Кількість абзаців - 196 Розмітка (ліва колонка)


Про антарктичну діяльність (Друге читання)

0. З А К О Н У К Р А Ї Н И  
1. "ПРО АНТАРКТИЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ"  
2. Цей Закон визначає загальні правові засади антарктичної діяльності під юрисдикцією Украйни з метою забезпечення національної присутності України в Антарктиці, підвищення її геополітичної та економічної ролі в цьому регіоні, відстоювання стратегічних інтересів держави шляхом проведення наукової, господарської та нормативної діяльності згідно з Договором про Антарктику.  
3. Положення цього Закону поширюються на всі види діяльності, пов'язані з дослідженням і використанням Антарктики Україною.  
4. Розділ І ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
5. Стаття 1. Визначення термінів і понять  
6. У цьому Законі наведені нижче терміни та поняття вживаються у такому значенні:  
7. Договір про Антарктику - Договір, укладений у Вашингтоні 1 грудня 1959 року, є центральним елементом Системи Антарктичного Договору (АТS), що складається з низки тісно пов'язаних з ним міжнародних конвенцій та угод щодо збереження довкілля Антарктики;  
8. Антарктика (територія Антарктики, антарктичний регіон) - район південніше 60-ї паралелі південної широти, включаючи всі шельфові льодовики, на який поширюються положення Договору про Антарктику;  
9. антарктичні райони, що особливо охороняються - територія Антарктики, включаючи ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об'єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, історичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного та рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу довкілля;  
10. антарктичні райони, що особливо управляються - територія Антарктики, включаючи будь-який морський район, де проводиться або може проводитись у майбутньому будь-яка діяльність і який визначається таким з метою сприяння плануванню координації діяльності, запобігання можливим конфліктам, поглиблення співробітництва між державами-учасницями Договору про Антарктику і зведення до мінімуму впливу на довкілля;  
11. антарктична діяльність - наукові дослідження в Антарктиці або пов'язані з Антарктикою в Україні та під юрисдикцією України поза її межами, включаючи міжнародні наукові дослідження, інспектування Антарктики відповідно до Договору про Антарктику; відвідання Антарктики з туристичною метою, а також діяльність у Антарктиці, спрямована виключно на забезпечення медичних, побутових та інших потреб членів експедиції чи інша не заборонена чинним законодавством та чинними міжнародними договорами України діяльність на території Антарктики;  
12. Національний оператор України в Антарктиці - державна організація, уповноважена здійснювати антарктичну діяльність, на яку покладено функції управління, регулювання, координації антарктичної діяльності, а також контролю за виконанням Україною міжнародних зобов'язань та представництва в міжнародних організаціях;  
13. спостерігачі - особи, призначені для проведення інспекцій відповідно до Статті VІІ Договору про Антарктику;  
14. арбітри - особи, призначені для участі в Арбітражному трибуналі відповідно до статті 2 доповнення до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику;  
15. об'єкти антарктичної діяльності - матеріальні предмети штучного походження, що проектуються, виготовляються та експлуатуються на території антарктичної станції, так і предмети, що забезпечують її діяльність (транспортні та інші судна, обладнання, техніка, медикаменти та ін.);  
16. об'єкти антарктичної діяльності спеціального призначення - складні науково-технічні комплекси та системи, випробувальна та спеціальна апаратура, що використовуються для реалізації Державної програми досліджень України в Антарктиці, засоби приймання та опрацювання службової та наукової інформації;  
17. суб'єкти антарктичної діяльності - Національний оператор України в Антарктиці, підприємства, установи та організації, в тому числі міжнародні та іноземні, фізичні особи, які здійснюють антарктичну діяльність;  
18. антарктичні технології та послуги - результати наукових розробок, технології, методи, засоби та послуги, необхідні для здійснення антарктичної діяльності та для отримання і використання результатів цієї діяльності;  
19. антарктична експедиція - направлення осіб, які здійснюють антарктичну діяльність, з метою тривалого (до двох років) чи тимчасового (до шести місяців) перебування на території Антарктики для здійснення наукових досліджень, спостережень чи інспектування, або інших цілей, що не заборонені чинним законодавством України та чинними міжнародними договорами України;  
20. учасники антарктичних експедицій - особи, які пройшли відповідний відбір і спеціальну підготовку та зараховані для участі в антарктичних експедиціях;  
21. антарктична станція - станція Академік Вернадський або інші науково-дослідні бази, що знаходяться на території Антарктики;  
22. правила антарктичної діяльності - спеціальні правила, включаючи міжнародні, технічні норми, стандарти, положення та інструкції, що регламентують порядок здійснення антарктичної діяльності;  
23. надзвичайна ситуація - подія техногенного та природнього характеру, яка виникає в зв'язку з антарктичною діяльністю, і має (може мати) негативний вплив на довкілля Антарктики та (або) призводить (може призвести) до загибелі чи каліцтва людей, значних матеріальних втрат;  
24. дозвіл на перебування на території Антарктики - документ, що надається вповноваженим органом - Міністерством освіти і науки України або відповідними міжнародними організаціями чи вповноваженими органами інших держав згідно з положеннями чинних міжнародних договорів України.  
