Кількість абзаців - 120 Таблиця поправок


"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (таблиця публікується у скороченому вигляді - статті з пропозиціями) (Повторний розгляд з пропозиціями (вето) Президента України)

№ п.п. Редакція, прийнята в першому читанні Пропозиції Висновки Остаточна редакція
0. ЗАКОН УКРАЇНИ
 
   ЗАКОН УКРАЇНИ
 
1. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків
 
-1- Президент України
Підсумовуюча пропозиція:
«пропоную Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" відхилити як такий, що суперечить Конституції і законам України, не створює належних правових механізмів реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, містить ризики порушення таких прав».
 
Відхилено   Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків
 
2. Верховна Рада України п о с т а н о в л я є :
 
   Верховна Рада України п о с т а н о в л я є :
 
3. І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
 
   І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
 
4. 1. У Житловому кодексі Української РСР (Відомості Верховної Ради УРСР, 1983 р., додаток до № 28, ст. 573):
 
   1. У Житловому кодексі Української РСР (Відомості Верховної Ради УРСР, 1983 р., додаток до № 28, ст. 573):
 
5. 1) у статті 128:
 
   1) у статті 128:
 
6. а) у частині першій слова "законодавством Союзу РСР" виключити, а слова "Української РСР" замінити словом "України";
 
-2- Президент України
зауваження до абзацу другого підпункту "б" підпункту 1 пункту 1 розділу І Закону:
Законом передбачається, що жила площа в гуртожитку надається одиноким громадянам і сім'ям, які мають право проживати в гуртожитках, за рішенням адміністрації підприємства, установи, організації або органу місцевого самоврядування, яким належить гуртожиток (абзац другий підпункту "б" підпункту 1 пункту 1 розділу І Закону).
При цьому ні в чинній редакції Житлового кодексу Української РСР, ні в Законі, що розглядається, не визначено категорії осіб, які мають право проживати в гуртожитку.
 
Відхилено   а) у частині першій слова "законодавством Союзу РСР" виключити, а слова "Української РСР" замінити словом "України";
 
7. б) частину другу викласти в такій редакції:
 
   б) частину другу викласти в такій редакції:
 
8. "Жила площа в гуртожитку надається одиноким громадянам і сім’ям, які мають право проживати у гуртожитках, за рішенням адміністрації підприємства, установи, організації або органу місцевого самоврядування, яким належить гуртожиток";
 
   "Жила площа в гуртожитку надається одиноким громадянам і сім’ям, які мають право проживати у гуртожитках, за рішенням адміністрації підприємства, установи, організації або органу місцевого самоврядування, яким належить гуртожиток";
 
9. 2) статтю 129 після слова "організації" доповнити словами "орган місцевого самоврядування", а після слів "жилу площу" - словами "в гуртожитку та нежитлову площу";
 
-3- Президент України
зауваження до підпункту 2 пункту 1 розділу І Закону:
Законом також встановлюється, що спеціальний ордер, що видається громадянину відповідно до статті 129 Житлового кодексу Української РСР, є єдиною підставою для вселення на надану жилу площу у гуртожитку та нежитлову площу (підпункт 2 пункту 1 розділу І Закону).
Водночас главою 4 "Користування гуртожитками" Житлового кодексу Української РСР врегульовано порядок надання лише жилої площі в гуртожитках.
 
Враховано   2) статтю 129 після слова "організації" доповнити словами "орган місцевого самоврядування";
 
10. 2. Частину першу статті 268 Цивільного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., №№ 40 (44, ст. 356) доповнити пунктом 7 такого змісту:
 
   2. Частину першу статті 268 Цивільного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., №№ 40 (44, ст. 356) доповнити пунктом 7 такого змісту:
 
11. 2) мешкають у гуртожитку, але не перебували (не перебувають) у трудових (службових) відносинах з підприємством (організацією), яке надало їм право проживати в гуртожитку;
 
-4- Президент України
зауваженндо абзау п’ятого підпункту 2 пункту 5 розділу І Закону:
Законом до категорії громадян, на яких не поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків", віднесено громадян, які мешкають у гуртожитку, але не перебували (не перебувають) у трудових (службових) відносинах з підприємством (організацією), яке надало їм право проживати в гуртожитку, або мешкають у гуртожитку без офіційної реєстрації місця проживання в гуртожитку (абзац п'ятий підпункту 2 пункту 5 розділу І Закону).
У такий спосіб Законом встановлюються обмеження щодо реалізації права на приватизацію жилих приміщень у гуртожитках залежно від наявності трудових (службових) відносин з підприємством (організацією), яке надало їм право проживати в гуртожитку, або офіційної реєстрації місця проживання в гуртожитку.
Це не відповідає конституційному принципу рівності громадян перед законом, за яким громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом; не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (стаття 24 Конституції України).
Зазначене також не відповідає Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", яким встановлено, що реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження (частина друга статті 2).
 
Враховано редакційно   2) не мешкають у гуртожитку підприємства (організації), яке надало їм право проживати в гуртожитку;
 
12. 3) мешкають у гуртожитку без законних підстав і офіційної реєстрації місця проживання в гуртожитку;
 
   3) мешкають у гуртожитку без законних підстав;
 
13. 4) мешкають у спеціальних гуртожитках, призначених для тимчасового проживання осіб, які відбували покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі і потребують поліпшення житлових умов або жила площа яких тимчасово заселена, або яким немає можливості повернути колишнє жиле приміщення;
 
   4) мешкають у спеціальних гуртожитках, призначених для тимчасового проживання осіб, які відбували покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі і потребують поліпшення житлових умов або жила площа яких тимчасово заселена, або яким немає можливості повернути колишнє жиле приміщення;
 
14. 5) потребують медичної допомоги у зв’язку із захворюванням на туберкульоз;
 
   5) потребують медичної допомоги у зв’язку із захворюванням на туберкульоз;
 
15. 6) проживають у гуртожитках, що мають статус соціальних на день набрання чинності цим Законом.
 
   6) проживають у гуртожитках, що мають статус соціальних на день набрання чинності цим Законом.
 
16. 3. Сфера дії цього Закону поширюється на гуртожитки, що є об’єктами права державної та комунальної власності, крім гуртожитків, що перебувають у господарському віданні чи в оперативному управлінні військових частин, закладів, установ та організацій Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Державної спеціальної служби транспорту, Міністерства внутрішніх справ України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, системи цивільного захисту (крім тих, що знаходяться поза межами військових частин, закладів, установ, організацій), державних навчальних закладів (крім тих, яким надано статус гуртожитків сімейного типу, та призначених для проживання сімей викладачів і працівників), Національної академії наук України (крім тих, яким надано статус гуртожитків сімейного типу, та призначених для проживання сімей).
 
   3. Сфера дії цього Закону поширюється на гуртожитки, що є об’єктами права державної та комунальної власності, крім гуртожитків, що перебувають у господарському віданні чи в оперативному управлінні військових частин, закладів, установ та організацій Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Державної спеціальної служби транспорту, Міністерства внутрішніх справ України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, системи цивільного захисту (крім тих, що знаходяться поза межами військових частин, закладів, установ, організацій), державних навчальних закладів (крім тих, яким надано статус гуртожитків сімейного типу, та призначених для проживання сімей викладачів і працівників), Національної академії наук України (крім тих, яким надано статус гуртожитків сімейного типу, та призначених для проживання сімей).
 
17. 4. Дія цього Закону не поширюється на гуртожитки, побудовані або придбані за радянських часів приватними або колективними власниками за власні або залучені кошти (крім гуртожитків, що були включені до статутних капіталів організацій, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, у тому числі і тих, що у подальшому були передані до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб).
 
