбачається:  
227. забезпечення нормативного рівня освітлення об'єктів благоустрою;  
228. заміна застарілих екологічно небезпечних світильників з ртутними лампами на альтернативні;  
229. впровадження енергозберігаючих технологій та обладнання;  
230. дотримання державних стандартів, норм і правил, пов'язаних з експлуатацією та утриманням електромереж зовнішнього освітлення.  
231. Стаття 30. Вимоги до поводження з твердими побутовими відходами  
232. Формування системи поводження з твердими побутовими відходами здійснюється шляхом використання найбільш ефективних і безпечних технологій за мінімальних економічних витрат, найбільш вигідних для того чи іншого населеного пункту схем і методів збирання, перевезення та знешкодження цих відходів з урахуванням вимог щодо щільності забудови, типів, наявного парку сміттєвозів, сміттєзбірників тощо. Схема санітарного очищення населеного пункту є складовою його генерального плану.  
233. Основними вимогами до поводження з твердими побутовими відходами передбачається:  
234. забезпечення повного збирання і вивезення відходів у місця їх переробки, знешкодження, утилізації або остаточного розміщення;  
235. організація контролю за місцями розміщення твердих побутових відходів для запобігання шкідливому їх впливові на здоров'я людини та довкілля.  
236. Збирання твердих побутових відходів здійснюється відповідно до Закону України "Про відходи".  
237. Розділ V  
238. СТАНДАРТИЗАЦІЯ І НОРМУВАННЯ  
239. У СФЕРІ БЛАГОУСТРОЮ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ  
240. Стаття 31. Завдання стандартизації і нормування у сфері благоустрою населених пунктів  
241. Стандартизація і нормування у сфері благоустрою населених пунктів здійснюються з метою формування сприятливого для життєдіяльності людини середовища, в умовах якого забезпечуються захист довкілля, санітарне та епідемічне благополуччя населення, шляхом розроблення комплексу взаємопов'язаних нормативних документів, якими визначаються взаємопогоджені вимоги до об'єктів благоустрою.  
242. Стаття 32. Стандартизація у сфері благоустрою населених пунктів  
243. До нормативних документів із стандартизації у сфері благоустрою населених пунктів належать документи, які містять:  
244. визначення основних понять і термінів;  
245. характеристику систем класифікації;  
246. методи, методики та способи визначення об'єктів благоустрою населених пунктів;  
247. метрологічні норми і вимоги до організації робіт з благоустрою населених пунктів;  
248. інші нормативи із стандартизації у цій сфері.  
249. Стандарти у сфері благоустрою населених пунктів розробляються, приймаються (схвалюються), переглядаються (змінюються) або їх дія припиняється в порядку, встановленому законом.  
250. Стаття 33. Нормативи у сфері благоустрою населених пунктів  
251. У сфері благоустрою населених пунктів діє система нормативів, які встановлюються у сфері землеустрою, містобудування, охорони здоров'я, охорони атмосферного повітря, поводження з побутовими відходами, використання та охорони вод і лісів.  
252. Законом можуть встановлюватися інші нормативи, пов'язані із забезпеченням благоустрою населених пунктів.  
253. Стаття 34. Правила благоустрою територій населених пунктів  
254. Правила благоустрою територій населених пунктів розробляються для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідним органом місцевого самоврядування.  
255. Правила благоустрою територій населених пунктів складаються із текстової та графічної частини.  
256. Правила благоустрою територій населених пунктів включають:  
257. вимоги до впорядкування територій підприємств, установ та організацій;  
258. вимоги до забезпечення експлуатації інженерно-транспортної інфраструктури, в тому числі організації місць паркування транспортних засобів;  
259. вимоги до озеленення території;  
260. вимоги до утримання будинків і споруд;  
261. перелік установлених законом обмежень (обтяжень) на використання земельних ділянок житлової та громадської забудови;  
262. інші вимоги, що випливають із цього та інших законів.  
263. Стаття 35. Технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів  
264. Технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (схеми, тематичні карти, атласи, проекти, у тому числі робочі) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою і може бути невід'ємною частиною правил благоустрою територій населених пунктів, інших нормативних документів.  
265. Технічна документація з питань благоустрою населених пунктів затверджується відповідним органом місцевого самоврядування.  