25. Стаття 2. Законодавство України в сфері антарктичної діяльності та відповідальність за його порушення  
26. Законодавство України про антарктичну діяльність складається з Конституції України, Договору про Антарктику, цього Закону, а також інших нормативно-правових актів і чинних міжнародних договорів України.  
27. Порушення законодавства про антарктичну діяльність має наслідком дисциплінарну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством України.  
28. Стаття 3. Мета антарктичної діяльності  
29. Метою антарктичної діяльності є:  
30. - забезпечення геополітичних і стратегічних інтересів України в антарктичному регіоні;  
31. - сприяння соціально-економічному та науковому прогресу українського суспільства;  
32. - участь у міжнародному науковому співробітництві, в тому числі спрямованому на додержання міжнародних норм про охорону довкілля Антарктики;  
33. - забезпечення наукових екологічних досліджень та охорони довкілля Антарктики.  
34. Стаття 4. Засади антарктичної діяльності  
35. Основними засадами антарктичної діяльності в Україні є:  
36. розвиток науково-технічного потенціалу України з використанням можливостей, які надає антарктична діяльність, в інтересах національної економіки, науки і освіти, безпеки держави і в комерційних цілях;  
37. державне регулювання антарктичної діяльності;  
38. сприяння розвитку антарктичної діяльності та залучення інвестицій в антарктичну діяльність;  
39. сприяння розвитку міжнародного співробітництва у галузі антарктичної діяльності, включаючи охорону та збереження довкілля Антарктики.  
40. Розділ ІІ ОРГАНІЗАЦІЯ АНТАРКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
41. Стаття 5. Державне регулювання та управління у сфері антарктичної діяльності  
42. Державне регулювання та управління у сфері антарктичної діяльності в Україні здійснюється шляхом:  
43. законодавчого встановлення основних принципів, норм і правил антарктичної діяльності;  
44. розробки концептуальних основ державної політики у галузі дослідження і використання антарктичного простору в мирних цілях та в інтересах безпеки держави;  
45. формування Державної програми досліджень України в Антарктиці;  
46. забезпечення антарктичної діяльності за рахунок коштів Державного бюджету України, а також інших джерел коштів, не заборонених чинним законодавством України.  
47. Міністерства, інші органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування при виконанні своїх функцій у межах наданих повноважень зобов'язані сприяти належному здійсненню антарктичної діяльності Національним оператором України в Антарктиці та іншими суб'єктами антарктичної діяльності.  
48. Стаття 6. Правовий статус та компетенція Національного оператора України в Антарктиці  
49. Спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань антарктичної діяльності є Міністерство освіти і науки України.  