-5- Президент України
зауваження до абзацу четвертого підпункту 2 пункту 5 розділу І Закону:
За Законом, що розглядається, його дія не поширюється на гуртожитки, побудовані або придбані за радянських часів приватними або колективними власниками за власні або залучені кошти (крім гуртожитків, що були включені до статутних капіталів організацій, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, у тому числі тих, що у подальшому були передані до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб) (абзац одинадцятий підпункту 2, абзац четвертий підпункту 3 пункту 5 розділу І Закону).
Однак часовий період "за радянських часів" у законодавстві не визначено, що дозволяє довільно трактувати наведену вимогу.
 
Враховано редакційно   4. Дія цього Закону не поширюється на гуртожитки, побудовані або придбані за радянських часів (до 01 грудня 1991 року) приватними або колективними власниками за власні або залучені кошти (крім гуртожитків, що були включені до статутних капіталів організацій, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, у тому числі і тих, що у подальшому були передані до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб).
 
18. 5. Цим Законом також встановлено особливості використання земельних ділянок, необхідних для утримання та експлуатації гуртожитків, на які поширюється дія цього Закону, та їх прибудинкових територій";
 
   5. Цим Законом також встановлено особливості використання земельних ділянок, необхідних для утримання та експлуатації гуртожитків, на які поширюється дія цього Закону, та їх прибудинкових територій";
 
19. 3) статтю 1-1 викласти в такій редакції:
 
   3) статтю 1-1 викласти в такій редакції:
 
20. "Стаття 1-1. Визначення термінів
 
   "Стаття 1-1. Визначення термінів
 
21. Для цілей цього Закону нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:
 
   Для цілей цього Закону нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:
 
22. 1) гуртожитки, включені до статутних капіталів ( гуртожитки, збудовані за радянських часів за загальнодержавні кошти (у тому числі за кошти державних і колективних підприємств та організацій), що були включені до статутних капіталів (фондів) господарських товариств та інших організацій, створених у процесі приватизації (корпоратизації) колишніх державних (комунальних) підприємств (організацій), у тому числі ті, що в подальшому були передані до статутних капіталів (фондів) інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб, передбачений законом;
 
-6- Президент України
зауваження до абзацу четвертого підпункту 3 пункту 5 розділу І Закону:
За Законом, що розглядається, його дія не поширюється на гуртожитки, побудовані або придбані за радянських часів приватними або колективними власниками за власні або залучені кошти (крім гуртожитків, що були включені до статутних капіталів організацій, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, у тому числі тих, що у подальшому були передані до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб) (абзац одинадцятий підпункту 2, абзац четвертий підпункту 3 пункту 5 розділу І Закону).
Однак часовий період "за радянських часів" у законодавстві не визначено, що дозволяє довільно трактувати наведену вимогу.
 
Враховано редакційно   1) гуртожитки, включені до статутних капіталів ( гуртожитки, збудовані за радянських часів (до 01 грудня 1991 року) за загальнодержавні кошти (у тому числі за кошти державних і колективних підприємств та організацій), що були включені до статутних капіталів (фондів) господарських товариств та інших організацій, створених у процесі приватизації (корпоратизації) колишніх державних (комунальних) підприємств (організацій), у тому числі ті, що в подальшому були передані до статутних капіталів (фондів) інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб, передбачений законом;
 
23. 2) допоміжні приміщення у гуртожитку ( приміщення у гуртожитку, призначені для забезпечення експлуатації гуртожитку як житлового комплексу та побутового обслуговування і задоволення санітарно-гігієнічних потреб його мешканців (кухні, санвузли, сходові клітки, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні (позакімнатні) коридори, колясочні, кладові, сміттєзбірні камери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення);
 
   2) допоміжні приміщення у гуртожитку ( приміщення у гуртожитку, призначені для забезпечення експлуатації гуртожитку як житлового комплексу та побутового обслуговування і задоволення санітарно-гігієнічних потреб його мешканців (кухні, санвузли, сходові клітки, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні (позакімнатні) коридори, колясочні, кладові, сміттєзбірні камери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення);
 
24. 3) жила кімната у гуртожитку ( окреме жиле приміщення у гуртожитку, призначене та придатне для постійного проживання у ньому;
 
   3) жила кімната у гуртожитку ( окреме жиле приміщення у гуртожитку, призначене та придатне для постійного проживання у ньому;
 
25. 4) жилий блок чи жила секція у гуртожитку ( жиле приміщення у гуртожитку, що складається з декількох (двох і більше) жилих кімнат, мешканці яких мають змогу користуватися допоміжними приміщеннями у гуртожитку. Належність відповідних приміщень до жилого блоку чи жилої секції визначається проектною документацією на гуртожиток;
 
   4) жилий блок чи жила секція у гуртожитку ( жиле приміщення у гуртожитку, що складається з декількох (двох і більше) жилих кімнат, мешканці яких мають змогу користуватися допоміжними приміщеннями у гуртожитку. Належність відповідних приміщень до жилого блоку чи жилої секції визначається проектною документацією на гуртожиток;
 
26. 5) житловий комплекс гуртожитку ( гуртожиток як цілісний об’єкт нерухомого майна (будівля гуртожитку та/або його частини, його мережі, відведена під ним земельна ділянка, його прибудинкова територія та розташовані на ній будівлі і споруди, необхідні для утримання та обслуговування гуртожитку за прямим цільовим призначенням ( для проживання мешканців);
 
   5) житловий комплекс гуртожитку ( гуртожиток як цілісний об’єкт нерухомого майна (будівля гуртожитку та/або його частини, його мережі, відведена під ним земельна ділянка, його прибудинкова територія та розташовані на ній будівлі і споруди, необхідні для утримання та обслуговування гуртожитку за прямим цільовим призначенням ( для проживання мешканців);
 
27. 6) жилі приміщення у гуртожитку ( приміщення у гуртожитку (жилі кімнати, жилі блоки чи жилі секції), призначені та придатні відповідно до вимог законодавства до житла, призначеного для постійного проживання у ньому;
 
   6) жилі приміщення у гуртожитку ( приміщення у гуртожитку (жилі кімнати, жилі блоки чи жилі секції), призначені та придатні відповідно до вимог законодавства до житла, призначеного для постійного проживання у ньому;
 
28. 7) законне володіння жилим приміщенням у гуртожитку ( право володіння жилим приміщенням у гуртожитку, на який поширюється дія цього Закону, що виникає на підставі приватизації законними мешканцями гуртожитків жилих і нежилих (житлових і нежитлових) приміщень у таких гуртожитках відповідно до цього Закону та Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", а також на підставі правочинів, укладених відповідно до Цивільного кодексу України, якщо інше не заборонено законом;
 
   7) законне володіння жилим приміщенням у гуртожитку ( право володіння жилим приміщенням у гуртожитку, на який поширюється дія цього Закону, що виникає на підставі приватизації законними мешканцями гуртожитків жилих і нежилих (житлових і нежитлових) приміщень у таких гуртожитках відповідно до цього Закону та Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", а також на підставі правочинів, укладених відповідно до Цивільного кодексу України, якщо інше не заборонено законом;
 
29. 8) законне користування жилим приміщенням у гуртожитку ( право користування жилим приміщенням у гуртожитку, на який поширюється дія цього Закону, що виникає на підставі спеціального ордера, виданого відповідно до статті 129 Житлового кодексу Української РСР та цього Закону;
 
   8) законне користування жилим приміщенням у гуртожитку ( право користування жилим приміщенням у гуртожитку, на який поширюється дія цього Закону, що виникає на підставі спеціального ордера, виданого відповідно до статті 129 Житлового кодексу Української РСР та цього Закону;
 
