Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення (Друге читання)
№ п.п. | Редакція, прийнята в першому читанні | Пропозиції | Висновки | Остаточна редакція |
0. | Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | ||
1. | Цей Закон встановлює загальні правові засади прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. | Цей Закон установлює загальні правові засади прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. | ||
2. | Стаття 1. Перелік ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | Стаття 1. Перелік ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | ||
3. | До ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, належать наступні види установок та об'єктів: | -1- Деркач А.Л. ...наступні види установок та об'єктів...- вилучити | Враховано . | До ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, належать: |
4. | атомні електричні станції; | атомні електричні станції; | ||
5. | атомні станції теплопостачання; | атомні станції теплопостачання; | ||
6. | дослідницькі ядерні реактори; | -2- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . Згідно з вимогами ст. 1 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", яка включає дослідницькі реактори у перелік ядерних установок. Крім того, на території існуючих дослідницьких реакторів, зокрема, у Києві зберігається близько 7 т твердих РАВ сумарною активністю близько 1,5 10-14 Вq, а в Севастополі взагалі відсутній інвентарний список РАВ, в той час, як там зберігається декілька тонн твердих та рідких РАВ. Все це представляє значну небезпеку для оточуючих. | дослідницькі ядерні реактори; |
7. | заводи з переробки радіоактивних відходів; | -3- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . Оскільки існуюче законодавство не перешкоджає Мінпаливенерго підміняти поняттям "установки" для переробки РАВ на майданчиках АЕС поняття "заводи" з переробки РАВ, які є значно більшими об'єктами, що мають значно більший вплив на екологію та радіаційну безпеку (приклад: завод з переробки твердих РАВ, що будується в Чорнобильській зоні, на проектування і будівництво якого, вартістю декілька мільйонів Євро, отримувалися спеціальні дозволи ДКЯР. | об'єкти з переробки радіоактивних відходів (крім установок, що включені до технологічного циклу ядерної установки, або сховища для захоронення радіоактивних відходів); |
-4- Бронніков В.К. об'єкти з переробки радіоактивних відходів (заводи, технологічні системи, установки з переробки і підготовки на передачу для тимчасового зберігання радіоактивних відходів, крім установок в межах промислового майданчика ядерної установки); | Враховано частково . | |||
-5- Деркач А.Л. об'єкти з переробки радіоактивних відходів (крім установок, що включені до технологічного циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів); | Враховано . | |||
8. | сховища, призначені для зберігання відпрацьованого ядерного палива або високоактивних радіоактивних відходів з проектним терміном зберігання більше 10 років; | -6- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . Цього вимагає міжнародна практика та проектний термін для сховищ на діючих АЕС. | сховища, призначені для зберігання відпрацьованого ядерного палива або високоактивних радіоактивних відходів з проектним терміном зберігання більше 30 років (крім установок, що включені до технологічного циклу ядерної установки); |
-7- Бронніков В.К. ... 30 років (крім установок, що включені до технологічного циклу ядерної установки); | Враховано . | |||
9. | сховища, призначені для захоронення відпрацьованого ядерного палива або радіоактивних відходів. | -8- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . Тут деталізуються вимоги ст. 17 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку". | сховища, призначені для захоронення відпрацьованого ядерного палива або радіоактивних відходів. |
10. | Стаття 2. Компетенція Верховної Ради України у прийнятті рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | -9- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . Тут деталізуються вимоги ст. 17 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку". | Стаття 2. Компетенція Верховної Ради України у прийнятті рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення |
11. | Рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймаються Верховною Радою України шляхом прийняття відповідного Закону про розміщення та проектування ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, та Закону про будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами. | -10- Бронніков В.К. "... відповідного Закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкту, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення." | Враховано . | Рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймаються Верховною Радою України шляхом прийняття відповідного закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. |
12. | Рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, Верховна Рада приймає тільки в разі погодження їх розміщення на своїй території місцевими органами державної влади і органами місцевого самоврядування. | Рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, Верховна Рада України приймає тільки в разі погодження їх розміщення на своїй території місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування. | ||
13. | Подання до Верховної Ради України щодо розміщення, проектування, будівництва ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, надає Кабінет Міністрів України. | -11- Бронніков В.К. "До Верховної Ради України проект Закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного..." | Враховано . | До Верховної Ради України проект закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, подає Кабінет Міністрів України. |