50. Національний оператор України в Антарктиці у межах своєї компетенції:  
51. організовує антарктичну діяльність;  
52. розробляє разом з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади та Національною академією наук України Державну програму досліджень України в Антарктиці, є органом управління цією програмою та забезпечує її виконання;  
53. здійснює постійний моніторинг під час антарктичної діяльності з метою оцінок її впливу на довкілля Антарктики;  
54. організовує закупівлю продукції і товарів, виконання робіт, надання транспортних та інших послуг, необхідних для забезпечення життєдіяльності антарктичних станцій, а також спорядження антарктичних експедицій;  
55. здійснює керівництво у сфері управління та координації антарктичної діяльності підприємств, установ та організацій;  
56. приймає нормативні акти відповідно до своєї компетенції в межах, наданих цим законом та іншими нормативно-правовими актами України;  
57. веде Державний реєстр об'єктів антарктичної діяльності, здійснює державний нагляд за їх станом і використанням, вживає заходів для їх підтримки;  
58. забезпечує безпеку проведення робіт;  
59. забезпечує органи виконавчої влади та населення України безоплатною інформацією про стан довкілля Антарктики;  
60. організовує розробку та забезпечує роботи з стандартизації та метрологічного контролю за засобами вимірювань характеристик довкілля Антарктики;  
61. здійснює координацію та контроль зовнішньоекономічних аспектів антарктичної діяльності на відповідність чинному законодавству та міжнародним договорам України;  
62. надає підтримку в підготовці та реалізації міжнародних проектів у сфері дослідження та використання Антарктики;  
63. організовує співробітництво України з іншими державами та міжнародними організаціями в антарктичній діяльності, а також забезпечує збереження і розвиток існуючих міжнародних зв'язків;  
64. бере участь у підготовці міжнародних договорів України з питань антарктичної діяльності;  
65. сплачує членські внески до міжнародних організацій відповідно до міжнародних зобов'язань України як держави-учасниці Договору про Антарктику;  
66. виконує інші функції у сфері регулювання та здійснення антарктичної діяльності відповідно до чинного законодавства.  
67. Стаття 7. Державна програма досліджень України в Антарктиці  
68. Формування Державної програми досліджень України в Антарктиці здійснює Національний оператор України в Антарктиці разом із Міністерством освіти та науки України, іншими центральними органами виконавчої влади, Національною академією наук України, іншими науковими організаціями та установами, виходячи із мети та основних засад антарктичної діяльності України.  
69. Програма становить комплекс взаємопов'язаних напрямів досліджень, окремих завдань та проектів, які спрямовані на реалізацію державної політики України в Антарктиці.  
70. Метою програми є концентрація та раціональне використання фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, виробничого і науково-технічного потенціалу держави, а також координація наукових досліджень суб'єктів антарктичної діяльності.  
71. Для повної реалізації основних завдань програми термін її виконання може бути розбитий на кілька етапів, кожний з яких несе змістовне навантаження відповідно до мети досліджень.  
72. Основні напрями програми пов'язані з існуючими та перспективними міжнародними програмами досліджень Антарктики.  
73. Стаття 8. Правила антарктичної діяльності в Україні  
74. Правила антарктичної діяльності в Україні складають сукупність норм експлуатаційної придатності об'єктів антарктичної діяльності, стандартів та нормативно-правових актів України, якими регулюється порядок:  
75. реєстрації об'єктів антарктичної діяльності;  
76. нагляду і контролю за безпекою експлуатації антарктичної техніки;  
77. дотримання законодавства України у сфері метрології, стандартизації та сертифікації;  
78. охорони довкілля Антарктики та екосистем, що залежать від нього і пов'язані з ним, в процесі антарктичної діяльності;  
79. проведення пошукових, аварійно-рятувальних робіт у Антарктиці;  
80. проведення службового розслідування надзвичайних ситуацій;  
81. будівництва, експлуатації, утримання та ремонту споруд і обладнання об'єктів наземної інфраструктури;  
82. навчання персоналу суб'єктів антарктичної діяльності;  
83. реалізації заходів щодо захисту антарктичної діяльності від незаконного втручання в цю діяльність.  
84. До правил антарктичної діяльності належать також інші нормативно-правові акти, що регламентують антарктичну діяльність та її безпеку, а також дотримання вимог щодо охорони прав інтелектуальної власності, державної, військової та комерційної таємниці.  
85. Правила антарктичної діяльності розробляються з урахуванням чинних правил і норм Національним оператором України в Антарктиці та державними органами України згідно з їхньою компетенцією та є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами антарктичної діяльності.  