30. 9) ліжко-місце ( умовна частина площі жилого приміщення у гуртожитку (кімнати, жилого блоку чи секції), визначеного та виділеного для тимчасового проживання в ньому одночасно декількох одиноких осіб однієї статі, не пов’язаних між собою сімейними та/або родинними стосунками. Площа одного ліжко-місця визначається власником гуртожитку з розрахунку на одну особу для кожного типу гуртожитку та не може бути меншою за розмір, визначений відповідно до санітарних норм, затверджених згідно із законодавством;
 
   9) ліжко-місце ( умовна частина площі жилого приміщення у гуртожитку (кімнати, жилого блоку чи секції), визначеного та виділеного для тимчасового проживання в ньому одночасно декількох одиноких осіб однієї статі, не пов’язаних між собою сімейними та/або родинними стосунками. Площа одного ліжко-місця визначається власником гуртожитку з розрахунку на одну особу для кожного типу гуртожитку та не може бути меншою за розмір, визначений відповідно до санітарних норм, затверджених згідно із законодавством;
 
31. 10) невикористане право на приватизацію ( невикористане повністю або використане частково право на безоплатну приватизацію державного житлового фонду за житловими чеками відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду". Право громадянина на приватизацію займаних ним жилих приміщень у гуртожитку зберігається у разі, якщо за ініціативою власника гуртожитку було здійснено переселення громадянина з одного гуртожитку до іншого з перереєстрацією місця проживання;
 
   10) невикористане право на приватизацію ( невикористане повністю або використане частково право на безоплатну приватизацію державного житлового фонду за житловими чеками відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду". Право громадянина на приватизацію займаних ним жилих приміщень у гуртожитку зберігається у разі, якщо за ініціативою власника гуртожитку було здійснено переселення громадянина з одного гуртожитку до іншого з перереєстрацією місця проживання;
 
32. 11) нежилі приміщення у гуртожитку ( приміщення адміністративного, господарського та іншого призначення (для проведення культурно-масових заходів, навчання, спортивних занять, відпочинку, громадського харчування, медичного і побутового обслуговування тощо), що входять до житлового комплексу гуртожитку але не належать (не віднесені) до жилих (житлових) приміщень і є самостійними об’єктами цивільно-правових відносин;
 
   11) нежилі приміщення у гуртожитку ( приміщення адміністративного, господарського та іншого призначення (для проведення культурно-масових заходів, навчання, спортивних занять, відпочинку, громадського харчування, медичного і побутового обслуговування тощо), що входять до житлового комплексу гуртожитку але не належать (не віднесені) до жилих (житлових) приміщень і є самостійними об’єктами цивільно-правових відносин;
 
33. 12) одинокі громадяни ( мешканці гуртожитку, які разом (спільно) проживають у жилих приміщеннях у гуртожитках, на яких поширюється дія цього Закону, але відповідно до чинного законодавства визнаються такими, які не перебувають між собою у сімейних та/або родинних стосунках;
 
   12) одинокі громадяни ( мешканці гуртожитку, які разом (спільно) проживають у жилих приміщеннях у гуртожитках, на яких поширюється дія цього Закону, але відповідно до чинного законодавства визнаються такими, які не перебувають між собою у сімейних та/або родинних стосунках;
 
34. 13) особи, які не мають власного житла ( мешканці гуртожитку та члени їхніх сімей, у яких немає будь-якого житла на праві власності на території України, розмір якого з розрахунку на одну особу є більшим за розмір, встановлений для визнання їх такими, що потребують поліпшення житлових умов, відповідно до статті 34 Житлового кодексу Української РСР;
 
   13) особи, які не мають власного житла ( мешканці гуртожитку та члени їхніх сімей, у яких немає будь-якого житла на праві власності на території України, розмір якого з розрахунку на одну особу є більшим за розмір, встановлений для визнання їх такими, що потребують поліпшення житлових умов, відповідно до статті 34 Житлового кодексу Української РСР;
 
35. 14) проживання в гуртожитку на законних підставах ( проживання в гуртожитку відповідно до спеціального ордера, виданого на підставі рішення про надання жилої площі у гуртожитку згідно із статтею 129 Житлового кодексу Української РСР. Громадяни, які проживають у гуртожитках на законних підставах, вважаються законними мешканцями гуртожитків відповідно до цього Закону;
 
   14) проживання в гуртожитку на законних підставах ( проживання в гуртожитку відповідно до спеціального ордера, виданого на підставі рішення про надання жилої площі у гуртожитку згідно із статтею 129 Житлового кодексу Української РСР. Громадяни, які проживають у гуртожитках на законних підставах, вважаються законними мешканцями гуртожитків відповідно до цього Закону;
 
36. 15) проживання в гуртожитку протягом тривалого часу ( проживання в гуртожитку постійно сукупно п’ять і більше років. Вимога щодо проживання в гуртожитку протягом тривалого часу не поширюється на членів сім’ї громадянина, якому видано ордер на жилу площу в гуртожитку та який є основним наймачем жилого приміщення в гуртожитку, а також на мешканців гуртожитків, які є учасниками антитерористичної операції у складі Збройних Сил України, Національної гвардії України, органів внутрішніх справ України та інших військових формувань, створених відповідно до закону, та добровольчих підрозділів українських патріотів на території окремих районів Донецької та Луганської областей";
 
   15) проживання в гуртожитку протягом тривалого часу ( проживання в гуртожитку постійно сукупно п’ять і більше років. Вимога щодо проживання в гуртожитку протягом тривалого часу не поширюється на членів сім’ї громадянина, якому видано ордер на жилу площу в гуртожитку та який є основним наймачем жилого приміщення в гуртожитку, а також на мешканців гуртожитків, які є учасниками антитерористичної операції у складі Збройних Сил України, Національної гвардії України, органів внутрішніх справ України та інших військових формувань, створених відповідно до закону, та добровольчих підрозділів українських патріотів на території окремих районів Донецької та Луганської областей";
 
37. 4) у статті 3:
 
   4) у статті 3:
 
38. а) у назві слово "мешканців" замінити словами "законних мешканців";
 
   а) у назві слово "мешканців" замінити словами "законних мешканців";
 
39. б) у частині першій:
 
   б) у частині першій:
 
40. в абзаці першому слово "мешканців" замінити словами "законних мешканців";
 
   в абзаці першому слово "мешканців" замінити словами "законних мешканців";
 
41. пункти 2, 4 та 6 викласти в такій редакції:
 
   пункти 2, 4 та 6 викласти в такій редакції:
 
42. "2) передача гуртожитків у власність територіальних громад відповідно до цього Закону здійснюється в порядку та строки, передбачені Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад, затвердженою законом";
 