14. | Стаття 3. Компетенція місцевих органів державної влади і органів місцевого самоврядування | -12- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . Достатньо розповсюджена міжнародна практика. Останній приклад 2005 р. - Болгарія, яка проводить референдум щодо продовження експлуатації АЕС у м. Козлодуй. Проведення консультативного референдуму з такого роду питань дозволяється ст. 46 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми". | Стаття 3. Компетенція місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування |
15. | Рішення про погодження розміщення на своїй території ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, місцеві органи державної влади і органи місцевого самоврядування приймають виключно на основі результатів місцевого референдуму з цього питання. | -13- Бронніков В.К. "...відходами, місцеві органи державної влади і органи місцевого самоврядування приймають після проведення місцевого дорадчого опитування громадян України (консультативного референдуму) з цього питання." | Враховано . | Рішення про погодження розміщення на своїй території ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, місцеві органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування приймають після проведення місцевого дорадчого опитування громадян України (консультативного референдуму) з цього питання. |
-14- Деркач А.Л. "...відходами, які мають загальнодержавне значення, ... " | Враховано . | |||
16. | Стаття 4. Зміст проекту Закону про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами | Стаття 4. Зміст проекту закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | ||
17. | В проекті Закону про розміщення, проектування або будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, в обов'язковому порядку зазначаються: | У проекті закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, в обов'язковому порядку зазначаються: | ||
18. | межі конкретного майданчика, де планується розміщення установки або об'єкту; | -15- Бронніков В.К. "... місце конкретного майданчика,...." | Враховано . | місце конкретного майданчика, де планується розміщення установки або об'єкта; |
19. | для ядерної установки (крім сховищ для зберігання та захоронення ядерного палива) - кількість реакторів, їх тип та загальна проектна характеристика; | -16- Бронніков В.К. "... проектна...." -вилучити | Враховано . | для ядерної установки (крім сховищ для зберігання та захоронення ядерного палива) - кількість реакторів, їх тип та загальна характеристика; |
20. | для сховищ для зберігання та захоронення ядерного палива - граничні параметри за обсягами, загальні характеристики палива, термін та спосіб зберігання; | -17- Бронніков В.К. "спосіб" замінити на "загальні характеристики технології " | Враховано . | для сховищ для зберігання та захоронення ядерного палива - граничні параметри за обсягами, загальні характеристики палива, термін та загальні характеристики технології зберігання; |
21. | для об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, - види відходів за активністю, види операцій по поводженню з ними, граничні параметри за обсягами радіоактивних відходів, термін зберігання. | -18- Бронніков В.К. після тире викласти як: "загальні характеристики радіоактивних відходів та технологій поводження з ними, граничні обсяги радіоактивних відходів та термін зберігання " | Враховано . | для об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, - загальні характеристики радіоактивних відходів та технологій поводження з ними, граничні обсяги радіоактивних відходів та термін зберігання. |
22. | Стаття 5. Обґрунтування прийняття Закону про розміщення та проектування ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | -19- Бронніков В.К. Статті 5, 6 об'єднати та викласти у запропонованій редакції справа. | Враховано . | Стаття 5. Обґрунтування прийняття Закону про розміщення, проектування та будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення |
23. | До проекту Закону про розміщення та проектування ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, мають додаватись: | До проекту закону про розміщення, проектування та будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, мають додаватись: | ||
24. | техніко-економічне обґрунтування створення нової ядерної установки або об'єкту; | -20- Бронніков В.К. техніко-економічне обґрунтування створення такої ядерної установки або об'єкту, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, та вибору запропонованого майданчика для їх розміщення; | Враховано . | техніко-економічне обґрунтування створення такої ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, та вибору запропонованого майданчика для їх розміщення; |
-21- Деркач А.Л. техніко-економічне обґрунтування вибору (із не менше трьох) запропонованого майданчика для розміщення ядерної установки або об'єкту, призначеного для поводження з радіоактивними відходами; | Враховано частково . | |||
25. | висновок державної екологічної експертизи; | -22- Бронніков В.К. висновки державної екологічної експертизи, державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки, державної науково-технічної та інших експертиз, передбачених законом; | Відхилено . | висновок державної екологічної експертизи; |
26. | результати референдуму, проведеного стосовно розміщення установки або об'єкту в усіх регіонах, що розглядались як можливі (не менше трьох); | -23- Деркач А.Л. результати консультативного референдуму, проведеного стосовно розміщення ядерної установки або об'єкту, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, в регіоні, в якому розглядається така можливість; | Враховано . | результати консультативного референдуму, проведеного стосовно розміщення ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, в регіоні, у якому розглядається така можливість; |