86. Стаття 9. Заборона та обмеження у антарктичній діяльності  
87. Під час антарктичної діяльності забороняється:  
88. здійснення випробувань чи розміщення на антарктичних станціях зброї чи інших об'єктів, заборонених для розміщення у Антарктиці;  
89. використання об'єктів антарктичної діяльності як засобу впливу на довкілля для цілей, заборонених у Антарктиці;  
90. діяльність, заборонена чинними міжнародними договорами України;  
91. створення загрози життю та здоров'ю людей, що перебувають на антарктичних станціях чи в Антарктиці;  
92. порушення міжнародних вимог щодо недопущення забруднення довкілля в Антарктиці.  
93. На території Антарктики забороняються види діяльності, що негативно впливають на довкілля:  
94. будь-яка діяльність, пов'язана з мінеральними ресурсами, за винятком дозволених наукових досліджень;  
95. будь-яка діяльність, що негативно впливає на місцеву флору та фауну згідно із Статтями 3, 4 Додатку ІІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику;  
96. внесення заборонених продуктів згідно із Статтею 7 Додатку ІІІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику;  
97. видалення та ліквідація відходів згідно із Статтями 2-5 Додатку ІІІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику;  
98. Відповідно до положень чинного законодавства України та чинних міжнародних договорів України, у межах окремих конкретних проектів, може заборонятись запланована антарктична діяльність, яка не відповідає вимогам даної статті Закону, становить потенційну загрозу довкіллю Антарктики чи може призвести до невиправних матеріальних втрат і збитків.  
99. Стаття 10. Фінансування антарктичної діяльності  
100. Фінансування антарктичної діяльності повинно забезпечувати:  
101. - функціонування українських антарктичних станцій та діяльність Національного оператора України в Антарктиці;  
102. - наукові розробки відповідно до Державної програми досліджень України в Антарктиці;  
103. - виконання міжнародних зобов'язань України як держави-учасниці Договору про Антарктику (сплата членських внесків до SСАR - Науковий Комітет з антарктичних досліджень та СОМNАР - Рада директорів Національних антарктичних програм, участь у міжнародних форумах, представництво у міжнародних організаціях тощо).  
104. Бюджетні видатки на здійснення всіх видів витрат антарктичної діяльності передбачаються за окремою бюджетною програмою.  
105. Розділ ІІІ ПОРЯДОК ЗДІЙСНЕННЯ АНТАРКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
106. Стаття 11. Реєстрація об'єктів антарктичної діяльності спеціального призначення  
107. З метою забезпечення функціонування, збереження та подальшого розвитку об'єктів антарктичної діяльності спеціального призначення запроваджується Державний реєстр об'єктів антарктичної діяльності, а також встановлюється державний нагляд за їх станом та використанням.  
108. Об'єкти антарктичної діяльності спеціального призначення підлягають обов'язковій державній реєстрації в Державному реєстрі об'єктів антарктичної діяльності. Реєстрацію об'єктів антарктичної діяльності спеціального призначення здійснює Національний оператор України в Антарктиці. Якщо об'єкт антарктичної діяльності створюється спільно з юридичними особами інших держав чи міжнародними організаціями, то він реєструється згідно з укладеними міжнародними договорами (контрактами).  
109. Стаття 12. Вилучення об'єктів антарктичної діяльності спеціального призначення з Державного реєстру  
110. Об'єкт антарктичної діяльності спеціального призначення вилучається з Державного реєстру об'єктів антарктичної діяльності Національним оператором України в Антарктиці на підставі:  
111. зняття його з експлуатації;  
112. фізичного знищення (втрати);  
113. передачі у встановленому порядку іншій державі, міжнародному або іноземному підприємству, установі чи організації.  
114. У разі вилучення об'єкта антарктичної діяльності з Державного реєстру об'єктів антарктичної діяльності України реєстраційне посвідчення втрачає чинність.  
115. Стаття 13. Допуск, обмеження та заборона експлуатації об'єктів антарктичної діяльності спеціального призначення  
116. Об'єкт антарктичної діяльності спеціального призначення допускається до експлуатації, якщо він має сертифікат відповідності та його зареєстровано у Державному реєстрі об'єктів антарктичної діяльності України.  