-7- Президент України
зауваження до абзацу четвертого підпункту "б" підпункту 4 пункту 5 розділу І Закону:
Реалізація низки положень Закону, зокрема щодо передачі гуртожитків у власність територіальних громад, фінансування видатків на таку передачу, пов'язана з виконанням Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад (абзаци четвертий – шостий підпункту "б" підпункту 4, абзац шостий підпункту 5, абзац шостий підпункту "б" підпункту 6, абзаци другий, вісімнадцятий підпункту 9 пункту 5 розділу І Закону).
Законом також встановлюється, що затверджена Законом України Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 – 2015 роки буде чинною до завершення здійснення передбачених нею заходів або затвердження нової програми на 2016 – 2019 роки, але не менше 11 років з дня опублікування Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (пункт 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону).
Однак згідно із Законом України "Про державні цільові програми" виконання державної цільової програми припиняється після закінчення встановленого строку (стаття 14).
Тож Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 – 2015 роки, затверджена Законом України від 21 червня 2012 року № 4995–VІ, припинилася 31 грудня 2015 року і зазначене положення Закону, що надійшов на підпис, щодо її подальшої дії не відповідає Закону України "Про державні цільові програми".
До того ж названою Загальнодержавною цільовою програмою не передбачено й заходів та обсягів фінансування на 2016 рік та подальші періоди. Нова ж Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2016 – 2019 роки ще не розроблена. Тому й у Законі України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" видатки на фінансування відповідних заходів не передбачено.
Отже, реалізація положень прийнятого Закону потребуватиме додаткового фінансового ресурсу державного бюджету за відсутності джерел реального забезпечення відповідних заходів. Зокрема, орієнтовний обсяг коштів, затверджений Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 – 2015 роки, становив 1 224,4 млн гривень, з них з державного бюджету – 612,2 млн гривень, з місцевих бюджетів – 612,2 млн гривень.
У зв'язку з цим Кабінетом Міністрів України, який за Конституцією України забезпечує виконання Державного бюджету України (пункт 6 статті 116), наголошено, що статтею 91 Бюджетного кодексу України в частині реформ міжбюджетних відносин визначено, що видатки на заходи програм житлово-комунального господарства, зокрема у сфері капітального ремонту гуртожитків, що передаються у власність територіальних громад, належать до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів.
Ураховуючи зазначене, а також у зв’язку із внесенням змін до Бюджетного кодексу України в частині збільшення надходжень до місцевих бюджетів, питання передачі гуртожитків у власність територіальних громад повинне розглядатися в установленому порядку місцевими органами влади в контексті фінансування цих заходів насамперед за рахунок коштів місцевих бюджетів, джерела яких визначені Бюджетним кодексом України.
 
Відхилено   "2) передача гуртожитків у власність територіальних громад відповідно до цього Закону здійснюється в порядку та строки, передбачені Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад, затвердженою законом";
 
43. "4) гуртожитки, включені до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі ті, що в подальшому були передані до статутних капіталів (фондів) інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб, передаються у власність територіальних громад відповідно до Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад з урахуванням особливостей, визначених цим Законом";
 
   "4) гуртожитки, включені до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі ті, що в подальшому були передані до статутних капіталів (фондів) інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб, передаються у власність територіальних громад відповідно до Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад з урахуванням особливостей, визначених цим Законом";
 
44. "6) видатки, пов’язані з капітальним ремонтом гуртожитків (їх житлових комплексів та/або їх частин), що передаються у власність територіальних громад згідно з цим Законом, здійснюються за рахунок передбачених на це відповідно до Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад коштів державного та місцевих бюджетів, а також інших не заборонених законодавством джерел. У разі погіршення стану гуртожитку, включеного до статутного капіталу, який підлягає передачі у комунальну власність, понад норми фізичного зносу за час його перебування у приватній власності місцева рада має право вимагати від власника гуртожитку виконати ремонт гуртожитку або стягнути з власника в договірному чи судовому порядку вартість такого ремонту та/або відповідних відновлювальних робіт";
 
   "6) видатки, пов’язані з капітальним ремонтом гуртожитків (їх житлових комплексів та/або їх частин), що передаються у власність територіальних громад згідно з цим Законом, здійснюються за рахунок передбачених на це відповідно до Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад коштів державного та місцевих бюджетів, а також інших не заборонених законодавством джерел. У разі погіршення стану гуртожитку, включеного до статутного капіталу, який підлягає передачі у комунальну власність, понад норми фізичного зносу за час його перебування у приватній власності місцева рада має право вимагати від власника гуртожитку виконати ремонт гуртожитку або стягнути з власника в договірному чи судовому порядку вартість такого ремонту та/або відповідних відновлювальних робіт";
 
45. доповнити пунктом 11-2 такого змісту:
 
   доповнити пунктом 11-2 такого змісту:
 
46. "11-2) громадяни, які на законних підставах зареєстровані за місцем проживання у гуртожитку та фактично проживають у ньому на умовах надання їм ліжко-місця, набувають право на приватизацію жилих приміщень у гуртожитку відповідно до цього Закону після їх розселення в окремі жилі приміщення в гуртожитку. У разі надання місцевою радою згоди на приватизацію жилих і нежилих приміщень у гуртожитку (або його частин), в якому жилі приміщення (або їх частина) використовуються для проживання громадян на умовах надання ліжко-місця, такі жилі приміщення можуть бути приватизовані лише після розселення громадян, які в них проживають на умовах надання ліжко-місця, в окремі жилі приміщення";
 
   "11-2) громадяни, які на законних підставах зареєстровані за місцем проживання у гуртожитку та фактично проживають у ньому на умовах надання їм ліжко-місця, набувають право на приватизацію жилих приміщень у гуртожитку відповідно до цього Закону після їх розселення в окремі жилі приміщення в гуртожитку. У разі надання місцевою радою згоди на приватизацію жилих і нежилих приміщень у гуртожитку (або його частин), в якому жилі приміщення (або їх частина) використовуються для проживання громадян на умовах надання ліжко-місця, такі жилі приміщення можуть бути приватизовані лише після розселення громадян, які в них проживають на умовах надання ліжко-місця, в окремі жилі приміщення";
 
47. 5) статтю 4 викласти в такій редакції:
 
   5) статтю 4 викласти в такій редакції:
 
48. "Стаття 4. Реалізація законними мешканцями гуртожитку права на житло шляхом приватизації жилих приміщень у гуртожитках
 
   "Стаття 4. Реалізація законними мешканцями гуртожитку права на житло шляхом приватизації жилих приміщень у гуртожитках
 
49. 1. Громадяни та члени їхніх сімей, на яких поширюється дія цього Закону, мають право на приватизацію жилих приміщень у гуртожитках, що перебувають у власності територіальних громад і можуть бути приватизовані відповідно до цього Закону за рішенням місцевої ради.
 
   1. Громадяни та члени їхніх сімей, на яких поширюється дія цього Закону, мають право на приватизацію жилих приміщень у гуртожитках, що перебувають у власності територіальних громад і можуть бути приватизовані відповідно до цього Закону за рішенням місцевої ради.
 
50. Приватизація жилих приміщень у гуртожитках здійснюється відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" та прийнятих відповідно до нього підзаконних актів з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
 
   Приватизація жилих приміщень у гуртожитках здійснюється відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" та прийнятих відповідно до нього підзаконних актів з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
 
51. Приватизація жилих і нежилих приміщень у гуртожитках, що перебувають у власності територіальних громад, які раніше були самовільно переплановані, може відбуватися після визнання перепланування таким, що відповідає законодавству України щодо технічних умов і будівельних норм до житла.
 
   Приватизація жилих і нежилих приміщень у гуртожитках, що перебувають у власності територіальних громад, які раніше були самовільно переплановані, може відбуватися після визнання перепланування таким, що відповідає законодавству України щодо технічних умов і будівельних норм до житла.
 