266. Розділ VІ  
267. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЛАГОУСТРОЮ  
268. НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ  
269. Стаття 36. Фінансування заходів з благоустрою населених пунктів  
270. Фінансування заходів з благоустрою населених пунктів здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, інших джерел, не заборонених законом.  
271. За рахунок коштів державного бюджету фінансуються:  
272. заходи на виконання державних програм благоустрою населених пунктів;  
273. роботи з підготовки проектів законів, інших нормативно-правових актів у сфері благоустрою населених пунктів;  
274. проведення благоустрою на землях державної власності;  
275. роботи з утворення територій і об'єктів рекреаційного призначення, які належать до державної власності.  
276. За рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються:  
277. заходи на виконання місцевих програм з благоустрою населених пунктів;  
278. роботи з утворення територій і об'єктів рекреаційного призначення, які належать до комунальної власності;  
279. організація повсякденного санітарного очищення території.  
280. За рахунок коштів підприємств, установ та організацій фінансуються заходи, спрямовані на:  
281. утримання в належному стані закріплених за ними територій;  
282. виконання робіт з ремонту і реконструкції доріг внутрішньогосподарського користування, а також автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів у разі, коли ці об'єкти передано на їх утримання;  
283. озеленення території, яка їм належить на праві власності або користування.  
284. Стаття 37. Участь громадян у фінансуванні заходів щодо забезпечення благоустрою населених пунктів  
285. Громадяни можуть на добровільних засадах здійснювати внески на фінансування заходів з благоустрою території мікрорайону, кварталу, вулиці, де вони проживають.  
286. Розділ VІІ  
287. КОНТРОЛЬ У СФЕРІ БЛАГОУСТРОЮ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ  
288. Стаття 38. Завдання контролю у сфері благоустрою населених пунктів  
289. Контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, у тому числі іноземцями, вимог цього Закону та прийнятих відповідно до нього нормативно-правових актів.  
290. Стаття 39. Державний контроль у сфері благоустрою населених пунктів  
291. Державний контроль за дотриманням норм і правил благоустрою території населених пунктів здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства та місцевими державними адміністраціями.  
292. Порядок здійснення державного контролю у сфері благоустрою населених пунктів визначається законодавством.  
293. Стаття 40. Самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів  
294. Самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами.  
295. Для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання у належному стані закріплених за підприємствами, установами та організаціями територій сільські, селищні, міські ради утворюють інспекції з благоустрою населених пунктів.  
296. Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:  
297. проведення перевірок території;  
298. розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;  
299. участі в обговоренні питань планування та забудови територій, проектів окремих об'єктів і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій;  
300. участі у розробленні і розгляді містобудівної документації, визначенні територій для містобудівних потреб.  
301. Положення про інспекцію з благоустрою населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною або міською радою.  
302. Стаття 41. Громадський контроль у сфері благоустрою населених пунктів  
303. Громадський контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється громадськими інспекторами, які діють на підставі положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.  
304. Розділ VІІІ  
305. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ БЛАГОУСТРОЮ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ  
306. Стаття 42. Відповідальність за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів  
307. До відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів притягаються особи, винні у:  
308. недотриманні державних стандартів, норм і правил під час проектування і будівництва об'єктів благоустрою населених пунктів;  
309. проектуванні об'єктів благоустрою населених пунктів з порушенням затвердженої в установленому порядку містобудівної документації та державних будівельних норм;  
310. недотриманні встановлених законодавством екологічних і санітарно-гігієнічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва та експлуатації об'єктів благоустрою;  
311. порушенні правил благоустрою територій населених пунктів;  
312. порушенні режиму використання та охорони територій та об'єктів рекреаційного призначення;  
313. самовільному зайнятті територій населеного пункту;  
314. пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) вулично-дорожньої мережі, інших об'єктів благоустрою населених пунктів;  
315. знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об'єктів озеленення населених пунктів;  
316. забрудненні (засміченні) території населеного пункту;  
317. невиконанні обов'язкових приписів посадових осіб.  
318. Законом може бути встановлена відповідальність і за інші види правопорушень у сфері благоустрою населених пунктів.  
319. Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, до відповідальності, передбаченої законом, не звільняє їх від обов'язку відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення цього законодавства.  
320. Розділ ІХ  
321. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
322. 1. Цей Закон набирає чинності з дня опублікування.  
323. 2. Закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Законові.