117. Національний оператор України в Антарктиці може обмежити або заборонити експлуатацію об'єктів антарктичної діяльності у випадках:  
118. експлуатації об'єкта антарктичної діяльності з порушенням чинних міжнародних договорів України щодо охорони довкілля;  
119. експлуатації об'єкта антарктичної діяльності з порушенням вимог, установлених експлуатаційно-технічною документацією на цей об'єкт.  
120. Стаття 14. Дозволи на перебування на території Антарктики  
121. Суб'єкти антарктичної діяльності, морські та повітряні судна під прапором України, можуть перебувати на території Антарктики виключно на підставі дозволу.  
122. Дозвіл видається на підставі оцінок впливу антарктичної діяльності на довкілля згідно з Додатком 1 до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику.  
123. Перебування на території Антарктики без відповідного дозволу забороняється.  
124. Уповноважений орган - Міністерство освіти і науки України має право відмовити в наданні дозволу за наступних підстав:  
125. об'єкти антарктичної діяльності, що ввозяться на територію Антарктики, не відповідають встановленим вимогам для перебування на території Антарктики;  
126. є реальна загроза, що перебування на території Антарктики може зашкодити довкіллю Антарктики та екосистемам, пов'язаних з ним та залежних від нього.  
127. У дозволі зазначається строк перебування та вид діяльності, який буде здійснюватися на території Антарктики.  
128. Порядок здійснення дозвільних процедур та розміри плати за здійснення дозвільних процедур у сфері антарктичної діяльності встановлює Міністерство освіти і науки України за поданням Національного оператора України в Антарктиці.  
129. Стаття 15. Доступ до районів, що особливо охороняються, та до районів, що особливо управляються  
130. Громадяни України, судна, що перебувають під прапором України, мають право заходити до антарктичних територій, що особливо охороняються, тільки при наявності дозволу, виданого на підставі Статті 7 Додатку V до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику вповноваженим органом - Міністерством освіти і науки України.  
131. Дозвіл для доступу в антарктичний район, що особливо управляється, не потрібен згідно із Статтею 4 Додатку V до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику. Якщо до складу такого району входять райони, що особливо охороняються, то доступ оформлюється як до району, що особливо охороняється.  
132. Стаття 16. Державний нагляд за безпекою антарктичної діяльності  
133. Державний нагляд за дотриманням вимог безпеки антарктичної діяльності, а також навчання та атестація осіб, які контролюють дотримання правил антарктичної діяльності та наявність необхідного рівня безпеки антарктичної діяльності, а також осіб, які розслідують інциденти та надзвичайні ситуації, покладається на Національного оператора України в Антарктиці, Міністерство освіти і науки України та інші органи виконавчої влади відповідно до їхньої компетенції.  
134. Стаття 17. Дії у надзвичайних ситуаціях  
135. Суб'єкти антарктичної діяльності в обов'язковому порядку повинні подавати повну інформацію про будь-які надзвичайні ситуації на території Антарктики Національному оператору України в Антарктиці для інформування ним відповідних органів виконавчої влади України.  
136. Національний оператор України в Антарктиці повинний своєчасно подавати достовірну інформацію про небезпеку, яка виникає при здійсненні антарктичної діяльності, а також про заходи щодо створення необхідних умов безпеки громадян, майна та довкілля відповідним державним органам виконавчої влади України, а також підприємствам, установам та організаціям, громадянам на їхню вимогу.  
137. У разі виникнення загрози для довкілля Антарктики під час здійснення антарктичної діяльності Національний оператор України в Антарктиці негайно інформує про це відповідні державні органи України згідно з чинним законодавством, а також вживає необхідних заходів щодо гарантування безпеки довкіллю Антарктики.  
138. Національний оператор України в Антарктиці та за його зверненням інші відповідальні органи України у разі виникнення надзвичайних ситуацій мають негайно вживати заходи, керуючись планами дій реагування на випадки, що мають потенційний негативний вплив на довкілля Антарктики, та своєчасно повідомляти про це відповідні міжнародні організації та країни-учасниці Договору про Антарктику.  