52. 2. Законні мешканці гуртожитку, які проживають у гуртожитках, на які поширюється дія цього Закону (державної форми власності, а також у гуртожитках, включених до статутних капіталів товариств, у тому числі тих, що в подальшому були передані до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб), набувають право на приватизацію жилих приміщень у таких гуртожитках після їх передачі у власність відповідної територіальної громади згідно з цим Законом та Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад. Зазначене право поширюється на дітей законних мешканців гуртожитків, які народилися під час проживання їхніх батьків у гуртожитках, на які поширюється дія цього Закону";
 
   2. Законні мешканці гуртожитку, які проживають у гуртожитках, на які поширюється дія цього Закону (державної форми власності, а також у гуртожитках, включених до статутних капіталів товариств, у тому числі тих, що в подальшому були передані до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб), набувають право на приватизацію жилих приміщень у таких гуртожитках після їх передачі у власність відповідної територіальної громади згідно з цим Законом та Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад. Зазначене право поширюється на дітей законних мешканців гуртожитків, які народилися під час проживання їхніх батьків у гуртожитках, на які поширюється дія цього Закону";
 
53. 6) у статті 5:
 
   6) у статті 5:
 
54. а) у назві слова "жилих приміщень (кімнат)" замінити словами "жилих і нежилих приміщень";
 
   а) у назві слова "жилих приміщень (кімнат)" замінити словами "жилих і нежилих приміщень";
 
55. б) у частині першій:
 
   б) у частині першій:
 
56. в абзаці першому слова "житлових і нежитлових" замінити словами "жилих і нежилих";
 
   в абзаці першому слова "житлових і нежитлових" замінити словами "жилих і нежилих";
 
57. пункт 4 викласти в такій редакції:
 
   пункт 4 викласти в такій редакції:
 
58. "4) передача гуртожитків, включених до статутних капіталів товариств, у тому числі тих, що в подальшому були передані такими товариствами до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб, у власність територіальних громад здійснюється на добровільних (договірних) умовах або, у разі відмови органів управління (уповноважених осіб) власників гуртожитків від такої передачі, ( за рішенням суду за поданням органу місцевого самоврядування";
 
   "4) передача гуртожитків, включених до статутних капіталів товариств, у тому числі тих, що в подальшому були передані такими товариствами до статутних капіталів інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб, у власність територіальних громад здійснюється на добровільних (договірних) умовах або, у разі відмови органів управління (уповноважених осіб) власників гуртожитків від такої передачі, ( за рішенням суду за поданням органу місцевого самоврядування";
 
59. у пункті 5:
 
   у пункті 5:
 
60. абзац перший після слів "цим Законом" доповнити словами "та відповідно до Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад";
 
   абзац перший після слів "цим Законом" доповнити словами "та відповідно до Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад";
 
61. підпункт "а" викласти в такій редакції:
 
   підпункт "а" викласти в такій редакції:
 
62. "а) залишити житловий комплекс гуртожитку у статусі "гуртожиток" та дозволити приватизацію його жилих і нежилих приміщень. У такому разі здійснюється приватизація приміщень гуртожитку його законними мешканцями в порядку, передбаченому цим Законом";
 
   "а) залишити житловий комплекс гуртожитку у статусі "гуртожиток" та дозволити приватизацію його жилих і нежилих приміщень. У такому разі здійснюється приватизація приміщень гуртожитку його законними мешканцями в порядку, передбаченому цим Законом";
 
63. 7) статтю 7 доповнити частиною другою такого змісту:
 
      
64. "Після створення власниками житлових та нежитлових приміщень у гуртожитку об’єднання співвласників багатоквартирного будинку відповідно до закону зміна статусу гуртожитку забороняється";
 
-8- Президент України
зауваження Президента України до абзацу другого підпункту 7 пункту 5 розділу І Закону:
Законом встановлюється, що після створення власниками житлових та нежитлових приміщень у гуртожитку об'єднання співвласників багатоквартирного будинку відповідно до закону зміна статусу гуртожитку забороняється (абзац другий підпункту 7 пункту 5 розділу І Закону).
Слід зазначити, що ні Житловим кодексом Української РСР, ні Законом України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" не врегульовано питання надання та зміни статусу гуртожитку. Водночас відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" його положення застосовуються до відносин, що виникають у процесі реалізації прав та виконання обов'язків власників житлових та нежитлових приміщень у гуртожитках, на які поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (частина друга статті 2).
 
Враховано      
65. 8) частину першу статті 8 викласти в такій редакції:
 
   8) частину першу статті 8 викласти в такій редакції:
 
66. "1. Громадяни, на яких поширюється дія цього Закону, які проживають у гуртожитках, віднесених до недержавного житлового фонду (які перебувають у власності чи в управлінні, чи у повному господарському віданні відповідних державних чи комунальних підприємств, установ, організацій, а також підприємств та організацій, утворених у процесі корпоратизації чи приватизації колишніх державних та комунальних підприємств, у тому числі тих, яким ці гуртожитки були передані до статутних капіталів чи фондів або були відчужені в інший спосіб, крім організацій, створених органами державної влади, органами місцевого самоврядування для управління житловим фондом) та призначених для проживання працівників (членів їхніх сімей), які не мають можливості самостійно придбати чи побудувати власне житло, якщо такі гуртожитки не передаються їх власниками у власність територіальних громад, мають право подальшого проживання у таких гуртожитках до вирішення їх житлової проблеми";
 
   "1. Громадяни, на яких поширюється дія цього Закону, які проживають у гуртожитках, віднесених до недержавного житлового фонду (які перебувають у власності чи в управлінні, чи у повному господарському віданні відповідних державних чи комунальних підприємств, установ, організацій, а також підприємств та організацій, утворених у процесі корпоратизації чи приватизації колишніх державних та комунальних підприємств, у тому числі тих, яким ці гуртожитки були передані до статутних капіталів чи фондів або були відчужені в інший спосіб, крім організацій, створених органами державної влади, органами місцевого самоврядування для управління житловим фондом) та призначених для проживання працівників (членів їхніх сімей), які не мають можливості самостійно придбати чи побудувати власне житло, якщо такі гуртожитки не передаються їх власниками у власність територіальних громад, мають право подальшого проживання у таких гуртожитках до вирішення їх житлової проблеми";
 
67. 9) текст статті 14 викласти в такій редакції:
 
   9) текст статті 14 викласти в такій редакції:
 
68. "1. Гуртожитки (як об’єкти нерухомого майна, житлові комплекси та/або їх частини), на які поширюється дія цього Закону, передаються у власність відповідних територіальних громад згідно з цим Законом у порядку та строки, визначені затвердженою законом Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад.
 
   "1. Гуртожитки (як об’єкти нерухомого майна, житлові комплекси та/або їх частини), на які поширюється дія цього Закону, передаються у власність відповідних територіальних громад згідно з цим Законом у порядку та строки, визначені затвердженою законом Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад.
 
69. 2. Гуртожитки державної форми власності передаються у власність територіальних громад відповідно до цього Закону на безкомпенсаційній основі.
 
   2. Гуртожитки державної форми власності передаються у власність територіальних громад відповідно до цього Закону на безкомпенсаційній основі.
 
70. 3. Гуртожитки, включені до статутних капіталів товариств, передаються у власність територіальних громад відповідно до цього Закону в один із таких способів:
 
   3. Гуртожитки, включені до статутних капіталів товариств, передаються у власність територіальних громад відповідно до цього Закону в один із таких способів:
 
71. 1) на безкомпенсаційній основі всі гуртожитки передаються:
 
   1) на безкомпенсаційній основі всі гуртожитки передаються:
 
72. а) за згодою власника гуртожитку ( за його рішенням;
 
   а) за згодою власника гуртожитку ( за його рішенням;
 
73. б) без згоди власника гуртожитку ( за рішенням суду;
 
   б) без згоди власника гуртожитку ( за рішенням суду;
 
74. 2) на частково-компенсаційній основі всі гуртожитки передаються:
 
   2) на частково-компенсаційній основі всі гуртожитки передаються:
 
75. а) на договірних засадах з виплатою компенсації у розмірі, визначеному відповідно до частини четвертої цієї статті, ( за рішенням власника гуртожитку та рішенням відповідної місцевої ради;
 
   а) на договірних засадах з виплатою компенсації у розмірі, визначеному відповідно до частини четвертої цієї статті, ( за рішенням власника гуртожитку та рішенням відповідної місцевої ради;
 
76. б) відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, у розмірі, меншому за розмір, визначений відповідно до частини четвертої цієї статті, ( за рішенням суду за позовом місцевої ради;
 
   б) відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, у розмірі, меншому за розмір, визначений відповідно до частини четвертої цієї статті, ( за рішенням суду за позовом місцевої ради;
 
77. 3) на компенсаційній основі, за умови попередньої повної компенсації в розмірі, визначеному відповідно до частини четвертої цієї статті, гуртожитки передаються:
 
   3) на компенсаційній основі, за умови попередньої повної компенсації в розмірі, визначеному відповідно до частини четвертої цієї статті, гуртожитки передаються:
 
78. а) за згодою місцевої ради ( за рішенням відповідної місцевої ради за поданням власника гуртожитку;
 
   а) за згодою місцевої ради ( за рішенням відповідної місцевої ради за поданням власника гуртожитку;
 
79. б) без згоди місцевої ради ( за рішенням суду за позовом власника гуртожитку.
 