27. | у разі розміщення установки або об'єкту на відстані менше 100 км від державного кордону - документи, що підтверджують проведення консультацій з сусідніми державами та їх результати; | -24- Бронніков В.К. звіт щодо заходів з інформування суміжних країн про можливий вплив у транскордонному контексті відповідно до закону; | Враховано . | звіт щодо заходів з інформування суміжних держав про можливий вплив у транскордонному контексті відповідно до закону; |
28. | інші документи, якщо це передбачено чинним законодавством. | -25- Бронніков В.К. ...чинним ...- вилучити | Враховано . | інші документи, якщо це передбачено законом. |
29. | Стаття 6. Обґрунтування прийняття Закону про будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | |||
30. | До проекту Закону про будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, мають додаватись ті ж документи, що і до проекту Закону щодо їх розміщення і проектування, відповідно уточнені і розширені, а також висновки державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки та інших експертиз, передбачених чинним законодавством. До проекту Закону додаються також інші документи, якщо це передбачено чинним законодавством. | |||
31. | Стаття 7. Розгляд проектів Законів у Верховній Раді України | -26- Бронніков В.К. Стаття 6. Особливості розгляду у Верховній Раді України проекту Закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкту, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | Враховано . | Стаття 8. Особливості розгляду у Верховній Раді України проекту Закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення |
-27- Деркач А.Л. Дану статтю поставити передостанньою. | Враховано . | |||
32. | Проект Закону про розміщення, проектування або будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, доповідається на пленарному засіданні Верховної Ради України особисто членом Уряду, що відповідає за реалізацію державної політики у відповідній сфері. | -28- Бронніков В.К. ...особисто..- вилучити | Враховано . | Проект закону про розміщення, проектування, будівництво ядерної установки або об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, доповідається на пленарному засіданні Верховної Ради України членом Уряду, що відповідає за реалізацію державної політики у відповідній сфері. |
-29- Бронніков В.К. Статті 8 і 9 поміняти місцями | Враховано . | |||
33. | Стаття 8. Прийняття рішень щодо розширення існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | -30- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . Конкретизація положень ст. 17 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку". | Стаття 7. Прийняття рішень щодо розширення існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення |
34. | Рішення щодо розширення існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, у разі, якщо таке розширення пов'язане з будівництвом реакторів або сховищ, стосовно яких немає чинного Закону, приймається у тому ж порядку, що і рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. | -31- Бронніков В.К. сховищ (крім тимчасових сховищ у межах промислового майданчика ядерної установки), на які не поширюється дія цього Закону, приймається в ... | Враховано . | Рішення щодо розширення існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, у разі якщо таке розширення пов'язане з будівництвом реакторів або сховищ (крім тимчасових сховищ у межах промислового майданчика ядерної установки), на які не поширюється дія цього Закону, приймається в тому ж порядку, що і рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. |
-32- Деркач А.Л. Рішення щодо розширення існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймається у тому ж порядку, що і рішення про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. Примітка. Під розширенням слід розуміти будівництво нових реакторів, сховищ для зберігання радіоактивних відходів (крім тимчасових сховищ в межах промислового майданчика ядерної установки), установок по переробці радіоактивних відходів на майданчику існуючої атомної електричної станції або об'єкту, призначеного для поводження з радіоактивними відходами. | Враховано частково . | |||
35. | Стаття 9. Прийняття рішень щодо продовження терміну експлуатації існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення | -33- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . До цього спонукає міжнародна практика. Останній приклад 2005 р. - Болгарія проводить референдум щодо продовження експлуатації АЕС у м. Козлодуй. | Стаття 6. Прийняття рішень щодо продовження терміну експлуатації існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення |
36. | Рішення щодо продовження терміну експлуатації існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, приймається у тому ж порядку, що і рішення про будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. | -34- Кабінет Міністрів України Вилучити | Відхилено . За конкретних умов провести в Україні кваліфіковану експертизу продовження ресурсів реакторів у разі вичерпання ними проектних термінів експлуатації проблематично. Дане положення направлено на підвищення відповідальності і експертиз, і тих, хто буде приймати рішення щодо продовження ресурсу. | Рішення щодо продовження терміну експлуатації існуючих ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення і потребують внесення змін до законодавства, приймається у тому ж порядку, що і рішення про будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення. |
-35- Бронніков В.К. ... значення і потребують змін до законодавства, приймається ... | Враховано . | |||
37. | Стаття 10. Прикінцеві положення | Стаття 9. Прикінцеві положення | ||
38. | 1.Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. | 1.Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. | ||
39. | 2.Кабінету Міністрів України протягом 3 місяців привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом. | 2.Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом. |