139. У разі виникнення надзвичайних ситуацій усі судна, що перебувають в зоні Антарктики під юрисдикцією України, незалежно від форми власності зобов'язані надати належну допомогу.  
140. Стаття 18. Страхування при здійсненні антарктичної діяльності  
141. Страхування антарктичної діяльності здійснюється згідно з чинним законодавством.  
142. Стаття 19. Відповідальність за шкоду, заподіяну довкіллю Антарктики під час антарктичної діяльності, та порядок її відшкодування  
143. Відповідальність за шкоду, заподіяну під час антарктичної діяльності, а також порядок визначення розмірів цього відшкодування встановлюються відповідно до чинного законодавства України.  
144. Розділ ІV ОХОРОНА ДОВКІЛЛЯ АНТАРКТИКИ  
145. Стаття 20. Загальні засади охорони довкілля Антарктики  
146. Антарктична діяльність повинна здійснюватися відповідно до вимог Конституції України, Договору про Антарктику, цього Закону, а також Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику.  
147. Діяльність на території Антарктики повинна плануватися і здійснюватись таким чином, щоб практично виключити суттєві негативні впливи на довкілля Антарктики та екосистеми, які залежать від нього та пов'язані з ним, а саме, щоб уникати:  
148. негативних впливів на характер клімату та погоди;  
149. значних негативних впливів на якість повітря та води;  
150. значних змін в атмосферному, наземному (включаючи водний), льодовому або морському середовищах;  
151. шкідливих змін у розподілі, кількості чи продуктивності видів або популяцій видів фауни і флори;  
152. погіршення умов існування видів або популяцій таких видів, що вже знаходяться під загрозою зникнення;  
153. погіршення стану або суттєвого ризику для районів наукового, історичного, естетичного значення або районів, які становлять цінність завдяки первісності їх природи.  
154. Діяльність на території Антарктики повинна плануватися і здійснюватися на основі інформації, достатньої для проведення попередніх оцінок і винесення обґрунтованих висновків про її можливі впливи на довкілля Антарктики та екосистеми, що залежать від нього та пов'язані з ним, а також на значимість Антарктики для проведення наукових досліджень; такі висновки повинні повною мірою враховувати:  
155. масштаби конкретної діяльності, включаючи її район, тривалість та інтенсивність;  
156. кумулятивний вплив конкретної діяльності та в сполученні з іншими видами діяльності;  
157. можливість негативного впливу конкретної діяльності на будь-яку іншу діяльність в районі дії Договору про Антарктику;  
158. спроможність негайного і ефективного реагування на аварії.  
159. Під час антарктичної діяльності повинен проводитись постійний та ефективний моніторинг для отримання оцінок впливу діяльності, що ведеться, включаючи перевірку прогнозованих впливів та полегшення раннього виявлення можливих непередбачених наслідків діяльності для довкілля Антарктики та екосистем, що залежать від нього та пов'язані з ним.  
160. Суб'єкти антарктичної діяльності забезпечують вжиття необхідних заходів щодо запобігання шкоди довкіллю внаслідок антарктичної діяльності згідно з чинним законодавством України та положеннями чинних міжнародних договорів України.  
161. Усі види діяльності, що здійснюються в Антарктиці, мають обмежуватися, тимчасово заборонятися (зупинятися) або припинятися, якщо вони негативно впливають на довкілля Антарктики або екосистеми, що залежать від нього або пов'язані з ним.  
162. Стаття 21. Поводження з відходами на території Антарктики  
163. Суб'єкти антарктичної діяльності проводять її таким чином, щоб забезпечити мінімізацію утворення будь-яких відходів на території Антарктики, а також їх екологічно безпечні зберігання, ліквідацію та вивіз з Антарктики відповідно до норм Додатку 3 до Протоколу про охорону навколишнього природного середовища до Договору про Антарктику.  
164. Національний оператор України в Антарктиці розробляє та затверджує заходи щодо збору, зберігання та вивезення відходів з Антарктики, а також Правила поводження з відходами на території Антарктики для громадян України та для повітряних і морських суден під прапором України, що перебувають в Антарктиці, згідно з Додатками 3, 4 до Протоколу про охорону навколишнього природного середовища до Договору про Антарктику.  