   б) без згоди місцевої ради ( за рішенням суду за позовом власника гуртожитку.
 
80. 4. Розмір компенсації вартості гуртожитків, що передаються відповідно до цього Закону у власність територіальних громад на частково-компенсаційній або компенсаційній основі, розраховується відповідно до вартості гуртожитків, за якою їх було включено до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, з урахуванням зменшення вартості внаслідок нарахованого фізичного зносу або збільшення вартості внаслідок фактично підтверджених витрат власників на проведення капітального ремонту за час перебування гуртожитків у їхній власності.
 
   4. Розмір компенсації вартості гуртожитків, що передаються відповідно до цього Закону у власність територіальних громад на частково-компенсаційній або компенсаційній основі, розраховується відповідно до вартості гуртожитків, за якою їх було включено до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації чи корпоратизації, з урахуванням зменшення вартості внаслідок нарахованого фізичного зносу або збільшення вартості внаслідок фактично підтверджених витрат власників на проведення капітального ремонту за час перебування гуртожитків у їхній власності.
 
81. У разі наявності корпоративних прав держави у статутному капіталі таких товариств розмір компенсації визначається пропорційно до обсягу таких прав відповідно до закону.
 
   У разі наявності корпоративних прав держави у статутному капіталі таких товариств розмір компенсації визначається пропорційно до обсягу таких прав відповідно до закону.
 
82. Компенсація власнику гуртожитку здійснюється у грошовій формі в національній грошовій одиниці України (гривні).
 
   Компенсація власнику гуртожитку здійснюється у грошовій формі в національній грошовій одиниці України (гривні).
 
83. 5. Рішення про передачу гуртожитків, включених до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у власність територіальних громад приймається відповідно до цього Закону органами місцевого самоврядування, на території яких розташовані гуртожитки.
 
   5. Рішення про передачу гуртожитків, включених до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у власність територіальних громад приймається відповідно до цього Закону органами місцевого самоврядування, на території яких розташовані гуртожитки.
 
84. 6. Видатки, пов’язані з передачею гуртожитків у власність територіальних громад відповідно до цього Закону, здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, передбачених на це затвердженою законом Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад та законом про Державний бюджет України на відповідний рік";
 
   6. Видатки, пов’язані з передачею гуртожитків у власність територіальних громад відповідно до цього Закону, здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, передбачених на це затвердженою законом Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад та законом про Державний бюджет України на відповідний рік";
 
85. 10) у частині першій статті 18:
 
   10) у частині першій статті 18:
 
86. а) абзац перший доповнити словами "на які поширюється дія цього Закону";
 
   а) абзац перший доповнити словами "на які поширюється дія цього Закону";
 
87. б) доповнити пунктом 2-1 такого змісту:
 
   б) доповнити пунктом 2-1 такого змісту:
 
88. "2-1) після передачі гуртожитків у комунальну власність відповідно до цього Закону видають законним мешканцям таких гуртожитків, на яких поширюється дія цього Закону, спеціальні ордери на право вселення на жилу площу в гуртожитках відповідно до Житлового кодексу Української РСР та укладають договори найму жилого приміщення у гуртожитку, а іншим громадянам, які мешкають у таких гуртожитках, можуть надавати дозвіл на проживання у гуртожитку відповідно до Цивільного кодексу України та укладати договори найму (оренди) житла у житловому приміщенні у гуртожитку";
 
-9- Президент України
зауваження до абзацу другого підпункту "б" підпункту 10 пункту 5 розділу І Закону:
Законом до повноважень органів місцевого самоврядування віднесено видачу дозволів на проживання у гуртожитку відповідно до Цивільного кодексу України (абзац другий підпункту "б" підпункту 10 пункту 5 розділу І Закону), втім Цивільним кодексом України питання видачі дозволів на проживання в гуртожитку не врегульовано.
Наведені положення Закону створюють невизначеність або недовершеність правового регулювання, що не відповідає принципу юридичної визначеності як складової конституційного принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України), а також конституційним принципам справедливості і рівності (статті 21 і 24 Конституції України), з яких випливає вимога визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі (Рішення Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005), а в даному випадку – до порушень житлових прав громадян, зловживань.
 
Враховано редакційно   "2-1) після передачі гуртожитків у комунальну власність відповідно до цього Закону видають законним мешканцям таких гуртожитків, на яких поширюється дія цього Закону, спеціальні ордери на право вселення на жилу площу в гуртожитках відповідно до Житлового кодексу Української РСР, а з іншими громадянами можуть укладати договори найму (оренди) жилих і нежилих приміщень у таких гуртожитках відповідно до Цивільного кодексу України";
 
89. в) пункти 13 і 19 викласти в такій редакції:
 
   в) пункти 13 і 19 викласти в такій редакції:
 
90. "13) ведуть суцільний облік громадян, які не мають власного житла, на законних підставах зареєстровані в гуртожитку, фактично проживають у ньому та мають право на отримання соціального житла";
 
   "13) ведуть суцільний облік громадян, які не мають власного житла, на законних підставах зареєстровані в гуртожитку, фактично проживають у ньому та мають право на отримання соціального житла";
 
91. "19) звертаються до суду з позовом про примусову передачу гуртожитків у належному стані у власність територіальної громади відповідно до цього Закону у разі відмови власника гуртожитку добровільно здійснити передачу гуртожитку згідно з пунктом 3 частини третьої статті 14 цього Закону";
 
   "19) звертаються до суду з позовом про примусову передачу гуртожитків у належному стані у власність територіальної громади відповідно до цього Закону у разі відмови власника гуртожитку добровільно здійснити передачу гуртожитку згідно з пунктом 3 частини третьої статті 14 цього Закону";
 
92. г) доповнити пунктами 19-1 і 19-2 такого змісту:
 
   г) доповнити пунктами 19-1 і 19-2 такого змісту:
 
93. "19-1) звертаються до суду з позовом про визначення розміру відшкодування власнику гуртожитку за передачу гуртожитку у власність територіальної громади на частково-компенсаційній основі відповідно до цього Закону у меншому розмірі, ніж передбачено пунктом 3 частини четвертої статті 14 цього Закону;
 
   "19-1) звертаються до суду з позовом про визначення розміру відшкодування власнику гуртожитку за передачу гуртожитку у власність територіальної громади на частково-компенсаційній основі відповідно до цього Закону у меншому розмірі, ніж передбачено пунктом 3 частини четвертої статті 14 цього Закону;
 
94. 19-2) звертаються до суду з позовом про визначення розміру відшкодування власнику гуртожитку за передачу гуртожитку у власність територіальної громади на повній компенсаційній основі відповідно до цього Закону у меншому розмірі, ніж розмір, на якому наполягає власник гуртожитку відповідно до пункту 4 частини третьої статті 14 цього Закону";
 
   19-2) звертаються до суду з позовом про визначення розміру відшкодування власнику гуртожитку за передачу гуртожитку у власність територіальної громади на повній компенсаційній основі відповідно до цього Закону у меншому розмірі, ніж розмір, на якому наполягає власник гуртожитку відповідно до пункту 4 частини третьої статті 14 цього Закону";
 
95. 11) текст статті 23 викласти в такій редакції:
 
   11) текст статті 23 викласти в такій редакції:
 
96. "Громадський контроль за цільовим використанням гуртожитків як житлових комплексів (усіх його жилих та нежилих приміщень) та земельних ділянок, необхідних для їх утримання (відповідних прибудинкових територій, на які поширюється дія цього Закону), мають право здійснювати всі його законні повнолітні та дієздатні мешканці (їх представники), об’єднання співвласників жилих та нежилих приміщень гуртожитку, власники гуртожитку (уповноважені ними особи), представники заінтересованих органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, потенційних інвесторів, громадських організацій мешканців гуртожитків, а також представники громадськості";
 
   "Громадський контроль за цільовим використанням гуртожитків як житлових комплексів (усіх його жилих та нежилих приміщень) та земельних ділянок, необхідних для їх утримання (відповідних прибудинкових територій, на які поширюється дія цього Закону), мають право здійснювати всі його законні повнолітні та дієздатні мешканці (їх представники), об’єднання співвласників жилих та нежилих приміщень гуртожитку, власники гуртожитку (уповноважені ними особи), представники заінтересованих органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, потенційних інвесторів, громадських організацій мешканців гуртожитків, а також представники громадськості";
 
97. 12) доповнити статтею 25-1 такого змісту:
 
   12) доповнити статтею 25-1 такого змісту:
 
98. "Стаття 25-1. Судовий порядок вирішення спорів щодо забезпечення майнових прав територіальних громад та власників гуртожитків
 
   "Стаття 25-1. Судовий порядок вирішення спорів щодо забезпечення майнових прав територіальних громад та власників гуртожитків
 
99. 1. Спори, пов’язані з порушенням майнових прав територіальних громад та власників гуртожитків, на які поширюється дія цього Закону, незалежно від форми власності розглядаються та вирішуються в судовому порядку, якому може передувати (за згодою сторін) досудовий (договірний) розгляд, що здійснюється відповідно до законодавства.
 
   1. Спори, пов’язані з порушенням майнових прав територіальних громад та власників гуртожитків, на які поширюється дія цього Закону, незалежно від форми власності розглядаються та вирішуються в судовому порядку, якому може передувати (за згодою сторін) досудовий (договірний) розгляд, що здійснюється відповідно до законодавства.
 
100. 2. Спори про порушення майнових прав територіальних громад розглядаються судами за позовами органів місцевого самоврядування";
 
   2. Спори про порушення майнових прав територіальних громад розглядаються судами за позовами органів місцевого самоврядування";
 
101. 13) пункт 3 розділу VІІІ "Прикінцеві положення" викласти в такій редакції:
 
   13) пункт 3 розділу VІІІ "Прикінцеві положення" викласти в такій редакції:
 
102. "3. З метою захисту житлових прав мешканців гуртожитків, недопущення їх незаконного виселення із займаних ними жилих приміщень, недопущення відчуження гуртожитків, що будувалися за радянських часів за загальнодержавні кошти, запроваджується мораторій на виселення з гуртожитків законних мешканців (крім виселення незаконних мешканців гуртожитків за рішенням суду) та відчуження (крім передачі у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад відповідно до цього Закону) гуртожитків, що перебувають у повному господарському віданні або оперативному управлінні підприємств, організацій, установ незалежно від форми власності або увійшли до статутних фондів чи капіталів акціонерних чи колективних товариств (організацій), створених у процесі приватизації чи корпоратизації (у тому числі тих, що в подальшому були передані до статутних капіталів (фондів) інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб), протягом строку реалізації Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад, але не менше 11 років з дня опублікування цього Закону.
 
-10- Шинькович А.В.
Бабак А.В.
до абзацу другого підпункту 13 пункту 5 розділу І Закону (до пункту 3 розділу VІІІ "Прикінцеві положення" розділу І Закону № 500):
цифри «11» замінити на цифри «12»
 
Враховано   "3. З метою захисту житлових прав мешканців гуртожитків, недопущення їх незаконного виселення із займаних ними жилих приміщень, недопущення відчуження гуртожитків, що будувалися за радянських часів за загальнодержавні кошти, запроваджується мораторій на виселення з гуртожитків законних мешканців (крім виселення незаконних мешканців гуртожитків за рішенням суду) та відчуження (крім передачі у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад відповідно до цього Закону) гуртожитків, що перебувають у повному господарському віданні або оперативному управлінні підприємств, організацій, установ незалежно від форми власності або увійшли до статутних фондів чи капіталів акціонерних чи колективних товариств (організацій), створених у процесі приватизації чи корпоратизації (у тому числі тих, що в подальшому були передані до статутних капіталів (фондів) інших юридичних осіб або відчужені в інший спосіб), протягом строку реалізації Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад, але не менше 12 років з дня опублікування цього Закону.
 
103. Цей мораторій діє на відчуження у будь-який спосіб зазначених гуртожитків як об’єктів нерухомого майна, житлових комплексів та/або їх частин та їх окремих будівель, споруд, жилих та нежилих приміщень та іншого майна, а також відповідних земельних ділянок та їх прибудинкових територій на користь фізичних чи юридичних осіб приватного права до 1 січня 2020 року.
 
-11- Шинькович А.В.
Бабак А.В.
до абзацу третього підпункту 13 пункту 5 розділу І Закону (до пункту 3 розділу VІІІ "Прикінцеві положення" розділу І Закону № 500):
цифри «2020» замінити на цифри «2021»
 
Враховано   Цей мораторій діє на відчуження у будь-який спосіб зазначених гуртожитків як об’єктів нерухомого майна, житлових комплексів та/або їх частин та їх окремих будівель, споруд, жилих та нежилих приміщень та іншого майна, а також відповідних земельних ділянок та їх прибудинкових територій на користь фізичних чи юридичних осіб приватного права до 1 січня 2021 року.
 
104. Органам місцевого самоврядування під час дії зазначеного мораторію вжити заходів до видачі власниками гуртожитків ордерів усім законним мешканцям гуртожитків, стосовно яких в установленому порядку було прийнято рішення про надання їм жилої площі у гуртожитку, але які не отримали ордери (або у яких ордери було вилучено) з незалежних від них причин".
 
   Органам місцевого самоврядування під час дії зазначеного мораторію вжити заходів до видачі власниками гуртожитків ордерів усім законним мешканцям гуртожитків, стосовно яких в установленому порядку було прийнято рішення про надання їм жилої площі у гуртожитку, але які не отримали ордери (або у яких ордери було вилучено) з незалежних від них причин".
 
105. 6. Частину першу статті 5 Закону України "Про судовий збір" (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 14, ст. 87 із наступними змінами) доповнити пунктом 17 такого змісту:
 
   6. Частину першу статті 5 Закону України "Про судовий збір" (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 14, ст. 87 із наступними змінами) доповнити пунктом 17 такого змісту:
 
106. "17) позивачі ( у справах, зазначених у статті 25 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків".
 