165. Розділ V СОЦІАЛЬНИЙ СТАТУС УЧАСНИКІВ АНТАРКТИЧНИХ ЕКСПЕДИЦІЯХ  
166. Стаття 22. Матеріальне забезпечення учасників антарктичних експедицій  
167. Національний оператор України в Антарктиці та інші вповноважені державні органи створюють учасникам антарктичних експедицій всі необхідні умови (побутові, соціальні та інші) для належного виконання завдань антарктичних експедицій при перебуванні на антарктичних станціях, суднах та ін. в Антарктиці.  
168. За працівниками державних наукових установ та організацій, які направлені для здійснення антарктичної діяльності на антарктичні станції чи на територію Антарктики, зберігається місце роботи (посада) і середній заробіток за основним місцем роботи протягом усього часу перебування в антарктичній експедиції. Розрахунок середнього заробітку, що зберігається, проводиться відповідно до чинного законодавства.  
169. Відшкодування витрат на проїзд учасників антарктичних експедицій до антарктичної станції та назад, добових витрат та інших витрат в межах України та за кордоном здійснюється у порядку, передбаченому законодавством про службові відрядження.  
170. Учасникам антарктичних експедицій виплачується компенсація за екстремальні умови роботи в Антарктиці - антарктичне польове забезпечення, у національній валюті в розмірі, передбаченому чинним законодавством.  
171. У разі проживання та роботи в умовах відриву від антарктичної станції розмір компенсації підвищується згідно з чинним законодавством за кожну добу перебування в цих умовах.  
172. Стаття 23. Соціальні гарантії учасника антарктичної експедиції у разі втрати працездатності  
173. У разі хвороби чи настання нещасного випадку під час виконання службових обов'язків, що спричинило втрату працездатності, учаснику антарктичної експедиції, що втратив працездатність, здійснюються страхові виплати згідно з чинним законодавством України.  
174. Розділ VІ УЧАСТЬ УКРАЇНИ У МІЖНАРОДНОМУ СПІВРОБІТНИЦТВІ В АНТАРКТИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ  
175. Стаття 24. Україна як суб'єкт міжнародної антарктичної діяльності  
176. Україна як суб'єкт міжнародної антарктичної діяльності здійснює свою антарктичну діяльність через Національного оператора України в Антарктиці на засадах рівноправності з іншими державами з урахуванням своїх національних інтересів.  
177. Україна забезпечує виконання взятих на себе міжнародних зобов'язань у галузі антарктичної діяльності, заздалегідь інформує країни Договору про Антарктику про будь-яку діяльність в Антарктиці та несе відповідальність згідно з чинними міжнародними договорами України.  
178. Стаття 25. Засади міжнародної антарктичної діяльності  
179. Основними засадами міжнародної антарктичної діяльності в Україні є:  
180. зміцнення національного суверенітету;  
181. дотримання загальновизнаних принципів і норм міжнародного права;  
182. збереження та подальший розвиток існуючих міжнародних зв'язків;  
183. сприяння інтеграції країни у світову економіку;  
184. свобода зовнішньоекономічного підприємництва;  
185. юридична рівність суб'єктів антарктичної діяльності;  
186. захист інтересів суб'єктів антарктичної діяльності на території України і поза її межами.  
187. Стаття 26. Участь України у міжнародних організаціях, що стосуються Антарктики  
188. Представники України у міжнародних організаціях, що створені чи будуть створені у майбутньому, а також спостерігачі та арбітри призначаються Кабінетом Міністрів України з числа кваліфікованих спеціалістів за поданням Міністерства освіти і науки та інших відповідних державних установ, погодженим з Національним оператором України в Антарктиці та Міністерством закордонних справ.  
189. Розділ VІІ ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ  
190. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
191. До приведення інших законів у відповідність до норм цього Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону.  
192. 2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців після опублікування Закону України "Про антарктичну діяльність":  
193. подати Верховній Раді України пропозиції щодо внесення змін до законів України;  
194. привести у відповідність до цього Закону свої нормативно-правові акти;  
195. забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їхніх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.