-12- Президент України
зауваження до пункт 6 розділу І Закону:
Законом також встановлюється, що позивачі у справах, зазначених у статті 25 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків", звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях (пункт 6 розділу І Закону).
У зв'язку з цим слід зазначити, що відповідно до Конституції України держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів (частина перша статті 130).
Саме тому Законом України від 22 травня 2015 року № 484-VІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору" було внесено зміни до Закону України "Про судовий збір", спрямовані на зменшення пільгових категорій осіб, які звільняються від сплати судового збору. Ці зміни відповідають і зобов'язанням, взятим Україною за Меморандумом про економічну та фінансову політику між Україною і Міжнародним валютним фондом від 27 лютого 2015 року щодо необхідності ухвалення закону про вибіркове підвищення судового збору, що матиме на меті забезпечення подвоєння доходів від судового збору в реальному вимірі впродовж 12 місяців (підпункт "b" пункту 35).
Звільнення ж сторони судового провадження від сплати судового збору може призвести до зменшення надходжень до Державного бюджету України, що в свою чергу створюватиме передумови для порушення належного функціонування судів.
 
Враховано редакційно   "17) позивачі ( у справах, зазначених у статті 25 Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" при вирішенні юридичних спорів щодо законності/незаконності проживання в гуртожитку.
 
107. ІІ. Прикінцеві та перехідні положення
 
   ІІ. Прикінцеві та перехідні положення
 
108. 1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
 
   1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
 
109. 2. Установити, що фінансування зазначених у цьому Законі витрат, пов’язаних з передачею гуртожитків, на які поширюється дія цього Закону, у власність територіальних громад, здійснюється за рахунок державного та місцевих бюджетів відповідно до затвердженої законом Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2016 (2019 роки.
 
-13- Шинькович А.В.
Бабак А.В.
У пункті 4 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону цифри та слова «на 2016 (2019 роки» замінити словами :
«на період до 2021 року».
 
Враховано   2. Установити, що фінансування зазначених у цьому Законі витрат, пов’язаних з передачею гуртожитків, на які поширюється дія цього Закону, у власність територіальних громад, здійснюється за рахунок державного та місцевих бюджетів відповідно до затвердженої законом Загальнодержавної цільової програми передачі гуртожитків у власність територіальних громад на період до 2021 року.
 
110. 3. Установити, що затверджена Законом України "Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 (2015 роки" буде чинною до завершення здійснення передбачених нею заходів або затвердження нової програми на 2016 (2019 роки, але не менше 11 років з дня опублікування Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків".
 
-14- Президент України
зауваження до пункт 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону:
Законом також встановлюється, що затверджена Законом України Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 – 2015 роки буде чинною до завершення здійснення передбачених нею заходів або затвердження нової програми на 2016 – 2019 роки, але не менше 11 років з дня опублікування Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків" (пункт 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону).
Однак згідно із Законом України "Про державні цільові програми" виконання державної цільової програми припиняється після закінчення встановленого строку (ст.14).
Тож Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 – 2015 роки, затверджена Законом України від 21 червня 2012 року № 4995–VІ, припинилася 31 грудня 2015 року і зазначене положення Закону, що надійшов на підпис, щодо її подальшої дії не відповідає Закону України "Про державні цільові програми".
До того ж названою Загальнодержавною цільовою програмою не передбачено й заходів та обсягів фінансування на 2016 рік та подальші періоди. Нова ж Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2016 – 2019 роки ще не розроблена. Тому й у Законі України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" видатки на фінансування відповідних заходів не передбачено.
Отже, реалізація положень прийнятого Закону потребуватиме додаткового фінансового ресурсу державного бюджету за відсутності джерел реального забезпечення відповідних заходів. Зокрема, орієнтовний обсяг коштів, затверджений Загальнодержавною цільовою програмою передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012 – 2015 роки, становив 1 224,4 млн гривень, з них з державного бюджету – 612,2 млн гривень, з місцевих бюджетів – 612,2 млн гривень.
У зв'язку з цим Кабінетом Міністрів України, який за Конституцією України забезпечує виконання Державного бюджету України (пункт 6 статті 116), наголошено, що статтею 91 Бюджетного кодексу України в частині реформ міжбюджетних відносин визначено, що видатки на заходи програм житлово-комунального господарства, зокрема у сфері капітального ремонту гуртожитків, що передаються у власність територіальних громад, належать до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів.
Ураховуючи зазначене, а також у зв’язку із внесенням змін до Бюджетного кодексу України в частині збільшення надходжень до місцевих бюджетів, питання передачі гуртожитків у власність територіальних громад повинне розглядатися в установленому порядку місцевими органами влади в контексті фінансування цих заходів насамперед за рахунок коштів місцевих бюджетів, джерела яких визначені Бюджетним кодексом України.
 
Відхилено   3. Установити, що затверджена Законом України «Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на період до 2021 року» має бути затверджена Законом України та буде чинною до завершення здійснення передбачених нею заходів або затвердження нової програми на відповідний період, але не менше 12 років з дня опублікування Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків".
 
    -15- Шинькович А.В.
Бабак А.В.
пункт 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону викласти в такій редакції:
«3. Установити, що «Загальнодержавна цільова програма передачі гуртожитків у власність територіальних громад на період до 2021 року» має бути затверджена Законом України та буде чинною до завершення здійснення передбачених нею заходів або затвердження нової програми на відповідний період, але не менше 12 років з дня опублікування Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків».»
 
Відхилено    
111. 4. Кабінету Міністрів України:
 
   4. Кабінету Міністрів України:
 
112. протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
 
   протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
 
113. протягом двох місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
 
   протягом двох місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
 
114. протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:
 
   протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:
 
115. подати на розгляд Верховної Ради України з відповідним фінансовим обґрунтуванням проект Закону України про затвердження на 2016 (2019 роки Загальнодержавної цільової програми передачі у власність територіальних громад всіх гуртожитків, на які поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків";
 
-16- Шинькович А.В.
Бабак А.В.
У абзаці п’ятому пунку 4 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону цифри та слова «на 2016 (2019 роки» замінити словами :
«на період до 2021 року».
 
Враховано   подати на розгляд Верховної Ради України з відповідним фінансовим обґрунтуванням проект Закону України про затвердження на період до 2021 року Загальнодержавної цільової програми передачі у власність територіальних громад всіх гуртожитків, на які поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків";
 
116. затвердити нову редакцію Примірного положення про користування гуртожитками відповідно до нової редакції статті 131 Житлового кодексу Української РСР.
 
   затвердити нову редакцію Примірного положення про користування гуртожитками відповідно до нової редакції статті 131 Житлового кодексу Української РСР.
 
117. 5. Органам місцевого самоврядування протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом:
 
   5. Органам місцевого самоврядування протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом:
 
118. створити комісії із забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, включених до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації, та подати проекти рішень про передачу таких гуртожитків у власність територіальних громад на затвердження місцевим радам;
 
   створити комісії із забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, включених до статутних капіталів товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації, та подати проекти рішень про передачу таких гуртожитків у власність територіальних громад на затвердження місцевим радам;
 
119. видати ордери мешканцям гуртожитків, стосовно яких в установленому порядку були прийняті рішення про надання їм жилої площі у гуртожитку, але які їх не отримали з незалежних від них причин.

-17- Шинькович А.В.
Бабак А.В.
«Пункт 5 розділу ІІ "Прикінцеві
та перехідні положення" Закону)» доповнити абзацом четвертим такого змісту:
«першочергово розглядати питання видачі ордерів тим мешканцям гуртожитків зазначеним у абзаці третьому цього пункту, які перебувають (перебували) у трудових (службових) правовідносинах з підприємством (організацією), яке надало їм право проживати в гуртожитку».
 
Враховано   видати ордери мешканцям гуртожитків, стосовно яких в установленому порядку були прийняті рішення про надання їм жилої площі у гуртожитку, але які їх не отримали з незалежних від них причин.
першочергово розглядати питання видачі ордерів тим мешканцям гуртожитків зазначеним у абзаці третьому цього пункту, які перебувають (перебували) у трудових (службових) правовідносинах з підприємством (організацією), яке надало їм право проживати в гуртожитку.